Zapisywanie dokumentu tekstowego w różnych formatach
Opracowywanie dokumentów kilkustronicowych
Gdzie nagłówek, a gdzie stopka?
Podczas tworzenia dokumentów kilkustronicowych często zachodzi potrzeba dodania na kolejnych stronach pewnych, powtarzających się elementów, np. tytuł dokumentu, informacja o autorze, numer strony, logo firmy czy jej dane adresowe. Do tego celu wykorzystuje się górną i dolną część strony, zlokalizowaną w obszarze marginesów, tzw. nagłówekNagłóweknagłówek (główka) i stopkaStopkastopka. Umieszczenie tekstu czy grafiki w nagłówku lub stopce na jednej stronie spowoduje, że te same elementy pojawią się na pozostałych stronach dokumentu. Zobacz przykładowe dokumenty prezentujące zastosowanie nagłówka i stopki.
RPO7oqfLqkqMM1
R1CDLqGCque7i1
RYHDGt6H8jGZk1
Przyjrzyj się książkom, z których korzystasz. Poza tekstem, na każdej stronie mogą znajdować się stałe elementy, takie jak numer strony, tytuł, czasami tytuł rozdziału czy informacje o autorze. Zobacz, jak może wyglądać przykładowa strona fragmentu noweli H. Sienkiewicza „Latarnik”. Zwróć uwagę na rozmieszczenie tekstu w obszarze nagłówka i stopki.
RdDypG5LqRIRZ1
RYNMbz6gCV6YA1
RPKIQUAnL3BoZ1
REUuF01DkVwgE1
Twoje dokumenty też mogą zawierać takie szczegóły. Np. w nagłówku warto wpisać swoje imię i nazwisko. W ten sposób, jako autor, podpiszesz każdą stronę swojej pracy. Możesz wykorzystać tzw. separator graficzny w postaci np. poziomej linii. Linia umieszczona w obrębie nagłówka czy stopki pojawi się na każdej stronie, oddzielając treść nagłówka/stopki od tekstu.
Ćwiczenie 1
Otwórz nowy dokument w edytorze tekstu. W nagłówku i stopce dokumentu wstaw dowolny tekst. Zobacz, jakie możliwości formatowania nagłówka i stopki oferuje edytor tekstu, w którym pracujesz. Zapisz plik pod nazwą Nagłówek. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj ze wskazówki i filmu.
Aby wstawić do dokumentu tekstowego nagłówek lub stopkę, postępuj według podanej instrukcji.
Kliknij lewym przyciskiem myszy w obszarze odpowiednio górnego lub dolnego marginesu, tak by uaktywnić edytowanie tej części dokumentu.
Kiedy skończysz edycję nagłówka lub stopki, kliknij w dowolne miejsce tekstu głównego.
Nagłówek lub stopkę możesz wstawić, wykorzystując narzędzia odpowiedzialne za wstawianie.
W edytorze tekstu Writer domyślne ustawienia nagłówka i stopki uzyskasz w menu Wstaw (Główka, Stopka). W edytorze Word narzędzia te znajdują się w zakładce Wstawianie. Program Word oferuje gotowe style nagłówków i stopek dostępnych w zakładce Wstawianie. Uwaga: W edytorze Word dwukrotne kliknięcie w obszarze marginesu automatycznie uaktywnia nagłówek i stopkę i umieszcza kursor gotowy do edycji w obszarze kliknięcia. Automatycznie uaktywnia się nowa zakładka Projektowanie dla Narzędzia nagłówków i stopek. Sprawdź, jakie narzędzia masz do dyspozycji? Uwaga: W edytorze tekstu Writer pojawi się przycisk umożliwiający dodanie odpowiednio nagłówka (główkę) lub stopki. Po jego wybraniu możesz edytować tę część strony. W programie tym oddzielnie wstawia się nagłówek i oddzielnie stopkę. Rozwinięcie przycisku Główka (Stopka) umożliwia dostęp do dodatkowych narzędzi – sprawdź, jakich?
Sprawdź, w jaki sposób edytor tekstu, w którym pracujesz, umożliwia formatowanie nagłówka i stopki. Przećwicz to.
Kiedy skończysz edycję nagłówka lub stopki, kliknij w dowolne miejsce tekstu głównego.
Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zobacz, w jaki sposób wstawić nagłówek i stopkę. Edytor tekstu MS Word 2013md87cf4dd0869e3e3_d837e104Edytor tekstu MS Word 2013 Edytor tekstu LibreOffice Writermd87cf4dd0869e3e3_d837e110Edytor tekstu LibreOffice Writer
Ważne!
Korzystając z narzędzi ułatwiających edycję nagłówka i stopki, możesz:
ustawić dokładne położenie nagłówka i stopki w obszarze marginesów;
określić, czy nagłówek i stopka mają być na pierwszej stronie;
określić tę samą zawartość na wszystkich stronach lub różną zawartość na stronach parzystych i nieparzystych.
md87cf4dd0869e3e3_d837e104
RDgueMEopAPSw1
md87cf4dd0869e3e3_d837e110
RIYCLI0DdEbVg1
md87cf4dd0869e3e3_d5e248
Umieszczanie w nagłówku i stopce tekstu i elementów graficznych
Niektóre edytory tekstu mają wbudowaną kolekcję stylów nagłówków i stopek gotowych do wykorzystania w dokumencie. Jeżeli nie chcesz skorzystać z gotowych stylów lub nie są one dostępne w edytorze, samodzielnie opracuj wygląd nagłówka i stopki dla twojego dokumentu. Edycja nagłówka lub stopki uaktywnia dodatkowe narzędzia ułatwiające pracę w tych obszarach. W zależności od środowiska, w którym pracujesz wybierz jedno z poniższych dwóch zadań.
Ćwiczenie 2
Jeśli pracujesz w środowisku MS Word 2013, otwórz plik Nagłówek utworzony w poprzednim zadaniu. Jak już wiesz, w edytorze Word dwukrotne kliknięcie w obszarze marginesu automatycznie uaktywnia nagłówek i stopkę. Automatycznie uaktywnia się również nowa zakładka Projektowanie dla Narzędzi nagłówków i stopek. Sprawdź, jakie dodatkowe opcje są do dyspozycji użytkownika programu? Zaznacz te, które dostępne są w zakładce Projektowanie.
R1WMjv64huoal
R1OwxBqbGZbAW1
Ćwiczenie 3
Jeśli pracujesz w środowisku Writer otwórz plik Nagłówek, utworzony w poprzednim zadaniu. Jak już wiesz, w edytorze Writer LibreOffice kliknięcie w obszarze utworzonego już nagłówka (główki) lub stopki uaktywni przycisk, odpowiednio Główka lub Stopka, z możliwością rozwinięcia i dostępem do dodatkowych narzędzi. Rozwiń przycisk Główka i sprawdź, jakie masz możliwości. Zaznacz właściwe.
R1uWaFO4cCv6m
RlF6CmlfgbrNc1
Ćwiczenie 4
W dowolnym edytorze tekstu zaprojektuj papier firmowy. W obszarze nagłówka wstaw element graficzny reprezentujący logo firmy oraz jej nazwę. W obszarze stopki umieść dane adresowe firmy. W obszarze nagłówka i stopki wstaw separatory liniowe. Elementy graficzne – np. logo firmy opracuj w dostępnym edytorze grafiki. Utworzony dokument zapisz pod nazwą Papier_firmowy. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj ze wskazówki i filmu.
Uaktywnij obszar nagłówka lub stopki do edycji i zaprojektuj wygląd nagłówka (stopki) , korzystając z poniższej instrukcji.
Wstaw opracowany element graficzny.
Wpisz opracowany tekst nagłówka.
Korzystając z elementów graficznych, wstaw separator w postaci poziomej linii.
Separatorem może być również krawędź linii utworzona za pomocą narzędzi obramowania akapitu.
