Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń
DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego - Mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej 817212
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.02.
E‑zasób wspiera osiąganie celów kształcenia:
DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego
obsługiwanie maszyn i urządzeń podczas produkcji drzewnej;
kontrolowanie i nadzorowanie pracy maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;
montowanie maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;
wykonywanie przeglądów, napraw i konserwacji maszyn i urządzeń.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
E‑zasób wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.02.5. Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego
Uczeń:
diagnozuje stan maszyn i urządzeń,
charakteryzuje rodzaje uszkodzeń maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej,
charakteryzuje metody wykonywania przeglądów i napraw,
dobiera materiały eksploatacyjne do napraw i konserwacji,
stosuje narzędzia i materiały do prac konserwacyjnych i napraw,
wykonuje konserwację maszyn i urządzeń,
wykonuje naprawy elementów i zespołów maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej,
sprawdza działanie układów elektrycznych i elektronicznych maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej,
dokonuje regulacji i próbnego uruchomienia maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej,
wykonuje konserwację narzędzi i przyrządów stosowanych do prac konserwacyjnych i napraw,
charakteryzuje sposoby ochrony przed korozją,
dokumentuje wykonane przeglądy, konserwacje, remonty i naprawy,
charakteryzuje metody kontroli jakości wykonanych prac konserwacyjnych i naprawczych;
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu naprawy i konserwacji maszyn i urządzeń.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń składa się z dwóch multimediów. Sekwencje filmoweSekwencje filmowe przedstawia prowadzenie napraw i konserwacji maszyn i urządzeń. Gra edukacyjnaGra edukacyjna sprawdza wiedzę z zakresu awarii, napraw i konserwacji maszyn i urządzeń.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają na sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z naprawami i konserwacjami maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji.
Sekwencje filmowe
Nauczyciel dzieli uczniów na pary (lub jeśli jest mniej osób w klasie, to uczniowie pracują indywidualnie). Zadaniem każdej z par jest zapoznanie się z jedną z sekwencji filmowych, a następnie opracowanie krótkiego streszczenia z najważniejszymi informacjami oraz trzech pytań nawiązujących do sekwencji (np. „co to jest frezarka?”, „z czego zbudowana jest instalacja hydrauliczna?” itp.). Gdy wszystkie pary będą gotowe, nauczyciel wywołuje każdą z nich na środek sali. Uczniowie najpierw zadają pytania, aby zaktywizować resztę klasy. Gdy uczeń, który zgłosił się do odpowiedzi, odpowie prawidłowo, nauczyciel może nagrodzić go plusem. Gdy jednak uczeń odpowie nieprawidłowo, to nauczyciel lub uczniowie prezentujący oznajmiają, że nie jest to do końca dobra odpowiedź (ale jej nie udzielają). Następnie uczniowie z danej pary omawiają swoją sekwencję. Po zakończeniu prezentacji uczniowie mogą ponownie zadać swoje pytania, aby reszta klasy utrwaliła wiedzę.
Gra edukacyjna
Uczniowie indywidualnie lub w parach przechodzą grę. Gdy uczniowie będą mieć problem z jakimkolwiek zagadnieniem, powinni je sobie zanotować. Pod koniec lekcji nauczyciel zbiera wypisane przez uczniów kłopotliwe kwestie, a następnie zadaje reszcie klasy pytania mające na celu wspólne dotarcie do odpowiedzi.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Poza zajęciami uczniowie mogą zapoznać się z grą edukacyjną. Pomoże im ona na interaktywne sprawdzenie swojej wiedzy.
Można też wykorzystać powyżej opisany pomysł na opracowywanie w parach danego zagadnienia. Zamiast na lekcji, uczniowie opracowaliby notatkę w domu. Można też uczniów podzielić na mniej grup i np. jedna grupa omawiałaby sekwencje dotyczące wymiany elementów, druga napraw instalacji, trzecia napraw i konserwacji urządzeń, czwarta konserwacji (zgodnie z tytułami sekwencji).
Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

