1080‑1280 – przybliżony czas działalności trubadurów
1170‑1290 – przybliżony czas działalności truwerów
XII‑XIV wiek – czas działalności minnesingerów
ok. 1300‑1377 – daty życia Guillaumeʼa de Machauta
ok. 1325‑1397 – daty życia Francesco Landini
ok. 1370‑1412 – daty życia Johannesa Ciconia
XIV–XVI wiek – czas działalności meistersingerów
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RY3XEq8XIxYNJ1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
3. Średniowiecze. Uczeń:
1) charakteryzuje kulturę muzyczną wczesnego średniowiecza związaną z rozwojem chrześcijaństwa;
5) charakteryzuje ars antiqua (muzyka menzuralna i jej notacja, szkoły klasztorne jako ośrodki kultury muzycznej) i ars nova (muzyka świecka, dworska, rozwój muzyki instrumentalnej);
6) omawia cechy wybranych form muzycznych (msza i jej stałe części, organum, motet, pieśń, rondo, ballada);
8) zna kompozytorów i teoretyków średniowiecznych (Leoninus, Perotinus, Guido d’Arezzo, Philippe de Vitry, Guillaume de Machaut, Piotr z Grudziądza, Wincenty z Kielczy (Kielc), Mikołaj z Radomia);
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz.
Nauczysz się
charakteryzować świecką muzykę średniowiecza (pozycja świeckiej muzyki w średniowieczu, rola i funkcje, ośrodki powstawania, ścisły związek ze średniowieczną literaturą, podział na gatunki epickie i liryczne, dominacja monodii śpiewanej);
wykazywać grupy świeckich muzyków średniowiecza (trubadurów, truwerów, minnesingerów i meistersingerów), a także podać ramy czasowe ich działalności, krótko scharakteryzować ich twórczość, opisać uprawiane przez nich gatunki pieśni oraz wymienić nazwiska czołowych przedstawiciel;
wymieniać nazwiska i krótko scharakteryzować twórczość kompozytorów świeckiej muzyki wielogłosowej (Guillaume de Machaut, Francesco Landini, Johannes Ciconia);
wymieniać nazwy i krótko opisać instrumenty, na których grali średniowieczni muzycy świeccy;
rozróżniać i charakteryzować podstawowe cechy języka muzycznego średniowiecznych kompozycji świeckich (melodyka, faktura, wyrazowość, rola instrumentów).
Muzyka średniowiecza: ogólna charakterystyka
R1DtARfW2QLlo1
Dominującą rolę w epoce średniowiecza odgrywała muzyka religijna, wysławiająca Boga. W jej cieniu uprawiano muzykę świecką, towarzyszącą sprawom dnia codziennego. Muzyka ta tworzona była głównie na dworach, gdzie podkreślała prestiż szlachetnie urodzonych i dostarczała im rozrywki na ucztach, turniejach, ślubach, chrzcinach; podczas podróży i wypraw wojennych. Jej rozkwit nie byłby możliwy bez stabilizacji rycerstwa jako jednej z warstw społecznych, z własnym kodeksem postępowania i kulturą.
Średniowieczna muzyka świecka była w przeważającej części śpiewana jednogłosowo, z towarzyszeniem instrumentu (fidelFidelfidel, harfa, lutnia). Z uwagi na jej ścisłe powiązanie ze słowem, charakteryzując ją odnosimy się do zaczerpniętego z literatury podziału na lirykę i epikę.
RCKPJmGuHVley1
me5a41d82395161d8_0000000000050
Muzyka epicka: chanson de geste i chanson de toile
Świeccy muzycy średniowieczni podczas wykonywania swoich pieśni akompaniowali sobie na instrumentach muzycznych. Najpopularniejszym z nich była lutnia.
R1PHIv7YT7Uev1
Średniowieczne gatunki epickie to przede wszystkim tworzone między XI a XIII wiekiem chanson de geste i chanson de toile. Chanson de geste, czyli pieśni o czynach, przedstawiały historie bohaterów i wielkich wojen, sławiły mądrość władców i relacjonowały opowieści o dalekich krajach. Często odnosiły się do legend celtyckich, zwłaszcza do dziejów rycerzy króla Artura i Okrągłego Stołu, rozpowszechnianych przez irlandzkich mnichów. Do dnia dzisiejszego zachowało się około stu tego typu utworów, niestety, wyłącznie w postaci tekstu literackiego. Za najsłynniejszy z nich uchodzi Pieśń o Rolandzie z XI wieku.
Tematyką chanson de toile była miłość. Najczęściej przedstawiały one historie młodych kobiet, szukających uczucia. Do czasów współczesnych zachowało się zaledwie kilkanaście fragmentów chanson de toile, jednak – podobnie jak chanson de geste – przetrwały wyłącznie teksty literackie. Prawdopodobnie wszystkie te utwory były śpiewnie recytowane z akompaniamentem instrumentu. Towarzysząca recytacji muzyka była zapewne mało zróżnicowana, stanowiła zaledwie tło dla przedstawianych wydarzeń.
me5a41d82395161d8_0000000000069
Muzyka liryczna: trubadurzy
Rr7r7UxXd7Bwf1
Zdecydowanie większą rolę odgrywała muzyka w twórczości lirycznej. Liryka rycerska narodziła się około 1080 roku na południu Francji, w Prowansji, dzięki działaniom trubadurów. Byli to wędrowni rycerze‑poeci, opiewający wyprawy krzyżowe, śpiewający o okrucieństwach wojen, polityce i – przede wszystkim – dworskiej miłości do damy serca. Trubadurzy nie tylko układali teksty wierszy, ale też komponowali do nich melodie i sami je wykonywali. Tworzyli w języku prowansalskim dʼoc, uznawanym za jeden z dialektów języka francuskiego. Ich muzyka była jednogłosowa, śpiewana wraz z towarzyszeniem instrumentu.
Najbardziej popularnym uprawianym przez trubadurów gatunkiem była canso, czyli pieśń miłosna. Komponowali oni też utwory takie jak sirventes (pieśń polityczna, satyryczna), plankt (pieśń żałobna), alba (pieśń kochanków o rozstaniu o świcie), tenso (pieśń dyskusyjna o miłości), pastorella (pieśń miłosna o rycerzu i pasterce) czy ballada i estampida (pieśni taneczne). Melodie opatrywali życiorysami słynnych twórców (vidas) oraz własnymi komentarzami (razos). Za pierwszego z trubadurów uznaje się Wilhelma z Poitiers (zm. 1126), zaś za ostatniego Guirauta Riquiera (zm. 1292). Wśród rycerzy‑poetów najbardziej wsławili się Bernard de Ventadorn, Raimbaut de Vaqueiras, Pierre Vidal i Folquet de Marseille. Kres sztuki trubadurów przypada około roku 1280, wraz z zakończeniem krucjat.
Za chwilę wysłuchamy dwóch utworów trubadurów. Pierwszy z nich to ciesząca się niesłabnącą przez ponad dwieście lat popularnością Pieśń skowronka Bernarda de Ventadorna - w oryginale Can vei la lauzeta mover. Opowiada ona o nieodwzajemnionym uczuciu poety do damy serca. Drugi z prezentowanych utworów to estampida Calenda maia Raimbauta de Vaqueiras, sławiąca piękno budzącej się przyrody w dniu pierwszym maja (kalenda majowa). Wymieńmy swoje spostrzeżenia po zakończeniu odtwarzania.
RsSc2tvUQoSyM1
RopTeEjaTJPs41
RlKcRxBp3C9g31
R1b3GttnCOPJi1
me5a41d82395161d8_0000000000074
Średniowieczna świecka muzyka liryczna: truwerzy
RHjzIZoIO7PVW1
Za kontynuatorów spuścizny trubadurów uznaje się truwerów, czyli poetów‑muzyków działających na północy Francji, tworzących w języku dʼoil (z którego powstał współczesny język francuski). Truwerzy przejęli gatunki uprawiane przez trubadurów, zwłaszcza pieśń miłosną canso – w ich języku noszącą nazwę chanson. Komponowali także wielogłosowe motetyMotetmotety i ronda. Duże znaczenie dla rozpowszechniania ich sztuki miała wnuczka trubadura Wilhelma z Poitiers, Eleonora Akwitańska – wielka miłośniczka muzyki. Jako żona króla Francji Ludwika VI, a następnie króla Anglii Henryka Plantageneta, propagowała ich twórczość w Europie. Działalność truwerów datuje się w przybliżeniu na lata 1170–1290. Do najwybitniejszych przedstawicieli zalicza się syna Eleonory, króla Anglii Ryszarda Lwie Serce, a także Adama de la Halle i Gace Brulé.
me5a41d82395161d8_0000000000084
Muzyka liryczna: minnesingerzy i meistersingerzy
Rui7tITs4FV471
Dzięki małżeństwu burgundzkiej księżniczki Beatrycze I z królem Niemiec Fryderykiem I Barbarossą, sztuka trubadurów i truwerów przedostała się na grunt niemiecki. Odpowiednikami francuskich poetów‑rycerzy byli tam minnesingerzy, czyli śpiewacy miłości. W ich twórczości częste były kontrafaktury – pod popularne melodie, przeważnie trubadurów i truwerów, podkładali nowe, niemieckie teksty. Uprawiali gatunki takie jak Lied (pieśń miłosna) i Spruch (pieśń religijna lub polityczna). Ich działalność przypadała na okres od XII do XIV wieku. Do najwybitniejszych z nich zaliczyć można Walthera von der Vogelweide, Friedricha von Hausena, Tannhäusera i Oswalda von Wolkensteina.
Za chwilę wysłuchamy fragmentu najpopularniejszej pieśni minnesingera Walthera von der Vogelweide pod tytułem Unter den Linden (Pod lipami). Utwór przedstawia historię młodej dziewczyny i jej kochanka, spotykających się w cieniu drzew. Zgodnie z legendą, miał być on śpiewany przez wojska niemieckie w drodze na bitwę pod Grunwaldem.
R1bFFQwxTwkJW1
Istotną rolę w szerzeniu świeckiej muzyki w Niemczech pod koniec średniowiecza odgrywali meistersingerzy. W przeciwieństwie do minnesingerów, nie wywodzili się oni z rycerstwa, lecz byli rzemieślnikami, zgrupowanymi w gildiach muzycznych. Ich celem było propagowanie pieśni w mieszczaństwie. Meistersingerzy działali w XV i XVI wieku, głównie w Norymberdze, Strasburgu, Monachium i Augsburgu. Za największego z nich uchodził Hans Sachs.
me5a41d82395161d8_0000000000108
Sylwetki słynnych trubadurów, truwerów i minnesingerów
Rozwój średniowiecznej jednogłosowej muzyki świeckiej zawdzięczamy głównie trubadurom, truwerom i minnesingerom. Ci „śpiewający rycerze miłości” najczęściej osiadali w zamkach swoich znamienitych protektorów, służąc im swoją sztuką. Nieraz nawet sami wywodzili się z książęcych lub królewskich rodów.
R1RRZqGI1xVjf1
RLsMQnN7hd8b01
R12ub00uXBb2g1
R4rGuPH5e1lGc1
Adam de la Halle studiował w klasztorze cystersów w diecezji Cambrai, następnie na uniwersytecie w Paryżu, gdzie otrzymał tytuł mistrza sztuk. Jako jeden z nielicznych średniowiecznych rycerzy‑poetów doczekał się ślubu ze swoją ukochaną. Będąc minstrelem hrabiego Roberta II, podróżował wraz z dworem po Egipcie, Palestynie, Syrii i Włoszech. Pozostawił po sobie wiele utworów, zarówno czysto poetyckich, jak i opracowanych muzycznie. Z tych ostatnich wymienić należy ponad 30 chanson, kilka trzygłosowych motetów oraz śpiewogrę Le jeu de Robin et de Marion (Gra o Robinie i Marion).
RynGuH0VwI1ZR1
R13Sz90Cz92v21
Losy średniowiecznych rycerzy‑poetów bywały nietuzinkowe. Sprawowali oni władzę lub służyli u panów, brali udział w wyprawach krzyżowych i wojnach, podróżowali po świecie. Wysławiając w miłosnych pieśniach damy serca najczęściej narażali się ich mężom, choć niektórym zdarzało się poślubić ukochaną. Nieraz zostawali wygnani z dworów, wtrącani do więzienia lub potępieni przez Kościół. Choć znaczna część sztuki trubadurów, truwerów i minnesingerów nie przetrwała do czasów współczesnych, ich pieśni nadal zachwycają i stanowią natchnienie dla kolejnych pokoleń.
me5a41d82395161d8_0000000000118
Średniowieczna wielogłosowa muzyka świecka
RaikRXS1uzsIH1
Dopiero pod koniec średniowiecza (dokładniej w XIV w.) zaobserwować można rozkwit świeckiej muzyki wielogłosowej. We Francji świeckie kompozycje tworzył przede wszystkim Guillaume de Machaut (ok. 1300–--1377). Był on autorem 23 motetów (głównie o tematyce miłosnej), 42 ballad oraz 21 rond. We Włoszech rozwój wielogłosowej muzyki świeckiej zawdzięczano Francesco Landini (ok. 1325–--1397) i Johannesowi Ciconia (ok. 1370–1412). Tworzyli oni przede wszystkim ballady i madrygałyMadrygałmadrygały miłosne.
Za chwilę wysłuchamy trzygłosowego motetu miłosnego pod tytułem Quant en moy Guillaumeʼa de Machauta.
Rr0JqU2mzNmbj1
Jednym z najważniejszych zabytków średniowiecznej muzyki świeckiej jest pochodzący z początku XIII wieku manuskrypt Carmina burana. Zawiera on ponad 250 pieśni autorstwa wędrownych muzyków: żaków, wagantów, klerków i szpilmanów. W rękopisie obok pieśni religijnych (carmina ecclesiastica) odnaleźć można pieśni miłosne (carmina amatoria), obyczajowe (carmina moralia) i o jedzeniu i piciu (carmina potoria). Teksty zapisano w języku łacińskim, francuskim lub niemieckim.
me5a41d82395161d8_0000000000123
Podsumowanie
R16rjmMxtBXsj1
Choć w średniowieczu dominującą rolę odgrywała muzyka religijna, uprawiano też muzykę świecką, towarzyszącą sprawom życia codziennego. Powstawała ona przede wszystkim na dworach i zamkach arystokratów, dla podkreślenia ich prestiżu i dostarczania im rozrywki. Była głównie śpiewana, jednogłosowa, wykonywana z towarzyszeniem instrumentów takich jak fidel, lutnia i harfa. Średniowieczni muzycy tworzyli gatunki epickie i liryczne. W tych pierwszych, mówiących o wielkich czynach rycerzy (chanson de gest) i miłości (chanson de toile), rola muzyki ograniczała się zaledwie do akompaniamentu. W twórczości lirycznej do wierszy o różnorodnej tematyce należało zaś skomponować melodię oraz akompaniament. Rozkwit sztuki lirycznej zawdzięczamy pochodzącym z południa Francji trubadurom, czyli rycerzom‑poetom, działającym od XI do XIII wieku. Za najważniejszy uprawiany przez nich gatunek uznaje się canso – pieśń miłosną, poświęconą ukochanej damie serca. Kontynuatorami sztuki trubadurów w północnej Francji byli działający w XII i XIII wieku truwerzy, którzy także tworzyli pieśni miłosne (pod nazwą chanson). Niemieckim odpowiednikiem trubadurów i truwerów byli działający między XII a XIV wiekiem minnesingerzy. Wśród niższych warstw społeczeństwa niemieckiego pieśni rozpowszechniali meistersingerzy, czyli rzemieślnicy muzyczni. Rozkwit wielogłosowej muzyki świeckiej, przypadający dopiero na koniec epoki, zaobserwować można we Francji (działalność Guillauma de Machaut) i Włoszech (twórczość Francesco Landini i Johannesa Ciconia).
me5a41d82395161d8_0000000000227
Zadania
RZ63q9riTCVsJ
Ćwiczenie 1
R2fYcc65BcH4X
Ćwiczenie 2
Do opisów przyporządkuj właściwą grupę muzyków średniowiecznych: Trubadurzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch. Truwerzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch. Minnesingerzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch. Meistersingerzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch.
Do opisów przyporządkuj właściwą grupę muzyków średniowiecznych: Trubadurzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch. Truwerzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch. Minnesingerzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch. Meistersingerzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była chanson. 2. Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było canso. 3. Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa. 4. Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch.
Do opisów przyporządkuj właściwą grupę muzyków średniowiecznych:
Działali na południu Francji w latach 1080-1280. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oc. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem było <i>canso</i>., Działali w Niemczech od XV do XVI wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową. Zrzeszeni w gildie, zajmowali się rozpowszechnianiem pieśni wśród mieszczaństwa., Działali na północy Francji w latach 1170-1290. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu, śpiewaną w języku d'oil. Najpopularniejszym wykonywanym przez nich gatunkiem była <i>chanson</i>., Działali w Niemczech od XII do XIV wieku. Tworzyli muzykę jednogłosową z towarzyszeniem instrumentu. Często wykorzystywali melodie francuskie i podkładali pod nie nowy, niemiecki tekst. Uprawiali gatunki takie jak Lied i Spruch.
Trubadurzy
Truwerzy
Minnesingerzy
Meistersingerzy
RdWVYHRA8HFdh
Ćwiczenie 3
R1b5SiVvtiKpo
Ćwiczenie 4
Gatunkom, uprawianym przez trubadurów, przyporządkuj odpowiednie opisy: Canso. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Sirventes. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Plankt. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Alba. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Tenso. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Pastorella. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Estampida. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie.
Gatunkom, uprawianym przez trubadurów, przyporządkuj odpowiednie opisy: Canso. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Sirventes. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Plankt. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Alba. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Tenso. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Pastorella. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie. Estampida. Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń miłosna o rycerzu i pasterce. 2. pieśń żałobna, lament. 3. dyskusja, dysputa o miłości. 4. pieśń miłosna. 5. pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska. 6. pieśń taneczna. 7. pieśń o rozstaniu kochanków o świcie.
Gatunkom, uprawianym przez trubadurów, przyporządkuj odpowiednie opisy:
dyskusja, dysputa o miłości, pieśń o rozstaniu kochanków o świcie, pieśń miłosna o rycerzu i pasterce, pieśń żałobna, lament, pieśń miłosna, pieśń taneczna, pieśń służebna, satyryczna lub moralizatorska
Canso
Sirventes
Plankt
Alba
Tenso
Pastorella
Estampida
RfcdeD7omX0Ur
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij pojęcie kontrafaktura.
Wyjaśnij pojęcie kontrafaktura.
Przyporządkuj nazwiska każdego z kompozytorów średniowiecznych do odpowiedniej grupy muzyków, którą reprezentuje:
Każdej ze średniowiecznych kompozycji przyporządkuj właściwego autora: Can vei la lauzeta mover. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machaut. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide. Calenda maia. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machau. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide. Unter den Linden. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machaut. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide. Quant en moy. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machaut. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide.
Każdej ze średniowiecznych kompozycji przyporządkuj właściwego autora: Can vei la lauzeta mover. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machaut. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide. Calenda maia. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machau. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide. Unter den Linden. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machaut. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide. Quant en moy. Możliwe odpowiedzi: 1. Raimbaut de Vaqueiras. 2. Guillaume de Machaut. 3. Bernard de Ventadorn. 4. Walther von der Vogelweide.
Każdej z poniższych średniowiecznych kompozycji przyporządkuj właściwego autora:
Guillaume de Machaut, Walther von der Vogelweide, Raimbaut de Vaqueiras, Bernard de Ventadorn
Can vei la lauzeta mover
Calenda maia
Unter den Linden
Quant en moy
RZAKDRryEGGkh
Ćwiczenie 7
me5a41d82395161d8_0000000000246
Słownik pojeć
Chanson
Chanson
w twórczości trubadurów i truwerów (jako canso) – jednogłosowa pieśń o swobodnej budowie, poruszająca tematykę miłosną. W XV i XVI wieku – wielogłosowa forma świeckiej muzyki wokalnej.
Fidel
Fidel
średniowieczny instrument strunowo smyczkowy, o czterech lub pięciu strunach. Grano na nim podobnie jak na współczesnych skrzypcach.
Kontrafaktura
Kontrafaktura
praktyka polegająca na zastąpieniu w kompozycji wokalnej oryginalnego tekstu nowym. Była typowa dla epoki średniowiecza (kiedy pod utwory świeckie podkładano nowy, religijny tekst) oraz w czasach reformacji (gdy łacińskie teksty przekładano na języki narodowe).
Madrygał
Madrygał
wokalny utwór wielogłosowy, zwykle o tematyce świeckiej, popularny od XIV do początku XVII wieku.
Motet
Motet
jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej lub wokalno‑instrumentalnej, szczególnie popularna w średniowieczu i renesansie, gdzie stanowił główne pole dla rozwoju polifonii.
Źródła:
sjp.pwn.pl
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
RlKcRxBp3C9g31
Utwór muzyczny: Bernard de Ventadorn, „Can vei la lauzeta mover”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
R1b3GttnCOPJi1
Utwór muzyczny: Raimbaut de Vaqueiras, „Calenda maia”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
R1bFFQwxTwkJW1
Utwór muzyczny: Watlher von den Vogelweide, Unter den linden. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Rr0JqU2mzNmbj1
Utwór muzyczny: Guillaume de Machaut, „Quant en moy”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.