AU.45.1 Testing the parameters of raw materials and textile products
AU.45.3 Organizing and controlling the production processes of decorative textile products
ROLpyWDvmqneb1
E-resource TEXTILE INDUSTRY
Źródło: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
REGIONAL EMBROIDERIES FROM RZESZÓW
1. Film in the standard version.
RPvS6FKd84Knt1
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
2. Film with subtitles.
made69d91cd6926ce_1497373101641_0
R1FfJJBUnnToI1
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
made69d91cd6926ce_1497374743908_0
3. Film with subtitles and pauses. Listen and repeat after the speaker.
made69d91cd6926ce_1497350678958_0
R1AFeNPhQtafS1
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
made69d91cd6926ce_1497374860567_0
4. Film with subtitles and narration.
made69d91cd6926ce_1497373163121_0
R1VqbsnJ0kTAX1
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
made69d91cd6926ce_1497373168117_0
classicmobile
Exercise 1
RkEKRNv2mflio1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the film “Regional embroideries from Rzeszów”, decide which of the following sentences are true and which are false. Po obejrzeniu filmu „Haft rzeszowski”, zdecyduj, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda
Fałsz
The client comes to a folk costume workshop.
□
□
The client would like to place an order.
□
□
The owner of the workshop does not have a catalogue of her products.
□
□
The client likes the embroidery with floral motifs.
□
□
The client would like the embroideries to be made with linen threads.
□
□
The owner of the workshop advises not to combine the embroideries with sequins and beads.
□
□
The owner of the workshop asks the client to come back the day after tomorrow.
□
□
The owner of the workshop will include the client’s recommendations in the offer.
□
□
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 1
made69d91cd6926ce_1497274101782_0
EXERCISES
classicmobile
Exercise 2
RxYYRQAsn0jWZ1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the film „Regional embroideries from Rzeszów”, fill in the gaps in the sentences. Use the word bank. Po obejrzeniu filmu „Haft rzeszowski”, uzupełnij luki w zdaniach. Skorzystaj z banku słów.
silk thread, embroideries, floral motifs, lockstitch, folk costumes, bodices, sequins and beads, patterns
The client wants to place an order for 10 ...................................
They should be done on folk costume ...................................
The artists working in the workshop make beautiful ...................................
The client likes the embroidery with ...................................
The embroidery will be made with thick ...................................
The client thinks that the best stitch will be the backstitch, also called the ...................................
The .................................. on the costumes are based on extensive ethnographic documentation and on museum designs.
Combining the embroideries with .................................. will make them colorful, sparkly and eye-catching.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 2
classicmobile
Exercise 3
R1IFfdyKaXZ5g1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 3
made69d91cd6926ce_1497275655300_0
TYPES OF WOVEN CARPETS
R1V2LGx7R402P1
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders. Animacja przedstawia dekoracje występujące w przypadku kobierca i bordiury.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders. Animacja przedstawia dekoracje występujące w przypadku kobierca i bordiury.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders. Animacja przedstawia dekoracje występujące w przypadku kobierca i bordiury.
classicmobile
Exercise 4
RzPHtjv7vwvDN1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the animation “Types of woven carpets”, fill in the gaps in the sentences. Use the word bank. Po obejrzeniu animacji „Rodzaje kobierców”, uzupełnij luki w zdaniach. Skorzystaj z banku słów.
A .............................................. is a one-sided fabric used for decorative purposes.
A .............................................. should be viewed only from one, "privileged" side.
A .............................................. can be viewed from any side of the carpet. The decoration does not have any distinctive elements.
A .............................................. is a decorative fabric border in the form of a belt with a floral or geometric ornament, sometimes with figural motifs.
.............................................. are a characteristic feature of woven carpets.
Woven carpets are often used as a ...............................................
The so-called .............................................. is the central element of a pattern with a dominant central element.
A .............................................. is an example of a decorative border motif.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 4
made69d91cd6926ce_1498040614130_0
EXERCISES
classicmobile
Exercise 5
RM8U9vD4GCkhK1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the fill “Types of woven fabrics”, fill in the gaps in the sentences with correct prepositions. Use the word bank. Po obejrzeniu animacji "Rodzaje kobierców", uzupełnij luki w zdaniach odpowiednim przyimkiem. Skorzystaj z banku słów.
for, with, in, from, as, of, by, along
A woven carpet is often used ............ a wall decoration.
A woven carpet is used ............ decorative purposes.
Woven carpets are made ............ interlacing warp and weft threads.
A non-directional pattern can be viewed ............ any side of the carpet.
The whole field of a non-directional pattern is covered ............ identical overlapping motifs.
A directional pattern is arranged ............ one axis of symmetry.
Decorative border motifs contribute to the final balance and harmony ............ the composition of woven fabrics.
A border is a decorative fabric border ............ the form of a belt with a floral or geometric ornament.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 5
classicmobile
Exercise 6
R18IBsxQOvmt41
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the fill “Types of woven fabrics”, match the Polish words with their translations. Po obejrzeniu animacji „Rodzaje kobierców”, połącz polskie słowa z ich tłumaczeniami.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 6
made69d91cd6926ce_1497275861398_0
DESIGNING LACE
The dialogue refers to a complaint made by a customer of a company that makes lace.
Dialog dotyczy reklamacji składanej przez klienta zakładu odpowiedzialnego za produkcję koronek.
made69d91cd6926ce_1529913620445_0
Employee: Good morning, how can I help you?
Customer: Well, this day is far from good. Your intern has ruined my order!
Employee: What happened?
Customer: Last week, I wasdesigning patternsmade69d91cd6926ce_1497279637332_0designing patternsof lace with an intern working here. The product I got is completely different than the one I ordered!
Employee: Could you please give me your name? I'll find the documentation.
Customer: Adam Mathews.
Employee: OK. I have it… Shuttle lacemade69d91cd6926ce_1497279718401_0Shuttle lace. It has the form of a continuous line that twists into circles, semicircles, ellipses and other shapes with marked picotsmade69d91cd6926ce_1497279733582_0picots and spansmade69d91cd6926ce_1497279738479_0spans. I also see the project, a drawing together with a list of selected shapes. Can I see the product that you received?
Customer: Here you are. Individuallace elementsmade69d91cd6926ce_1497279743621_0lace elementswere supposed to be crocheted together, nothing more.
Employee: And there are beads and other decorations on your lace...
Customer: Exactly. As for the second order, it was supposed to havebobbin lacemade69d91cd6926ce_1497279748379_0bobbin laceand crochet lace. Please, tell me how such a design is made.
Employee: The main lines of the pattern are drawn on a tracing papermade69d91cd6926ce_1497279753543_0tracing paper with a marker pen or ink. The elements of the motifs are marked with graphic symbolsmade69d91cd6926ce_1497279762480_0graphic symbols. In the case of crochet lacemade69d91cd6926ce_1497279767416_0crochet lace made with the filet technique, the drawing of the pattern is made on graph papermade69d91cd6926ce_1497279772536_0graph paper or millimeter paper. In these patterns, empty squares indicate the background, while the squares with a dot or a cross form the drawing of the motifmade69d91cd6926ce_1497279782995_0drawing of the motif. Why do you ask?
Customer: Please, turn the page and see for yourself. I don't think it's possible to tell that from the notes scribbled down by your intern.
Employee: I'm very sorry. Could you please wait a moment? We'll prepare a new design and make new lace for you for free.
Customer: Maybe this time it’ll be OK.
classicmobile
Exercise 7
RhIEBtvHfV7T61
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 7
classicmobile
Exercise 8
RollD58pY20ap1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After reading the hypertext document “Designing lace”, fill in the gaps in the sentences with the correct pronouns, possessive pronouns or possessive adjectives. To make it easier, some of the sentences were taken from the hypertext document. Use the word bank. Po przeczytaniu dokumentu hipertekstowego „Projektowanie koronek”, uzupełnij luki w zdaniach odpowiednimi zaimkami, zaimkami dzierżawczymi lub przymiotnikami dzierżawczymi. Dla ułatwienia część zdań pochodzi z dokumentu hipertekstowego. Skorzystaj z banku słów.
yours, you, your, my, him, mine, his, I
Your intern has ruined ............ order!