Sformatuj wstawione elementy według własnego uznania.
Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zobacz, w jaki sposób wypełnić treścią nagłówek i stopkę. Edytor tekstu MS Word 2013md87cf4dd0869e3e3_d837e198Edytor tekstu MS Word 2013 Edytor tekstu LibreOffice Writermd87cf4dd0869e3e3_d837e204Edytor tekstu LibreOffice Writer
R1CDLqGCque7i1
md87cf4dd0869e3e3_d837e198
R1OCPYTYalQLs1
md87cf4dd0869e3e3_d837e204
R1EmkYKMR7wJ11
md87cf4dd0869e3e3_d5e453
Numerowanie stron dokumentu
Ważnym elementem, jaki powinien pojawić się w dokumentach kilkustronicowych, jest numeracja stron. Numer strony może być wstawiony w obszarze nagłówka lub stopki lub w innym, dowolnym miejscu dokumentu. Każda zmiana ilości stron w dokumencie spowoduje natychmiastową aktualizację numerów stron.
Ćwiczenie 5
Pobierz plik Latarnik i otwórz go w dowolnym edytorze tekstu. Wstaw w dokumencie nagłówek i stopkę. W nagłówku, na stronach parzystych wpisz autora tekstu, na stronach nieparzystych tytuł noweli. Numery stron wstaw w stopce po zewnętrznej stronie kartki w taki sposób, aby dokument można było wydrukować dwustronnie. Zapisz plik pod nazwą Latarnik_1. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj ze wskazówki.
RLwXvxKlAFcRN1
Podpowiedź, jak wstawić tekst w nagłówku, znajdziesz w zadaniu pierwszym tego rozdziału. Aby w nagłówku wstawić inną zawartość tekstu na stronach parzystych i nieparzystych, postępuj według poniższej instrukcji.
Uruchom edycję nagłówka, następnie odszukaj i zastosuj opcję Inna zawartość na stronach parzystych i nieparzystych. Umożliwi to wstawianie różnych tekstów nagłówka/stopki na te strony. Wybór opcji Inna zawartość na stronach parzystych i nieparzystych wymaga osobnego projektowania nagłówka/stopki dla stron parzystych i nieparzystych.
Przejdź do nagłówka strony parzystej i wpisz autora tekstu: Henryk Sienkiewicz.
Przejdź do nagłówka strony nieparzystej i wpisz tytuł noweli: Latarnik.
Aby wstawić w dokumencie numery stron:
Odszukaj narzędzia Numer strony i wybierz odpowiedni styl.
W edytorze Writer narzędzie to znajduje się w menu Wstaw. W edytorze Word numery stron możesz również wprowadzić podczas edycji nagłówka/stopki.
Numery stron możesz umieścić w różnych miejscach stopki np. po środku, z prawej lub lewej strony.
Zastosowanie opcji Inna zawartość na stronach parzystych i nieparzystych zmieni położenie numeracji stron w przypadku, jeśli chcesz, by numery były umieszczone po zewnętrznych stronach kart. Jest to ważne w przypadku dwustronnego drukowania.
Sprawdź różne możliwości.
R17Tgz1YIlzDJ1
RsunJN5vNhezD1
md87cf4dd0869e3e3_d5e539
Zapamiętaj!
Nagłówek i stopka to powtarzające się elementy na kolejnych stronach dokumentu, umieszczone w górnym i dolnym obszarze marginesu. W nagłówku/stopce możesz wstawiać m.in. teksty, elementy graficzne, numerację stron. Możesz zróżnicować zawartość nagłówka/stopki w zależności od stron parzystych i nieparzystych. W dokumencie przeznaczonym do drukowania dwustronnego zwracaj uwagę na położenie numeracji stron na kolejnych kartach.
md87cf4dd0869e3e3_d5e573
Wstawianie przypisów dolnych i przypisów końcowych
Przypis to dodatkowa informacja zapisana u dołu strony lub na końcu dokumentu odnosząca się do konkretnego fragmentu tekstu, wyrazu lub zwrotu. Autorzy dokumentów tekstowych umieszczają w przypisie na przykład objaśnienia, komentarze, odwołania do źródeł informacji. Jeśli twój dokument tekstowy powstaje w oparciu o materiały źródłowe, dane liczbowe lub w tekście wykorzystujesz np. cytaty, zastosuj przypisy w celu wskazania źródła informacji.
