E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola jakości montażu izolacji przemysłowych

BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych - Monter izolacji przemysłowych 712403

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji przemysłowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji przemysłowych

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji przemysłowych 712403. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych

  • wykonywanie płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych,

  • wykonywanie konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych,

  • wykonywanie i naprawa ciepłochronnych oraz zimnochronnych izolacji przemysłowych,

  • wykonywanie i naprawa akustycznych oraz przeciwdrganiowych izolacji przemysłowych,

  • wykonywanie i naprawa ogniochronnych izolacji przemysłowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.07.3. Wykonywanie płaszczy ochronnych oraz konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych

Uczeń:

    1. ocenia jakość wykonywanych elementów płaszcza ochronnego, konstrukcji wsporczych  i nośnych

BUD.07.4. Wykonywanie i naprawa ciepłochronnych oraz zimnochronnych izolacji przemysłowych

Uczeń:

    1. ocenia jakość robót związanych z wykonywaniem i naprawą ciepłochronnych  i zimnochronnych izolacji przemysłowych.

BUD.07.5. Wykonywanie i naprawa akustycznych oraz przeciwdrganiowych izolacji przemysłowych

Uczeń:

    1. ocenia jakość robót związanych z wykonywaniem i naprawą akustycznych  i przeciwdrganiowych izolacji przemysłowych.

BUD.07.6. Wykonywanie i naprawa ogniochronnych izolacji przemysłowych

Uczeń:

    1. ocenia jakość robót związanych  z wykonywaniem i naprawą ogniochronnych izolacji przemysłowych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu kontroli jakości wykonania płaszczy ochronnych z blachy oraz kontroli jakości wykonania ciepłochronnych zimnochronnych, akustycznych, przeciwdrganiowych, ogniochronnych izolacji przemysłowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Kontrola jakości montażu izolacji przemysłowych składa się z trzech multimediów:

To materiał o pracy montera izolacji przemysłowych, o wymaganych kompetencjach i kwalifikacjach, jego zadaniach zawodowych, a także o wykonywaniu: płaszczy ochronnych, konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych oraz o wykonywaniu i naprawie: ciepłochronnych, zimnochronnych, akustycznych i ogniochronnych izolacji przemysłowych.

Przedstawia pracę montażysty w procesie błędnego i poprawnego zakładania, łączenia elementów płaszcza ochronnego na izolacji: ciepłochronnej, zimnochronnej, akustycznej, przeciwdrganiowej, ogniochronnej.

Grafiki prezentujące błędnie i poprawnie wykonaną izolację ciepłochronną, zimnochronną, akustyczną, przeciwdrganiową, ogniochronną.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1BY5SzpXInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu kontroli jakości montażu izolacji przemysłowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD2fI9rSKaSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD16z7HqCrPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDWDvMGLuvPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1Cdjlwl7Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDeowXSaNxInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji przemysłowych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji przemysłowych

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z zasadami kontroli jakości wykonania płaszczy ochronnych z blachy oraz kontroli jakości wykonania ciepłochronnych zimnochronnych, akustycznych, przeciwdrganiowych, ogniochronnych izolacji przemysłowych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny

Nauczyciel wyświetla atlas. Uczniowie w parach, grupach lub całą klasą (burza mózgów) wskazują kompetencje i kwalifikacje montera izolacji przemysłowych, jego zadania zawodowe podczas wykonywania płaszczy ochronnych, konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych, oraz o wykonywaniu i naprawie: ciepłochronnych, zimnochronnych, akustycznych i ogniochronnych izolacji przemysłowych.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z atlasem. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj” wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w atlasie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w atlasie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszenie są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze atlas. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment atlasu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.

Animacja 2D/3D

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wcielił się w rolę dziennikarza, który ma napisać, w oparciu o materiał, fachowy artykuł do branżowego czasopisma na temat błędów podczas zakładania, łączenia elementów płaszcza ochronnego na izolacji: ciepłochronnej, zimnochronnej, akustycznej, przeciwdrganiowej, ogniochronnej. Liczą się: dokładność, bogactwo pomysłów, oryginalność, zasób słownictwa, poprawność językowa. Pod koniec zajęć odbywa się prezentacja artykułów. Uczniowie głosują na najciekawszy.

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każda z nich otrzymuje instrukcje dotyczące błędów podczas zakładania, łączenia elementów płaszcza ochronnego na izolacji: ciepłochronnej, zimnochronnej, akustycznej, przeciwdrganiowej, ogniochronnej. Grupy wykonują polecenie, wyniki zaś przedstawiają w formie protokołu (tabela, zestawienie). Każda z grup prezentuje swoją pracę, pozostałe grupy, wspomagane przez nauczyciela, oceniają wykonanie: staranność, rzetelność, zgodność z instrukcją.

Galeria grafik

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje błędy podczas wykonywania izolacji ciepłochronnej, zimnochronnej, akustycznej, przeciwdrganiowej, ogniochronnej. Nauczyciel rysuje na kartce (A3 bądź większej) jeden rodzaj izolacji, dodając doń komiksową chmurkę – izolacja w ten sposób przemawia, personifikuje się. Kolejny uczeń dorysowuje inne narzędzie wraz z chmurką – komentarzem. Istotne jest, aby obrazki i komentarze były ze sobą powiązane, tworzyły historię dotyczącą „pracy” bohaterów przedstawionych w galerii.

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na cztero-, sześcioosobowe grupy. Każdej grupie zostaje przydzielonych kilka ilustracji z galerii grafik. Zadaniem uczniów jest wypisanie np. na karteczkach samoprzylepnych jak największej liczby błędów podczas wykonywania izolacji ciepłochronnej, zimnochronnej, akustycznej, przeciwdrganiowej, ogniochronnej. Grupa tworzy spójne streszczenie materiału, obejmujące cechy konstytutywne, a następnie przedstawia pozostałym zespołom swoje wyniki.

Strategia ta, „Bierz i dawaj”, angażuje uczniów do jak najbardziej kompleksowego przygotowania się do prezentacji, a następnie do dzielenia się wiedzą.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film, animacja 2D/3D, oraz galeria grafik stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po obejrzeniu galerii grafik uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest on sam.

Po zapoznaniu się z animacją i filmem uczeń może napisać alternatywne scenariusze – np. z wykorzystaniem ról uczeń‑mistrz.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Animacje

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania systemów w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w   niewielkich grupach.

Galeria

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści