RB00MZiAPjH3J
Ilustracja przedstawia czerwone krwinki, które płyną przez żyłę. Żyła ma postać szerokiego przewodu, natomiast czerwone krwinki są w formie okrągłych, spłaszczonych pośrodku dysków.

Budowa chemiczna organizmu, układ pokarmowy, układ krążenia, układ oddechowy i układ moczowy - podsumowanie

Krew usprawnia pracę układu pokarmowego, oddechowego, odpornościowego i moczowego.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Podsumujmy zdobytą wiedzę

Substancje odżywcze i układ pokarmowy

Układ pokarmowy przetwarza pokarm, aby nasze ciało mogło z niego korzystać. Główne substancje odżywcze uzyskiwane z pożywienia to cukry, białka, tłuszcze, sole mineralne i witaminy. Cukry dają nam energię, białka są głównym budulcem komórek i tkanek, tłuszcze pełnią funkcje zapasowe, substancji energetycznych oraz ochronną, a sole mineralnewitaminy wspierają różne funkcje organizmu.

W układzie pokarmowym zachodzi trawienie pokarmu, czyli jego rozkład na proste składniki, które mogą być wchłaniane do krwi.  Trawienie rozpoczyna się w jamie ustnej, a następnie jest kontynuowane w żołądkujelicie cienkim. W jelicie cienkim odbywa się również wchłanianie uzyskanych w wyniku trawienia substancji odżywczych do krwi. W jelicie grubym wchłaniana jest woda, a z niestrawionych resztek tworzony jest kał. W skład układu pokarmowego wchodzi również trzustka, która produkuje różne enzymy trawienne oraz wątroba pełniąca funkcje magazynu substancji odżywczych i filtra krwi.

Układ krwionośny, limfatyczny i odpornościowy

Krew jest rodzajem tkanki łącznej.  Składa się z czerwonych krwinek, białych krwinek, płytek krwi i osocza. Czerwone krwinki (erytrocyty) przenoszą tlen z płuc do wszystkich komórek ciała i zabierają z nich dwutlenek węgla, który jest potem usuwany z organizmu przez płuca. Białe krwinki (leukocyty) odpowiadają za obronę organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi. Płytki krwi (trombocyty) pomagają w krzepnięciu krwi, co jest ważne przy gojeniu ran i zapobieganiu nadmiernemu krwawieniu. Osocze, czyli płynna część krwi, transportuje składniki odżywcze, hormony i produkty przemiany materii. Dzięki krwi krążącej w układzie krwionośnym wszystkie komórki ciała otrzymują niezbędne substancje do życia i są chronione przed zakażeniami.

Układ krwionośny i limfatyczny to dwa systemy, które razem dbają o transport różnych substancji w naszym ciele oraz ochronę przed chorobami. Układ krwionośny składa się z serca i naczyń krwionośnych. Serce pompuje krew przez tętnice do różnych części ciała, dostarczając tlen i składniki odżywcze do komórek. Następnie krew wraca przez żyły do serca, zabierając z tkanek dwutlenek węgla do płuc, skąd jest usuwany poza organizm.

Układ limfatyczny to sieć naczyń limfatycznych, grasicy, śledziony i węzłów chłonnych. Krąży w nim limfa - płyn, który zawiera wodę, sole mineralne, białka, tłuszcze i leukocyty. Ze względu na obecność leukocytów, układ limfatyczny pełni ważne funkcje odpornościowe. Szczególnie dużo leukocytów znajduje się w węzłach chłonnych, które pełnią funkcje filtrowania i oczyszczania limfy z czynników chorobotwórczych.

Jak organizm się broni przed drobnoustrojami?

Podstawowym zadaniem układu odpornościowego jest odróżnienie intruza od komórek organizmu. Na powierzchni komórek znajdują się specjalne, unikalne białka – antygeny, które działają jak karty identyfikacyjne. Dzięki nim układ odpornościowy rozpoznaje bakterie, grzyby, wirusy, toksyny i zanieczyszczenia jako obce i stara się je zniszczyć.

Wyróżnia się trzy linie obrony organizmu:

RNj5INXGNoVOA
Zadanie interaktywne.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacja 1

Przeprowadź obserwację, aby sprawdzić jakie pH mają środki do mycia ciała?

Problem

Jakie pH mają środki do mycia ciała?

Hipoteza
Hipoteza 1

Środki do mycia ciała mają odczyn kwasowy.

Hipoteza 2

Środki do mycia ciała mają odczyn obojętny.

Hipoteza 3

Środki do mycia ciała mają odczyn zasadowy.

Co będzie potrzebne
  • różne środki do mycia ciała, np. mydło w płynie, żel pod prysznic, mydło naturalne w kostce, mydło kolorowe w kostce,

  • papierki lakmusowe do określania pH roztworu.

