Na zdjęciu bardzo wielu ludzi zebranych na jednym placu. Widać ich wszędzie, siedzą na ziemi jeden koło drugiego bardzo blisko. Można określić to jako “morze ludzkich głów”. Przed tymi ludźmi na scenie znajduje się kilkanaście osób w białych szatach, jedna z nich siedzi na środku na podwyższeniu.
Na zdjęciu bardzo wielu ludzi zebranych na jednym placu. Widać ich wszędzie, siedzą na ziemi jeden koło drugiego bardzo blisko. Można określić to jako “morze ludzkich głów”. Przed tymi ludźmi na scenie znajduje się kilkanaście osób w białych szatach, jedna z nich siedzi na środku na podwyższeniu.
Związki muzyki z filmem
Ceremonia otwarcia festiwalu w Woodstock
Źródło: online-skills.
Warto wiedzieć!
Podstawy muzykoterapii
Czym właściwie jest muzyka? Postawione pytanie nie należy do łatwych. Odpowiedzi na nie od wieków poszukują filozofowie, muzykolodzy, naukowcy, gdyż jest ona fenomenemfenomenfenomenem. Muzyka daje nam możliwość obcowania ze sztuką uniwersalnąuniwersalnyuniwersalną – jako obecna na każdym kontynencie, wszędzie tam, gdzie są ludzie. Bo istnieje tam, gdzie jest człowiek. Muzyka silnie łączy ludzi z otaczającą ich rzeczywistością. To więź ze światem zewnętrznym, kulturą, środowiskiem. Ona zbliża ludzi. Ale jej działanie nie ogranicza się jedynie do tego, co „na zewnątrz”. Ona łączy nas z naszym światem wewnętrznym, emocjami, doświadczeniami, wspomnieniami. Ma przy tym niezwykłą moc – może odprężać lub dawać energię, zmieniać nastawienie i emocje, stymulować rozwój poznawczy, pobudzać wyobraźnię, dawać siłę do walki, wspierać duchowo. Działa na emocje, ciało i umysł.
muz_1 Źródło: Podstawy muzykoterapii, red. Krzysztof Stachyra, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej Lublin 2012.
Polecenie 1
Zastanów się, jaką rolę pełni muzyka w życiu ludzi. Opowiedz o swoich przemyśleniach.
R1LfZwD22hwAs
Funkcje muzyki
Muzyka w dawnych czasach pełniła wiele funkcji praktycznych. W przypadku ludów prymitywnych ściśle wiązała się z codziennym życiem: obrzędami, polowaniem, religijnym kultem. Swój użytkowy charakter w różnym stopniu muzyka zachowała do obecnych czasów.
Muzyka religijna
Jest to muzyka związana z obrzędami religijnymi. W każdej religii posiada charakterystyczne cechy, dzięki którym bez trudu możemy rozpoznać, z jakiego kręgu kulturowego pochodzi. Wysłuchaj kilku przykładów różnej muzyki religijnej.
R1Ebb712mPURW
Ilustracja przedstawia kościół NMP w Inowrocławiu, wybudowany w XII wieku w stylu romańskim. Budynek wybudowany jest z granitowych ciosów, a wieże z cegły. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Muzyka kościoła rzymskokatolickiego - Sekwencja Dies iraewykonawcy: Chór Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu chorał gregoriański w wykonaniu grupy mężczyzn. Śpiew jest jednogłosowy, po łacinie, a capella [czyt. a kapella] (bez akompaniamentu). Muzyka jest spokojna, natchniona.
Ilustracja przedstawia kościół NMP w Inowrocławiu, wybudowany w XII wieku w stylu romańskim. Budynek wybudowany jest z granitowych ciosów, a wieże z cegły. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Muzyka kościoła rzymskokatolickiego - Sekwencja Dies iraewykonawcy: Chór Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu chorał gregoriański w wykonaniu grupy mężczyzn. Śpiew jest jednogłosowy, po łacinie, a capella [czyt. a kapella] (bez akompaniamentu). Muzyka jest spokojna, natchniona.
Kościół NMP w Inowrocławiu, wybudowany w XII wieku w stylu romańskim.
Źródło: wikimedia.org, CC BY-SA 3.0 (Fotogriafia); Muzyka kościoła rzymskokatolickiego, „Dies irae”, AMFN, CC BY 3.0.
R1bBnuTYNyLOc
Ilustracja przedstawia cerkiew Wasyla Błogosławionego w Moskwie. Na fotografii widać sześć wież zakończonych okrągłymi kopułami, na których znajdują się krzyże. Jedna z nich, zakończona z złotą kopułą jest największa i góruje nad innymi. Po naciśnięciu punktu 1 wyświetla się napis: Ojcze nasz w języku bułgarskim, wykonawca Emilian Stankov i chór cerkwi prawosławnej Świętej Trójcy, Płowidiw. Pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu chór mieszany i solista mężczyzna wykonuje modlitwę. Mężczyzna śpiewa słowa “Ojcze Nasz” a chór realizuje wielogłosowy, harmoniczny akompaniament. Muzyka jest natchniona, spokojna, modlitewna.
Ilustracja przedstawia cerkiew Wasyla Błogosławionego w Moskwie. Na fotografii widać sześć wież zakończonych okrągłymi kopułami, na których znajdują się krzyże. Jedna z nich, zakończona z złotą kopułą jest największa i góruje nad innymi. Po naciśnięciu punktu 1 wyświetla się napis: Ojcze nasz w języku bułgarskim, wykonawca Emilian Stankov i chór cerkwi prawosławnej Świętej Trójcy, Płowidiw. Pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu chór mieszany i solista mężczyzna wykonuje modlitwę. Mężczyzna śpiewa słowa “Ojcze Nasz” a chór realizuje wielogłosowy, harmoniczny akompaniament. Muzyka jest natchniona, spokojna, modlitewna.
Cerkiew Wasyla Błogosławionego w Moskwie.
Źródło: wikimedia. org, CC BY-SA 3.0 (Fotografia); Modlitwa „Ojcze nasz” wykonana przez chór prawosławny, wikimedia.org, CC BY 2.5, licencja: CC BY-SA 3.0.
RnevEHxIs8EOb
Na ilustracji wielka synagoga we Włodawie. Na zdjęciu duży klasycystyczny budynek, pokryty miedzianym, zielonym dachem, z wysokimi oknami. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Muzyka żydowska - Pieśń żydowska wykonawca: Pojln Klezmer Quartett , Darek Wójcik oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu mężczyźni śpiewają bez akompaniamentu smutny, lamentacyjny utwór. Rozpoczyna solista, odpowiada mu wielogłosowy chór.
Na ilustracji wielka synagoga we Włodawie. Na zdjęciu duży klasycystyczny budynek, pokryty miedzianym, zielonym dachem, z wysokimi oknami. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Muzyka żydowska - Pieśń żydowska wykonawca: Pojln Klezmer Quartett , Darek Wójcik oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu mężczyźni śpiewają bez akompaniamentu smutny, lamentacyjny utwór. Rozpoczyna solista, odpowiada mu wielogłosowy chór.
Wielka synagoga we Włodawie
Źródło: online-skills, CC BY 3.0 (Fotografia); National Library of Israel, Modlitwa Kol Nidrei, kantor Nathan Adler z chórem, 1950, Toronto, wikimedia.org, CC BY 3.0, CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.
RO6SoP3TjeyLo
Ilustracja przedstawia meczet Al-Aksa w Jerozolimie. Budynek jest jednopiętrowy, pokryty kopułą, na szczycie kopuły umieszczony jest półksiężyc. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Muzyka muzułmańska - Wspaniały Adhan oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu jeden mężczyzna śpiewa rytmiczną pieśń bez akompaniamentu.
Ilustracja przedstawia meczet Al-Aksa w Jerozolimie. Budynek jest jednopiętrowy, pokryty kopułą, na szczycie kopuły umieszczony jest półksiężyc. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Muzyka muzułmańska - Wspaniały Adhan oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu jeden mężczyzna śpiewa rytmiczną pieśń bez akompaniamentu.
Meczet Al‑Aksa w Jerozolimie
Źródło: wikimedia.org. (fotografia) Muzyka muzułmańska, online-skills, CC BY 3.0, licencja: CC BY-SA 3.0.
Muzyka obrzędowa
Muzyka obrzędowa występuje we wszystkich kulturach i jest ściśle związana z obrzędami wynikającymi z kalendarza agrarnegoagrarnyagrarnego np. dożynki, oczepiny na weselu, kolędowanie podczas świat Bożego Narodzenia.
agrarny
rolniczy
RLdxxJCBXN34Q
Na ilustracji wieniec dożynkowy. Kompozycja ułożona jest w kształt koła. W środku koła znajdują się owoce: jabłka, winogrona, gruszki. Na zewnątrz ułożone są kłosy zbóż.
Wieniec dożynkowy
Źródło: m.wm.pl, licencja: CC BY 3.0.
Sobótka to słowiańskie święto związane z letnim przesileniem słońca, obchodzone w czasie najkrótszej nocy w roku. Jest to słowiańskie święto ognia, wody, słońca i księżyca, urodzaju, płodności, radości i miłości. Obrzędy miały zapewnić urodzaj i zdrowie. W czasie sobótki popularne było palenie ognisk, śpiewy i tańce, wróżby oraz puszczanie przez dziewczęta w nurt rzeki wianków z zapalonymi świecami.
R7mCMzs8lqxiC
Obraz „Noc Kupały” autorstwa Iwana Sokołowa przedstawia wieczorną scenę, słońce już zaszło, widać tylko jaśniejszą łunę nad horyzontem. Spora grupa ludzi skupiona jest wokół ogniska. Ludzie siedzą i leżą na trawie, kobiety mają wianki na głowie, Wszyscy przyglądają się skokom kobiet przez ognisko. Pierwsza z nich o ciemnych, długich, rozwianych włosach wykonuje skok, ma uniesioną prawą rękę, lewą trzyma spódnicę, druga wykonuje rozbieg, za nią widać rozmazaną postać trzeciej postaci, przygotowującej się do skoku.
Kławdij Lebiediew "Noc na Jana-Kupały". Obraz ukazuje zabawy i obrzędy związane z nocą przesilenia letniego zwaną Nocą Kupały. W centrum obrazu znajduje się ognisko, wokół niego tańczą ludzie ubrani w ludowe stroje, kobiety noszą wianki na głowach. Wszyscy są zadowoleni i uśmiechnięci. Mężczyzna skacze przez ognisko. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Orkiestra św. Mikołaja oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoły, rytmiczny folkowy utwór. Rozpoczyna się rytmicznym śpiewem powtarzanej frazy słów “Koło Jana”. Później chór dzieli się na dwie grupy: mężczyźni śpiewają nadal tekst “Koło Jana”, kobiety śpiewają więcej tekstu o obchodach nocy Sobótkowej, o tym co robiły dziewczęta w noc sobótkową.
Kławdij Lebiediew "Noc na Jana-Kupały". Obraz ukazuje zabawy i obrzędy związane z nocą przesilenia letniego zwaną Nocą Kupały. W centrum obrazu znajduje się ognisko, wokół niego tańczą ludzie ubrani w ludowe stroje, kobiety noszą wianki na głowach. Wszyscy są zadowoleni i uśmiechnięci. Mężczyzna skacze przez ognisko. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Orkiestra św. Mikołaja oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wesoły, rytmiczny folkowy utwór. Rozpoczyna się rytmicznym śpiewem powtarzanej frazy słów “Koło Jana”. Później chór dzieli się na dwie grupy: mężczyźni śpiewają nadal tekst “Koło Jana”, kobiety śpiewają więcej tekstu o obchodach nocy Sobótkowej, o tym co robiły dziewczęta w noc sobótkową.
Kławdij Lebiediew "Noc na Jana‑Kupały".
Źródło: Kławdij Lebiedew, 1916 r, Noc na Jana-Kupały, domena publiczna.
Polecenie 2
Wysłuchaj utworu związanego z Nocą Kupały. Zwróć uwagę na melodię i słowa. Zapisz swoje wrażenia związane ze słuchanym utworem.
RYSobmfINhTmv
Polecenie 2
Zapoznaj się z opisem obrazu „Noc na Jana‑Kupały”, opisz nastrój i uczucia ludzi biorących udział w obrzędach.
R11FZ7W7K2Pyd
Przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej tekst o obrzędzie weselnym i zapoznaj się z opisem pieśni śratalnej zawartej na ilustracji interaktywnej.
Przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej tekst o obrzędzie weselnym i zapoznaj się z opisem pieśni śratalnej zawartej na ilustracji interaktywnej.
Przeczytaj uważnie zamieszczony poniżej tekst o obrzędzie weselnym i zapoznaj się z opisem pieśni śratalnej zawartej na ilustracji interaktywnej.
Przeczytaj uważnie tekst o obrzędzie weselnym i wysłuchaj pieśni śratalnejpieśni śratalnepieśni śratalnej. Zwróć uwagę na słowa, melodię i rytm utworu.
Pieśń weselna z Woli Sobieskiej k/Lublina. Słowo śratać ma skomplikowaną etymologięetymologaetymologię. W językach słowiańskich oscylujeoscylowaćoscyluje ono wokół znaczenia witać, spotykać, ale lokalnie rozumiane jest jako żegnać. Być może dlatego, że pieśni śratalnepieśni śratalnepieśni śratalne śpiewano do błogosławieństwa młodych przez rodziców. W tym momencie obrzędu powitanie i pożegnanie mieszają się ze sobą i przeciwstawność znaczenia tych słów jest w pewnym sensie pozorna. Być może witać, żegnać i błogosławić oznacza tu po prostu jedno – akceptować. Pieśni śratalne należą do najstarszych w polskim folklorze. Refren: łado, łado bywa traktowany jako relikt pogańskiego zawołania bożka Łado. Wstęp do piosenki pochodzi ze wsi z Gaju Starego (lubelskie), a oparty na sylabach wstęp jest rozwinięciem sutartiny, archaicznej litewskiej formy wokalnej.
sratalne_1 Źródło: dostępny w internecie: Cyfrowa Biblioteka Piosenki Polskiej, https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Piesni_sratalne.
RMFiDlqOzeN7z
Ilustracja interaktywna przedstawia kapelę weselną z lat 70 XX wieku. Na wozie ciągniętym przez konia jedzie 7 mężczyzn: jeden ma będen ze stalką, drugi harmonię, trzeci skrzypce. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Orkiestra św. Mikołaja oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu folkowa piosenka. Utwór rozpoczyna się szybkim wstępem śpiewanym przez mężczyznę i kobietę. Po nim następuję fragment instrumentalny i improwizacja wokalna. Ostatnia część to modlitwa, błogosławieństwo rodziców.
Ilustracja interaktywna przedstawia kapelę weselną z lat 70 XX wieku. Na wozie ciągniętym przez konia jedzie 7 mężczyzn: jeden ma będen ze stalką, drugi harmonię, trzeci skrzypce. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Orkiestra św. Mikołaja oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu folkowa piosenka. Utwór rozpoczyna się szybkim wstępem śpiewanym przez mężczyznę i kobietę. Po nim następuję fragment instrumentalny i improwizacja wokalna. Ostatnia część to modlitwa, błogosławieństwo rodziców.
Kapela weselna z lat 70 XX wieku
Źródło: archiwum.szynwald.pl, (Fotografia); Orkiestra św. Mikołaja, „Pieśni śratalne”, online-skills, CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Zapoznaj się z poniższą fotografią przedstawiającą orszak weselny. Wypisz przymiotniki opisujące nastrój utrwalonej chwili i uczucia weselników.
R1c8R74yL93QP
RXp7bpmkqQbV8
Ilustracja przedstawia tradycyjny orszak weselny, jego uczestnicy ubrani są w łowickie stroje ludowe. Na przodzie kroczą państwo młodzi. Pan młody w ukwieconym kapeluszu i białej sukmanie, patrzy z radością na przyszłą żonę. Panna młoda ma łowicką spódnicę w pionowe pasy, białą bluzkę z wyszytymi kwiatami, serdak i czerwone korale. Uśmiecha się. Na głowie ma wieniec z kwiatów, do którego przyczepiono białe wstążki. Za nimi w parach idą członkowie najbliższej rodziny. Kobiety w noszą pasiaste spódnice i białe bluzki, na głowach mają kolorowe chustki. Weselnikom przyglądają się ludzie ubrani współcześnie. Panna młoda niesie obraz Matki Boskiej Częstochowskiej.
Tradycyjny orszak weselny
Źródło: nto.pl, licencja: CC BY 3.0.
pieśni śratalne
pieśni śpiewane podczas błogosławieństwa państwa młodych na weselu
Ważne!
Jeżeli chcesz poznać więcej obrzędów praktykowanych przez naszych przodków, sięgnij do dzieł Oskara Kolberga – największego polskiego etnografaetnografetnografa.
etnograf
badacz kultury różnych ludów
Muzyka rozrywkowa
Muzyka rozrywkowa określana mianem muzyki popularnej a nawet muzyki lekkiej. To każdy rodzaj muzyki, który nie jest muzyką poważnąmuzyka poważnamuzyką poważną lub folkloremfolklorfolklorem.
folklor
ludowa twórczość artystyczna
muzyka poważna
muzyka wywodząca się z tradycji klasycznych, przeciwstawiana muzyce lekkiej, rozrywkowej, obejmuje gatunki przeznaczone do słuchania
Swoim zakresem obejmuje wiele gatunków, m.in.: piosenkę, operetkę, musicalmusicalmusical, rewię, muzykę filmową, muzykę taneczną.
R12hpmScRTHCR
Ilustracja przedstawia scenę z musicalu "Metro". Grupa młodzieży siedzi na schodach. Wszyscy patrzą na stojących na środku mężczyznę i kobietę. Mężczyzna jest ubrany w szary garnitur, gestykuluje. Kobieta z uśmiechem patrzy na niego, nosi dżinsy z dziurami na kolanach, fioletową bluzkę i skórzaną kurtkę. Tło jest czarne..
Musical "Metro"
Źródło: nowiny24.pl, licencja: CC BY 3.0.
musical
[czytaj: mjuzikal]
R1DkFXi1H7YUI
Na zdjęciu scena z musicalu “Koty” . Na scenie znajduje się kilkanaście tańczących osób przebranych za koty. Mają “koci” makijaż, futrzane uszka i szare stroje kotów.
Musical Koty, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
RRu3TOsclLR0W
Biało-czarna grafika przedstawiająca tańczącą parę. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis Chubby Checker “Let’s Twist Again” [czytaj:czaby czeker lec tłist egen] oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór rozpoczyna się rytmiczna grą perkusji a wokalista zaprasza do tańca. Utwór jest dynamiczny, szybki. śpiewa mężczyzna, towarzyszą mu chórki. Po pierwszej zwrotce solówkę gra saksofon, po niej wokalista prowadzi dialog z publicznością a następnie śpiewa drugą zwrotkę.
Biało-czarna grafika przedstawiająca tańczącą parę. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis Chubby Checker “Let’s Twist Again” [czytaj:czaby czeker lec tłist egen] oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór rozpoczyna się rytmiczna grą perkusji a wokalista zaprasza do tańca. Utwór jest dynamiczny, szybki. śpiewa mężczyzna, towarzyszą mu chórki. Po pierwszej zwrotce solówkę gra saksofon, po niej wokalista prowadzi dialog z publicznością a następnie śpiewa drugą zwrotkę.
Twist
Źródło: online-skills, CC BY 3.0 (Fotografia); Chubby Checker, „Let's Twist Again”, online-skills, CC BY 3.0.
Walory terapeutyczne i edukacyjne muzyki
Udowodniono naukowo, że muzyka ma działanie terapeutyczneterapeutycznyterapeutyczne, pomaga lepiej spać, zwalcza stres, łagodzi ból, pomaga pacjentom w szybszym powrocie do zdrowia, zwalcza niepokój i smutek. Muzykoterapia jest dziś najbardziej rozpowszechnionym na świecie sposobem wykorzystywania leczniczych walorów sztuki.
Muzyka pobudza wielostronny, harmonijny i całościowy rozwój człowieka, rozwija inteligencję, wspomaga nauczanie matematyki, sprzyja uprawianiu sportu, rozwija wyobraźnię i kreatywność, wpływa na kształtowanie osobowości i rozwój emocjonalny.
Polecenie 4
Podyskutujcie w klasie, jakiej muzyki słuchacie i jak wpływa na wasz nastrój i emocje.
R18xMLhfLQ2QP
Polecenie 4
Podyskutujcie w klasie, jaką rolę w życiu ludzi powinna pełnić muzyka.
RJtC9uBicjSUX
RA7MKt5C2QtAT
Ćwiczenie 1
Do podanych definicji rodzajów muzyki dopasuj funkcje.
Do podanych definicji rodzajów muzyki dopasuj funkcje.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Związki muzyki z filmem
R1Fvh7iopERhC
Ilustracja przedstawia czarno‑biały kadr z filmu "Podróż na Księżyc". Księżyc wygląda jak ciastko z kremem, ma oczy i usta. W prawym oku wylądowała rakieta, która wbiła się w powierzchnię 1/4 długości.
Kadr z filmu „Podróż na Księżyc”
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.
Wynalazek braci LumièreLumiereLumière nie pozwalał na rejestrację dźwięku – przez pierwszych 20 lat kinematografii film pozostawał niemy, a gra aktorska była swego rodzaju pantomimąpantomimapantomimą. Nie oznacza to jednak, że widzowie oglądali pierwsze filmy w całkowitej ciszy. Ogromne znaczenie dla filmu niemego miała muzyka, która często dopowiadała i ilustrowała akcję. Muzyka filmowa w niemym kinie wykonywana była na żywo – początkowo przez improwizujących pianistów, tzw. taperówtapertaperów.
Lumiere
czytaj: limier
taper
pianista improwizujący na żywo podkład muzyczny do niemych filmów
Z czasem taperów zastąpiły większe zespoły, a nawet całe orkiestry.
Rq25A4AVjrdEl
Fotografia przedstawia czarno‑białe zdjęcie wnętrza kina. Widzowie wpatrują się w ekran filmu, na którym wyświetlany jest film. W centrum ekranu znajduje się przerażony mężczyzna. Nosi czarny melonik i garnitur. Rozłożył ręce, ma szeroko otwarte oczy i usta. Obok ekranu stoi pianino, przy którym siedzi kobieta i gra, improwizując podkład muzyczny do wyświetlanych scen.
Pianista (Taper) w niemym kinie
Źródło: silentlondon.co.uk, licencja: CC BY 3.0.
W dzisiejszych czasach niektórzy muzycy i zespoły zajmują się tworzeniem muzyki do niemych filmów. W kinach studyjnych wyświetlane są nieme filmy, do których przygrywa taper.
Początki filmu dźwiękowego – rozwój muzyki filmowej
Twórcom kinematografii zajęło ponad 20 lat znalezienie sposobu by zsynchronizować obraz z dźwiękiem. Kiedy nareszcie nastąpiło to w 1927 r., oblicze kina zmieniło się nie do poznania. Za pierwszy w pełni udźwiękowiony film uznawany jest musicalmusicalmusical, Śpiewak jazzbandujazzbandujazzbandu.
jazzbandu
czytaj: dżezbendu
R16dOFrvradlf
Ilustracja przedstawia plakat filmowy do filmu „Śpiewak jazzbandu “. Na plakacie znajdują się napisy w języku angielskim: tytuł, nazwisko głównego aktora oraz aktorów grających główne role, reżysera i wytwórni filmowej. Na zielonym tle przedstawiono dwoje ludzi, kobietę i mężczyznę. Młody mężczyzna w garniturze gra na pianinie, odchyla głowę i z uśmiechem patrzy na kobietę siedzącą za jego plecami. Kobieta ma siwe włosy i jest dużo starsza od mężczyzny.
Śpiewak jazzbandu - plakat
Źródło: wikimedia commons, domena publiczna.
Pewnym problemem w początkach filmu było jednoczesne nagrywanie dźwięku i obrazu. Tę sytuację zabawnie ilustruje musicalDeszczowa piosenka opowiadający o początkach kina dźwiękowego i nieoczekiwanych trudnościach, z którymi musiały się zmierzyć gwiazdy niemego filmu.
Z czasem opracowano metodę, by dźwięk nagrywać oddzielnie i synchronizować z obrazem. Stąd w kinie pojawiło się kilka dodatkowych osób, które odpowiadały za dźwięk. Tworzeniem ścieżki dźwiękowej filmu, polegającym na łączeniu w brzmieniową całość dialogów, efektów dźwiękowych, hałasów, muzyki filmowej zajął się soundsound designersounddesignersound designerdesigner. Specjalista, który decyduje o wyborze muzycznych fragmentów i piosenek oraz doradza reżyserowi we wszystkich kwestiach muzycznych nazywany bywa fachowo music supervisiormusic supervisiormusic supervisior.
sound designer
czytaj: saud dizajner
music supervisior
czytaj: mjuzik superwajzer
Muzyka w filmie
Kino często wykorzystywało potencjał muzyki wcześniejszych epok. Szczególnie chętnie sięgali po muzykę klasyków i romantyków twórcy filmów animowanych, np. Walt DisneyWalt DisneyWalt Disney. Muzyka poważna istotną rolę odgrywa także w filmach fabularnych. Przykładem wykorzystania muzyki poważnej w filmie fabularnym może być M – Morderca (1931). Przykład poniżej.
Walt Disney
czytaj: łolt disnej
R47Q5rLoT68WV
Utwór: Główny motyw z filmu M jak Morderca z 1931 roku. Motyw jest odgwizdywany przez główną postać - seryjnego morderce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór: Główny motyw z filmu M jak Morderca z 1931 roku. Motyw jest odgwizdywany przez główną postać - seryjnego morderce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Główny motyw z filmu M jak Morderca z 1931 roku, online-skills, CC BY 3.0
Główny motyw z filmu M jak Morderca z 1931 roku, online-skills, CC BY 3.0
Utwór: Główny motyw z filmu M jak Morderca z 1931 roku. Motyw jest odgwizdywany przez główną postać - seryjnego morderce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R3LpS3Zfs2vFt1
Utwór: E. Grieg, W grocie Króla Gór, suita Peer Gynt, wykonanie: Muzycy z AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Utwór: E. Grieg, W grocie Króla Gór, suita Peer Gynt, wykonanie: Muzycy z AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Edvard Grieg, „W grocie Króla Gór”, suita „Peer Gynt”, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0
Edvard Grieg, „W grocie Króla Gór”, suita „Peer Gynt”, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dalej AMFN), CC BY 3.0
Utwór: E. Grieg, W grocie Króla Gór, suita Peer Gynt, wykonanie: Muzycy z AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Obejrzyj film, w którym przestawiono przykłady największych przebojów filmowych.
RN1IQstQaEL5l
Film edukacyjny pt. „Związki muzyki z filmem”. Historia filmowego musicalu [czytaj: mjuzikalu] zaczyna się wraz z początkiem filmu dźwiękowego. Gdy tylko aktorzy w filmie mogli mówić, zaraz zaczęli śpiewać. Nie przypadkiem pierwszym filmem dźwiękowym był musical z 1927 r – Śpiewak jazzbandu [czytaj: dżezbendu]. O rewolucji związanej z wprowadzeniem do filmu dźwięku opowiada musical Deszczowa piosenka z 1952 r. Jego bohaterami są gwiazdy kina niemego, którzy wraz z pojawieniem się kina dźwiękowego muszą zmagać się z licznymi ograniczeniami – zarówno technicznymi – jak trudności w ustawieniu mikrofonów, ale też własnymi. Obdarzona okropnym cienkim głosikiem gwiazda, aby pozostać na piedestale, będzie dubbingowana przez nieznaną, lecz znacznie bardziej utalentowaną aktorkę. Na ekran przenoszono też wiele produkcji, które odniosły ogromny sukces na scenie. Wśród nich znalazł się musical napisany przez słynnego kompozytora i dyrygenta, Leonarda Bernsteina [czytaj: bernsztajna] – West Side Story [czytaj: łest sajd story] – z 1957 r. Jego fabuła jest parafrazą Szekspirowskiego dramatu Romea i Julii w scenografię nowojorskiej imigranckiej dzielnicy, w której walczą ze sobą dwa gangi. Musical po ogromnym sukcesie, jaki odniósł na Broadwayu , już cztery lata po premierze został zekranizowany przez Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa [czytaj: roberta łajsa i żeroma robinsa], zdobywając w 1961 r. Oscara [czytaj: oskara] dla najlepszego filmu. O ile musical [czytaj: mjuzikal] grany w teatrze wymagał od odtwórców głównych ról nie tylko talentów aktorskich, ale przede wszystkim znakomitych głosów, o tyle w musicalu filmowym pozwalano sobie na pewne oszustwa. O oszustwie takim opowiada m.in. fabuła Deszczowej piosenki, w której słynnej aktorce głosu użycza inna wokalistka. Całkiem realnie podobna historia wydarzyła się na przykład na planie musicalu My Fair Lady [czytaj: maj fer lejdi] z Audrey Hepburn [czytaj: odrej heprn] w roli głównej. Znakomitą aktorkę w trudnych partiach wokalnych wsparła Marni Nixon – śpiewaczka, która wcześniej dubbingowała również filmową Marię z West Side Story [czytaj: łest sajd story]. Śpiewanie na ekranie to jednak nie wyłącznie domena musicali i filmów muzycznych. Wielu reżyserów innych gatunków filmowych umieszczało w fabule piosenki śpiewane przez bohaterów, a sceny te stawały się często najsłynniejszymi lub najlepiej rozpoznawalnymi momentami filmu. Nie przypadkiem też co roku przyznawany jest Oscar za najlepszą piosenkę do filmu. Oscarem została na przykład nagrodzona piosenka Moon River [czytaj: mun riwer], którą Audrey Hepburn (tym razem już własnym głosem) śpiewa w filmie Śniadanie u Tiffany’ego [czytaj: tifaniego]. Nie tylko śpiewanie na ekranie, ale też taniec odcisnął swoje piętno na historii kina. W tej dziedzinie niedościgniony pozostaje wciąż jeden tancerz‑aktor –Fred Astaire [czytaj: fred aster]. U jego boku występowały takie tancerki i aktorki, jak Ginger Rogers [czytaj: dżindżer rodżers], Eleanor Powell [czytaj: elenor pałel], Rita Hayworth [czytaj: hejłort], a do najważniejszych filmów należą: Panowie w cylindrach, Roberta, Moja najmilsza, Gospoda świąteczna. Nieco innym gatunkiem niż musical , w którym piosenki i sceny taneczne stanowią część fabuły, pozostaje film muzyczny. Historia przedstawiona w filmach muzycznych najczęściej dotyczy samych muzyków – fikcyjnych lub prawdziwych postaci, a muzyka pojawia się bardziej naturalnie. Jednym z najbardziej kultowych filmów muzycznych w historii kina pozostaje Blues Brothers [czytaj blus braders] – film z 1980 r., w którym obok tytułowego zespołu w składzie John Belushi i Dan Aykroyd [czytaj: dżon belaszi i dan ajkrojd] wystąpiły też gwiazdy muzyki soul , m.in. Aretha Franklin [czytaj: areta franklin] czy Ray Charles [czytaj: raj czarls].
Film edukacyjny pt. „Związki muzyki z filmem”. Historia filmowego musicalu [czytaj: mjuzikalu] zaczyna się wraz z początkiem filmu dźwiękowego. Gdy tylko aktorzy w filmie mogli mówić, zaraz zaczęli śpiewać. Nie przypadkiem pierwszym filmem dźwiękowym był musical z 1927 r – Śpiewak jazzbandu [czytaj: dżezbendu]. O rewolucji związanej z wprowadzeniem do filmu dźwięku opowiada musical Deszczowa piosenka z 1952 r. Jego bohaterami są gwiazdy kina niemego, którzy wraz z pojawieniem się kina dźwiękowego muszą zmagać się z licznymi ograniczeniami – zarówno technicznymi – jak trudności w ustawieniu mikrofonów, ale też własnymi. Obdarzona okropnym cienkim głosikiem gwiazda, aby pozostać na piedestale, będzie dubbingowana przez nieznaną, lecz znacznie bardziej utalentowaną aktorkę. Na ekran przenoszono też wiele produkcji, które odniosły ogromny sukces na scenie. Wśród nich znalazł się musical napisany przez słynnego kompozytora i dyrygenta, Leonarda Bernsteina [czytaj: bernsztajna] – West Side Story [czytaj: łest sajd story] – z 1957 r. Jego fabuła jest parafrazą Szekspirowskiego dramatu Romea i Julii w scenografię nowojorskiej imigranckiej dzielnicy, w której walczą ze sobą dwa gangi. Musical po ogromnym sukcesie, jaki odniósł na Broadwayu , już cztery lata po premierze został zekranizowany przez Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa [czytaj: roberta łajsa i żeroma robinsa], zdobywając w 1961 r. Oscara [czytaj: oskara] dla najlepszego filmu. O ile musical [czytaj: mjuzikal] grany w teatrze wymagał od odtwórców głównych ról nie tylko talentów aktorskich, ale przede wszystkim znakomitych głosów, o tyle w musicalu filmowym pozwalano sobie na pewne oszustwa. O oszustwie takim opowiada m.in. fabuła Deszczowej piosenki, w której słynnej aktorce głosu użycza inna wokalistka. Całkiem realnie podobna historia wydarzyła się na przykład na planie musicalu My Fair Lady [czytaj: maj fer lejdi] z Audrey Hepburn [czytaj: odrej heprn] w roli głównej. Znakomitą aktorkę w trudnych partiach wokalnych wsparła Marni Nixon – śpiewaczka, która wcześniej dubbingowała również filmową Marię z West Side Story [czytaj: łest sajd story]. Śpiewanie na ekranie to jednak nie wyłącznie domena musicali i filmów muzycznych. Wielu reżyserów innych gatunków filmowych umieszczało w fabule piosenki śpiewane przez bohaterów, a sceny te stawały się często najsłynniejszymi lub najlepiej rozpoznawalnymi momentami filmu. Nie przypadkiem też co roku przyznawany jest Oscar za najlepszą piosenkę do filmu. Oscarem została na przykład nagrodzona piosenka Moon River [czytaj: mun riwer], którą Audrey Hepburn (tym razem już własnym głosem) śpiewa w filmie Śniadanie u Tiffany’ego [czytaj: tifaniego]. Nie tylko śpiewanie na ekranie, ale też taniec odcisnął swoje piętno na historii kina. W tej dziedzinie niedościgniony pozostaje wciąż jeden tancerz‑aktor –Fred Astaire [czytaj: fred aster]. U jego boku występowały takie tancerki i aktorki, jak Ginger Rogers [czytaj: dżindżer rodżers], Eleanor Powell [czytaj: elenor pałel], Rita Hayworth [czytaj: hejłort], a do najważniejszych filmów należą: Panowie w cylindrach, Roberta, Moja najmilsza, Gospoda świąteczna. Nieco innym gatunkiem niż musical , w którym piosenki i sceny taneczne stanowią część fabuły, pozostaje film muzyczny. Historia przedstawiona w filmach muzycznych najczęściej dotyczy samych muzyków – fikcyjnych lub prawdziwych postaci, a muzyka pojawia się bardziej naturalnie. Jednym z najbardziej kultowych filmów muzycznych w historii kina pozostaje Blues Brothers [czytaj blus braders] – film z 1980 r., w którym obok tytułowego zespołu w składzie John Belushi i Dan Aykroyd [czytaj: dżon belaszi i dan ajkrojd] wystąpiły też gwiazdy muzyki soul , m.in. Aretha Franklin [czytaj: areta franklin] czy Ray Charles [czytaj: raj czarls].
Związki muzyki z filmem
Źródło: zpe.gov.pl.
Muzyka filmowa to jeden z głównych składników dzieła filmowego, niekiedy też funkcjonujący samodzielnie. Wraz z innymi składnikami dzieła filmowego (warstwą wizualną, słowną i efektami akustycznymi) zapisanymi na tym samym nośniku i wspólnie odtwarzanymi kształtuje odbiór filmu. Może być komponowana do określonego filmu, a jej właściwości (forma, faktura, instrumentacja, nastrój) – podporządkowane treści scenariusza. Częstą praktyką jest też adaptowanie do filmu gotowej muzyki (autonomicznej).
Muzyka filmowa ma formę otwartą, wewnętrznie rozluźnioną, często pozbawioną wyraźnego początku i końca. Umożliwia to scalanie jej z pozostałymi warstwami dzieła filmowego dzięki zabiegom technicznym: cięciom, nagłaśnianiu lub wyciszaniu, przerywaniu. Ostateczny kształt muzyki filmowej powstaje na etapie montażu, kiedy muzyka do filmu przekształca się w muzykę w filmie. W trakcie produkcji filmu muzyka może wyprzedzać powstanie obrazu, a nawet być podstawą filmowania i montażu lub przeciwnie – powstawać do gotowego obrazu (postsynchronizacjapostsynchronizacjapostsynchronizacja).
postsynchronizacja
technika polegająca na dogrywaniu ścieżki dźwiękowej (dialogów, efektów dźwiękowych, muzyki) do nagranego uprzednio materiału filmowego
W dziele filmowym muzyka pełni różnorodne funkcje:
stanowi przeciwwagę dla wrażeń wzrokowych;
wyznacza lub podkreśla rytm zdarzeń;
wywołuje nastrój, ujawnia stany wewnętrzne postaci;
określa stosunek jej autora do przedstawionych sytuacji;
komentuje i interpretuje stany psychiczne postaci;
wyprzedza obraz filmowy.
Muzyka może istnieć wewnątrz kadru jako składnik świata przedstawionego, obecny w sposób jawny lub domyślny w samym obrazie (np. grający muzyk, tańcząca para, zasłuchani ludzie) albo też stanowić zewnętrzne narzędzie opisu, niezwiązane materialnie z obiektami.
Muzyka filmowa nie tworzy odrębnego stylu ani form. Jej cechy zależą od indywidualnego stylu kompozytora i gatunku uprawianej przez niego muzyki (np. symfonizm – Wojciech Kilar, jazzjazzjazz – K. Komeda‑Trzciński, muzyka elektroniczna – VangelisVangelisVangelis), także od gatunku filmu, sposobu narracji, realiów historyczno‑kulturowych. Niektóre gatunki filmowe (westernwesternwestern, kryminał, melodramat) preferują określony typ środków muzycznych – instrumentarium, formę.
jazz
czytaj: dżez
Vangelis
czytaj: wangelis
western
czytaj: łestern
R5J4Ns3TjTs2z
Ćwiczenie 2
Jaką rolę w filmie odgrywa muzyka? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. buduje nastrój, 2. komentuje stany psychiczne postaci, 3. wprowadza niespodziewane zwroty akcji, 4. studzi emocji odbiorców, 5. ilustruje wszystkie wydarzenia filmowe,
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Twórcy kultowych przebojów muzyki filmowej
Do HollywoodHollywoodHollywood w poszukiwaniu szczęścia, sławy i pieniędzy przybywali nie tylko aktorzy, ale też kompozytorzy. Szybko okazało się, że przemysł filmowy nie potrafi się obejść bez muzyki.
Hollywood
czytaj: holyłud, dzielnica Los Angeles w Stanach Zjednoczonych, symbol branży filmowej
Dracula
[czytaj: drakula]
Sukces za granicą odniosło też wielu polskich twórców i kompozytorów muzyki filmowej m.in. Wojciech Kilar (DraculaDraculaDracula), Zbigniew Preisner (Kiedy mężczyzna kocha kobietę), Krzysztof KomedaKrzysztof Komeda Krzysztof Komeda(Dziecko RosemaryRosemaryRosemary), Jan A.P. Kaczmarek (Marzyciel).
Krzysztof Komeda
właśc. Trzciński, polski kompozytor i muzyk jazzowy
Rosemary
czyt. rozmery
RUaadu0XVQRFh
Spokojny motyw muzyczny kołysanki śpiewany przez kobietę, która nuci: la, la, la. W tle dźwięki gitary i skrzypiec.
Spokojny motyw muzyczny kołysanki śpiewany przez kobietę, która nuci: la, la, la. W tle dźwięki gitary i skrzypiec.
Krzysztof Komeda Trzciński kołysanka z filmu Romana Polańskiego "Dziecko Rosemary"
Krzysztof Komeda Trzciński kołysanka z filmu Romana Polańskiego "Dziecko Rosemary"
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Spokojny motyw muzyczny kołysanki śpiewany przez kobietę, która nuci: la, la, la. W tle dźwięki gitary i skrzypiec.
RIwlSB7zydNg8
Ćwiczenie 3
Jaki tytuł nosił pierwszy film dźwiękowy?
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RWJ4qeMbeiiuf
Ćwiczenie 4
Osoba odpowiedzialna za dobór muzyki w filmie, wybór fragmentów kompozycji i piosenek do konkretnych scen to:
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 5
Całą klasą obejrzyjcie pierwsze nieme filmy braci LumièreLumiereLumière, np. Wyjście robotników z fabryki, Wjazd pociągu, Oblany ogrodnik i zastanówcie się, jak można by wiarygodnie odtworzyć odgłosy nagrywanych sytuacji. Wykorzystajcie proste instrumenty perkusyjne lub przedmioty codziennego użytku i zaimprowizujcie wspólnie warstwę dźwiękową do oglądanych filmów.
RNBk6HWkTDgIy
Polecenie 5
RIjr9qwoA17j6
Zastanów się, jakie instrumenty można wykorzystać w scenach bitew. Podaj własne propozycje.
Rl4JFKyi87rZe
Ćwiczenie 5
Dźwięki wprowadzone do filmu lub audycji radiowej w celu zilustrowania przedstawionych treści to: Możliwe odpowiedzi: 1. postsynchronizacja, 2. adaptacja, 3. efekty akustyczne
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1ShBpbKpT9Re
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytania: 1. Jak nazywa się przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych i tanecznych? 2. Jak nazywa się osoba, która wzywa do minaretu wiernych na modlitwę? 3. Jak nazywał się polski etnograf i folklorysta? 4. Jak nazywa się święto ludowe obchodzone w czasie letniego przesilenia słońca? 5. Jak nazywa się żydowski dom modlitwy? 6. Jak nazywa się tradycyjna uroczystość z okazji zakończenia zbioru zbóż?
Odpowiedz na pytania: 1. Jak nazywa się przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych i tanecznych? 2. Jak nazywa się osoba, która wzywa do minaretu wiernych na modlitwę? 3. Jak nazywał się polski etnograf i folklorysta? 4. Jak nazywa się święto ludowe obchodzone w czasie letniego przesilenia słońca? 5. Jak nazywa się żydowski dom modlitwy? 6. Jak nazywa się tradycyjna uroczystość z okazji zakończenia zbioru zbóż?
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Słownik
etymologa
etymologa
pochodzenie wyrazu
fenomen
fenomen
rzadkie, niezwykłe zjawisko
kinetoskop
kinetoskop
prototyp aparatu projekcyjnego do indywidualnego oglądania na małym ekranie krótkich scenek filmowych
musical
musical
[czytaj: mjuzikal] przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych i tanecznych; powstał pod koniec XX w.
musicsupervisor
musicsupervisor
[czytaj: mjuzik superwajzer] osoba odpowiedzialna za muzyczną stronę filmu (również telewizji lub teatru); zajmuje się doborem odpowiedniej muzyki, piosenek, fragmentów utworów do obrazu filmowego
oscylować
oscylować
w swoim zachowaniu lub sposobie istnienia skłaniać się w raz w jednym, raz w drugim kierunku między jakimiś punktami odniesienia
pantomima
pantomima
nieme widowisko sceniczne, w którym treść przekazywana jest przez aktorów wyłącznie za pomocą gestów, mimiki i tańca
sounddesign
sounddesign
[czytaj: saund dizajn] tworzenie ścieżki dźwiękowej filmu, polegające na łączeniu w brzmieniową całość dialogów, efektów dźwiękowych, hałasów, muzyki filmowej
synchronizacja
synchronizacja
doprowadzenie dwóch lub więcej zjawisk, procesów, czynności itp. do zgodności ich przebiegu w czasie
taper
taper
pianista improwizujący na żywo podkład muzyczny do niemych filmów
terapeutyczny
terapeutyczny
leczniczy
uniwersalny
uniwersalny
obejmujący całość, dotyczący wszystkiego lub wszystkich