Let me talk to ............ about the order.
Could you tell me which lace is ............?
There are beads and other decorations on ............ lace.
I am sure this project is not .............
Our intern explains that ............ drawing is made on graph paper.
I can assure ............ that this time everything will be fine.
But ............ am really sorry sir.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 8
made69d91cd6926ce_1497279637332_0
projektować wzory
RfNGmobOxYsmc1
x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
x
made69d91cd6926ce_1497276038098_0
DESIGNING DECORATIVE FABRICS
R1Ywqk94Su2RL1
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge. Dialog przebiega między starszym pracownikiem i młodszym pracownikiem, który chce powtórzyć swoją wiedzę.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge. Dialog przebiega między starszym pracownikiem i młodszym pracownikiem, który chce powtórzyć swoją wiedzę.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge. Dialog przebiega między starszym pracownikiem i młodszym pracownikiem, który chce powtórzyć swoją wiedzę.
classicmobile
Exercise 9
R1ZYUYspcOiq71
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After listening to the audio recording „Designing decorative fabrics”, match the antonyms. Po wysłuchaniu nagrania audio „Projektowanie tkanin dekoracyjnych”, połącz antonimy.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 9
made69d91cd6926ce_1497304185623_0
EXERCISES
classicmobile
Exercise 10
R1KozqaYwbPrx1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After listening to the audio recording “Designing decorative fabrics”, fill in the gaps in the sentences. Use the word bank. Po wysłuchaniu nagrania audio „Projektowanie tkanin dekoracyjnych”, uzupełnij luki w zdaniach. Skorzystaj z banku słów.
The junior employee loves .......................................... the most.
An artistic composition is a unique combination of ...........................................
When creating artistic compositions, the .......................................... of the fabric is prepared first.
The .......................................... is divided into independent parts, and each part is organised separately.
The quality of the .......................................... is very important.
The material and colour should fit the ...........................................
A fabric design and a technical drawing, called a .......................................... is used to make decorative fabrics.
The senior employee is sure his younger colleague will do .......................................... at the meeting with the boss.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 10
classicmobile
Exercise 11
RpFrhAvXTOyMn1
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After listening to the audio recording “Designing decorative fabrics”, match the following words with their translations. Po wysłuchaniu nagrania audio „Projektowanie tkanin dekoracyjnych”, połącz poniższe słowa z ich tłumaczeniami.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static
Exercise 11
made69d91cd6926ce_1497304404977_0
EU REGULATIONS
R1KWa9vtluEGt1
The document presents selected excerpts from Regulation (EU) No. 1007/2011 of the European Parliament and Council of 27 September 2011 on textile fiber names, related labelling and marking of the raw material composition of textile products and repealing Council Directive 73/44/EEC and Directives 96/73/EC and 2008/121/EC of the European Parliament and Council. Dokument przedstawia wybrane fragmenty Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 z dnia 27 września 2011 r. w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE i 2008/121/WE.
The document presents selected excerpts from Regulation (EU) No. 1007/2011 of the European Parliament and Council of 27 September 2011 on textile fiber names, related labelling and marking of the raw material composition of textile products and repealing Council Directive 73/44/EEC and Directives 96/73/EC and 2008/121/EC of the European Parliament and Council.
RhkYKnCGpYnSx1
Download the attachment. Pobierz załącznik.
Download the attachment. Pobierz załącznik.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497587668988_0
GALLERY
R1TpeW7sXKWmE1
The image presents types of natural threads. Grafika przedstawia rodzaje nici pochodzenia naturalnego.
The image presents types of natural threads.
R1TaPiaLZFjET1
The photograph presents a 16th century Turkish woven carpet. Fotografia przedstawia XVI-wieczny turecki kobierzec.
The photograph presents a 16th century Turkish woven carpet.
RBsGIGPA41UN41
The image presents selected types of lace. Grafika przedstawia wybrane rodzaje koronek.