I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
2. Starożytność (Egipt, Grecja, Rzym i in.). Uczeń:
1) wymienia i omawia funkcje muzyki (użytkowa, obrzędowa, rozrywkowa, wojskowa);
2) rozróżnia i charakteryzuje gatunki muzyczne związane z teatrem antycznym (hymn, oda).
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.,
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.
Nauczysz się
charakteryzować cechy dramatu greckiego;
określać etapy rozwoju teatru greckiego;
wykazywać funkcje aktorów w teatrze greckim.
Panatenaje i Wielkie Dionizje – rola muzyki
Antyczna Grecja wytworzyła wysoką kulturę muzyczną, powstałą pod wpływem innych kultur starożytnych, m.in. Egiptu, Asyrii i Babilonii. Odwoływała się do uniwersalnych wartości etycznych, czerpiąc źródła z mitów i etyki greckiej. Najważniejszymi elementami dramatu były: treść (mytos), charakter (ete), kształt zewnętrzny (ppsis), język (leksis), myśl (dianoia), muzyka (melopoia).
Muzyka nierozerwalnie związana była z uroczystościami religijnymi. W Atenach najważniejsze były Panatenaje i Wielkie Dionizje, które w VI wieku zostały rozbudowane i zawierały wiele elementów muzycznych.
R3MfmoDlDfZ6P
Podczas procesji śpiewano peanPeanpean ku czci Apollina lub Ateny, który miał charakter dziękczynny lub zawierał prośbę o uchronienie przed niebezpieczeństwami. Wykonywany był podczas procesji do świątyni i poprzedzał go prozodionProzodionprozodion. Podczas Panatenajów oprócz części religijnych odbywały się zawody muzyczne: instrumentalistów, śpiewaków, chórów i tancerzy.
Rj2YIHLXZujwo
RhHAkuRRpsbPR11
Dionizjom towarzyszyły muzyczne wydarzenia: zawody w grze na aulosieAulosaulosie i kitarzeKitarakitarze oraz w śpiewie. Największą rozrywką było wykonywanie dytyrambów – pieśni, która w VI wieku p.n.e. przeznaczona była na chór mężczyzn lub chłopców z towarzyszeniem muzyka grającego na aulosie. Dytyramby przyczyniły się do rozwoju dramatu greckiego, który połączył poezję, muzykę i taniec.
RbS2ACmASVZQC
RdHmouHDKAQaB
Polecenie 1
Na podstawie powyższych tekstów źródłowych porównaj Panatenaje i Wielkie Dionizja. Zwróć uwagę na rolę muzyki w obchodzonych uroczystościach.
RbudCZv9tO6bl
Etapy rozwoju dramatu
Rozwój dramatu w starożytnej Grecji przypada na VI w. p.n.e. Uroczystości na cześć boga Dionizosa składały się z chóralnych śpiewów na jego cześć, którym przewodniczył koryfeusz. Takim koryfeuszem był prawdopodobnie Tespis, który wpadł na pomysł, aby jedna osoba prowadziła dialog z chórem. Był to pierwszy krok do powstania dramatu. Gatunkowo dramat przybierał formę tragiczną, komiczną i satyryczną. Do najstarszych zachowanych zabytków należy część cyklu dramatycznego Ajschylosa (525‑450 p.n.e.) – tragedia Błagalnice. Do jego zasług należy wprowadzenie drugiego aktora w celu spotęgowania ekspresji. U dramaturga ważną rolę pełni narracja poprzedzająca akcję dramatu. Taką rolę pełnią trzy pieśni chóralne Agamemnona o dużym ładunku dramatycznym. Chór nie tylko śpiewał tekst, ale również gestykulował –jego taniec naśladował wydarzenia historyczne i wyrażał uczucia śpiewaków.
Sofokles (496‑406 p.n.e.) dodał trzeciego aktora, do jego zasług należy stworzenie klasycznego dramatu, w którym w składzie tragedii znalazły się: wstęp (prologos), chór wchodzący (parodos), pięć epizodów dialogowych (epejsodion), oddzielonych występami chóru (stasimon), oraz pieśni końcowej chóru (exodus). W takim układzie znalazły się elementy stałe: tańce o charakterze pantomimyPantomimapantomimy, pochwalne hymny, pieśni miłosne i wojenne, sceny fantastyczne, postacie mityczne. Muzykę tworzyły melika i rytm, a charakter melodii zależał od zasad tonalnych i porządkujących.
Zmiany w treści dramatu wprowadził Eurypides (ok. 485 – ok. 406 p.n.e.), który poszerzył wątki mityczno‑bohaterskie. Większą rangę nadał śpiewowi solowemu, który pełnił główną rolę w akcji dramatycznej, a chór pełnił rolę komentatora wydarzeń. W jego wczesnych tragediach rozbudowane monologi dotyczą przeszłości i oparte są na pieśni solowej zwanej monodią. Reprezentatywną sztuką jest powstała w końcu V wieku p.n.e. Iona. Dwie części sztuki zajmują dialogi, a 1/3 jest śpiewana lub inkantowana.
R1IZag7VQPqW7
Powstanie komedii wiąże się z obchodzonym jesienią świętem winobrania zwanym Małymi Dionizjami. Było to widowisko humorystyczno - komiczne, w trakcie którego śpiewano wesołe pieśni. Antyczna komedia pozwalała aktorom na większą swobodę. U Arystofanesa pojawia się parabasis/parabaza, w której przewodnik chóru bezpośrednio zwraca się w imieniu autora do publiczności. Ważnym miejscem w teatrze greckim jest kolista przestrzeń naprzeciwko sceny zwana orchestrą. Na niej tańczono i śpiewano, później tak nazywano miejsce, na którym stał chór. Spektaklom towarzyszyły instrumenty, gdyż muzyka odgrywała bardzo ważną rolę w życiu codziennym i religijnym. Kitara, aulos i lira to najważniejsze instrumenty. W Ptakach Arystofanesa w 223 wersie znajduje się informacja że ktoś gra na aulosie spoza sceny. Cechą charakterystyczną komedii z V wieku jest reguła, że tańcom przewodzi auleta.
Od komosu (gr. kómos – pochód, procesja), pochodzi nazwa gatunku: komodía to dosłownie: „pieśń komosu”. Komedia rozpoczynała się zawsze prologiem, którego zadaniem było przedstawienie widzom założeń sztuki. Po nim następuje parodos, pierwsza, wstępna pieśń chóru. Chór, tradycyjnie przebrany za zwierzęta lub fantastyczne postacie, nadawał ton całej komedii. W komediach Arystofanesa rola chóru maleje na rzecz partii aktorskich. Dalej scenki mówione przeplatają się z partiami śpiewanymi. Zadaniem komedii jest ośmieszenie ludzi czy środowiska lub sytuacji. Komedię kończy pieśń chóru, zwana éksodos - wyjście.
R1DyEr9KrKgzu1
Zadania
RXe5IlXNLzbEl
Ćwiczenie 1
R1buRnFTW6dci
Ćwiczenie 2
RH6lRRMgLArPB
RdSdAjBtp6aKw
R1MqUFg6PQ8jB
Ćwiczenie 3
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie aulos.
Ćwiczenie 4
Wskaż, która z postaci nie należy do grupy aktorów.
R14ote7gOnOeR
Rj4EzdHrl83CQ
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie auleta.
R1DoKsnEex4Rm
Ćwiczenie 5
Do greckich nazw, przyporządkuj ich polskie odpowiedniki. prologos. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. parodos. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. epejsodion. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. stasimon. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. exodus. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru
Do greckich nazw, przyporządkuj ich polskie odpowiedniki. prologos. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. parodos. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. epejsodion. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. stasimon. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru. exodus. Możliwe odpowiedzi: 1. dialogi, 2. wstęp, 3. epizody chóralne, 4. pieśń końcowa, 5. wejście chóru
Do greckich nazw, przyporządkuj ich polskie odpowiedniki.
wejście chóru, epizody chóralne, wstęp, pieśń końcowa, dialogi
prologos
parodos
epejsodion
stasimon
exodus
R1YLh3q3vdqtX
Ćwiczenie 6
RqFEDbQoJXS4X
Ćwiczenie 7
Polecenie 2
Wykaż, jakie związki zachodzą pomiędzy muzyką a teatrem greckim.
ROLXLdRtluwjF
Słownik pojęć
Auleta
Auleta
muzyk grający na aulosie.
Aulos
Aulos
instrument muzyczny z grupy aerofonów stroikowych, popularny w starożytnej Grecji, związany tam z kultem Dionizosa.
Kitara
Kitara
starogrecki instrument muzyczny z grupy chordofonów szarpanych.
Pantomima
Pantomima
rodzaj widowiska teatralnego, w którym dominuje ekspresja ciała.
Pean
Pean
w greckiej liryce chóralnej uroczysta pieśń dziękczynna skierowana do Apollina.
Prozodion
Prozodion
jeden z gatunków melicznych w starożytnej Grecji, pieśń błagalna lub dziękczynna skierowana do bogów.
Źródło pojęć:
https://encyklopedia.pwn.pl/
Biblioteka muzyczna
RbS2ACmASVZQC
RdHmouHDKAQaB
R1IZag7VQPqW7
Bibliografia
Landenls John, Muzyka starożytnej Grecji, Kraków 2003
Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. I, 1990