RlTZFQdCtw4PW

A tree and a train – metaphors of growing up

Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will characterise the stages of human life, of both, biological and existential nature

  • you will read the metaphors for growing up (metaphor of a train and a tree)

  • you will take part in a discussion on the advantages and disadvantages of being a child, a  teenager and an adult

  • you will interpret an essayessayessay and read its message

R1J5tIVqSz1GT
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Do you remember the way you perceivedto perceiveperceived yourself and the world when you were a child? How do you perceive them now? Those two ways are probably very different from each other and there are more changes awaiting you. An adult sees things from yet another perspective. Children and teenagers very often dream about being an adult. And many adults sometimes miss their childhoodchildhoodchildhood. In the process of growing up and maturing we often make choices: what to take with us and what to reject. It determines the basics of our self‑esteem.

R3mQQaTc9YH2V
Exercise 1
In psychology, there are several periods of human development. Our biological, psychological and social development is taken into account. Try to match the particular periods to the years of life. infancy Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life pre-school age Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life school age Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life adolescence Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life young adulthood Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life middle adulthood Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life older adulthood Możliwe odpowiedzi: 1. from 13. until 18. years, 2. from 61. years, 3. from 3. to 6. years, 4. from 19. until 30. years, 5. from 31 to 60. years, 6. from 7. until 12. years, 7. until the end of the first year of life
Exercise 2

Work in groups:

Group 1 makes the list of advantages and disadvantages of being a child.

Group 2 makes the list of advantages and disadvantages of being a teenager.

Group 3 makes the list of advantages and disadvantages of being an adult.

Create mini‑posters or slides, and later combine them into one presentation.

Exercise 3

Read the text by Clive Staples Lewis On three ways of writing for children, and do the exercises.

Clive Staples Lewis O trzech sposobach pisania dla dzieci (fragment)

Współczesny świat krytyki używa słowa „dorosły” jako wyrazu aprobaty. Jest wrogi temu, co określa mianem „nostalgii”, i pogardliwy wobec tego, co nazywa „Piotrusio‑Panteizmem”. Stąd człowiek, który przyznaje się, że karły, olbrzymy, mówiące zwierzęta i wiedźmy wciąż są mu drogie w wieku lat pięćdziesięciu trzech, nie będzie raczej wychwalany za zachowanie młodości, lecz stanie się obiektem pogardy i współczucia jako ograniczony w rozwoju. Spędzę tu trochę czasu, broniąc się przed takimi oskarżeniami nie dlatego, że fakt, czy ktoś mną pogardza lub mi współczuje, ma wielkie znaczenie, ale dlatego, że ta obrona jest ściśle związana z moim poglądem na baśń i na literaturę w ogóle. Obrona ta zawiera trzy wnioski.

  1. Odpowiem po prostu tu quoquetu quoquetu quoque. Krytycy, którzy traktują dorosłość jako wyraz aprobaty zamiast jako termin opisowy, nie mogą sami być dorośli. Przejmowanie się byciem dorosłym, podziwianie dorosłości, ponieważ jest dorosła, wstyd z powodu podejrzenia o dziecinność – wszystkie te zjawiska są oznakami dzieciństwa i dorastania. Podczas dzieciństwa i dorastania są to, w umiarkowanej ilości, zdrowe symptomy. Młode istoty powinny chcieć dorastać. Ale przenoszenie w pełnoletniość czy nawet wiek dojrzały tej troski o bycie dorosłym jest właśnie oznaką ograniczenia w rozwoju. Kiedy miałem dziesięć lat, czytałem baśnie po kryjomu i wstydziłbym się wtedy, gdyby ktoś się o tym dowiedział. Teraz, w wieku lat pięćdziesięciu, czytam je otwarcie. Stając się mężczyzną, odłożyłem na bok rzeczy dziecinne, łącznie ze strachem przed dziecinnością i chęcią bycia bardzo dorosłym.

  2. Nowoczesne poglądy zdają się zawierać błędną ideę dorastania. Oskarżają nas one o ograniczony rozwój, ponieważ nie straciliśmy zamiłowań, jakie mieliśmy w dzieciństwie. Ale przecież ograniczony rozwój nie polega na nietraceniu starych rzeczy, lecz na niezyskiwaniu nowych. Dziś lubię wino reńskie, które z pewnością nie smakowałoby mi w dzieciństwie. Ale wciąż lubię też lemoniadę. Nazywam to wzrostem i rozwojem, ponieważ zostałem wzbogacony – zamiast jednego upodobania mam teraz dwa. Ale jeśli miałbym stracić zamiłowanie do lemoniady, zanim zyskałbym zamiłowanie do wina, nie byłby to rozwój, lecz po prostu zmiana. Teraz lubię TołstojaLew TołstojTołstoja, Jane AustenJane AustenJane Austen i Trollope’aAnthony TrollopeTrollope’a, a także baśnie i nazywam to wzrostem. Gdybym miał stracić baśnie, aby polubić tych pisarzy, nie rozwinąłbym się, tylko zmienił. Drzewo rośnie, ponieważ zyskuje nowe pierścienie; pociąg nie rośnie przez opuszczanie jednej stacji i dotarcie do następnej. W rzeczywistości sprawa jest jeszcze głębsza i bardziej skomplikowana. Uważam, że mój wzrost jest równie widoczny, gdy teraz czytam baśnie, jak przy tym, gdy czytam teraz powieściopisarzy, ponieważ dziś z lektury baśni wyciągam więcej przyjemności niż w dzieciństwie – dając z siebie więcej, więcej również otrzymuję. Ale nie ma to tutaj wielkiego znaczenia. Nawet gdyby chodziło tylko o zamiłowanie do dorosłej literatury dodane do niezmienionego upodobania do literatury dziecięcej, dodatek ten i tak powinien nosić miano wzrostu, podczas gdy proces zwykłego porzucania jednego pakunku, aby podnieść drugi, nim nie jest. Prawdą jest oczywiście to, że proces wzrostu zawiera, przypadkiem i na nieszczęście, pewne utraty. Ale nie są one istotą wzrostu, z pewnością zaś nie tym, co czyni go godnym podziwu czy pożądanym. Gdyby tak było, gdyby porzucanie pakunków i pozostawianie za sobą kolejnych stacji miało być istotą i zaletą wzrostu, dlaczego mielibyśmy poprzestać na dorosłości? Dlaczego słowo starczy nie miałoby być również wyrazem aprobaty? Dlaczego nie gratulować sobie wypadania zębów i włosów? Niektórzy krytycy zdają się mylić wzrost z ceną wzrostu i chcą na dodatek, aby ta cena była o wiele wyższa niż w rzeczywistości.

