E-materiały do kształcenia zawodowego

Ustalanie celów terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Wyznaczanie celów terapii

GRA EDUKACYJNA

1
11
Instrukcja obsługi gry edukacyjnej

Gra polega na ustaleniu właściwego celu terapii dla danego pacjenta. Terapeuta zajęciowy przed przystąpieniem do pracy powinien wspólnie z pacjentem określić cele, które mają zostać osiągnięte. Terapeuta powinien kierować pacjenta tak, by ten nazwał cele, które z jednej strony stanowią dla niego wyzwanie, a z drugiej są realne i osiągalne. Można wybrać jeden cel szczegółowy lub kilka celów – w zależności od indywidualnego przypadku. Ich osiągnięcie ma doprowadzić do realizacji głównego celu pacjenta.

Gra edukacyjna “Wyznaczanie celów terapii” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start, gracz przechodzi do ekranów z opisem celów i zasad gry. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej lub Wstecz.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę terapeuty zajęciowego. Na każdym poziomie gracz musi określić cele terapii dla pięciorga pacjentów. Na I poziomie wybiera jeden cel spośród trzech możliwych. Na II poziomie wybiera dwa cele spośród pięciu możliwych. Nie ma możliwości pominięcia pytania.

Po kliknięciu przycisku Dalej na planszy z zasadami, gracz przechodzi do menu z dostępnymi poziomami. Aktywny jest poziom pierwszy. Następnie gracz wybiera pacjenta, dla którego chce określić cel terapii. Na ekranie wyświetla się opis postaci, na podstawie którego gracz będzie podejmować decyzje. Rozpoczęcie gry następuje za pomocą przycisku Dalej. Na ekranie pojawia się pytanie, na które gracz ma odpowiedzieć, poprzez kliknięcie w jedną z aktywnych ikon z literami A, B, C. Klikając przycisk Sprawdź, gracz otrzymuje informację o poprawności wykonania zadania. W przypadku błędnego wykonania, klikając przycisk Spróbuj ponownie, gracz przechodzi do wstępnego opisu pacjenta i może jeszcze raz podjąć próbę odpowiedzi.

Po prawidłowym wyborze celu, gracz przechodzi za pomocą przycisku Dalej do ekranu z wyborem postaci. Za każde poprawne podjęcie decyzji za pierwszym razem, gracz otrzymuje 3 punkty, za każdym następnym 1 punkt.

Aby ukończyć poziom gracz musi określić cele do wszystkich pacjentów. Wtedy może przejść do poziomu drugiego.

W grze pojawiają się elementy zaskoczenia – dodatkowe pytanie z gwiazdką. Za udzielenie prawidłowej odpowiedzi za pierwszym razem gracz otrzymuje 5 punktów.

Aby ukończyć grę, gracz musi określić cele terapii dla wszystkich postaci.

RwIskwq2r7KWY
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rw6RShom91iCE1
Wyznaczanie celów terapii
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DzFfdRsoIMZ1
Ćwiczenie 1
Pan Adam ma pięćdziesiąt osiem lat, sześć miesięcy temu przebył udar niedokrwienny mózgu. W udarach niedokrwiennych dochodzi do zaburzenia funkcji mózgu i neuronów na skutek zaburzenia przepływu krwi. Objawy zaburzenia krążenia mózgowego mogą być bardzo zróżnicowane, gdyż są zależne od obszaru mózgu, w którym doszło do udaru. Przykładowe objawy kliniczne to niedowłady połowicze i porażenia połowicze, niedowidzenia połowicze, ślepota jedno- lub obuoczna, afazja, zaburzenia czucia, apraksja, amnezja, zaburzenia chodu, porażenie czterokończynowe, śpiączka, utrata przytomności.

Od wielu lat Pan Adam prowadzi firmę produkującą meble. Praca ta wymaga od niego kreatywności, zdolności organizacyjnych, ponadto prowadzenie firmy wiąże się ze spędzaniem w pracy wielu godzin w ciągu dnia. Zdarzało się, że Pan Adam z trudem znajdował raz w tygodniu czas na ulubiony spacer.

Wskutek udaru u Pana Adama uszkodzeniu uległy obszary w lewej półkuli mózgu odpowiedzialne za ruch i mowę. Spowodowało to u pacjenta trudności z chodzeniem, posługiwaniem się prawą ręką, a także problemy z komunikacją. Dzięki wcześnie rozpoczętej rehabilitacji mężczyzna porusza się samodzielnie, z niewielkim deficytem aktywności prawej kończyny dolnej. Zaś dzięki intensywnej pracy z logopedą Pan Adam znów może swobodnie komunikować się z otoczeniem. Największym problemem Pana Adama jest w tej chwili zaburzenie czynności prawej kończyny górnej. Mężczyzna ma przez to trudności w wykonywaniu codziennych czynności. Nieudane próby aktywizacji prawej kończyny górnej są powodem niezadowolenia i frustracji mężczyzny. Pan Adam potrzebuje pomocy przy takich czynnościach jak ubieranie się, szczególnie wkładanie górnej części garderoby, i przygotowywanie sobie jedzenia.

Wybierz cel terapii dla Pana Adama.
Rg3PFLn3SLOX31
Ćwiczenie 2
Pani Alicja ma czterdzieści sześć lat, trzy lata temu zdiagnozowano u niej reumatoidalne zapalenie stawów. Do najbardziej charakterystycznych objawów tej choroby należą zmiany patologiczne w obrębie rąk. Pojawiają się obrzęki stawów, zanikają mięśnie międzykostne i kłębu kciuka. Może pojawić się charakterystyczne zaczerwienienie skóry, tak zwany rumień dłoniowy, oraz dojść do odgięcia ręki w stronę łokciową. W miarę postępu choroby pojawiają się charakterystyczne deformacje w postaci „łabędziej szyjki”, czyli przeprostu stawów międzypaliczkowych bliższych z równoczesnym przykurczem w stawach międzypaliczkowych dalszych oraz stawach śródręczno-paliczkowych, i palców „butonierkowatych”, czyli przykurczu zgięciowego stawów międzypaliczkowych bliższych z równoczesnym przeprostem stawów międzypaliczkowych dalszych. Cała ręka ma zmniejszoną siłę chwytu, ograniczona jest też sprawność manualna. W przebiegu reumatoidalnego zapalenia stawów można najczęściej zauważyć w obrębie innych stawów obrzęki, powolne ograniczanie ruchomości stawów oraz miejscową bolesność. Reumatoidalne zapalenie stawów zajmuje również inne narządy, a do najbardziej typowych objawów zlokalizowanych w tkankach miękkich należą tak zwane guzki reumatoidalne (zmiany o typie ziarniny umiejscowione pod skórą, najczęściej w okolicy łokci, potylicy i kości krzyżowej), zapalenia naczyń krwionośnych, szczególnie kończyn dolnych, ścieńczenie skóry i jej przebarwienia, zapalenie osierdzia, zapalenie opłucnej, zmiany w nerkach.

U Pani Alicji obecnie największym problemem jest sztywność poranna i deformacja ręki. Te zmiany uniemożliwiają Pani Alicji wydajną pracę zawodową. Pani Alicja jest grafikiem komputerowym i zaczyna mieć trudności w szybkim pisaniu na klawiaturze komputera.

Wybierz cel terapii dla Pani Alicji.
R4dzELgfxbVqq1
Ćwiczenie 3
Pani Krystyna ma osiemdziesiąt trzy lata. Po przejściu na emeryturę zajęła się opieką nad wnukami, a także pielęgnacją swojego przydomowego, dużego ogrodu. Pani Krystyna mieszka z córką, jej mężem i trójką wnuków. Pani Krystyna w związku z problemami kardiologicznymi, które towarzyszą jej od wielu lat, spędziła dwa tygodnie w szpitalu.

Bardzo często osoby starsze ze schorzeniem kardiologicznym mają znaczące trudności w przemieszczaniu się, a te problemy narastają wraz z rozwojem i czasem trwania choroby. Początkowe trudności z pokonywaniem dłuższych dystansów mogą zmienić się nawet w trudności z poruszaniem się po własnym mieszkaniu. Zmniejszona lub znacząco ograniczona wytrzymałość na wysiłek fizyczny nie tylko wpływa na możliwości poruszania się, lecz także bardzo utrudnia wykonywanie wielu czynności. Wraz z wiekiem i pojawianiem się chorób współistniejących, w tym chorób serca, wzrasta też znacząco ryzyko upadków.

Po powrocie ze szpitala do domu Pani Krystyna była bardzo osłabiona, nie miała już siły na opiekę nad wnukami ani na prace ogrodnicze. U Pani Krystyny nastąpił spadek tolerancji wysiłku i zmniejszyła się siła mięśniowa. Wyzwaniem stało się chodzenie po schodach i dłuższe spacerowanie. Kilka razy Pani Krystyna potknęła się nawet we własnym domu. Kobieta, wcześniej samodzielna, teraz potrzebuje pomocy w wielu codziennych czynnościach, w tym także w codziennej kąpieli, ponieważ ma trudności z wejściem do wanny, czuje się niepewnie również pod prysznicem, boi się, że może się przewrócić.

