Prace w odwiertach eksploatacyjnych
Eksploatacja otworowa złóż – Górnik eksploatacji otworowej , Technik górnictwa otworowego
Obróbka odwiertu samoczynnego
FILM EDUKACYJNY - ANIMACJA 3D
Spis treści
Proces obróbki odwiertu samoczynnegoProces obróbki odwiertu samoczynnego
Maszyny i urządzenia stosowane do obróbki odwiertu samoczynnego.Maszyny i urządzenia stosowane do obróbki odwiertu samoczynnego.
Proces obróbki odwiertu samoczynnego

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1BunofoQ4m36
Film nawiązujący do treści materiału dotyczącej obróbki odwiertu samoczynnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyny i urządzenia stosowane do obróbki odwiertu samoczynnego

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CYDZjV9
Model 3D urządzenia obróbczego
Model przedstawia urządzenie obróbcze wykorzystywane do wyciągania oraz zapuszczania rur wydobywczych. Jest ono zamontowane na podwoziu czteroosiowego samochodu ciężarowego. Model można obracać w dowolny sposób wokół wybranej osi, oddalać i przybliżać z różnych perspektyw. W przedniej części samochodu znajduje się kabina dla kierowcy. Montaż urządzenia obróbczego na podwoziu samochodu ciężarowego pozwala na jego łatwy transport oraz precyzyjne rozlokowanie w obrębie wiertni. Na podwoziu, za kabiną osadzona jest właściwa część urządzenia obróbczego. Jest ono wyposażone w rozkładany maszt kratowy, usytuowany w omawianym ujęciu poziomo i stanowi rusztowanie o kształcie prostopadłościanu, będące swego rodzaju ruchomym ramieniem. Umożliwia precyzyjne usytuowanie wyciąganych lub zapuszczanych rur wydobywczych. Na jednym z dwóch końców masztu znajdującym się przed kabiną samochodu zamontowany jest wielokrążek stały umożliwiający poniesienie ciężaru przez urządzenie. Cięgna od wielokrążka stałego poprowadzone są we wnętrzu masztu w kierunku tyłu pojazdu, gdzie w około trzech czwartych łączą się z wielokrążkiem ruchomym z hakiem. W skład urządzenia wchodzi bęben wyciągowy z liną stalową. Jest on zabudowany z dwóch stron pojazdu i znajduje się w połowie długości samochodu ciężarowego na jego podwoziu. Z bębna rozwijane są cięgna, które są wyprowadzone wzdłuż masztu i zaciągnięte na wspomnianych wielokrążkach. Z tyłu pojazdu na niedużej platformie, czyli podeście roboczym zamontowany jest pulpit sterowniczy do prac obróbczych. Umożliwia on obsługę urządzenia obróbczego. Poniżej znajduje się pulpit sterowniczy do układów pneumatyczno‑hydraulicznych, który umożliwia kontrolę prawidłowiej pracy urządzenia przy odpowiednich parametrach pracy urządzenia obróbczego. Za wspomnianym bębnem znajdują się siłowniki hydrauliczne, umożliwiające udźwig znacznych ciężarów przez urządzenie.
Model 3D jednostki azotowej
Model przedstawia jednostkę azotową. Można go obracać w dowolny sposób wokół wybranej osi, oddalać i przybliżać z różnych perspektyw. Jednostka azotowa składa się z czteroosiowego samochodu ciężarowego oraz zbiornika z ciekłym azotem. W przedniej części pojazdu znajduje się kabina dla kierowcy, za nią zamontowany na podwoziu cylindryczny poziomo usytuowany zbiornik. Połączony jest on z pompą pozwalającą na wtłaczanie ciekłego azotu do odwiertu rurą wydobywczą lub przestrzenią pierścieniową. Jednostka wyposażona jest w panel sterowniczy pozwalający na kontrolę pracy jednostki, a także dostosowywanie parametrów do wykonywanych z jej wykorzystaniem działań. Na jednostce zamontowane są również w różnych miejscach manometry oraz termometry wskazujące wartości odpowiednio ciśnienia i temperatury wtłaczanego azotu.
Model 3D zbiornika na wodę złożową
Kolejna plansza przedstawia animację ze zbiornikiem na wodę złożową. Model można obracać w dowolny sposób wokół wybranej osi, oddalać i przybliżać z różnych perspektyw. Ma on kształt prostopadłościanu, z którego usunięto górną podstawę. Wnętrze zbiornika wypełnione jest wodą złożową, mającą ciemne zabarwienie. U dołu jednej z krótszych ścian zbiornika zamontowany jest zawór z kranem pozwalający na odprowadzenie zawartości zbiornika. Na górnych krawędziach znajdują się uchwyty umożliwiające przenoszenie zbiornika.
Model 3D ramy rurowej
Model przedstawia rampę rurową obracającą się wokół własnej osi. Można go obracać w dowolny sposób wokół wybranej osi, oddalać i przybliżać z różnych perspektyw. Rampa rurowa umożliwia bezpieczne gromadzenie osprzętu wgłębnego, w tym rur wydobywczych podczas prac obróbczych w odwiercie. Rampa składa się z podestu roboczego wykonanego z kratownicy, wspartego na trzech podporach rozmieszczonych równolegle względem siebie. Osprzęt wgłębny gromadzony jest na podeście w taki sposób, że jest ustawiony horyzontalnie i prostopadle do wspomnianych podpór. Kratownica jest zabezpieczona z dwóch przeciwległych stron ogranicznikami, uniemożliwiającymi stoczenie się osprzętu wgłębnego. Długość rampy jest nieco krótsza od znajdujących się na niej rur. Na powierzchni rampy znajduje się koryto prowadnikowe. Jest to wgłębienie biegnące wzdłuż rampy umożliwiające bezpieczne i precyzyjne umieszczenie osprzętu na rampie lub zdejmowanie go z niej za pomocą urządzenia obróbczego. Na rampie po obu stronach koryta prowadnikowego znajduje się po kilka rur wydobywczych wyciągniętych z odwiertu oraz nowych rur przeznaczonych do zapuszczenia.
Model 3D elewatora
Model przedstawia elewator do rur wydobywczych. Można go obracać w dowolny sposób wokół wybranej osi, oddalać i przybliżać z różnych perspektyw. Stanowi go walcowata część wydrążona w środku, w której możliwe jest osadzenie rury, jej uchwycenie czy też zapuszczenie. Elewator umożliwia zawieszenie przewodu wiertniczego. Ścianę walca budują dwa kadłuby - prawy i lewy. Kadłuby łączy sworzeń zawiasowy, co pozwala na otwieranie i zamykanie elewatora. Przeciwlegle do niego znajduje się mechanizm zamykający, który stanowi zamek z dwoma zaciskami zabezpieczający elewator przed otwarciem. Po prawej i po lewej stronie na przeciwległych ścianach walca znajdują się dwa ramiona zabezpieczające. Pozwalają one na uchwycenie elewatora przez urządzenie obróbcze. Ramiona te przypominają uchwyty przypominające uszy od dzbana.
Model 3D głowicy eksploatacyjnej
Model przedstawia głowicę eksploatacyjną. Można go obracać w dowolny sposób wokół wybranej osi, oddalać i przybliżać z różnych perspektyw. Głowica eksploatacyjna spełnia rolę zamknięcia powierzchniowego wylotu odwiertu. Głowica znajduje się tuż nad odwiertem i wyposażona jest w szereg łączników, pierścieni, zasuw, kołnierzy zaślepiających i zaworów. Główną część stanowi wertykalnie usytuowany kadłub. Tuż nad powierzchnią znajduje się czwórnik prowadzący od podstawy głowicy w lewo, w prawo i ku górze. Na rurach prowadzących w każdym z wymienionych kierunków znajduje się po jednym zaworze z pokrętłem tuż za wspomnianym łącznikiem. Za lewym zaworem zamontowany jest manometr. Za prawym oraz górnym po kolejnym zaworze. Pomiędzy dwoma górnymi zaworami również znajduje się manometr. Idąc ku górze w osi kadłuba głowicy znajduje się kolejny czwórnik, którego każda odnoga ograniczona jest zaworem. Nad górnym zaworem znajduje się trójnik prowadzący do góry i w prawo. Z każdej strony posiadający po jednym zaworze. Poniżej głowicy przedstawiono fragment przekroju odwiertu znajdującego się tuż pod powierzchnią ziemi pod korpusem głowicy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści