Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały i surowce do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Jak powstaje papier?

GRA EDUKACYJNA

11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej

Gra edukacyjna – „Jak powstaje papier?” wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

RVpAuw6v1G3FN
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.

RluXnB6XLg40E
Widok ekranu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.

ROFwEoHomHAJS
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij grę” na ekranie wyświetli się zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.

R1BQDSgirVNrR
Ekran gry z zadaniem
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RLtkF7zPmfWCu
Przykładowy wygląd wyboru odpowiedzi.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

R1bRPtQqmvPLv
Feedback pozytywny
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby wrócić do zadania należy kliknąć przycisk „Spróbuj ponownie”.

RDqFgb5qppKng
Feedback negatywny
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

R1SbJtPb8TOLV
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych.

R1PvkxdwQp2UC
Przykładowy wygląd okna „Pytania i odpowiedzi”.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;

  • Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);

  • Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.

RIE4v77HIWXZH
Jak powstaje papier?
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R3Luo2eh422L0
Ćwiczenie 1
Swoją przygodę w papierni rozpoczynasz od poznania procesu produkcyjnego. Mistrz Fachu chce pokazać Ci, jak wygląda praca typowego operatora zakładu celulozowo-papierniczego. Podchodzicie do pulpitu sterowniczego. Z ciekawością patrzysz na dużą liczbę ekranów wyświetlających schematy produkcyjne z różnymi danymi. Otrzymujesz wytyczne: potrzebna jest niebielona masa siarczanowa na liner. Mistrz Fachu pyta Cię, co dokładnie ma zamówić z placu magazynowania zrębek? Możliwe odpowiedzi: 1. Zrębki sosnowe., 2. Zrębki brzozowe., 3. Zrębki bukowe.
RUO0U4GZuyCg6
Ćwiczenie 2
Zrębki zostały zamówione. Zajmiemy się teraz masą siarczanową. Co Twoim zdaniem zostanie użyte do roztwarzania siarczanowego? Możliwe odpowiedzi: 1. Wodorotlenek sodu i siarczek sodu., 2. Wodorosiarczan sodu i dwutlenek siarki.
R1Q1IKbqEpzsb
Ćwiczenie 3
Surowiec i chemikalia – po ustaleniu proporcji – znalazły się w warniku. Wiesz, że proces roztwarzania potrzebuje czasu, dlatego teraz pomagasz Mistrzowi uporządkować dokumentację. Po przerwie stajesz przy zbiorniku z masą po roztwarzaniu, myciu, rozwłóknianiu i sortowaniu. Zastanawiasz się, na co dokładnie zwrócić uwagę, żeby ocenić, czy roztwarzanie się udało. Możliwe odpowiedzi: 1. Na niedowarki., 2. Na zbite grupy włókien., 3. Na kolor masy.
RfqTdl0zhR6qW
Ćwiczenie 4
Mistrz Fachu jest zadowolony z postępu prac. Najwyższa pora, aby zająć się powstałym ługiem powarzelnym, tzw. ługiem czarnym i wodą, których użyliście w procesie produkcyjnym. Jak, Twoim zdaniem, należy z nimi postąpić? Możliwe odpowiedzi: 1. Ług czarny trafi do wód obiegowych., 2. Ług czarny trafi do procesu regeneracji, w trakcie którego odzyskamy alkalia., 3. Wody poprocesowe bez oczyszczania powinny trafić do rzeki., 4. Wody poprocesowe należy oczyścić przed zrzuceniem ich z powrotem do rzeki.
RySVkNgUhbflG
Ćwiczenie 5
Zajmiemy się teraz przygotowaniem masy papierniczej. Jak dobrze wiesz, produkujemy liner z masy celulozowej siarczanowej. Masa celulozowa jest już gotowa i zaraz będzie przesłana do zbiorników magazynowych. Jaki, Twoim zdaniem, będzie kolejny krok? Możliwe odpowiedzi: 1. Zagęszczenie i wyrównywanie stężenia., 2. Barwienie., 3. Flotacja.
RpTSanjQfmUX6
Ćwiczenie 6
Masa została zagęszczona, a stężenie wyrównane. Następnym etapem prac jest mielenie. Mistrz Fachu jest ciekawy, czy wiesz, w jakim celu jest ono wykonywane? Możliwe odpowiedzi: 1. W celu zwiększenia fibrylacji włókien., 2. W celu regulacji spęcznienia włókien., 3. W celu regulacji smarności., 4. W celu usunięcia farby drukarskiej.
Rwwd5dGW2j1Hf
Ćwiczenie 7
Do realizacji zadania pozostało Ci już naprawdę niewiele pracy! Mistrz Fachu prosi Cię teraz o zapoznanie się z leżącą na stole tabelą i sprawdzenie, do jakiego stopnia smarności powinniście prowadzić proces mielenia. Rodzaj wytworu: Tektura dachowa, smarność: 13°SR do 16°SR. Papier typu liner, smarność: 22°SR do 30°SR. Papier mapowy, smarność: 50°SR do 60°SR. Papier rysunkowy, smarność: 60°SR do 65°SR. Możliwe odpowiedzi: 1. 13-16, 2. 16-20, 3. 22-30, 4. 30-55, 5. 55-60, 6. 60-65
R1AnqvjPKivZh
Ćwiczenie 8
Masa została wysłana na młyny stożkowe. Ma już odpowiednią smarność, a więc czas na dodatki masowe. Mistrz Fachu podkreśla, że na tym etapie musicie zadbać o zaklejenie papieru w masie i o to, żeby papier miał ładny odcień. Które składniki wybierzesz? Możliwe odpowiedzi: 1. Pigment., 2. Klej żywiczny., 3. Kaolin., 4. Siarczan glinu., 5. Siarczek sodu., 6. Nadtlenek wodoru.
R2bWvzRFLjABL
Ćwiczenie 9
Mistrz Fachu: Świetnie nam idzie! Ustawiłem dozowanie dodatków masowych. Ważne, aby pamiętać o poprawnej kolejności: barwnik, klej, wypełniacz, siarczan glinu. Jak widzisz, masa – wraz ze wszystkimi dodatkami – znajduje się w kadzi maszynowej. Jesteśmy na ostatniej prostej przed wlewem masy do maszyny papierniczej. Co, Twoim zdaniem, powinniśmy zrobić teraz? Możliwe odpowiedzi: 1. Odbarwić i dodać kaolinu., 2. Rozcieńczyć i oczyścić., 3. Wybielić i rozcieńczyć., 4. Oczyścić i zatężyć.
RU4jJ1pXPMmIG
Ćwiczenie 10
A więc musimy teraz rozcieńczyć i oczyścić masę papierniczą. Gdzie wyślemy masę, żeby usunąć zanieczyszczenia? Możliwe odpowiedzi: 1. Na młyn holender., 2. Na sito maszyny papierniczej., 3. Na piaseczniki., 4. Na młyn stożkowy.

Powiązane ćwiczenia: