E-materiały do kształcenia zawodowego

Od modelowania do wydruku 3D

PGF.05. Drukowanie cyfrowe i obróbka druków - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943

Projektowanie druku przestrzennego

GRA EDUKACYJNA

1
R1GAND8y70GGL
Gra edukacyjna,
Projektowanie druku przestrzennego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej

Gra edukacyjna zawiera polecenie w formie pisemnej, jak również w formie audio.

Dla wygody korzystania z gry edukacyjnej należy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego, znajdującego się w prawym górnym rogu ekranu.

R1dOY9cX5ktxq
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W górnej części ekranu, na szarej belce, znajdują się przyciski z 6 ćwiczeniami. Użytkownik w dowolnej kolejności może wybrać jeden z nich. Po kliknięciu na któryś z przycisków, po lewej stronie ekranu pojawia się biblioteka, z której należy dobrać/zaznaczyć/przeciągnąć odpowiednie produkty/parametry dopasowane do wybranego uprzednio poziomu trudności. Do produktów/parametrów tych należą: elementy gastronomiczne mięsa do produkcji potraw.

RFpLcs3ArBZiX
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej górnej belki znajduje się przycisk „Polecenie”, po kliknięciu na który pojawia się opis kolejnych kroków do wykonania.

Na dolnym pasku ekranu znajdują się ikony „Instrukcji” gry edukacyjnej zawierającej wszystkie instrukcje techniczne niezbędne do korzystania z programu ćwiczeniowego; ikona „Multimedia”, pod którą znajdują się odnośniki do konkretnych materiałów multimedialnych powiązanych tematycznie z programem ćwiczeniowym; oraz ikona „Lista kroków”, która w dowolnym momencie umożliwia zapisanie postępów pracy i pobranie pliku na komputer.

R1DDErFk9f6Od
Widok ikon w grze edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W dolnym pasku ekranu znajdują się także ikony, które umożliwiają zapisanie całej swojej pracy - ikona „Zapisz efekty pracy”; wykonanie zrzutu ekranu - ikona „Zrzut ekranu”; oraz ponownego wykonania ćwiczenia - ikona „Spróbuj ponownie”. Po wykonaniu zadania, niezależnie od uzyskanego wyniku, pojawi się informacja zwrotna.

RYRJWm3Xmwo1O
Widok ikon w grze edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W grze edukacyjnej znajduje się również baza wiedzy.

RP4XOxonEBoX3
Widok ikon w grze edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tab - poruszanie się do przodu po elementach

