E-materiały do kształcenia zawodowego

Park maszynowy do realizacji prac z zakresu gospodarki leśnej – hodowla lasu

LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej – operator maszyn leśnych 834105

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie operator maszyn leśnych (kod cyfrowy zawodu 834105): obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej, w tym obsługa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach z zakresu zagospodarowania oraz użytkowania lasu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych założeń dotyczących maszyn wykorzystywanych do realizacji prac z zakresu gospodarki leśnej, a także prawidłowego przygotowania gleby różnymi pługami: pługiem leśnym, frezem, pługofrezarką.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:

LES.01.3 Wykonywanie prac z zakresu hodowli lasu

Osoba ucząca się:

LES.01.3.2) dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w pracach z zakresu hodowli lasu:

  • LES.01.3.2.1) wymienia sposoby ręcznego i mechanicznego przygotowania gleby;

  • LES.01.3.2.2) definiuje pojęcia: odnowienie, zalesienie, poprawki,uzupełnienie, dolesienie;

  • LES.01.3.2.3) wymienia rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych w różnych fazach rozwojowych drzewostanu;

  • LES.01.3.2.4) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w pracach odnowieniowych i zalesieniowych;

  • LES.01.3.2.5) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane do wykonywania poprawek, uzupełnień i dolesień;

  • LES.01.3.2.6) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane do wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych w drzewostanie;

  • LES.01.3.2.7) dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w pracach odnowieniowych i zalesieniowych do wieku materiału sadzeniowego;

  • LES.01.3.2.8) dobiera urządzenia i narzędzia stosowane do wykonywania poprawek, uzupełnień i dolesień;

  • LES.01.3.2.9) dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane do wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych do fazy rozwojowej drzewostanu.

LES.01.3.3) wykonuje prace z zakresu hodowli lasu z użyciem maszyn, urządzeń i narzędzi:

a) wykonuje prace odnowieniowe i zalesieniowe,

b) wykonuje poprawki, uzupełnienia i dolesienia,

c) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne w drzewostanie:

  • LES.01.3.3.1) sprawdza stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach odnowieniowych i zalesieniowych oraz poprawkach, uzupełnieniach i dolesieniach;

  • LES.01.3.3.2) sprawdza stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych do wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych w drzewostanie;

  • LES.01.3.3.3) przygotowuje glebę sposobem ręcznym: talerze, placówki, pasy;

  • LES.01.3.3.4) wymienia sposoby sadzenia;

  • LES.01.3.3.5) przygotowuje glebę sposobem mechanicznym pługiem leśnym, frezem, pługofrezarką;

  • LES.01.3.3.6) sadzi sposobem ręcznym i mechanicznym;

  • LES.01.3.3.7) rozróżnia fazy rozwojowe drzewostanu;

  • LES.01.3.3.8) wykorzystuje maszyny, urządzenia i narzędzia podczas wykonania zabiegów pielęgnacyjnych w różnych fazach rozwojowych drzewostanu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Sprzęt stosowany do uprawy glebyD5gRgMApqFilm edukacyjny Sprzęt stosowany do uprawy gleby

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wykonanie przygotowania gleby sposobem mechanicznym pługiem leśnym, frezem, pługofrezarką;

  • prawidłowe sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z pługami,

  • ustawianie głębokości orki i odległości między środkami pasów;

  • wykonanie orki.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDjg66AbenInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn, urządzeń i narzędzi wykorzystywanych w pracach związanych z hodowlą lasu.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1788pnT0Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1BlJJimzPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDaKSI2NMuPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDtb1tT0fQNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej maszyn, urządzeń i narzędzi wykorzystywanych w pracach związanych z hodowlą lasu.

Instrukcja użytkowaniaDj2vxmDMxInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Sprzęt stosowany do uprawy gleby z ćwiczeniami 1‑5.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny Sprzęt stosowany do uprawy gleby

Prca w grupach

Uczniowie podczas emisji filmu robią notatki, które wykorzystają w pracy w zespołach. Po obejrzeniu materiału zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz papieru i przygotowuje instrukcję obsługi/kolejność kroków/zasady BHP:

  • gr. I – sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z pługiem leśnym;

  • gr. II – sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z frezem;

  • gr. III – sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z pługofrezarką;

  • gr. IV – wykonanie orki krok po kroku;

  • gr. V – zasady BHP dotyczące poszczególnych czynności.

Następnie grupy wymieniają się planszami zgodnie z ruchem wskazówek zegara, weryfikują i ewentualnie uzupełniają informacje na planszach. Kiedy plansze wrócą do macierzystych grup, jej członkowie nanoszą odpowiednie poprawki i uzupełnienia, a następnie prezentują gotowe plansze na forum klasy.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film edukacyjny Sprzęt stosowany do uprawy gleby

Praca z grupach

Cały zespół klasowy zapoznaje się z materiałem filmowym. Uczniowie są podzieleni na zespoły. Ich zadaniem jest przygotowanie zestawu 5 pytań wraz z odpowiedziami dotyczących przydzielonego zagadnienia:

  • gr. I – sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z pługiem leśnym;

  • gr. II – sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z frezem;

  • gr. III – sprzęganie i rozprzęganie ciągnika z pługofrezarką;

  • gr. IV – wykonanie orki krok po kroku;

  • gr. V – zasady BHP dotyczące poszczególnych czynności.

Na zajęciach pytania zostają umieszczone w urnie do losowania, a zespoły zmieniają skład w taki sposób, aby w każdej nowej grupie była przynajmniej jedna osoba z każdej grupy przygotowującej pytania.

Rozpoczyna się klasowy quiz. Zespoły odpowiadają na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy. Jeśli grupa odpowie poprawnie, otrzymuje 2 pkt, jeśli nie – pytanie może przejąć inny zespół i za poprawną odpowiedź otrzymuje 1 pkt. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów. Gra trwa do wyczerpania limitu czasu lub puli pytań.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

1. Film edukacyjny Sprzęt stosowany do uprawy gleby

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas prezentowania rezultatów pracy podczas zajęć należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty podczas gry; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią punktację;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do gry pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści