Ustalanie celów terapii
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Słownik pojęć dla e‑materiału
częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy u człowieka, który już uprzednio opanował te czynności, spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
przejawianie inicjatywy, branie w czymś żywego udziału, podejmowanie działań określonego rodzaju i wykonywanie ich w sposób intensywny
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywnaŹródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywna
całkowity lub czasowy zanik pamięci deklaratywnej
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
upośledzenie precyzyjnych, celowych ruchów przy braku niedowładuniedowładu, objawów móżdżkowych i zaburzeń czucia; zaburzenia apraktyczne są często wynikiem udarówudarów, guzów, spotyka się je również w chorobie Alzheimera
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
stan lub obiekt, do którego się dąży, formalnie ustalony i przewidywany do osiągnięcia w przyszłości
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywnaŹródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywna
element arteterapii; ułatwia uzyskanie harmonii ciała i umysłu oraz poznanie siebie i swoich emocji; opiera się na wydobyciu – przez podstawowe elementy tańca, tj. ruch i rytm – emocji, których nie można wyrazić w sposób werbalny; taniec poprzez oddziaływanie relaksacyjne i stymulacyjne pozwala pacjentowi na ekspresję uczuć, co umożliwia pracę nad emocjami, uczy, jak je rozpoznawać, wyrażać i jak na nie reagować
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
zabieg chirurgiczny polegający na wycięciu zmienionego chorobowo segmentu organizmu (np. stawu) i wszczepieniu elementu sztucznego, przejmującego funkcję uszkodzonej struktury; zabieg endoprotezoplastyki jest stosowany w leczeniu zmian zwyrodnieniowych oraz w wielu obrażeniach pourazowych (złamania szyjki kości udowej, złamania w okolicy krętarza)
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
nauka o pracy, czyli dyscyplina naukowa zajmująca się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska oraz warunków pracy do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
umiejętność rysowania i pisania; wymaga ona zdolności naśladowania ruchów, wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych (lewa półkula mózgu), koordynacji wzrokowo‑ruchowejkoordynacji wzrokowo‑ruchowej, percepcji wzrokowej oraz sprawności manualnej
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
proces włączania jednostek, grup czy kategorii społecznych (np. osób niepełnosprawnych) w funkcjonowanie szerszego społeczeństwa
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
zdolność zsynchronizowania funkcji ruchowych z percepcją wzrokową; umożliwia m.in. wykonywanie takich czynności jak pisanie, rysowanie, manipulowanie przedmiotami, czynności samoobsługowe
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
motyw artystyczny, rysunek na planie koła; wywodzi się z tradycji hinduskiej, a jej nazwa oznacza „koło życia, cały świat, święty krąg”; koło uważane jest za symbol harmonii i doskonałości; charakterystyczne dla mandali jest stosowanie powtarzających się wzorów geometrycznych
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
sprawność rąk i palców; funkcjonowanie motoryki małej jest uzależnione od budowy i czynności układu ruchu oraz układu nerwowego
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
grupa trwałych zaburzeń rozwoju ruchu i postawy, powodujących ograniczenie czynności, które przypisuje się niepostępującym zakłóceniom, pojawiającym się w rozwoju mózgu płodu lub niemowlęcia; zaburzeniom motoryki w MPD często towarzyszą zaburzenia czucia, percepcji, poznania, porozumiewania się i zachowania, epilepsja oraz wtórne problemy mięśniowo‑szkieletowe
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
częściowe ograniczenie zdolności wykonywania ruchów
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
aparat ortopedyczny stabilizujący stawy lub odcinek ciała; ze względu na pełnione przez nie funkcje ortezy dzieli się na: kompresyjne, stabilizujące, kompensacyjne i korekcyjne
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
niewłaściwe odbieranie wrażeń czuciowych; najczęściej mrowienie, drętwienie lub zmiany temperatury skóry (uczucie silnego gorąca lub zimna) bądź też wrażenie „przebiegnięcia prądu”
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
całkowita niezdolność wykonywania ruchów
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
biologiczny lub psychiczny stan człowieka, który w bezpośredni sposób wpływa na procesy motywacyjne, ukierunkowujące jego zachowania na określony celcel, czyli na zaspokojenie tej potrzeby; procesy motywacyjne wynikają z napięcia związanego najczęściej z brakiem czegoś; człowiek ocenia ten stan napięcia negatywnie i w związku z tym dąży do zaspokojenia potrzeby
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywnaŹródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywna
choroba, której istotą jest proces zapalny rozpoczynający się wewnątrz stawu; proces ten rozszerza się i dochodzi do niszczenia przylegających struktur (chrząstki, kości, więzadeł, ścięgien); objawami są początkowo ból i obrzęk, a następnie nieodwracalne zniszczenie i utrata ruchomości stawu; uszkodzenie chrząstki i innych struktur stawu przez proces zapalny sprzyja powstawaniu wtórnych zmian zwyrodnieniowych
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
zbiór oczekiwań wobec jednostki związany z posiadaniem określonego statusu społecznego; zespół praw i obowiązków wynikających z zajmowania pozycji społecznej; do każdej roli są przypisane określone nakazy i zakazy i ma ona wyznaczony margines swobody
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywnaŹródła wyznaczania celów terapii zajęciowej - plansza interaktywna
zdolność do pokonania oporu zewnętrznego lub przeciwdziałania mu
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
wszelkie zaburzenia o różnych przyczynach lub odmiennych mechanizmach powodujące trudności rozwojowe; osoby, które zmagają się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mają problemy z komunikacją, interakcjami społecznymi, a liczba ich zainteresowań jest ograniczona
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
przewlekła, postępująca choroba demielinizacyjna ośrodkowego układu nerwowego; istotą choroby jest wieloogniskowe uszkodzenie mózgu i rdzenia kręgowego polegające na zaniku osłonek mielinowych włókien nerwowych (demielinizacja); wywołuje to zróżnicowane objawy neurologiczne w postaci rzutów i/lub powolnego postępu choroby; stopień nasilenia objawów i dynamika ich rozwoju są różne, a przebieg kliniczny jest bardzo indywidualny
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
objaw zgłaszany przez ludzi cierpiących na schorzenia reumatologiczne (np. przez chorych na reumatoidalne zapalenie stawówreumatoidalne zapalenie stawów); sztywność stawów nie oznacza stałego usztywnienia ani ograniczenia ruchomości stawów kończyn lub kręgosłupa, które wynika z pojawienia się włóknistych lub kostnych zrostów; jest ona związana z przewlekłymi zmianami zapalnymi i (w nieco mniejszym stopniu) zmianami zwyrodnieniowymi w układzie ruchu
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
zespół objawów neurologicznych trwających ponad 24 godziny, wynikających z zaburzenia przepływu krwi przez daną część mózgu; do zatrzymania lub znacznego ograniczenia przepływu krwi przez naczynie może dochodzić na skutek zamknięcia jego światła przez blaszki miażdżycowe lub materiał zatorowy
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
niemożność przetwarzania bodźców pojawiających się w określonej połowie pola widzenia lub reagowania na te bodźce, spowodowana uszkodzeniem mózgu po przeciwnej stronie
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna
Ustalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningUstalanie celów terapii – case study - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
przewlekły stan zapalny kręgosłupa, który rozwija się w odcinku lędźwiowym, szyjnym i piersiowym oraz w stawach krzyżowo‑biodrowych; przebieg choroby jest powolny, z czasem atakuje ona inne obszary ciała: stawy kolanowe, barkowe, tkanki okołostawowe czy też ścięgna w miejscu przyczepu kości (ścięgno Achillesa, rozcięgno podeszwowe)
Wyznaczanie celów terapii - gra edukacyjnaWyznaczanie celów terapii - gra edukacyjna