Wybierz cel terapii dla Pani Krystyny.
R12318wa775M01
Ćwiczenie 4
Paweł ma dziewiętnaście lat i stwierdzone zaburzenia ze spektrum autyzmu. Jest to zaburzenie neurorozwojowe, którego objawy ujawniają się na wczesnym etapie rozwoju i w różnym stopniu są obecne w późniejszym życiu. Głównym problemem w spektrum autyzmu są zaburzenia w zakresie komunikacji i interakcji społecznych oraz obecność sztywnych, ograniczonych i stereotypowych zachowań. Do kryteriów diagnostycznych spektrum autyzmu należy stwierdzenie występowania objawów już we wczesnym dzieciństwie, a także potwierdzenie faktu, że ograniczają one lub pogarszają codziennie funkcjonowanie chorego.

Paweł ma trudności w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami. Z trudem inicjuje i podtrzymuje rozmowę. Ma problemy z wyrażaniem własnych emocji i rozpoznawaniem uczuć innych osób. Paweł ceni sobie rutynę, źle znosi wszelkie zmiany. Sztywno trzyma się swoich wypracowanych schematów. Traktuje wszystko dosłownie, często mylnie odbiera intencje innych osób, nie rozumie żartów i ironii. Paweł preferuje samodzielne aktywności. Potrafi zadbać o swoje podstawowe potrzeby: zrobić zakupy, przygotować posiłek.

Wybierz cel terapii dla Pawła.
R1Q0MadyYQPlC1
Ćwiczenie 5
Kasia jest jedenastoletnią dziewczynką z mózgowym porażeniem dziecięcym. Doszło u niej do obustronnego niedowładu spastycznego kończyn dolnych. Od urodzenia była intensywnie rehabilitowana. Stwierdzono u niej niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Kasia mieszka wraz z rodziną w domu jednorodzinnym. Chodzi do czwartej klasy szkoły podstawowej integracyjnej. W klasie jest nauczyciel wspomagający, który pracuje z Kasią. W związku z tym, że niedowład u dziewczynki jest bardziej nasilony w kończynach dolnych, Kasia porusza się o kulach. Kasia dobrze się uczy, ale zmniejszona sprawność motoryczna powoduje, że dziewczynka ma problemy z pisaniem: pisze wolno i niewyraźnie oraz szybko męczy się podczas rysowania i pisania. Mama Kasi mówi, że z powodu problemów manualnych córka z trudem zapina guziki w sweterkach czy wiąże sznurówki w butach. Dlatego dziewczynka wstydzi się samodzielnie wychodzić z domu i spotykać się z koleżankami.

Wybierz cel terapii dla Kasi.
R1ANwR84GauwD2
Ćwiczenie 6
Pani Danuta ma sześćdziesiąt dwa lata, osiem miesięcy temu przeszła udar niedokrwienny prawej półkuli mózgu. U kobiety rozwinął się zespół zaniedbywania połowiczego. Zespół ten charakteryzuje się brakiem świadomości istnienia strony porażonej oraz niereagowaniem na jakiekolwiek bodźce pochodzące z tej strony. Zaniedbywanie może dotyczyć wzroku, słuchu, czucia i ruchu. Pani Danuta obecnie porusza się na wózku inwalidzkim i neguje swoją lewą stronę ciała. Nie używa lewej kończyny górnej i lewej kończyny dolnej, nie spożywa posiłków z lewej strony talerza, nie widzi przeszkód znajdujących się po lewej stronie podczas jazdy na wózku inwalidzkim.

Wybierz cele terapii dla Pani Danuty. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
R171oQfyEQdwy3
Ćwiczenie 7
Podczas pracy z Panią Danutą zauważasz, że w jej mieszkaniu jest sporo progów, chodników, a na podłodze leży wiele rzeczy. Pani Danuta zahacza o nie wózkiem. Do kuchni Pani Danuta nie może wjechać ze względu na ustawienie mebli i sprzętów kuchennych.

Wybierz dodatkowy cel terapii dla Pani Danuty.
R1Cr3DgWOTFdI2
Ćwiczenie 8
Pan Ryszard ma siedemdziesiąt jeden lat i z powodu zaawansowanej choroby zwyrodnieniowej przeszedł trzy tygodnie temu operację wstawienia endoprotezy stawu biodrowego. Obecnie Pan Ryszard porusza się za pomocą kul łokciowych. Operacja była wykonana z dostępu tylno-bocznego, a więc teraz Pan Ryszard bezwzględnie nie powinien wykonywać ruchów zgięcia powyżej dziewięćdziesięciu stopni, przywiedzenia przekraczającego linię środkową ciała oraz rotacji wewnętrznej.

Pan Ryszard mieszka z żoną, która aktualnie pomaga mu w wielu czynnościach dnia codziennego. Ograniczenia ruchowe związane ze wstawieniem endoprotezy spowodowały, że Pan Ryszard ma trudności w samodzielnym wkładaniu dolnej części garderoby.

Wybierz cele terapii dla Pana Ryszarda. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
R11z2e4XwwEl23
Ćwiczenie 9
Pan Ryszard podczas realizacji planu terapeutycznego coraz częściej wspomina o tym, że nie może jeszcze wrócić do swojej dawnej pasji, ogrodnictwa. Mężczyzna wiele czasu spędzał na działce, gdzie wykonywał bardzo dużo prac w pozycji kucznej. Obecnie nie jest w stanie pielęgnować swojego ogrodu i ma zdecydowanie więcej wolnego czasu, który chciałby zagospodarować.

Wybierz dodatkowy cel terapii dla Pana ryszarda.
R1EHOL7s9Tz9c2
Ćwiczenie 10
Pani Aleksandra ma pięćdziesiąt jeden lat i od piętnastu lat choruje na reumatoidalne zapalenie stawów. Choroba jest w zaawansowanym stadium. Kobieta cierpi na deformacje palców rąk. Zmiany te znacznie ograniczają jej sprawność manualną. Siła mięśniowa w obrębie ręki jest również znacznie zmniejszona i występują dolegliwości bólowe. Pani Aleksandra nie jest w stanie chwycić drobnych przedmiotów, takich jak monety, igły, ale też większych, jak szczoteczka do zębów, widelec, długopis czy klamka. Choroba zaczyna zajmować także duże stawy, szczególnie kolanowy. Dlatego Pani Anna ma problemy z dłuższym staniem i chodzeniem po schodach.

Wybierz cele terapii dla Pani Aleksandry. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
RawZ2kMNkienp2
Ćwiczenie 11
Kamil to sześcioletni chłopiec ze spektrum zaburzeń autystycznych. Wychowywany jest przez matkę, ojciec odszedł, kiedy zaczęły się problemy z zachowaniem syna. Kami uczęszcza do przedszkola dla dzieci z autyzmem. Chłopiec wykazuje zainteresowanie innymi dziećmi, lecz mimo to preferuje samodzielne, schematyczne zabawy. Nie toleruje zmian, najczęściej kończą się u niego napadami lęku i gniewu. U chłopca wyraźna jest nadwrażliwość na bodźce dotykowe, dźwięk i światło. Unika chwytania za ręce, zabaw manipulacyjnych, pracy z różnorodnym materiałem. Ma trudności z komunikowaniem się, nie używa zaimka ,,ja”, mówi o sobie w drugiej osobie liczby pojedynczej. Używa dwuwyrazowych zdań niepoprawnych pod względem gramatycznym.

Wybierz cele terapii dla Kamila. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
R1QC6SFfSAiC52
Ćwiczenie 12
Małgosia, lat 13, ma obustronny niedowład spastyczny czterokończynowy. Urodziła się jako wcześniak, od pierwszych dni życia jest rehabilitowana. Obecnie porusza się na wózku inwalidzkim ze względu na napięcie spastyczne w kończynach dolnych. Napięcie spastyczne występuje także w kończynach górnych, ale nie jest tak silne. Małgosia może wykonywać ruchy kończyn górnych, jednak są one nieskoordynowane. W związku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym dziewczynka chodzi do szkoły integracyjnej. Małgosia mieszka w bloku w mieście wraz ze swoimi rodzicami. Rodzice wożą Małgosię do szkoły, a także na różne formy rehabilitacji. Po urlopie macierzyńskim mama Małgosi zrezygnowała z pracy zarobkowej, aby zająć się córką – wozi ją na kolejne terapie. Mówi, że obecnie jej najważniejszym celem w życiu jest zapewnienie córce jak największej samodzielności. Zarówno Małgosia, jak i jej mama najbardziej teraz pragną, by dziewczynka samodzielne spożywała posiłki.

Wybierz cele terapii dla Kasi. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.

Powiązane ćwiczenia