Zabezpieczenie bezpieczeństwa imprez masowych jest procesem długofalowym. Zaczyna się już przed rozpoczęciem imprezy masowe, a finalizuje się po jej zakończeniu. W proces ten zaangażowanych jest wiele instytucji, które realizują zadania wynikające z ich statutowej działalności. Ustawowy obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a w zakresie określonym w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych i innych przepisach także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, służbach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarach kolejowych, służbie zdrowia, a w razie potrzeby także innych właściwych służbach i organach.

Zadaniem organu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta jest wydanie zezwolenia lub odmowa wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. Oprócz roli decyzyjnej organy samorządowe, odpowiadając za bezpieczny przebieg imprezy masowej, pełnią również rolę kontrolną. Polega ona na kontrolowaniu przebiegu imprezy masowej zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu. W przypadku stwierdzenia niewypełniania przez organizatora warunków zawartych w zezwoleniu wydawana jest decyzja o przerwaniu imprezy w trybie natychmiastowym.

Rolą Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz dysponenta zespołów ratownictwa medycznego jest przygotowanie, na wniosek organizatora, opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej. W opiniach uwzględniane są również zastrzeżenia do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach. Opinie sporządzane są m.in. na podstawie analizy zgromadzonych informacji na bazie dotychczasowych doświadczeń o imprezach podobnego charakteru.

Policja bierze pod uwagę:

  • w przypadku meczu piłki nożnej:

    • uzyskane informacje o prognozowanej liczbie kibiców, zarówno przyjezdnych, jak i miejscowych, oraz ich zachowaniu się w ostatnim czasie,

    • antagonizmy istniejące między kibicami poszczególnych klubów sportowych,

    • zaistniałe w związku z imprezą zdarzenia naruszające bezpieczeństwo i porządek publiczny,

  • w przypadku innych imprez:

    • różnice kulturowe pomiędzy uczestnikami imprezy, np. zwolennikami i przeciwnikami danego typu muzyki lub idei.

Państwowa straż Pożarna wydaje opinię dotyczącą bezpieczeństwa pożarowego. Opinia wydawana jest na podstawie analizy:

  • planów sytuacyjnych terenu,

  • regulaminu imprezy,

  • instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,

  • właściwego oznakowania miejsca imprezy.

Funkcjonariusze PSP na potrzeby wydawanej opinii mogą dodatkowo przeprowadzić wizję lokalną obiektu (terenu), kontrolując ilość sprzętu ratowniczo‑gaśniczego i jego stan, stan techniczny obiektu w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz kompetencje osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pożarowe z ramienia organizatora.

Opinie wydane przez wymienione podmioty stanowią podstawę do wydania zezwolenia lub odmowy wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. Współpraca organizatora imprezy masowej z poszczególnymi organami i formacjami, podejmowana na rzecz zabezpieczenia tej imprezy, będzie miała różną formę i zakres. Zależy to od etapu realizacji danej imprezy: przygotowane (planowanie), przeprowadzanie imprezy, zakończenie i podsumowanie.

Powrót do spisu treściDNvjOwKfnPowrót do spisu treści