E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w uczestniczeniu w życiu społecznym

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

1
1
Instrukcja obsługi gry wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę “Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk Start, gracz przechodzi do zasad i celów gry. Między tymi ekranami porusza się poprzez przyciski Wstecz i Dalej.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę osoby z niepełnosprawnością. Zadaniem gracza jest lepsze zrozumienie, czego może oczekiwać od asystenta podopieczny, który pragnie uczestniczyć aktywnie w życiu społecznym.

Po wyborze postaci przechodzi się do informacji o niej oraz o maksymalnej liczbie punktów na tym etapie, jaką może uzyskać grający. Klikając przycisk Dalej pojawiają się pytania i dwie odpowiedzi do wyboru. Po każdej podjętej decyzji, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania. Po ukończeniu etapu, gracz przechodzi do planszy z wyborem postaci. Analogicznie przy kolejnych pytaniach w wybranym etapie.

Gracz ma 3 próby, to znaczy trzy razy można się pomylić, jeśli przydarzy się czwarta pomyłka, zaczyna rozgrywkę od początku.

Aby ukończyć grę, gracz musi prawidłowo przejść 5 z 10 sytuacji.

RkWfAe4VxeOXD
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QCU7F06Zu12
Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia uczestniczenia w życiu społecznym
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Asystent osoby niepełnosprawnej powinien cechować się empatią, umiejętnością rozumienia innych osób oraz dostrzegania ich potrzeb. W poniższych ćwiczeniach będziesz wcielać się w postacie osób z niepełnosprawnościami. W ten sposób lepiej zrozumiesz, czego może oczekiwać od asystenta osoba z niepełnosprawnością, wchodząca w relacje z otoczeniem społecznym.

Ćwiczenia pozwalają również na poznanie sytuacji, w których wsparcie ze strony asystenta będzie zbędnym wyręczaniem i ograniczaniem samodzielności osoby z niepełnosprawnością. Aby aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym, osoby z niepełnosprawnościami nie mogą być wyręczane przez asystentów. Zadaniem asystenta jest zapewnienie koniecznego, minimalnego wsparcia w sytuacjach tego wymagających. Należy jednak pamiętać, że sytuacje przedstawione w zadaniach są uproszczone i nie uwzględniają wielu czynników, na przykład dodatkowych schorzeń, kondycji psychicznej, gorszego samopoczucia czy wydarzeń rodzinnych, które mogą znacząco wpływać na potrzeby osoby z niepełnosprawnością. Asystowanie każdej osobie z niepełnosprawnością jest inne i uwarunkowane jej indywidualnymi potrzebami.

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Wcielasz się w postać osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim, która ma obniżoną sprawność jednej ręki. Posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w stopniu znacznym z symbolem 05‑R. Pomimo swojej niepełnosprawności jesteś aktywny zawodowo i uprawiasz sport. Najbardziej lubisz grać w rugby na wózkach. Dzisiaj wybierasz się na trening. Jak zwykle będzie z tobą asystent, który udziela ci wsparcia w podróży, podczas przebierania się i innych czynności, których nie możesz wykonać samodzielnie. Twoim zadaniem jest powrót z treningu do domu. Na różnych etapach będziesz podejmować decyzję, czy potrzebna będzie pomoc asystenta czy też nie.

R1adPCpeFEQe0
R4itc1nob81Li
R1Z5jO4odMw7p
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Wcielasz się w postać osoby z zaburzeniami psychicznymi. Posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym z symbolem 02‑P. Miałeś/miałaś umowę o pracę na czas określony. Po nasileniu objawów choroby i długim zwolnieniu lekarskim pracodawca nie przedłużył z tobą umowy i teraz szukasz zatrudnienia. Szukasz pracy, w której nie będziesz musiał się kontaktować z ludźmi, bo to jest dla ciebie bardzo niekomfortowe. Bierzesz leki, które powodują, że trudno jest ci rano wstać z łóżka. Dzisiaj masz umówione spotkanie z potencjalnym pracodawcą, który zna twoje potrzeby. Twoim zadaniem jest spotkać się z pracodawcą i odbyć rozmowę kwalifikacyjną. Na różnych etapach będziesz podejmować decyzje, czy potrzebna będzie pomoc asystenta czy też nie.

R1E0rPGjJPNKT
R1ekvLkdkaOJ4
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Wcielasz się w postać osoby słabosłyszącej. Posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym z kodem 03‑L. Masz 36 lat. Korzystasz z aparatów słuchowych, ale aby rozmawiać potrzebujesz wzmocnienia dźwięku poprzez pętlę indukcyjną. Jesteś w trudnej sytuacji, straciłeś pracę i masz duże problemy finansowe. Otrzymujesz rentę socjalną, ale brakuje ci środków na podstawowe potrzeby: jedzenie, ubranie, lekarstwa. Nie wiesz co robić i gdzie szukać wsparcia. Wczoraj zadzwoniłeś do swojego asystenta, który powiedział, że możesz udać się do Ośrodka Pomocy Społecznej. Twoim zadaniem jest uzyskanie niezbędnych informacji o świadczeniach w OPS. Na różnych etapach będziesz podejmować decyzje, czy potrzebna będzie pomoc asystenta czy też nie.

Ru5cdKT6M2MNX
RSKthBvrlecC3
R1UHtgl53IqsY
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Wcielasz się w postać osoby ze spektrum autyzmu. Posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w stopniu znacznym z symbolami przyczyn niepełnosprawności 12‑C i 01‑U. Jesteś bardzo wrażliwa, przeszkadzają ci różnorodne dźwięki i zbyt jasne światło. Uczęszczasz na zajęcia Warsztatów Terapii Zajęciowej. Twoim zadaniem jest dojechanie na zajęcia. Na różnych etapach będziesz podejmować decyzje, czy potrzebna będzie pomoc asystenta czy też nie.

RO3rtzGGUqUph
R20QZjqSa4BIY
R13qGH77ArYS0
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Wcielasz się w postać osoby słabowidzącej. Posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym z symbolem 04‑O. Posługujesz się pismem czarnodrukowym w powiększeniu, korzystasz z pomocy optycznych i białej laski. Masz światłowstręt, czyli nadwrażliwość oczu na światło. Zamierzasz uczęszczać na basen, na zorganizowane zajęcia dla osób uczących się pływać. Twoim zadaniem jest zapisać się na zajęcia pływackie i wziąć udział w pierwszej lekcji. Na różnych etapach będziesz podejmować decyzje, czy potrzebna będzie pomoc asystenta czy też nie.

R1LrfumvHAy2C
R1IPor56FKs2g
RuaU1LPNi4paW
RQzaCseYRDuSq

Powiązane ćwiczenia