Lesson plan (Polish)
Temat: Woda i ludzie
Adresat
Uczeń klasy IV szkoły ponadpodstawowej
Podstawa programowa
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności. Uczeń:
9) identyfikuje przyczyny przyrodnicze i antropogeniczne ograniczonych zasobów wodnych w wybranych regionach świata i proponuje działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń pozna problemy związane z niedoborem wody pitnej lub jej złym stanem sanitarnym.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
oszacujesz dobowe zużycie wody na osobę w twoim gospodarstwie domowym i porównasz wynik z ze zużyciem wody w różnych krajach;
omówisz zmiany zużycia wody na świecie które zaszły od początków XX wieku;
wymienisz przyczyny niedoboru wody na świecie;
omówisz problem braku dostępu do wody zdatnej do picia w krajach rozwijających się.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Co najmniej na tydzień przed zajęciami nauczyciel poleca uczniom, aby oszacowali własne dobowe zużycie wody w wybrany przez siebie sposób, np. zliczając ilość wody wykorzystanej przy różnych czynnościach albo sprawdzając na wodomierzu ile wody zostało zużyte w ciągu jednego dnia i dzieląc wynik przez liczbę osób w domu.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali na tablicy wyniki oszacowanego przez nich dobowego zużycia wody na osobę. Następnie razem z klasą określa przedział, w którym mieści się przeciętne dobowe zużycie wody i porównuje uzyskane wartości z danymi na wykresie przedstawiającym zużycie wody w wybranych państwach, znajdującym się w lekcji „Woda i ludzie”.
Prowadzący inicjuje dyskusję na temat potencjalnych przyczyn, dla których w niektórych krajach zużycie wody na osobę jest wielokrotnie większe niż w innych. Uczniowie próbują określić konsekwencje nieracjonalnie dużego zużycia wody..
Praca w parach. Uczniowie, korzystając z atlasów, wyszukują wskazane przez nauczyciela obiekty geograficzne związane z omawianym zagadnieniem. Omówienie na forum klasy.
Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Nauczyciel wykorzystuje tekst abstraktu do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Wyobraź sobie, że przeprowadzasz wywiad z mieszkańcem obszaru, którego dotyczyła dzisiejsza lekcja. Zapisz swoje pytania i przewidywane odpowiedzi.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
woda wirtualna - woda wykorzystana w procesie produkcji
Teksty i nagrania
Water and humans
Due to the growing human population in the world, the demand for water for hygiene, agriculture and preparing food is increasing. Water is also needed for industrial production and services. This is the need for it is constantly growing.
Gallery 1. Water shortage in developing countries
In areas affected by water shortage, people use untreated water, which may lead to infections with pathogenic organisms. Diseases that spread by infected water include diarrhoea, skin, kidney and liver diseases, and typhoid
These demands are not always satisfied. According to estimates, 1.2 billion people (almost 20% of total world population) lack water due to natural causes. Another 0.5 billion is on the verge of such a situation. Approximately 1.6 billion do not have access to sufficient water as they lack the resources to obtain it.
Water may be chemically contaminated by fertiliser or pesticides leached from farming fields. Another sources of contamination include household sewage, especially in rapidly growing cities of developing countries, and industrial plants and means of water transport.