  • Shift + Tab - poruszanie się do tyłu po elementach

  • Spacja - podnoszenie i upuszczanie elementów

  • Escape - anulowanie przeciągania

  • Strzałki - przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania

11
Pokaż ćwiczenia:
1
1. Ozdoba choinkowa – gwiazdka2
1
R1S9Zzz0sVyr22
Zaprojektuj wydruk 3D ozdoby choinkowej – gwiazdki wybierając konkretną czynność, odpowiedni materiał, z którego chcesz wykonać ozdobę, technologię, za pomocą której wydrukujesz gwiazdkę oraz metodę obróbki, którą wykorzystasz do wykończenia powierzchni gwiazdki. Przyporządkuj po 1 parametrze technicznym do czynności, materiału, technologii oraz metody obróbki. Czynność, którą musisz wykonać, aby przygotować model 3D potrzebny do wydrukowania przestrzennego gwiazdki Możliwe odpowiedzi: 1. Sproszkowany stop aluminium, 2. Pokrycie złotą folią metaliczną, 3. Poliamid, 4. Szczotkowanie i polakierowanie na złoto, 5. FDM, 6. SLS, 7. SLA, 8. Nadtopienie w celu wygładzenia powierzchni za pomocą nagrzewnicy i polakierowanie na złoto, 9. Sproszkowany stop tytanu, 10. Nie muszę nic robić. Plik z wymiarami i rysunkiem gwiazdki w formacie PDF to jej model 3D, 11. Muszę „pociąć” plik PDF z rysunkiem i wymiarami gwiazdki za pomocą programu typu Slicer, aby stworzyć G-kod, 12. PLA, 13. Na podstawie pliku z wymiarami i rysunkiem gwiazdki, muszę za pomocą odpowiedniego programu stworzyć plik w formacie .stl, który będzie modelem 3D gwiazdki. Następnie za pomocą programu typu slicer stworzyć G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D Materiał, z którego chcesz wykonać gwiazdkę Możliwe odpowiedzi: 1. Sproszkowany stop aluminium, 2. Pokrycie złotą folią metaliczną, 3. Poliamid, 4. Szczotkowanie i polakierowanie na złoto, 5. FDM, 6. SLS, 7. SLA, 8. Nadtopienie w celu wygładzenia powierzchni za pomocą nagrzewnicy i polakierowanie na złoto, 9. Sproszkowany stop tytanu, 10. Nie muszę nic robić. Plik z wymiarami i rysunkiem gwiazdki w formacie PDF to jej model 3D, 11. Muszę „pociąć” plik PDF z rysunkiem i wymiarami gwiazdki za pomocą programu typu Slicer, aby stworzyć G-kod, 12. PLA, 13. Na podstawie pliku z wymiarami i rysunkiem gwiazdki, muszę za pomocą odpowiedniego programu stworzyć plik w formacie .stl, który będzie modelem 3D gwiazdki. Następnie za pomocą programu typu slicer stworzyć G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D Technologia, za pomocą której wydrukujesz gwiazdkę Możliwe odpowiedzi: 1. Sproszkowany stop aluminium, 2. Pokrycie złotą folią metaliczną, 3. Poliamid, 4. Szczotkowanie i polakierowanie na złoto, 5. FDM, 6. SLS, 7. SLA, 8. Nadtopienie w celu wygładzenia powierzchni za pomocą nagrzewnicy i polakierowanie na złoto, 9. Sproszkowany stop tytanu, 10. Nie muszę nic robić. Plik z wymiarami i rysunkiem gwiazdki w formacie PDF to jej model 3D, 11. Muszę „pociąć” plik PDF z rysunkiem i wymiarami gwiazdki za pomocą programu typu Slicer, aby stworzyć G-kod, 12. PLA, 13. Na podstawie pliku z wymiarami i rysunkiem gwiazdki, muszę za pomocą odpowiedniego programu stworzyć plik w formacie .stl, który będzie modelem 3D gwiazdki. Następnie za pomocą programu typu slicer stworzyć G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D Metoda obróbki, którą wykorzystasz do wykończenia powierzchni gwiazdki Możliwe odpowiedzi: 1. Sproszkowany stop aluminium, 2. Pokrycie złotą folią metaliczną, 3. Poliamid, 4. Szczotkowanie i polakierowanie na złoto, 5. FDM, 6. SLS, 7. SLA, 8. Nadtopienie w celu wygładzenia powierzchni za pomocą nagrzewnicy i polakierowanie na złoto, 9. Sproszkowany stop tytanu, 10. Nie muszę nic robić. Plik z wymiarami i rysunkiem gwiazdki w formacie PDF to jej model 3D, 11. Muszę „pociąć” plik PDF z rysunkiem i wymiarami gwiazdki za pomocą programu typu Slicer, aby stworzyć G-kod, 12. PLA, 13. Na podstawie pliku z wymiarami i rysunkiem gwiazdki, muszę za pomocą odpowiedniego programu stworzyć plik w formacie .stl, który będzie modelem 3D gwiazdki. Następnie za pomocą programu typu slicer stworzyć G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D Niepasujące elementy Możliwe odpowiedzi: 1. Sproszkowany stop aluminium, 2. Pokrycie złotą folią metaliczną, 3. Poliamid, 4. Szczotkowanie i polakierowanie na złoto, 5. FDM, 6. SLS, 7. SLA, 8. Nadtopienie w celu wygładzenia powierzchni za pomocą nagrzewnicy i polakierowanie na złoto, 9. Sproszkowany stop tytanu, 10. Nie muszę nic robić. Plik z wymiarami i rysunkiem gwiazdki w formacie PDF to jej model 3D, 11. Muszę „pociąć” plik PDF z rysunkiem i wymiarami gwiazdki za pomocą programu typu Slicer, aby stworzyć G-kod, 12. PLA, 13. Na podstawie pliku z wymiarami i rysunkiem gwiazdki, muszę za pomocą odpowiedniego programu stworzyć plik w formacie .stl, który będzie modelem 3D gwiazdki. Następnie za pomocą programu typu slicer stworzyć G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D
2. Wirnik pompy wody2
1
R1KTPoZyrbsf52
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym drukowania przestrzennego. Twoim zadaniem jest wydrukowanie przestrzenne prototypu wirnika do pompy wody. Wirnik ma być użyty do przeprowadzenia pewnych pomiarów podczas badań prototypu pompy wody. Powinien być wykonany z bardzo dużą dokładnością wymiarową i mieć gładką powierzchnię. Wystarczy, jeśli będzie miał średnią wytrzymałość mechaniczną, ponieważ testy pompy, do których ma zostać użyty, nie będą mocno obciążające. Jako wzór wirnika dostałeś plik stworzony w programie Autocad w formacie .dwg z jego rysunkami i wymiarami. Zastanów się, co musisz zrobić?