R1SURHQNI7piM1
RwFV82DMmWcLW1
RiDBwYFsLmcm71
R7TpOZObEdSMM1
Ćwiczenie 6
Otwórz plik Latarnik_1 zapisany w poprzednim zadaniu lub pobierz plik z załącznika. Na pierwszej stronie utwórz przypisy dolne do słów: Aspinwall i Zatoka Moskitów. Tekst do przypisów zredaguj na podstawie informacji znalezionych w Internecie. Zobacz, jak prezentuje się twój dokument z przypisami dolnymi. Następnie cofnij wprowadzone zmiany i wstaw do tych samych słów przypisy końcowe. Przejdź do ostatniej strony tekstu i zobacz efekt swojej pracy. Plik zapisz pod tą samą nazwą. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj ze wskazówki.
R2Vgb6gQgzIkd1
Aby wstawić przypis dolny do wybranego fragmentu tekstu, postępuj według poniższej instrukcji.
Ustaw kursor na końcu wyrazu, przy którym chcesz umieścić przypis.
Odszukaj i wybierz polecenie Wstaw przypis dolny. Kursor tekstowy zostanie automatycznie przeniesiony do dołu strony, obok numeru przypisu. Ten sam numer przypisu zostanie dopisany w tekście do wyrazu, z którego wykonano odniesienie.
W edytorze MS Word 2013 opcje przypisów dolnych i końcowych znajdują się w zakładce Odwołania. W edytorze Writer LibreOffice opcje przypisów dolnych i końcowych znajdują się w menu Wstaw.
Uzupełnij informacje o danych źródłowych.
Kiedy skończysz, wróć do tekstu głównego i kontynuuj pisanie. Kolejne przypisy będą automatycznie numerowane. Jeśli w przyszłości wrócisz do tekstu i dodasz nowe przypisy, numeracja zostanie automatycznie uporządkowana. Aby wstawić przypis końcowy, postępuj według poniższej instrukcji.
Ustaw kursor na końcu wyrazu, przy którym chcesz umieścić przypis.
Odszukaj polecenia Wstaw przypis końcowy. Po uruchomieniu polecenia kursor tekstowy zostanie automatycznie przeniesiony na ostatnią stronę dokumentu.
Uzupełnij informacje o danych źródłowych.
Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zobacz, w jaki sposób wstawić przypisy dolne. Edytor tekstu MS Word 2013md87cf4dd0869e3e3_d837e311Edytor tekstu MS Word 2013 Edytor tekstu LibreOffice Writermd87cf4dd0869e3e3_d837e318Edytor tekstu LibreOffice Writer
md87cf4dd0869e3e3_d837e311
RGFbUDXe4S0ZI1
md87cf4dd0869e3e3_d837e318
RlBif9OnCQInF1
md87cf4dd0869e3e3_d5e700
Zapamiętaj!
Jeśli w tworzonym tekście chcesz np. zacytować innego autora lub wstawić dodatkowe wyjaśnienie, wykorzystaj narzędzia wstawiania przypisów dolnych lub końcowych.
md87cf4dd0869e3e3_d5e731
Wstawianie dodatkowych stron oraz podział strony
Wstawianie strony tytułowej, pustej strony i podziału strony
Jak już wiesz, kilkustronicowe dokumenty wymagają szczególnego opracowania. Staraj się, aby twoje teksty wyglądały elegancko i profesjonalnie. W tym celu możesz zastosować kilka dodatkowych operacji np. wstawić do dokumentu stronę tytułową, wykorzystując funkcje i szablony edytora tekstu. Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zobacz, jakie możliwości wstawienia strony tytułowej prezentują wybrane edytory tekstu. Edytor tekstu MS Word 2013md87cf4dd0869e3e3_d837e361Edytor tekstu MS Word 2013 Edytor tekstu Writer LibreOfficemd87cf4dd0869e3e3_d837e367Edytor tekstu Writer LibreOffice
Jeśli nie chcesz korzystać z gotowych narzędzi, możesz wstawić pustą stronę i samodzielnie opracować jej wygląd. Polecenie Pusta strona wstawia stronę w dowolnym miejscu dokumentu, poniżej kursora.
Ćwiczenie 7
Otwórz plik Latarnik_1 zapisany w poprzednim zadaniu lub pobierz plik załączony do zadania. Wstaw do dokumentu pustą stronę, jako stronę tytułową i zaprojektuj okładkę. W miejscach kolejnych rozdziałów wstaw podział strony w taki sposób, aby każdy rozdział rozpoczynał się od nowej strony. Zapisz zmiany w pliku. Zobacz przykładowe rozwiązanie.
R2Vgb6gQgzIkd1
Aby wstawić do dokumentu pustą stronę, jako stronę tytułową, postępuj według poniższej instrukcji.
Ustaw kursor tekstowy w miejscu, powyżej którego chcesz wstawić nową stronę.
Odszukaj i wybierz odpowiednie narzędzia.
W edytorze MS Word 2013 narzędzia Pusta strona, Strona tytułowa i Podział strony znajdują się w zakładce Wstawianie. Polecenie Strona tytułowa umożliwia wybór jednego z wielu gotowych szablonów. W edytorze Writer z pakietu LibreOffice wybierz z menu Format polecenie Strona tytułowa.
Wybierz pustą stronę, a następnie korzystając z dostępnych narzędzi edytora tekstu, zaprojektuj okładkę do noweli H. Sienkiewicza „Latarnik”. Element graficzny wykonaj w dostępnym edytorze grafiki lub wykorzystaj narzędzia Kształty.
Ustaw kursor tekstowy w miejscu, powyżej którego chcesz wstawić podział strony.
Odszukaj i wybierz polecenie Podział strony.
W edytorze Writer odszukaj polecenie Wstaw podział strony lub wybierz z menu Wstaw polecenie Podział ręczny.
R1FKSlvtziPUH1
md87cf4dd0869e3e3_d837e361
R14MiHl5R5Oin1
md87cf4dd0869e3e3_d837e367
RUlv51nc3ZqCe1
md87cf4dd0869e3e3_d5e854
Nawigacja w dokumentach wielostronicowych
Poruszanie się po dokumentach wielostronicowych za pomocą paska lub przycisków przewijania może być męczące i zabiera sporo czasu. Jeśli potrzebujesz wyszukać w dokumencie wielostronicowym fragmentów tekstu, komentarzy, tabel czy zdjęć staraj się posługiwać narzędziami nawigacji. Dzięki nim znacznie skrócisz czas pracy z dokumentem. Okno nawigacji uruchomisz, klikając w informację z numerem bieżącej strony, umieszczoną na pasku stanu, w dolnej części okna edytora tekstu. Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zobacz, jak w szybki sposób poruszać się po dokumentach wielostronicowych w edytorze tekstu. Edytor tekstu MS Wordmd87cf4dd0869e3e3_d837e416Edytor tekstu MS Word Edytor tekstu LibreOffice Writermd87cf4dd0869e3e3_d837e428Edytor tekstu LibreOffice Writer
md87cf4dd0869e3e3_d837e416
W edytorze Word miniatury stron umieszczone są z lewej strony tekstu. Umożliwiają one sprawne przemieszczanie się między stronami dokumentu. Do wyszukiwania fragmentów tekstu, tabel, zdjęć czy grafik można skorzystać z narzędzia lupy. Przykładowe rozwiązania w programie Word:
RQaJLztXRyUAG1
R1HVGEPBwotkQ1
Zobacz na filmie, jak pracować z dokumentem wielostronicowym.
R6wGW5bxFcQxJ1
md87cf4dd0869e3e3_d837e428
Przykładowe narzędzia nawigacji w edytorze Writer z pakietu LibreOffice:
Rr4HqCRrazm2e1
Aby wyszukać fragmentu tekstu, użyj pola wyszukiwania lub uruchom polecenie Znajdź. W edytorze Writer polecenie Znajdź uaktywnia się na dole okna.
R1DI7zM2aw5uM1
Zobacz na filmie, jak pracować z dokumentem wielostronicowym.
R1IFSwY8BHkiy1
md87cf4dd0869e3e3_d5e949
Zapamiętaj!
W dokumencie kilkustronicowym korzystaj z narzędzi nawigacji, które umożliwią ci sprawne i szybkie poruszanie się po tekście.
md87cf4dd0869e3e3_d5e980
Wyszukiwanie i zmiana frazy w dokumencie tekstowym
Wyobraź sobie, że jesteś autorem kilkustronicowego opowiadania. Postanawiasz wprowadzić do tekstu pewne modyfikacje, np. zmienić imię bohatera, które zostało użyte kilkanaście razy. Czy edytor tekstu pomoże, w możliwie szybki sposób, wprowadzić te zmiany? Edytory tekstu mają bardzo wygodne narzędzia umożliwiające natychmiastowe wprowadzenie zmian. To polecenia Znajdź i Zamień. Wykorzystując te opcje, możesz przeszukać dokument pod względem znaku, wyrazu lub frazy, a następnie za pośrednictwem okna dialogowego, zamienić ich treść na inną. Możesz również zamieniać znaki niedrukowane np. jeśli w tekście przez nieuwagę kilkakrotnie wprowadzisz podwójną spację, zastosowanie opcji Zamień zamieni wszystkie podwójne spacje na spację pojedynczą.
Ćwiczenie 8
W ćwiczeniu sprawdź, na przykładowym tekście, jak działają polecenia Znajdź i Zamień. Wybierz z tekstu dowolne słowo i wpisz je do pola znajdź. Kliknij w lupę, aby program wyszukał to słowo. Następnie wpisz nowe słowo w polu Zamień na i wybierz polecenie Zamień.
RvLdtphxgpDkR1
Ćwiczenie 9
Pobierz i otwórz plik zad_5.5.1. Znajdź w tekście wszystkie wyrazy „www” i zmień je na wyraz „internetowe”. Zapisz plik pod nazwą WWW. W przypadku wątpliwości, jak wykonać to zadanie, skorzystaj ze wskazówki.
W edytorze tekstu MS Word, wybierając opcję Zamień, uruchomisz okno dialogowe Znajdowanie i zamienianie. Wystarczy uzupełnić odpowiednie pola Znajdź i Zamień oraz zatwierdzić wybór, aby zmiany zostały wprowadzone.
RruIqR1GvXpm91
md87cf4dd0869e3e3_d837e495
W edytorze tekstu Writer uruchom menu Edycja i wybierz polecenie: Znajdź i zmień. Uzupełnij odpowiednie pola oraz zatwierdź swój wybór, a zmiany zostaną wprowadzone.
R1G0U9kGYRWTo1
md87cf4dd0869e3e3_d5e1083
Zapamiętaj!
Aby szybko wprowadzić zmiany w dokumencie np. zastąpić fragment tekstu innym, zastosuj polecenie Znajdź i Zmień.
md87cf4dd0869e3e3_d5e1114
Sprawdzanie i poprawianie pisowni i gramatyki
Jedną z ostatnich czynności kończących pracę nad dokumentem tekstowym powinno być sprawdzenie poprawności pisowni i gramatyki. Przeczytaj uważnie swój tekst i sprawdź, czy nie zawiera błędów, jeśli są – popraw je. Dla pewności możesz skorzystać z narzędzi oferowanych przez edytory tekstu. Programy te mają wbudowane słowniki m.in. języka polskiego, z których korzystają podczas sprawdzania pisowni. Aby sprawdzić, czy dokument nie zawiera błędów ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych odszukaj i uruchom narzędzia Pisownia i gramatyka. Możesz sprawdzić cały dokument lub wybrany fragment.
Podczas sprawdzania program zaznaczy błędy, określi, jakiego są rodzaju oraz zaproponuje zmianę. Wyświetlone zostanie okno dialogowe z propozycją lub podpowiedzią poprawy błędu. Do ciebie należy decyzja, czy znaleziony błąd należy poprawić, czy nie. Musisz pamiętać, że nie wszystkie wyświetlone przez program wyrazy są błędami. Jeśli program nie ma w słowniku jakiegoś wyrazu, to również go wyświetli, pomimo, że wyraz ten będzie napisany prawidłowo. Niektóre edytory tekstu w takim przypadku umożliwiają dodanie do słownika nowych wyrazów. Rozważnie korzystaj z tej funkcji. Pamiętaj, aby w trakcie redagowania tekstów na bieżąco korzystać ze słownika i reagować na każdą informację ze strony programu. Możesz również korzystać ze słownika synonimów, tzw. tezaurusa, który podpowie, jakimi wyrazami zastąpić dany tekst, aby np. uniknąć powtórzeń. Wystarczy zaznaczyć słowo i z menu podręcznego wybrać polecenie Synonimy.
Ćwiczenie 10
Pobierz plik zad_5_7_8 i otwórz go w dowolnym edytorze tekstu. Przeczytaj uważnie tekst i popraw znajdujące się w nim błędy. Do wykonania zadania wykorzystaj narzędzia sprawdzające tekst pod względem ortografii i gramatyki. Sprawdź, czy słowo „oznacza” występujące w tekście kilka razy, można zastąpić innym określeniem? Jeśli tak, zastąp go.
RTeoQ36d3iKRE1
Korzystając z narzędzi sprawdzania pisowni i gramatyki możesz prześledzić cały tekst lub jego fragment. Pamiętaj, że początek sprawdzania tekstu przy użyciu wbudowanych narzędzi rozpoczyna się zawsze od miejsca ustawienia kursora tekstowego. Jeśli chcesz sprawdzić wybrany fragment tekstu, to zaznacz go, a następnie wybierz odpowiednie opcje.
Odszukaj narzędzia Pisownia i gramatyka.
Jeżeli program wykryje błąd, pojawi się okno dialogowe Pisownia i gramatyka. Program wyświetli sugestie zmiany błędnego słowa. Wybierz jedną z opcji Zmień (Correct) lub Zmień wszystko.
Przycisk Dodaj do słownika umożliwia dodanie do wbudowanego słownika nowych słów.
Pamiętaj, że nie wszystkie sugerowane zmiany musisz akceptować.
Zwracaj uwagę na kontekst całych wypowiedzi, a nie jedynie na zaznaczone słowo.
W każdej chwili możesz przerwać sprawdzanie, zamykając okno narzędzia sprawdzania.
O zakończeniu sprawdzania tekstu program poinformuje stosownym komunikatem.
Aby zastąpić słowo innym słowem o zbliżonym znaczeniu, kliknij na nim prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie Synonimy lub Tezaurus. Z proponowanej listy wybierz najlepsze określenie.
md87cf4dd0869e3e3_d5e1191
Zapamiętaj!
Zawsze przed wydrukowaniem lub wysłaniem dokumentu sprawdź, czy twój tekst nie zawiera błędów. Pomogą ci w tym narzędzia wbudowane do edytora tekstu.
Nagłówek1
Nagłówek
W dokumencie tekstowym obszar u góry strony, w obrębie górnego marginesu. Tekst umieszczony w obszarze nagłówka, powtarzany jest na kolejnych stronach dokumentu.
Stopka1
Stopka
W dokumencie tekstowym obszar u dołu strony, w obrębie dolnego marginesu. Tekst umieszczony w obszarze stopki powtarzany jest na kolejnych stronach dokumentu.