Ilustracja przedstawia dużą pięciolinie z kluczem wiolinowym, krzyżykami oraz nutami. Pięciolinia zawija się na obrazku, przypomina falę. Temat lekcji: Tony, półtony, w muzyce.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
Rp4i37DNzOUYB
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości),
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz.
Nauczysz się
wyjaśniać pojęcie interwał;
posługiwać się nazwami: półton, cały ton;
rozróżniać odległości półtonu i całego tonu w zapisie nutowym;
rozróżniać wartości rytmiczne.
Gama
GamaGamaGama to skala muzyczna składająca się z ośmiu dźwięków. Ósmy dźwięk- najwyższy - jest powtórzeniem najniższego. Gama C‑dur stanowi swego rodzaju wzór muzyczny i składa się z następujących dźwięków: c1 d1 e1 f1 g1 a1 h1 c2. Dźwięki te posiadają też nazwy solmizacyjneSolmizacjasolmizacyjne, kolejno: do, re, mi, fa, sol, la, si, do.
RVUFxtyhKa6uV
Ćwiczenie 1
R8Exq4XiSHjSw1
Ćwiczenie 2
Polecenie 1
Wymień kolejne dźwięki gamy C‑dur.
Wymień kolejne dźwięki gamy C‑dur.
Wymień kolejne dźwięki gamy C‑dur.
Zaśpiewaj wspólnie z innymi uczniami gamę C‑dur w górę i w dół nazwami solmizacyjnymi.
Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha
Wysłuchaj utworu Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha. Przeanalizuj utwór pod kątem budowy linii melodycznej. Pomocnicze określenia: figuracyjna, stopniowo rozwijająca się do góry, w dół, wznosi się i opada - łukowa, na przemian wznosi się i opada wiele razy - falująca, oparta na powtórzeniach jednego dźwięku itp.
RYln4dZDgdLYi1
Kształt każdej linii melodycznej zależy głównie od dwóch czynników: zastosowanego rytmu oraz dźwięków różnej wysokości. Dwa sąsiadujące dźwięki dzieli pewna odległość, większa bądź mniejsza. Interwał muzycznyInterwał muzycznyInterwał muzyczny jest niczym innym niż odległością między dwoma dźwiękami. Porównując dwa dźwięki możemy powiedzieć, że jeden z nich jest niższy, a drugi wyższy lub oba są tej samej wysokości.
R1Npp8GplIJlw1
Muzyczne odległości
Tak jak w świecie naturalnym stworzono różne jednostki odległości: milimetr, centymetr, metr, kilometr, tak w świecie muzyki powstał interwał.
Muzyka to bowiem inny świat i nie da się w niej zastosować znanych powszechnie systemów miar. Nie nadają się do tego metry, kilogramy, litry. Tak jak ludzie różnią się wzrostem, tak dźwięki różnią się miedzy sobą wysokością. Interwał muzyczny to odległość między dwoma dźwiękami.
Czasami ta odległość jest duża:
RbwmB6DTc4kZF
a czasami mała:
RIexh1payOr1j
RPEaotSxja0o8
Różnice pomiędzy wysokościami dźwięków (czyli właśnie interwały) mają swoje nazwy. Kolejno wyróżniamy następujące podstawowe interwały:
RqenPXgYpvkoC
Odległości między dźwiękami, czyli interwały można rozpoznać dzięki zapisowi muzycznemu, ale przede wszystkim słuchowo. Tutaj poniżej interwały zabrzmią w sposób harmoniczny, czyli zagrane równocześnie - oba naraz.
R1RPHtoBX7hRK
Interwały mogą być zwiększone lub zmniejszone, np. kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona, tzw. tryton, który brzmi tak samo, lecz inaczej jest zapisywany na pięciolinii.
Półton
PółtonPółtonPółton to najmniejsza odległość (interwał) między dźwiękami. Na klawiaturze fortepianu odpowiada dwóm sąsiadującym ze sobą klawiszom – mieści się między białymi, a czarnymi klawiszami lub w dwóch przypadkach między dwoma białymi (tymi, których nie przedziela czarny klawisz).
Prezentacja na klawiaturze półtonów w gamie C‑dur oraz zapoznanie uczniów z zapisem nutowym interwałów.
R18MxiZgD565p1
Rd7hH8ErhVznY1
RrLXWJAdzSJVm1
R1JbbEbITdkY6
Ćwiczenie 3
Lot trzmiela Nikołaja Rimskiego‑Korsakowa
Wysłuchaj utworu Lot trzmiela Nikołaja Rimskiego‑Korsakowa, którego melodia jest zbudowana, m.in. na interwale półtonu.
R1JPwMFRrwTbT1
Cały ton
Cały tonCały tonCały ton to interwał, który powstaje ze złożenia dwóch półtonów. Zbudowany jest na sąsiadujących ze sobą stopniach gamy.
Prezentacja całych tonów gamy C‑dur na klawiaturze oraz zapoznanie uczniów z ich zapisem nutowym. Cały ton tworzy klawisz fioletowy z zielonym, natomiast pomiędzy dwoma klawiszami zielonymi jest półton.
RcC70J9tKnM2N1
RUZ9nTrjtAAH41
R12iE5fj8nnKF
Ćwiczenie 4
RgnS772xFPzhC
Ćwiczenie 5
Nuta
Nuta jest symbolem graficznym dźwięku muzycznego, określa jego wysokość, a także długość trwania dźwięku. Najbardziej podstawowe wartości nut (zaczynając od trwającej najdłużej) to: cała nutaCała nutacała nuta, półnutaPółnutapółnuta, ćwierćnutaĆwierćnutaćwierćnuta, ósemkaÓsemkaósemka, oraz szesnastkaSzesnastkaszesnastka.
ReDZjCILmdx9u
Ćwiczenie 6
R10ngznqculkt
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Cała nuta
Cała nuta
nuta o najdłuższej, podstawowej wartości rytmicznej.
Cały ton
Cały ton
odległości między dwoma dźwiękami, składająca się z dwóch półtonów.
Ćwierćnuta
Ćwierćnuta
wartość rytmiczna, która trwa jedną czwartą część całej nuty.
Gama
Gama
ośmiostopniowa skala muzyczna, ciąg dźwięków ułożonych według określonego schematu.
Interwał muzyczny
Interwał muzyczny
odległość między dwoma dźwiękami.
Ósemka
Ósemka
wartość rytmiczna trwająca jedną ósmą całej nuty.
Półnuta
Półnuta
wartość rytmiczna, która trwa jedną drugą część całej nuty.
Półton
Półton
najmniejsza odległość między dźwiękami.
Solmizacja
Solmizacja
sylabowe oznaczenia stopni gamy.
Szesnastka
Szesnastka
wartość rytmiczna trwająca jedną szesnastą całej nuty.
Źródło:
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
m9e0af16be3113af8_0000000000217
Bibliografia
Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 1995