Najpierw na podstawie pliku z 1. .svg, 2. SLA, 3. wymiarami, 4. FDM, 5. poliamid, 6. szlifowanie i polerowanie , 7. żywicę, 8. obrazkami, 9. naświetlanie UV, 10. .stl i rysunkiem wirnika musisz, za pomocą odpowiedniego programu, stworzyć plik w formacie 1. .svg, 2. SLA, 3. wymiarami, 4. FDM, 5. poliamid, 6. szlifowanie i polerowanie , 7. żywicę, 8. obrazkami, 9. naświetlanie UV, 10. .stl, który będzie modelem 3D wirnika. Następnie, za pomocą programu typu slicer, stworzysz G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D.

Do druku w technologii 1. .svg, 2. SLA, 3. wymiarami, 4. FDM, 5. poliamid, 6. szlifowanie i polerowanie , 7. żywicę, 8. obrazkami, 9. naświetlanie UV, 10. .stl wykorzystasz 1. .svg, 2. SLA, 3. wymiarami, 4. FDM, 5. poliamid, 6. szlifowanie i polerowanie , 7. żywicę, 8. obrazkami, 9. naświetlanie UV, 10. .stl światłoutwardzalną. Aby wykończyć powierzchnię wirnika pompy wody, zastosujesz 1. .svg, 2. SLA, 3. wymiarami, 4. FDM, 5. poliamid, 6. szlifowanie i polerowanie , 7. żywicę, 8. obrazkami, 9. naświetlanie UV, 10. .stl.
3. Figurka ogrodowa – krasnal2
1
R1IlOkiPI6O7O2
Zaprojektuj wydruk 3D figurki ogrodowej – krasnala wybierając konkretną czynność, odpowiedni materiał, z którego chcesz wykonać figurkę, technologię, za pomocą której wydrukujesz krasnala oraz metodę obróbki, którą wykorzystasz do wykończenia powierzchni figurki. Przyporządkuj po 1 parametrze technicznym do czynności, materiału, technologii oraz metody obróbki. Czynność, którą musisz wykonać, aby przygotować model 3D potrzebny do wydrukowania przestrzennego gwiazdki Możliwe odpowiedzi: 1. SLA, 2. Najlepiej zrobić zdjęcie figurki, następnie je wydrukować, pomierzyć i stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 3. Poliamid, 4. FDM, 5. Polerowanie, 6. ABS, 7. Sproszkowany stop aluminium, 8. Piaskowanie, 9. SLM, 10. Żywica światłoutwardzalna, 11. Pokrycie żywicą epoksydową, 12. Najlepiej dokładnie zmierzyć figurkę suwmiarką, następnie wykonać jej ręczny rysunek i na jego podstawie stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 13. SLS, 14. Polakierowanie, 15. Najlepiej użyć skanera 3D, żeby zwymiarować figurkę i stworzyć plik w formacie .stl Materiał, z którego chcesz wykonać gwiazdkę Możliwe odpowiedzi: 1. SLA, 2. Najlepiej zrobić zdjęcie figurki, następnie je wydrukować, pomierzyć i stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 3. Poliamid, 4. FDM, 5. Polerowanie, 6. ABS, 7. Sproszkowany stop aluminium, 8. Piaskowanie, 9. SLM, 10. Żywica światłoutwardzalna, 11. Pokrycie żywicą epoksydową, 12. Najlepiej dokładnie zmierzyć figurkę suwmiarką, następnie wykonać jej ręczny rysunek i na jego podstawie stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 13. SLS, 14. Polakierowanie, 15. Najlepiej użyć skanera 3D, żeby zwymiarować figurkę i stworzyć plik w formacie .stl Technologia, za pomocą której wydrukujesz gwiazdkę Możliwe odpowiedzi: 1. SLA, 2. Najlepiej zrobić zdjęcie figurki, następnie je wydrukować, pomierzyć i stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 3. Poliamid, 4. FDM, 5. Polerowanie, 6. ABS, 7. Sproszkowany stop aluminium, 8. Piaskowanie, 9. SLM, 10. Żywica światłoutwardzalna, 11. Pokrycie żywicą epoksydową, 12. Najlepiej dokładnie zmierzyć figurkę suwmiarką, następnie wykonać jej ręczny rysunek i na jego podstawie stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 13. SLS, 14. Polakierowanie, 15. Najlepiej użyć skanera 3D, żeby zwymiarować figurkę i stworzyć plik w formacie .stl Metoda obróbki, którą wykorzystasz do wykończenia powierzchni gwiazdki Możliwe odpowiedzi: 1. SLA, 2. Najlepiej zrobić zdjęcie figurki, następnie je wydrukować, pomierzyć i stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 3. Poliamid, 4. FDM, 5. Polerowanie, 6. ABS, 7. Sproszkowany stop aluminium, 8. Piaskowanie, 9. SLM, 10. Żywica światłoutwardzalna, 11. Pokrycie żywicą epoksydową, 12. Najlepiej dokładnie zmierzyć figurkę suwmiarką, następnie wykonać jej ręczny rysunek i na jego podstawie stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 13. SLS, 14. Polakierowanie, 15. Najlepiej użyć skanera 3D, żeby zwymiarować figurkę i stworzyć plik w formacie .stl Niepasujące elementy Możliwe odpowiedzi: 1. SLA, 2. Najlepiej zrobić zdjęcie figurki, następnie je wydrukować, pomierzyć i stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 3. Poliamid, 4. FDM, 5. Polerowanie, 6. ABS, 7. Sproszkowany stop aluminium, 8. Piaskowanie, 9. SLM, 10. Żywica światłoutwardzalna, 11. Pokrycie żywicą epoksydową, 12. Najlepiej dokładnie zmierzyć figurkę suwmiarką, następnie wykonać jej ręczny rysunek i na jego podstawie stworzyć odpowiednim programem plik w formacie .stl, 13. SLS, 14. Polakierowanie, 15. Najlepiej użyć skanera 3D, żeby zwymiarować figurkę i stworzyć plik w formacie .stl
4. Śmigło do motolotni2
1
RH8DR0LrTa7vo2
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym drukowania przestrzennego. Twoim zadaniem jest wydrukowanie przestrzenne śmigła do motolotni. Śmigło ma być wykonane w kilku egzemplarzach i używane w motolotniach. Powinno być wykonane z dużą dokładnością wymiarową i mieć gładką powierzchnię. Musi mieć bardzo dużą (wytrzymałość) mechaniczną. Liczy się jakość, cena nie jest zbyt ważna. Jako wzór śmigła dostałeś plik stworzony w programie Autocad w formacie .stl. Zastanów się, co musisz zrobić?

Otrzymałeś plik w formacie .stl. Musisz tylko użyć programu typu 1. SLM, 2. wartość, 3. slicer, 4. sproszkowany stop aluminium, 5. poliamid, 6. piaskowanie i polerowanie, 7. DMLS, 8. pokrycie żywicą epoksydową , 9. Adobe, aby stworzyć G-kod potrzebny do rozpoczęcia druku 3D. Do druku w technologii 1. SLM, 2. wartość, 3. slicer, 4. sproszkowany stop aluminium, 5. poliamid, 6. piaskowanie i polerowanie, 7. DMLS, 8. pokrycie żywicą epoksydową , 9. Adobe wykorzystasz 1. SLM, 2. wartość, 3. slicer, 4. sproszkowany stop aluminium, 5. poliamid, 6. piaskowanie i polerowanie, 7. DMLS, 8. pokrycie żywicą epoksydową , 9. Adobe. Aby wykończyć powierzchnię śmigła do motolotni, zastosujesz 1. SLM, 2. wartość, 3. slicer, 4. sproszkowany stop aluminium, 5. poliamid, 6. piaskowanie i polerowanie, 7. DMLS, 8. pokrycie żywicą epoksydową , 9. Adobe.

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane