Temat: Integracja państw

Adresat

Uczeń klasy II liceum ogólnokształcącego i technikum (zakres podstawowy)

Podstawa programowa

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, rozwój gospodarki opartej na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji;

3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz dostrzega potrzebę przestrzegania zasad

Ogólny cel kształcenia

Uczeń omówia, na czym polega współpraca międzynarodowa. Wymienia organizacje międzynarodowe oraz podaje cel ich działań.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśnisz, czym jest integracja państw;

  • omówisz znaczenie integracji dla państw;

  • wymienisz ważne ugrupowania integracyjne.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  • Praca w parach. Korzystając z różnych materiałów źródłowych, uczniowie wyszukują 6 przykładów organizacji międzynarodowych. Następnie wybierają jedną z organizacji i opisują jej charakter, cele działania oraz przykłady krajów członkowskich. Wskazane pary omawiają swoje opracowania na forum klasy.

  • Nauczyciel dokonuje podziału integracji międzynarodowej na trzy płaszczyzny: płaszczyznę polityczną, gospodarczą i militarną. Prosi uczniów, by pracując w parach zastanowili się nad tym, co osiągają państwa dzięki integracji poszczególnych płaszczyzn. Pogadanka.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji dotyczących płaszczyzn integracji. Uczniowie korzystają z materiałów źródłowych takich jak podręcznik do nauczania geografii, e‑podręcznik, zasoby Internetu. Dyskusja.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  • Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  • Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

integration
integration
RYcVjpJFboJis
Nagranie słówka: integration

integracja - zacieśnianie współpracy międzypaństwowej

customs union
customs union
R9ZZ9oP0HrhyU
Nagranie słówka: customs union

unia celna - państwa znoszą ograniczenia handlowe między członkami organizacji i stosują wspólne zasady handlu dla innych państw

Teksty i nagrania

R1YlxgXdIcrGX
Nagranie abstraktu

** International integration**

Link to this lesson

Neither national resources, nor human resources are distributed evenly. Societies have different cultural backgrounds, different priorities, different history and experience. They cooperate with each other in order to develop, acquire rare goods and expand their markets. Often that sort of cooperation includes several countries or more. As a whole, they are stronger – their cooperation expands and sometimes deepens.
This is the reason behind the creation of economic integration groupings. Integration is, above all, the enhancement of economic cooperation. However, this would be impossible if not for political cooperation. The drawback of being a part of any grouping is having to partially resign from being completely independent – every member of the grouping has to abide by the common decisions, even if it doesn't agree with them.

There are 5 most common stages of economic integration.

  • The lowest – free trade area – guarantees a free movement of goods between countries, which means the lack of quotas and tariffs. However, every country decides on its own trade policy with the countries that are not members of the grouping.

  • If the countries agree on common customs policy, they advance to a higher stage of integration – customs union.

  • Another stage – common market – implies an additional free movement of people, capital, services and information.

  • Economic union – involves monetary policy, including common taxes and currency. This stage requires the creation of transnational institutions that would coordinate or manage the monetary union, for example, a central bank that issues and controls the common currency.

  • The most advanced form of integration is political union with a common government. The position of the countries is reduced, because the decisions are made by transnational institutions on behalf of all the members.

The history of the European Union began in 1952 with creation of the European Coal and Steel Community which in 1957 was transformed into the European Economic Community. At the beginning, it was composed by 6 member states: France, Italy, (Western) Germany, Belgium, Luxembourg and the Netherlands. The success of the common market encouraged other countries to join the union. At the same time, the integration was deepening. The European parliament, now elected in the popular vote, was becoming increasingly important. The transnational institutions, like the European Central Bank, were established. At the end, in some countries common currency was introduced. Now the European Union has 28 member states.