E-materiały do kształcenia zawodowego

Okresowy przegląd techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek

Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Okresowy przegląd techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.07.5. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.07.5.2) prowadzi dokumentację techniczno‑eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.2)1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2)3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5) kontroluje pracę urządzeń elektronicznych i sprzętu stosowanych do badań i zabiegów:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.8) przeprowadza kalibrację i autodiagnostykę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki,
MED.07.5.9) wykonuje okresowe przeglądy oraz konserwację urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami:
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej oraz wykonywanie pomiarów i oceniania stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film wspiera poznanie zagadnień z zakresu prowadzenia przeglądów technicznych wybranych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Przedstawiono w nim etapy przeprowadzania przeglądów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Dokumentacja interaktywna jest wsparciem dla uczącego się w nabywaniu umiejętności poprawnego wypełniania dokumentów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: protokołu z przeglądu technicznego.

W galerii zdjęć przedstawiono wybrane urządzenia używane do badań podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Najlepiej byłoby, gdyby uczący się rozpoczęli zapoznawanie się z multimediami od obejrzenia filmu edukacyjnego.

Następnie, w dowolnej kolejności, mogą obejrzeć galerię zdjęć lub wypełnić dokumentację interaktywną.

Materiały multimedialne są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Zasady prowadzenia okresowych przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film wspiera poznanie zagadnień z zakresu prowadzenia przeglądów technicznych wybranych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: kardiomonitora, defibrylatora, ciśnieniomierza i aparatu do magnetoterapii.
Każde z urządzeń zostało opisane według tego samego szablonu: do czego służy urządzenie, co należy sprawdzić podczas przeglądu, najczęstsze stwierdzane podczas przeglądów usterki i uszkodzenia.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2)1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2)3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie.

Materiały sprawdzające wspierają opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia przeglądów technicznych wybranych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Film edukacyjny jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie dobierania w pary „Zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”,

  • zadanie z lukami „Podstawy prawne przeglądów technicznych urządzeń medycznych”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przegląd techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Badanie bezpieczeństwa elektrycznego”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie technicznym,

  • wykonywanie okresowych przeglądów oraz konserwacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,

  • diagnozowanie uszkodzeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • serwisowanie i naprawianie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • przeprowadzanie kalibracji oraz testów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych,

  • planowanie przeglądów elektronicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

W oparciu o film można poprowadzić zajęcia z zakresu przeprowadzania przeglądów technicznych i prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Ponieważ w filmie przedstawione są czynności wykonywane podczas przeglądu technicznego czterech urządzeń, można uczących się podzielić na cztery grupy. Uczący się z każdej grupy oglądają indywidulanie fragment filmu i notują wszystkie elementy, które są niejasne lub niezrozumiałe. Po obejrzeniu filmu, uczący się przedstawiają swoje notatki i wspólnie tworzą listę zagadnień wymagających szczególnej uwagi. Warto zadbać, by kolejna osoba nie powtarzała zagadnień przedstawionych przez poprzednika. Wybrane tematy uczący się mogą wyjaśniać pracując w grupach.

Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec postępowania dla prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie stanowiska pracy do przeprowadzania przeglądu technicznego wybranego urządzenia.

Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły, np. etapy prowadzenia przeglądu technicznego, mierniki do badania bezpieczeństwa elektrycznego.

Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do opracowania własnych materiałów multimedialnych, np. dotyczących przeprowadzania przeglądów technicznych, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.

W przypadku odtwarzania czynności przedstawionych w filmie przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne ich wykonywanie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.

Jeśli występują różnice pomiędzy urządzeniami wykorzystywanymi do ćwiczeń, a tymi pokazanymi w filmie, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać je lub poprosić uczących się ich o wskazanie. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Pracując w grupach uczący się mogą zajęć się wyjaśnieniem trudniejszych zagadnień zgłoszonych po pierwszym obejrzeniu filmu. Konieczne jest przedstawienie tych wyjaśnień wszystkim uczącym się w formie krótkich prezentacji oraz przygotowanie ich w formie pisemnej.

Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z ustaleniem poszczególnych etapów przeprowadzania przeglądu technicznego czy wypełnieniu protokołu z przeglądu. Przedstawiciel grupy prezentuje efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia lub skomentowania informacji.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu. Tematyka projektu może być powiązana z przygotowanie opisu przeglądu technicznego urządzeń medycznych, które są na wyposażeniu pracowni zawodowej.

W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Nauczyciel, wyświetlając film uczącym się i wspomagając się nim, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku przeprowadzania przeglądu technicznego urządzenia dostępnego w bazie dydaktycznej szkoły.

Podczas prezentacji filmu wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, na przykład na czynności wykonywane podczas przeprowadzania przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Warto zachęcić uczących się do wspólnego opracowania szczegółowej procedury przeglądu technicznego ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.
Na bazie filmu nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w filmie. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, ale w ocenie nauczyciela są istotne, np. omówić dokładniej proces tworzenia dokumentacji.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Należy umożliwić uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film można wykorzystać do:

  • metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na filmie, przygotowują się do zainscenizowania scenki prezentującej przygotowanie do przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia oraz wypełnienie protokołu,

  • lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia. Uczący się powinni zwracać uwagę na czynności wykonywane przez serwisanta, a po obejrzeniu filmu mogą przygotować grafikę lub planszę na temat tworzenia i wypełniania dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej,

  • metody projektowej – na podstawie filmu uczący się może samodzielnie przygotować projekt materiału instruktażowego dotyczącego przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej i na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych stworzyć własny materiał dotyczący dokumentów wybranego urządzenia medycznego.

Oglądając samodzielnie film, uczący się zapisuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu całego filmu uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na zajęciach lub przydziela poszczególne pytania do wyjaśniania grupom uczących się.

Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły. Pomoże mu to w powtórzeniu materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Osoby zainteresowane tematyką mogą samodzielnie lub w grupach przygotować plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności związane z przeprowadzeniem przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz tworzeniem i wypełnianiem dokumentacji, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzenia. Efektem finalnym przygotowania tych materiałów przez osoby uczące się jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie. Stworzone materiały można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Praca w grupach

Film można wykorzystać do:

  • metody praktycznej – bazując na filmie, uczący się przygotowują się w grupach maksymalnie 2‑osobowych do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych zasad przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz tworzenia i wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którymi będą mogli się wspomagać podczas zajęć praktycznych,

  • metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach projekt materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie. Uczący się mogą wykorzystać film w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty lub fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności wykonywane podczas przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz tworzenia dokumentacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami, koncentrując się na prowadzeniu przeglądu technicznego tylko jednego urządzenia i szczegółowo omawiać poszczególne etapy prowadzenia przeglądu urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu filmu, wykorzystując słownik lub bibliografię lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.

Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by przygotowały samodzielnie lub w grupach procedury przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz tworzenia dokumentacji prezentowanych w filmie urządzeń, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Protokół z przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Typ materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna przedstawia protokół z przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
W treści dokumentu umieszczono luki, z dwiema odpowiedziami do wyboru. Zadaniem uczącego się jest poprawne uzupełnienie luk w tekście przez wybranie właściwej propozycji. Przy każdej odpowiedzi uczący się może skorzystać ze wskazówki. W przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi otrzyma informację zwrotną.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałem sprawdzającym: wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Protokół z przeglądu technicznego”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2)1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2)3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • posługiwanie się dokumentacją techniczno‑eksploatacyjną urządzeń medycznych,

  • wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych,

  • prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń medycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Dokumentację interaktywną można wykorzystać podczas zajęć jako instrukcję postępowania podczas przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej, na podstawie której uczący się samodzielnie wykona czynności przedstawione w materiale multimedialnym.
Nauczyciel może wykorzystać materiał do zainscenizowania scenki przekazania urządzenia medycznego, angażując uczącego się do odgrywania roli serwisanta wypełniającego protokół z przeglądu i przekazującego sprzęt klientowi.
Podczas pracy z materiałem nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić trudniejsze kwestie związane z przeprowadzaniem przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej.

Uczący się może wykorzystać materiał jako instrukcję postępowania podczas przeprowadzania przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej, przede wszystkim w celu przygotowania się do zajęć praktycznych. Warto zachęcić uczących się do opracowania prezentacji lub ulotki z instrukcją wypełniania protokołu z przeglądu technicznego.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do przygotowania materiałów dotyczących dokumentów urządzeń medycznych, na przykład instrukcji wypełniania i prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego. Mogą one także stanowić dodatkowe źródło wiedzy dla uczących się zawodu technik elektroniki i informatyki medycznej.
Jeśli na zajęciach praktycznych dostępna jest dokumentacja techniczna urządzenia elektroniki i informatyki medycznej danego serwisu urządzeń medycznych, a w przedstawionym materiale wykorzystywana jest dokumentacja urządzenia innego serwisu, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice między jedną a drugą dokumentacją techniczną.
Zaleca się objaśnienie różnic i podobieństw oraz przedstawienie poprawnego wypełnienia dokumentacji obu serwisów.

Praca w grupach

Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki.
Nauczyciel prowadzi zajęcia, wykorzystując dokumentację interaktywną jako instrukcję postępowania podczas przeprowadzania przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej, na podstawie której uczący się wykonają w grupie czynności przedstawione w materiale multimedialnym.
Podczas pracy z materiałem nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić trudniejsze kwestie związane z wypełnianiem protokołu, np. związane z badaniem bezpieczeństwa elektrycznego różnych urządzeń.

Nauczyciel powinien zachęcać zespoły uczących się do współpracy w opracowywaniu materiałów multimedialnych, na przykład instrukcji wypełniania lub prowadzenia dokumentacji. Warto, by każda grupa opracowała taki materiał dla innego urządzenia medycznego. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania zespołów do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca z całym zespołem

Warto wykorzystać pracę z całym zespołem do wyjaśnienia wszelkich niejasności i trudności związanych z tworzeniem i prowadzeniem dokumentacji technicznej zgłaszanych przez uczących się. Mogą to robić inni uczący się lub nauczyciel.

Jeśli na zajęciach praktycznych dostępna jest dokumentacja techniczna urządzenia elektroniki i informatyki medycznej danego serwisu urządzeń medycznych, a w przedstawionym materiale wykorzystywana jest dokumentacja urządzenia innego serwisu, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice między jedną a drugą dokumentacją techniczną. Zaleca się objaśnienie różnic i podobieństw oraz przedstawienie poprawnego wypełnienia dokumentacji obu serwisów.

Pracę z całym zespołem można wykorzystać do prezentacji i omówienia przygotowanych przez uczących się dokumentów technicznych dotyczących urządzeń medycznych znajdujących się w pracowni zawodowej lub tych, które uczący się poznali w trakcie praktyk zawodowych.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Dokumentację można wykorzystać do:

  • metody aktywizującej – uczący się, bazując na materiale interaktywnym, przygotowują się do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych scenki tworzenia dokumentacji technicznej, wchodząc w rolę serwisanta,

  • lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz tworzenia i prowadzenia dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • metody projektowej – na podstawie materiału multimedialnego uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować projekt dokumentacji zgodnej z tematyką omawianą na zajęciach i stworzyć własną dokumentację w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną.

Na podstawie materiału multimedialnego uczący się przygotowują się do tworzenia i prowadzenia dokumentacji urządzeń medycznych, wykorzystując dokumentację interaktywną jako instrukcję postępowania. Uczący się mogą wykorzystać materiał do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych scenki przekazania urządzenia po przeglądzie technicznym, wcielając się w rolę serwisanta.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Dokumentację interaktywną można wykorzystać zarówno do pracy z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Osoby mające trudności w uczeniu się mogą wielokrotnie wypełniać fragmenty protokołów z przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją i które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym wypełnieniu dokumentów, wykorzystując uzyskane informacje zwrotne, słownik pojęć i bibliografię, lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.

Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały protokoły z przeglądów technicznych urządzeń prezentowanych w filmie edukacyjnym, a następnie zaprezentowały wypełnione dokumenty w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Przyrządy używane podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W galerii zaprezentowane są wybrane przyrządy używane podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: miernik wielkości elektrycznych, symulatory: NIBP, EKG, SpOIndeks dolny 2, miernik bezpieczeństwa elektrycznego, tester do defibrylatora i miernik pola magnetycznego.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałem sprawdzającym: zadanie dobierania w pary „Urządzenia używane podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • rozpoznawanie przyrządów używanych podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • wskazywanie zastosowań wybranych przyrządów używanych podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się oglądają indywidulanie galerię zdjęć i notują wszystkie elementy, które są niejasne lub niezrozumiałe. Po obejrzeniu galerii, uczący się przedstawiają swoje notatki i wspólnie tworzą listę zagadnień wymagających szczególnej uwagi. Warto zadbać, by kolejna osoba nie powtarzała zagadnień przedstawionych przez poprzednika. Wybrane tematy uczący się mogą wyjaśniać pracując w grupach.

Uczący się może wykorzystać materiał jako instrukcję postępowania podczas przeprowadzania przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej, przede wszystkim w celu przygotowania się do zajęć praktycznych. Warto zachęcić uczących się do opracowania prezentacji lub ulotki z instrukcją przygotowywania się do przeprowadzenia przeglądu.

Nauczyciel może wykorzystać materiał do zainscenizowania scenki przeprowadzania przeglądu technicznego wybranego urządzenia elektroniki medycznej, angażując uczącego się do odgrywania roli serwisanta. Uczący się powinien wybrać odpowiedni przyrząd używane podczas przeglądu technicznego.
Podczas pracy z materiałem nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić trudniejsze kwestie związane z przyrządami używanymi podczas przeglądu technicznego.

Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do przygotowania materiałów dotyczących przyrządów używanych podczas przeglądu technicznego. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego. Mogą one także stanowić dodatkowe źródło wiedzy dla uczących się zawodu technik elektroniki i informatyki medycznej.
Jeśli na zajęciach praktycznych dotyczących przeglądów technicznych dostępne są inne przyrządy używane podczas przeglądu technicznego, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice między jedną a drugą dokumentacją techniczną.
Zaleca się objaśnienie różnic i podobieństw tych przyrządów.

Praca w grupach

Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki.
Nauczyciel prowadzi zajęcia praktyczne, wykorzystując galerię zdjęć jako instrukcję postępowania podczas przeglądu technicznego posiadanego urządzenia medycznego, na podstawie której uczący się wykonają w grupie czynności przedstawione w materiale multimedialnym.
Podczas pracy z materiałem nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić trudniejsze kwestie związane z wypełnianiem protokołu.

Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły i w razie potrzeby omówić je, prezentując inne przyrządy używane podczas przeglądu technicznego posiadanych urządzeń medycznych.

Nauczyciel powinien zachęcać zespoły uczących się do współpracy w opracowywaniu materiałów multimedialnych, na przykład instrukcji zastosowania przyrządów używanych podczas przeglądu technicznego. Warto, by każda grupa opracowała taki materiał dla innego urządzenia medycznego. Uczący się powinni zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów BHP przy użytkowaniu danego przyrządu. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania zespołów do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Praca z całym zespołem

Warto wykorzystać pracę z całym zespołem do wyjaśnienia wszelkich niejasności i trudności związanych z prowadzeniem przeglądów technicznych zgłaszanych przez uczących się. Mogą to robić inni uczący się lub nauczyciel.

Pracę z całym zespołem można wykorzystać do prezentacji i omówienia przygotowanych przez uczących się opisów technicznych przyrządów używanych podczas przeglądu technicznego znajdujących się w pracowni zawodowej lub tych, które uczący się poznali w trakcie praktyk zawodowych.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Galerię zdjęć można wykorzystać do:

  • metody aktywizującej – uczący się, bazując na materiale interaktywnym, przygotowują się do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych scenki przeprowadzenia przeglądu technicznego wybranego urządzenia oraz wypełniania protokołu z przeglądu, wchodząc w rolę serwisanta,

  • metody projektowej – na podstawie materiału multimedialnego uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować opis przyrządu używanego podczas przeglądu technicznego wybranego urządzenia medycznego, wskazane jest, by uczący się miał podane zgłoszone usterki, wówczas mógłby też opracować protokół z przeglądu.

Przygotowując się do lekcji odwróconej, uczący się, po zapoznaniu się z opisami w galerii może przeczytać w internecie opinie o przyrządach używanych podczas przeglądu technicznego wynotowując ich wady i zalety.

Osoby zainteresowane tematyką mogą przygotować – samodzielnie lub w grupach – plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające przyrządy używane podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Efektem finalnym prac nad przygotowaniem tych materiałów jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w galerii i filmie edukacyjnym, a także interaktywnych materiałach sprawdzających, oraz rozbudowanie medium o materiały stworzone przez uczących się. Opracowane materiały mogą być dołączone do zbioru materiałów edukacyjnych dotyczących przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Galerię zdjęć można wykorzystać zarówno do pracy z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Osoby mające trudności w uczeniu się mogą wielokrotnie oglądać galerię zdjęć.
Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją i które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie, wykorzystując słownik pojęć i bibliografię, lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.
Wskazane jest, by uczący się mogli zadać pytania w pracowni zawodowej zapoznając się z danym przyrządem.
Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały opisy innych przyrządów wykorzystywanych podczas przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, a następnie zaprezentowały efekty swojej pracy w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest połączenie w pary opisów zastosowania urządzenia z jego nazwą.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zasady prowadzenia okresowych przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Podstawy prawne przeglądów technicznych urządzeń medycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie luk w tekście dotyczącym podstaw prawnych przeglądów technicznych urządzeń medycznych.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zasady prowadzenia okresowych przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Przegląd techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest ocena, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu przeprowadzania przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Zasady prowadzenia okresowych przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2)3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5) kontroluje pracę urządzeń elektronicznych i sprzętu stosowanych do badań i zabiegów,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Badanie bezpieczeństwa elektrycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest dopasowanie symbolu kategorii bezpieczeństwa elektrycznego urządzenia do jego nazwy.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Zasady prowadzenia okresowych przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie wskazanych usterek do właściwych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Zasady prowadzenia okresowych przeglądów technicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Protokół z przeglądu technicznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnych zdań dotyczących protokołu z przeglądu technicznego.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany z dokumentacją interaktywną „Protokół z przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.2)1) sporządza dokumentację eksploatacyjną urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.2)3) uzupełnia dokumentację techniczno‑eksploatacyjną po wykonanych pomiarach kontrolnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Urządzenia używane podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest połączenie w pary zdjęcia wybranego urządzenia używanego podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej do jego nazwy.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć „Przyrządy używane podczas przeglądu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału