Ważne daty
1660‑1725 – lata życia Alessandro Scarlattiego
1685‑1750 – lata życia Johanna Sebastiana Bacha
1683‑1764 – lata życia Jeana Phillippe`a Rameau
1685‑1759 – lata życia Georga Friedricha Haendla
1727 – George Friedrich Haendel, Zadok the Priest HWV 258
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
5. Barok. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych (fuga, preludium, toccata, suita i partita, tańce: menuet, gawot; koncert, concerto grosso, sonata barokowa, uwertura, opera, oratorium, pasja, kantata);
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi, Arcangelo Corelli, klawesyniści francuscy: Jean Philippe Rameau, François Couperin);
6) zna pojęcia: system dur‑moll, polifonia imitacyjna, bas cyfrowany (basso continuo), kontrapunkt, forma ewolucyjna, orkiestra barokowa, improwizacja, forma wariacyjna, ostinato, system równomiernie temperowany, bel canto.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.
przedstawiać cechy kantaty jako formy wokalno‑instrumentalnej baroku;
charakteryzować rodzaje kantaty;
przyporządkowywać dzieła do ich autorów;
identyfikować dzieła na podstawie nagrań dźwiękowych;
używać właściwą terminologię muzyczną.
Geneza i klasyfikacja kantaty jako formy wokalno‑instrumentalnej
W baroku w wyniku przenikania i łączenia się XVI‑wiecznych utworów wokalnych (madrygałumadrygału, motetumotetu, monodiimonodii i pieśnipieśni) powstała nowa, wokalno‑instrumentalna forma – kantata (wł. cantare – śpiewać). Strukturalnie była podobna do operyopery, tworzyły ją kontrastujące ze sobą ariearie, poprzedzone recytatywamirecytatywami, jednak nie zawierała akcji scenicznej i scenografii. Termin kantata użyty był po raz pierwszy w tytule publikacji dopiero w 1620 roku w zbiorze Cantade ed arie a voce sola Alessandra Grandiego (1590‑1630) i oznaczał utwór wokalny o tematyce świeckiej na głos solowy z towarzyszeniem basso continuobasso continuo. Wcześniej używano innych określeń, m. in.: anthem, contade, motetto, actus tragicus, ode, serenata, ale powstawały też kantaty, które nie posiadały nazwy.
Podział kantaty ze względu na jej funkcję, budowę i tekst.
Rozwój kantaty w ośrodkach europejskich
Ważnymi miejscami rozwoju kantaty były włoskie miasta: Florencja, Bolonia, Wenecja oraz Rzym. W połowie XVII wieku naprzemiennie stosowano arie (A) i recytatywy (R) w układach: RARA bądź RARARA. Kolejność arii i recytatywów mogła być w dowolny sposób zamieniana. Pod koniec XVII wieku wykształciła się kantata neapolitańska, która szczególną popularność zyskała w wieku XVIII. Zawierała dwie trzyczęściowe arie da capoarie da capo, przybierając układy: RARA, ARA lub ARARA. Pojawiły się w niej także fragmenty instrumentalne oraz technika koncertującatechnika koncertująca. Najpopularniejszym kompozytorem kantat neapolitańskich był Alessandro Scarlatti (1660‑1725).
We Francji kantata pozostawała pod wpływem neapolitańskim, dominowały w niej kompozycje przeznaczone na sopransopran i basbas, z towarzyszeniem basso continuobasso continuo, jednak wykonywane były w języku francuskim. Cechowały się rozległą tematyką – występowały wątki antyczne, miłosne, pastoralne. Najważniejszymi kompozytorami byli: Michel Pignolet de Montéclair (1667‑1737), Jean Phillipe Rameau (1683‑1764) i Jean‑Baptiste Morin (1677‑1745).
Źródeł kantaty niemieckiej należy szukać w chorale protestanckimchorale protestanckim i dramatycznych formach przedstawiających Pismo Święte, dlatego jej charakter jest inny, niż kantaty neapolitańskiej. W wyniku związku z kościołem luterańskim uzyskała religijną formę użytkową. Wykorzystywano w niej technikę koncertującątechnikę koncertującą oraz basso ostinato, zaczerpnięte z wariacjiwariacji organowych. Do najważniejszych twórców kantat niemieckich należą: Heinrich Schütz (1585‑1672) i Johann Sebastian Bach (1685‑1750), który napisał ich ponad dwieście.
Wyjaśnij pojęcie basso continuo.
Anthem jako reprezentacyjna forma kantaty angielskiej
Angielskim odpowiednikiem kantaty jest anthem (z ang. hymn). W renesansie funkcjonował już full anthem i był podniosłym chóralnym śpiewem nieliturgicznym kościoła anglikańskiego, formalnie podobnym do motetumotetu. W XVII wieku wraz z rozwojem stylu koncertującego i basso continuobasso continuo przekształcił się w kantatę (verse anthem) i został wzbogacony o partie solowe z akompaniamentem orkiestrowym oraz partie instrumentalne. Od kantaty luterańskiej różnił się pochodzeniem tekstów, wykorzystywano w nim wyłącznie psalmy. W wyniku powiązania kościoła anglikańskiego z państwem, anthem uzyskał rangę formy narodowej, był często wykorzystywany podczas uroczystości związanych z najważniejszymi wydarzeniami dworu królewskiego, czego przykładem jest Coronation‑Anthems Georga Fridricha Haendla (1685‑1759), cykl napisany z okazji koronacji króla Jerzego II w 1727 roku. Kompozycje koronacyjne Haendla zawierały bogate instrumentarium (ok. 160 instrumentów), a jego Zadok the Priest uważany jest za najsłynniejszy anthem, wykonywany podczas koronacji nowej głowy państwa Imperium Brytyjskiego.
Zadania
Przestaw szyk wyrazów w zdaniach tak, by utworzyć polski odpowiednik danej sentencji łacińskiej. Wstaw ją w wolne pole. Następnie dopasuj autorów do sentencji.
Utwór 1, Utwór 2, Utwór 3
Przykład audio | Utwór | Autor |
---|---|---|
Utwór 1 | ||
Utwór 2 | ||
Utwór 3 |
Połącz nazwisko kompozytora z ośrodkiem, który reprezentował.
Anglia, Francja, Niemcy, Włochy
George Fridrich Haendel | |
Alessandro Scarlatti | |
Heinrich Schütz | |
Jean Phillipe Rameau |
Do terminów dobierz właściwe definicje.
Pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy., Śpiew o charakterze deklamacyjnym, służący do prezentacji akcji scenicznej w operze., Angielska odmiana kantaty religijnej, związana z kościołem anglikańskim., Jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana od XIII do XIX wieku, do czasu baroku wyłącznie a cappella.
Aria | |
Motet | |
Recytatyw | |
Anthem |
Uzasadnij, że w odniesieniu do wcześniejszych form wokalno‑instrumentalnych, kantata jest formą bardziej uniwersalną.
Słownik pojęć
pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy, różniąca się od poprzedzającego ją często recytatywu rozwiniętą kantyleną, śpiewnością, stanowiąca wyodrębniony, samodzielny fragment.
aria trzyczęściowa o budowie ABA, szczególnie rozwinęła się w szkole neapolitańskiej.
najniższy głos męski.
bas cyfrowany, typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu, stosowany we wszystkich gatunkach muzyki XVII i XVIII wieku.
chorał ewangelicki, oficjalne pieśni i hymny niemieckiego Kościoła protestanckiego.
gatunek świeckiej muzyki wokalnej, uprawiany w okresie średniowiecza, renesansu i wczesnego baroku, głównie we Włoszech.
śpiew solowy z towarzyszeniem instrumentalnym, uprawiany w średniowieczu (ballada, rondo, virelai, madrygał) i renesansie (np. pieśń z akompaniamentem lutni).
jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana od XIII do XIX wieku, do czasu baroku wyłącznie a cappella.
forma dramatyczno‑muzyczna, wokalno‑instrumentalna, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
wielokrotne powtarzanie w toku utworu struktury melodycznej (także harmonicznej lub rytmicznej), najczęściej w głosie najniższym.
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny.
śpiew o charakterze deklamacyjnym, służący do prezentacji akcji scenicznej w operze.
najwyższy głos kobiecy.
przeciwstawianie jednego zespołu wykonawczego innemu, eksponowanie elementów wirtuozowskich.
cykliczna forma muzyczna, polegająca na przedstawieniu tematu i następnie określonej liczby jego odmian.
Źródło pojęć:
https://encyklopedia.pwn.pl/
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, PWN 1970.
Gwizdalanka D., Historia muzyki 2, PWM 2006.
Habela J, Słowniczek muzyczny, PWN 1983.
Szlagowska D., Muzyka Baroku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, 1998.
Chomiński J., Witkowska‑Chomińska K., Historia muzyki, cz. 1, PWM 1989.