lewis Source: Clive Staples Lewis, O trzech sposobach pisania dla dzieci (fragment), „Tygodnik Powszechny” 2006, nr 5 (2951).
tu quoque
Lew Tołstoj
Anthony Trollope
Jane Austen
R1JSn4bjZfnbQ
Exercise 4
What literary genre does this text represent? Możliwe odpowiedzi: 1. A fantasy story. 2. An essay. 3. A tale.
Rb24A3tNOaKIJ
Exercise 5
Which of the following statements correctly describes the text by C.S. Lewis? Możliwe odpowiedzi: 1. The text is argumentative and persuasive., 2. The text is a story piece., 3. The text is a scientific statement.
RcdmXuhIwz396
Exercise 6
Lewis's text is an essay. Select its features from the following. Możliwe odpowiedzi: 1. argumentative, 2. rhetorical, 3. discussion, 4. playful, 5. erudite, 6. ironic, 7. popular science, 8. journalistic, 9. prose text, 10. subjective, 11. objective
R1IPueuEVjOxh1
Exercise 7
Combine metaphors with their interpretation. the train does not grow by leaving one station and reaching the next. Możliwe odpowiedzi: 1. one man does not grow up, getting rid of some preferences for the next, 2. maturing is gaining new preferences, not replacing them the tree grows because it gains new rings. Możliwe odpowiedzi: 1. one man does not grow up, getting rid of some preferences for the next, 2. maturing is gaining new preferences, not replacing them.
Exercise 8
RZkqxIvDiRyxx
Use the information from the text by C.S. Lewis, and decide which statements on the flashcards are true, and which are false. 1. Lewis sees adulthood differently than everyone else. 2. Lewis combines the problem of adulthood with a look at fairy tales and literature. 3. When an adult cares about "being an adult" we can say that he has really grown-up. 4. The metaphor of the train that leaves one station behind represents the healthy development process. 5. Lewis says that every adult has to lose something from his childhood. 6. Reading fairy tales in secret by teenagers tells about the fear of being suspected of childishness. 7. The growth of the successive rings in the tree trunk represents Lewis's view on the essence of the healthy development process. 8. According to Lewis, reading fairy tales in the adulthood can give people even more pleasure and satisfaction than reading them in the childhood.
REkdM7JxJ5mMP1
Exercise 9
Match to the age mentioned by C.S. Lewis's preferences. childhood and adulthood Możliwe odpowiedzi: 1. Novels by Tolstoy, Jane Austin and Trollop, 2. Rhine wine, 3. lemonade, 4. tales adulthood Możliwe odpowiedzi: 1. Novels by Tolstoy, Jane Austin and Trollop, 2. Rhine wine, 3. lemonade, 4. tales
Exercise 10
RNCHeAfVN1hUG
Completing the previous exercise, suggest some additional examples of preferences of adulthood and childhood.
Exercise 11
RCt4hry9iJdtN
Questions to the text. Use the information from the given fragment by Lewis and formulate the thesis. (Uzupełnij). List the arguments that Lewis used to prove his thesis. (Uzupełnij). Think: which childhood inclinations would you like to keep as an adult? Justify your opinion. (Uzupełnij).
Exercise 12

Write a text justifying, which way of perceiving the world is closer to you – adults’ or children’s? In your argumentation you can use the examples from the literature and film.

R1DvgXMtKdRfq
Exercise 13
Suggest your own sequence for the keywords from this topic. You can do it according to what was interesting, moving, surprising, etc. for you. Justify your suggestion. Elementy do uszeregowania: 1. adolescence, 2. childhood, 3. tree, 4. change, 5. development, 6. tale, 7. train, 8. adulthood

Keywords

childhood, puberty, adulthood

Glossary

childhood
childhood
R1ZifoWa6wW0N
Nagranie dźwiękowe słówka "childhood".

dzieciństwo

adolescence
adolescence
RDAp2JAO6Jq25
Nagranie dźwiękowe słówka "adolescence".

wiek dojrzewania

adulthood
adulthood
R9LxWrvwNk0cL
Nagranie dźwiękowe słówka "adulthood".

dorosłość

essay
essay
RgHLLy3vYTUm0
Nagranie dźwiękowe słówka "essay".

esej

persuasion
persuasion
RVUB3cJeFS79I
Nagranie dźwiękowe słówka "persuasion".

perswazja

argument
argument
RLpbO6wTDoCwL
Nagranie dźwiękowe słówka "argument".

kłótnia

thesis
thesis
R1U8oPbthuUwj
Nagranie słówka: thesis

teza

approval
approval
RrNiMfuhnWb1T
Nagranie dźwiękowe słówka "approval".

zgoda

contempt
contempt
RUSOBLsLdVsdr
Nagranie dźwiękowe słówka "contempt".

pogarda

Rhine wine
Rhine wine
RAzM8oLtgZJ79
Nagranie dźwiękowe słówka "Rhine wine".

wino reńskie

to perceive
to perceive
R1Er70gliUMUw
Nagranie dźwiękowe słówka "to perceive".

postrzegać