Sport w starożytnej Grecji i Rzymie
definiować pojęcie agon;
tłumaczyć genezę starożytnych igrzysk sportowych;
wymieniać typowe dla starożytnych Greków i Rzymian konkurencje sportowe;
wyjaśniać znaczenie ćwiczeń fizycznych i rywalizacji sportowej dla kultury cywilizacji starożytnych.
Agon w kulturze greckiej
Ważnym elementem życia starożytnych Greków były obrzędy religijne. Liczne święta ku czci bogów przybierały wiele form. Popularnym sposobem świętowania były popisy obywateli oraz rywalizacja w różnych dziedzinach, tak zwane agonyagony. Nie chodzi tu jedynie o rywalizację sportową. Przy ważnych okazjach organizowano konkursy śpiewu, poezji, gry na instrumentach. Utwory sceniczne wystawiono podczas świąt ku czci Dionizosa. Właśnie na potrzeby agonów teatralnych powstały największe znane nam dziś greckie tragedie oraz komedie. Rywalizacja była głęboko zakorzeniona w greckiej kulturze. Już niemowlę mogło być przedmiotem dziecięcego „konkursu piękności”, który odbywał się podczas TesmoforiówTesmoforiów - kobiecego święta ku czci Demeter i Kory. Ślady konkursów i rywalizacji odnajdujemy również w greckiej mitologii. Czymże innym jest słynny sąd ParysaParysa lub muzyczny pojedynek MarsjaszaMarsjasza z ApollinemApollinem? Ponieważ mieszkańcy Hellady bardzo wysoko cenili sprawność fizyczną, a wspólne ćwiczenia stanowiły ważny element greckiego wychowania, nic dziwnego, że również rywalizacja sportowa musiała cieszyć się wśród nich wielkim zainteresowaniem.

Początki igrzysk sportowych
Agony przeznaczone były dla greckiej arystokracji, były częścią arystokratycznego życia. Nie dopuszczano do nich ludzi ubogich, niewolników i cudzoziemców. Udział w konkurencjach był również zarezerwowany dla mężczyzn. Trudno określić, kiedy zaczęto w Grecji organizować pierwsze zawody sportowe, jednak opisy takich rywalizacji odnajdujemy już w archaicznej poezji, między innymi w poematach HomeraHomera (VIII w. p.n.e.). Pierwsze udokumentowane panhelleńskie igrzyska w Olimpii odbyły się w 776 r. p.n.e., jednak ich początki mogą być jeszcze wcześniejsze. Były to wyjątkowe zawody, poświęcone Zeusowi, na które ściągali mężczyźni z całej Hellady. Współczesne igrzyska olimpijskie, nawiązujące do starożytnej tradycji, są największą międzynarodową imprezą sportową na świecie.
Pierwotnie igrzyska w Olimpii odbywały się podczas jednego dnia, później świąteczną rywalizację stopniowo wydłużano. Zawodnicy rywalizowali w kilku konkurencjach, a ich liczba i formuła ulegała zmianie jeszcze w starożytności. Najstarszymi i cieszącymi się dużym prestiżem były konkurencje biegowe na różnych dystansach. Rywalizowano również w zapasach i walce na pięści. Typowo starożytną dyscypliną były wyścigi rydwanów. Jeszcze w VIII wieku p.n.e. podczas igrzysk zaczęto organizować antyczny pięciobój, obejmujący bieg na dystansie jednego stadionu, skok w dal, zapasy oraz rzut oszczepem i dyskiem.

Istotnym zwyczajem, związanym z igrzyskami, było przestrzeganie tak zwanego „pokoju bożego”. W czasie trwania zawodów Grecy nie mogli prowadzić wojny, zakazywano również wnoszenia broni na miejsce igrzysk. Było to wielkie osiągnięcie greckiej kultury, którego nie rozumieli ludzie spoza Hellady, określani mianem barbarzyńców. Dla Greków igrzyska były okazją do sławienia własnego imienia podobnie, jak poprzez bohaterstwo wojenne. Sprawność fizyczna była dla nich bardzo ważna, stanowiła obowiązkowy element wychowania. Upór, samokontrola i wytrwałość, których wymagały zawody, cechowały ludzi dobrych. Panowało przekonanie, że sprawny uczestnik igrzysk okaże się również dobrym żołnierzem, gdy będzie musiał chwycić za broń. Niektóre konkurencje stanowiły niejako przygotowanie na ewentualność wojny. Przykładem jest, wprowadzony w VI wieku p.n.e. hoplitodromoshoplitodromos, czyli bieg w uzbrojeniu. Początkowo nagrodą dla zwycięzców były wyłącznie wieńce z drzewa oliwnego. Wielkiego poświęcenia dla tak z pozoru marnej nagrody również nie rozumieli barbarzyńcy. Z czasem zwycięzcom zaczęto przekazywać również nagrody pieniężne. Jednak to zdobycie tytułu zwycięzcy, czyli olimpionikaolimpionika, okrywało sławą ród zawodnika, a nawet całe miasto, z którego pochodził. Zwycięzca trzech konkurencji zdobywał tytuł triastesatriastesa. Jednym z najsłynniejszych sportowców starożytności był Leonidas z RodosLeonidas z Rodos, który czterokrotnie w kolejnych igrzyskach zdobywał ten tytuł w dyscyplinach biegowych (w sumie dwanaście razy zdobył laur olimpijski).


Film dostępny pod adresem /preview/resource/RiNSYrN417IiE
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Antyczne igrzyska”.
Odpowiedz na pytanie: W którym wieku w programie igrzysk olimpijskich pojawiły się wyścigi rydwanów?
Odpowiedz na pytanie: Czym była kwadryga?
Przedstaw tematykę dzieł wymienionego w filmie twórcy „Dyskobola”.
Przebieg olimpijskiej rywalizacji ulegał ciągłym zmianom. W kolejnych stuleciach dodawano nowe konkurencje i zmieniano zasady już organizowanych. Dyscypliny biegowe odbywały się początkowo wyłącznie na krótkich dystansach, które z czasem wydłużano. Bieg długi – dolichosdolichos – polegał na wielokrotnym pokonaniu długości stadionu, jednak dystans ten prawdopodobnie nie przekraczał pięciu kilometrów. Daleko mu więc do znanej dziś konkurencji biegu maratońskiego (ponad 42 kilometry). Współcześnie jednym z wielkich nieporozumień jest mniemanie, że tak zwany maraton był dyscypliną olimpijską w starożytności. Konkurencja została wprowadzona na pierwsze nowożytne igrzyska w Atenach w roku 1896. Swoją nazwą nawiązuje ona do legendarnego biegu posłańca FilippidesaFilippidesa spod Maratonu do Aten. Starożytni Grecy nie biegali jednak na tak długim dystansie podczas igrzysk.

Obraz przedstawia posłańca Filippidesa, konającego po przekazaniu Ateńczykom wieści o zwycięstwie pod Maratonem. Legendarny czyn greckiego posłańca był bodźcem do utworzenia nowożytnej dyscypliny olimpijskiej w XIX wieku.
Zmianom ulegały również zasady zawodów hippicznych, czyli popisów na koniach i wyścigów zaprzężonych wozów. Były one jednocześnie rodzajem konkursu na najpiękniejsze konie między hodowcami. Z zachowanych źródeł wiemy, że do rywalizacji stawały czasami również źrebaki, a nawet muły. Specyficzną dyscypliną olimpijską był pankrationpankration, czyli połączenie boksu i zapasów – starożytny odpowiednich dzisiejszych „mieszanych sztuk walki” (z angielskiego: mixed martial arts [czytaj: miksd marsial arts], znanych pod skrótem MMA). Z czasem do igrzysk dopuszczono również grecką młodzież, która rywalizowała w osobnym dniu między sobą. Pierwszy dzień igrzysk poświęcony był Zeusowi. Rozpoczynano składając ofiary przy posągu boga. Ostatniego dnia honorowano zwycięzców – wręczano wieńce i odśpiewywano pieśni na cześć olimpioników. Niektóre z nich zachowały się do naszych czasów.

Starożytne igrzyska olimpijskie odbywały się do IV wieku n.e., jednak już w epoce hellenistycznejepoce hellenistycznej zaczęły tracić swój pierwotny charakter. Początkowo były to zawody przeznaczone dla wolnych Greków – święto greckiej arystokracji. W epoce hellenistycznej do zawodów zaczęli stawać mieszkańcy odległych miast spoza Hellady. Rywalizacja bywała dla nich przede wszystkim źródłem zarobku. Pojawiali się zawodowi sportowcy, dochodziło również do pierwszych wykroczeń. Nie jest do końca jasne, dlaczego zaprzestano organizacji najbardziej znanych greckich igrzysk. Oprócz Olimpii gospodarzami igrzysk panhelleńskich były też DelfyDelfy, NemeaNemea oraz IstmiaIstmia. W tych miejscach zawody sportowe połączone były często z popisami artystów – muzyków, poetów, a nawet malarzy. Dodatkowo w wielu greckich miastach regularnie odbywały się zawody lokalne.
Sport w państwie rzymskim
Wśród rzymskich rozrywek popularne były igrzyska (z łaciny: ludi), które jednak często nie miały wiele wspólnego z ideałami greckich zawodów olimpijskich. Rzymianie lubowali się w widowiskach pełnych przemocy, bardzo chętnie oglądali krwawe walki gladiatorów i inscenizacje bitew. Udział w widowiskach wymagał mocnych nerwów. Zdarzało się, że przedstawiciele rzymskich elit patrzyli na tego typu rozrywki krytycznym okiem. Oglądanie igrzysk w amfiteatrze odradzali też nauczyciele filozofii. Pierwsi chrześcijanie masowo bojkotowali krwawe widowiska.

Walki na śmierć i życie nie były jednak jedyną rozrywką w Rzymie. Gladiatorzy często dysponowali wielką siłą fizyczną, popisywali się więc na arenie podnosząc ciężary lub biorąc udział w zapasach wzorowanych na greckich. Ze źródeł wiemy również, że w amfiteatrach organizowano konkursy biegowe. Rzymianie chętnie grali również w piłkę. Najbardziej znana odmiana, nazywana harpastumharpastum, stanowiła połączenie współczesnej piłki nożnej i ręcznej.

Bardzo popularnym sportem wśród Rzymian były wyścigi rydwanów. Choć takie zawody organizowane były również podczas igrzysk greckich, rzymska rywalizacja miała swoją własną specyfikę. Według samych Rzymian zawody miały być organizowane już od czasów królestwa. Ostatnie wyścigi zorganizowano w VI w. n.e., więc przetrwały one dłużej niż samo rzymskie imperium na Zachodzie. Ich popularność zwiększyła się w pierwszych wiekach cesarstwa, kiedy kolejni cesarze budowali nowe obiekty sportowe, by pozyskać przychylność ludu. Największym cyrkiemcyrkiem (z łacińskiego: circus) [czytaj: cjirkus], w którym organizowano wyścigi, był słynny Circus MaximusCircus Maximus w Rzymie. Według starożytnego pisarza Pliniusza StarszegoPliniusza Starszego miał on mieścić nawet ćwierć miliona widzów. Współcześnie uznaje się, że pojemność ta wynosiła prawdopodobnie dużo mniej - ponad 150 tysięcy osób. Rzymianie – zarówno mężczyźni, jak i kobiety – chętnie oglądali wyścigi w cyrku. Podczas widowiska kibicowano zwykle jednej z „drużyn” (z łaciny: factiones) [czytaj: faktiones], które wystawiały swoje rydwany, wyróżnione własnym kolorem. Były cztery ugrupowania: Biali, Czerwoni, Zieloni i Niebiescy. W późniejszych czasach osobno startowały również konie ze stajni cesarskich jako drużyna Złotych lub Purpurowych. Wyścigi cieszyły się szczególnym zainteresowaniem młodzieży. Kibicowanie „drużynom” sprzyjało rozwojowi hazardu, podczas wyścigów organizowano bowiem zakłady. Mimo, że zawody w cyrku (z łaciny: ludi circenses [czytaj: cjircenses]) pozbawione były przemocy, znanej z igrzysk w amfiteatrach (z łaciny: ludi gladiatorii), nie brakowało osób, które otwarcie krytykowały taką formę spędzania czasu. Należał do nich na przykład pisarz i polityk rzymski Pliniusz MłodszyPliniusz Młodszy, który w swoich listach przyznawał, że „ten rodzaj widowisk zupełnie go nie pociąga” (z łaciny: quo genere spectaculi ne levissime quidem teneor.) [Wybrane listy Pliniusza Młodszego, opracowanie: Piotr Liszkowicz, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1912 r., strona 71].

Podsumowanie
Sprawność fizyczna była bardzo ceniona przez starożytnych, stanowiła bardzo istotny element wychowania. Sportowcami byli ludzie wolni, którzy dobrowolnie stawali do zawodów. Nagrodą za trud i wyrzeczenia nie miały być dobra materialne, lecz rozsławienie własnego imienia oraz miasta rodzinnego. Zawodnicy, pełni poświęcenia i determinacji, urzeczywistniali grecki ideał harmonijnego połączenia piękna i dobra w człowieku (kalokagatiakalokagatia). Spośród starożytnych greckich igrzysk największą sławą cieszą się dziś te nieliczne, które przyciągały widzów i zawodników z całej Grecji. Igrzyska panhelleńskie, takie jak słynne zawody olimpijskie, odegrały bardzo istotną rolę w kształtowaniu greckiej świadomości językowej i kulturowej. Do tych antycznych zawodów nawiązujemy podczas współczesnych igrzysk olimpijskich, które stanowią największe, globalne święto szlachetnego współzawodnictwa.
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla wychowania młodego Greka miała sprawność fizyczna.
Odpowiedz na pytania: Jakie były źródła greckiej rywalizacji sportowej? Dlaczego Grecy tak chętnie organizowali igrzyska?
Wyjaśnij, jak zmieniał się charakter greckich gimnazjonów - od czysto militarnego do edukacyjnego.
Ćwiczenia
Ułóż układankę, przedstawiającą malowidło na antycznym greckim naczyniu. Następnie odpowiedz na pytanie testowe.
Sporządź krótką notatkę, w której opiszesz, jakim wyczynem zasłynął Filippides. W notatce wykaż związek czynu Filippidesa z dzisiejszą olimpiadą.
Wymień nazwy starożytnych konkurencji sportowych, które zostały ukazane na niemieckich znaczkach pocztowych, wydanych z okazji igrzysk olimpijskich w Rzymie (1960).

Zapoznaj się z fragmentami dwóch antycznych wierszy. Następnie wykonaj polecenie.
Pieśń I 1(...) Patrz: ten oto w rydwanie pracując na sławę, Szczęśliw, wzbija w niebo olimpską kurzawę I metę okrążywszy wartkich kół obrotem, Do bogów, panów świata, szparkim zmierza lotem; Serce tamtemu rośnie, gdy zmienne Kwiryty Potrójne mu z zapałem wpychają zaszczyty.
Źródło: Pieśń I 1 , [w:] Horacy, Horatius Flaccus, Wybór poezyj, tłum. Jan Czubek, Kraków 1923, s. 1–2.
Elegia III 2(...) Ty patrzysz na wyścigi, ja – w ciebie, oboje Patrzymy na co chcemy, sycąc oczy swoje. O, szczęśliwy ów jeździec! Los pełen słodyczy Tego, któremu dzisiaj ty zwycięstwa życzysz! Gdybyś tak mnie sprzyjała!... Wnet bym zaprzągł konie...
Źródło: Elegia III 2 , [w:] Owidiusz, Rzymska elegia miłosna, tłum. Anna Świderkówna, Wrocław 2005, s. 151.
Słownik pojęć
(z greckiego: ἀgammaώnu) współzawodnictwo, rywalizacja. Agony były charakterystycznym elementem greckiej kultury arystokratycznej. Dotyczyły nie tylko rywalizacji sportowej, ale również np. rywalizacji między poetami czy mówcami.
bóg grecki, syn Zeusa i Latony, brat Artemidy. Był patronem poezji, muzyki, sztuk i nauk oraz przewodnikiem muz.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D18Qtu29J
Wymowa słów Circus Maximus, które w języku łacińskim brzmią „Cirkus Maksimus”
największy cyrk rzymski, którego historia sięga IV w. p.n.e., wielokrotnie rozbudowywany. Największą pojemność osiągnął w IV w. n.e.
(z łaciny: circus) rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk. Największym cyrkiem w Rzymie był Circus Maximus.
miejscowość w środkowej Grecji, ważny ośrodek kultu Apollina. W Delfach znajdowała się wyrocznia Apollina, w której przyszłość przepowiadała słynna kapłanka Pytia. W tym miejscu odbywały się też panhelleńskie igrzyska pytyjskie.
określenie historii starożytnej od śmierci Aleksandra Wielkiego do podboju Egiptu przez Rzymian. Używane najczęściej w odniesieniu do obszaru basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu (terenów podbitych przez Aleksandra, gdzie później rozwijały się monarchie hellenistyczne).
(z greckiego: deltaomicronlambdaiotachiός) bieg na długim dystansie, jedna z konkurencji biegowych podczas greckich zawodów sportowych.
poseł ateński, według Herodota miał zostać wysłany do Sparty z prośbą o pomoc przed bitwą pod Maratonem. Legendy przypisują mu słynny bieg z Maratonu do Aten i powiadomienie mieszkańców o zwycięstwie.
rzymska gra, rozgrywana z użyciem piłki. Połączenie piłki nożnej i ręcznej. Harpastum było popularną rozrywką wśród rzymskich żołnierzy.
żyjący prawdopodobnie w VIII w. p.n.e., najsłynniejszy i najważniejszy grecki poeta, autor poematów epickich „Iliady” i „Odysei”. Był niezwykle ceniony już w starożytności, uznawany za „wychowawcę Greków”, przypisywano mu również autorstwo licznych innych eposów i hymnów. Pochodzenie i twórczość Homera już w starożytności bywały przedmiotem sporu, który ponownie rozgorzał w czasach nowożytnych (tzw. kwestia homerowa).
(z greckiego: ὁpilambdaiotatauomicrondeltarhoόmuomicronς) bieg w uzbrojeniu, konkurencja biegowa podczas greckich igrzysk. Został wprowadzony w VI wieku p.n.e. Dystans biegu wynosił niecałe 4 kilometry.
miejscowość na Przesmyku Korynckim. W tym miejscu odbywały się panhelleńskie igrzyska istmijskie.
(z greckiego: kappaalfalambdaomicronkappaalfagammaalfathetaίalfa) grecki ideał etyczny, połączenie piękna i dobra, do którego zmierzać miało greckie wychowanie.
(II w. p.n.e.) jeden z najsłynniejszych starożytnych sportowców, wielokrotny zwycięstwa biegów podczas igrzysk olimpijskich. Czterokrotnie zdobył tytuł triastesa, czego nie udało się powtórzyć nikomu w późniejszych starożytnych igrzyskach.
mityczny sylen słynący z pięknej gry na instrumentach. Wyzwał on na muzyczny pojedynek boga Apollina. Po przegranej bóg obdarł Marsjasza ze skóry.

miejscowość w Grecji na Peloponezie, w której odbywały się hellenistyczne igrzyska nemejskie. Według mitów w tym miejscu Herakles miał zabić olbrzymiego lwa.
(z greckiego: ὀlambdaupsilonmupiiotaomicronnuίkappaetaς) określenie zwycięzcy w jednej z konkurencji podczas igrzysk.
(z greckiego: pialfagammakapparhoάtauiotaomicronnu) dyscyplina podczas greckich igrzysk, połączenie zapasów i boksu. Konkurencja została wprowadzona do programu igrzysk w połowie VII w. p.n.e.
mityczny syn króla Troi Priama i Hekabe. Sędzia podczas sporu bogiń na weselu Tetydy. Wskazał Afrodytę jako najpiękniejszą, przekazując jej złote jabłko („sąd Parysa”). Późniejsze uprowadzenie ze Sparty Heleny stało się przyczyną wybuchu wojny trojańskiej. Parys zabił Achillesa, godząc go strzałą w piętę („pięta Achillesa”). Sam zginął od strzały Filokteta.

Gaius Plinius Caecilius Secundus zwany Młodszym – rzymski polityk i mówca, urodził się ok. 63 r. n.e. w Comum Novum. Po śmierci ojca został adoptowany przez wuja – Pliniusza Starszego. Do naszych czasów zachowała się jego bogata korespondencja (ponad 200 listów), m.in. z historykiem Tacytem i cesarzem Trajanem. To właśnie Tacytowi Pliniusz relacjonował w liście ostatnie chwile swego wuja, który zginął w czasie erupcji Wezuwiusza. Z cesarzem Pliniusz wymieniał listy w sprawie chrześcijan, pojawiających się coraz liczniej w zarządzanej przez niego prowincji.

Gaius Plinius Secundus zwany Starszym – rzymski historyk i pisarz, który urodził się w 23 r. n.e. w Comum Novum. Znany ze swego dzieła encyklopedycznego Historia naturalis. Był starannie wykształcony i sprawował szereg urzędów. W roku 79 n.e., będąc dowódcą rzymskich okrętów, udał się do Stabiów na pomoc tamtejszej ludności po wybuchu Wezuwiusza i zginął jako jedna z ofiar erupcji wulkanu. Ostatnie chwile życia wuja i samo wydarzenie opisał następnie Pliniusz Młodszy w jednym ze swoich listów (VI 16).
kobiece święto ku czci Demeter i Kory. Odbywało się na jesieni, jego przebieg utrzymywany był w tajemnicy przez uczestniczące kobiety.
(z greckiego: taurhoiotaalfasigmatauής) tytuł przysługujący trzykrotnemu zwycięzcy w zawodach podczas igrzysk.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Winniczuk L., Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Bernhard, M.L., Sztuka grecka V w. p.n.e., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Horatius Flaccus, Wybór poezyj, tłum. Jan Czubek, Kraków 1923
Owidiusz, Rzymska elegia miłosna, tłum. Anna Świderkówna, Wrocław 2005.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Winniczuk L., Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009.
Wybrane listy Pliniusza Młodszego, opracowanie: Piotr Liszkowicz, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1912 r.