Instrukcja
  1. Sporządź roztwory substancji, które są w formie ciała stałego.

  2. Zamocz papierki lakmusowe w płynach używanych do mycia ciała i roztworach różnych mydeł w kostkach.

  3. Korzystając ze skali porównawczej odczytaj wartości pH.

  4. Zanotuj wyniki i określ wnioski.

Wyniki:

R1IgtJkE0QqVO
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wnioski:

RXTQ8WTSrWz8P
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie:

R1EMPl6qTibMR
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

Układ oddechowy i wymiana gazowa

Układ oddechowy to system narządów, który dostarcza tlen do organizmu i usuwa z niego dwutlenek węgla. Powietrze dostaje się do organizmu  przez nos lub usta, przechodzi przez gardłotchawicę, a następnie trafia do oskrzeli. Oskrzela rozgałęziają się na mniejsze oskrzeliki, które prowadzą do płuc. W płucach znajdują się pęcherzyki płucne - małe woreczki otoczone siecią naczyń krwionośnych.

W pęcherzykach płucnych zachodzi wymiana gazowa. Tlen z wdychanego powietrza przenika przez cienkie ścianki pęcherzyków do krwi, a dwutlenek węgla, który jest produktem ubocznym oddychania komórkowego, przenika z krwi do pęcherzyków, skąd jest usuwany z organizmu podczas wydechu. Układ oddechowy działa dzięki mięśniom, takim jak przepona, które pomagają nam oddychać, rozszerzając i kurcząc klatkę piersiową.

Regularna aktywność fizyczna może przyczynić się do zwiększenia siły i sprawności mięśni. Mięśnie wytrenowane zużywają do pracy mniej tlenu i wytwarzają mniej dwutlenku węgla, przez co nie jest konieczne tak częste wykonywanie wdechów podczas aktywności. Ćwiczenia fizyczne polepszają także krążenie oraz wytrzymałość serca i wpływa pozytywnie na samopoczucie.

Jak wysiłek fizyczny wpływa na liczbę oddechów?

1
Symulacja 1

Przeprowadź symulację, aby zbadać jak zmienia się liczba oddechów w zależności od wysiłku fizycznego.

RozACMGxMtp0I
Symulacja interaktywna przedstawia liczbę oddechów na minutę w zależności od intensywności wysiłku fizycznego. Po lewej stronie widać interaktywny wykres, a po prawej miejsce na odpowiadającą wykresowi animację. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk ze znakiem zapytania. Po kliknięciu na niego wyświetla się następujący tekst: Oddychanie umożliwia pobieranie tlenu, wykorzystywanego do pracy narządów. Zwiększenie częstości oddechów umożliwia przyspieszenie wymiany gazowej: pobieranie większej ilości tlenu oraz wydalanie większej ilości dwutlenku węgla w płucach.
Pierwszy wykres przedstawia liczbę oddechów przy lekkim wysiłku fizycznym. Po pół minuty oddechów jest mniej niż dziesięć. Po półtorej minuty oddechów jest dwadzieścia, po dwóch minutach dwadzieścia pięć. Obok wykresu widać animowaną postać, która idzie spokojnym tempem, rozmawiając przez komórkę.
Drugi wykres przedstawia liczbę oddechów przy średnim wysiłku fizycznym. Po pół minuty oddechów jest mniej niż dziesięć. Po półtorej minuty oddechów jest trzydzieści, a po dwóch minutach trzydzieści pięć. Obok wykresu widać animowaną postać, która idzie szybkim tempem.
Trzeci wykres przedstawia liczbę oddechów przy dużym wysiłku fizycznym. Po pół minuty oddechów jest mniej niż dziesięć. Po półtorej minuty oddechów jest pięćdziesiąt osiem, a po dwóch minutach sześćdziesiąt. Obok wykresu widać animowaną biegnącą postać.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1cznriVYXyH8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1SbZ5pVW88YS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R4wr4GsH99oy6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Rc5SgNptSSHTt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Układ moczowy

Układ moczowy to system narządów, który odpowiada za produkcję, magazynowanie i wydalanie moczu, co pomaga w usuwaniu z organizmu zbędnych i szkodliwych substancji. Składa się z nerek, moczowodów, pęcherza moczowego i cewki moczowej.

Nerki to dwa narządy w kształcie fasoli, które filtrują krew i usuwają z niej zbędne produkty przemiany materii oraz nadmiar wody, tworząc mocz. W nerkach znajdują się nefrony, małe jednostki, które są odpowiedzialne za proces filtracji, czyli oczyszczania krwi głównie z mocznika i nadmiaru wody, przez co powstaje mocz pierwotny. Gdy w nefronie zostaną z niego usunięte substancje potrzebne organizmowi to powstaje mocz ostateczny.

Mocz z nerek przepływa przez moczowody, czyli długie rurki, do pęcherza moczowego, gdzie jest przechowywany do momentu, aż będzie wydalony z ciała. Pęcherz moczowy to elastyczny worek, który może się rozciągać, aby pomieścić większe ilości moczu. Kiedy pęcherz jest pełny, odczuwamy potrzebę oddania moczu.

Mocz opuszcza ciało przez cewkę moczową, rurkę, która prowadzi z pęcherza moczowego na zewnątrz ciała.

RhASfy2NE39Fd
Ćwiczenie 4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
Ra5xYEwI2LtCw
Zaznacz, jakie działania wpływają negatywnie na układ krwionośny.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
RgDc93hjw67ct
Ćwiczenie 6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
RngRkpp5vWb9A
Połącz w pary poszczególne elementy morfotyczne krwi z ich opisem.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-ND 3.0.
Ćwiczenie 8
RiDWye3gXF0X8
Wersja alternatywna ćwiczenia: Zaznacz na ilustracji: nerki, moczowody, pęcherz moczowy oraz cewkę moczową.
RMC9TpCQQxYPK
Ćwiczenie 8
Uzupełnij tekst o układzie moczowym odpowiednimi słowami.
Ćwiczenie 9
RzRkdmo9EBqcI
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe wyrażenia.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1S12A5d3VJKh
Źródło ilustracji: Przedmiotowy model 3D został opracowany przez Englishsquare.pl Sp. z o.o. na podstawie materiału źródłowego zakupionego w ramach serwisu www. turbosquid.com. Jakiekolwiek dalsze użycie tego modelu 3D podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na przywołanej stronie internetowej; tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1E63f1pi7n0K
Ćwiczenie 10
Zaznacz elementy budowy układu pokarmowego, które wytwarzają enzymy trawienne.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
RcyXh0cHOyO8O
Do podanych chorób dopasuj zasady profilaktyki
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 12
RJBvr9DU3RxoN
Uzupełnij tabelę prawidłowymi wyrażeniami.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 13
R14LlGlBqaBSz
Zaznacz grupę krwi osoby, która może być dawcą dla osoby o grupie krwi A.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 14
Ru6rpm8n1d21W
Określ poprawność poniższych stwierdzeń.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15
R1L2oy1t7xfNF
Zaznacz w tabeli, które narządy biorą udział w wydalaniu poszczególnych substancji.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 16
R16MQmtlmH06T
Uzupełnij grafikę prawidłowymi podpisami.
Źródło ilustracji: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
RWFBvIQV04PCl
Ćwiczenie 16
Uporządkuj struktury układu krwionośnego zgodnie z przepływem krwi, zaczynając od lewej komory.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 17
R1EGmloD0neCX
Uzupełnij tabelę prawidłowymi wyrażeniami.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 18
R1XexhkF7u0ox
Oceń poprawność poniższych stwierdzeń.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
1
Ćwiczenie 19
R1brm0Fzgconj
Na którym diagramie przedstawiono skład powietrza wydychanego (po prawej czy po lewej stronie)? Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź wraz z uzasadnieniem.
Źródło ilustracji: : Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1ZfbXeXuuZtM
Ćwiczenie 19
Wybierz i zaznacz prawidłowe zdanie dotyczące składu powietrza wdychanego i wydychanego.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 20
R1SNPtelzu6fY
Do podanych chorób dopasuj zasady profilaktyki.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UoCCwA7QhEG
Ćwiczenie 21
Zaznacz składnik dymu papierosowego, który trwale blokuje hemoglobinę. Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek węgla, 2. dwutlenek węgla, 3. tlenek wodoru, 4. dwutlenek siarki
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 22
Rh9SXTPbdGoN2
Wybierz narządy należące do układu odpornościowego. Możliwe odpowiedzi: 1. śledziona, 2. grasica, 3. węzły chłonne, 4. płuca, 5. nerki, 6. wątroba
Źródło: Inga Wójtowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5668Vr7GI9JK
Ćwiczenie 23
Przyporządkuj podanym pojęciom rodzajom odporności sposoby ich nabywania. Odporność czynna naturalna Możliwe odpowiedzi: 1. po podaniu szczepionki, 2. od matki w czasie ciąży i podczas karmienia, 3. po podaniu surowicy, 4. po samoistnym wniknięciu antygenu Odporność czynna sztuczna Możliwe odpowiedzi: 1. po podaniu szczepionki, 2. od matki w czasie ciąży i podczas karmienia, 3. po podaniu surowicy, 4. po samoistnym wniknięciu antygenu Odporność bierna naturalna Możliwe odpowiedzi: 1. po podaniu szczepionki, 2. od matki w czasie ciąży i podczas karmienia, 3. po podaniu surowicy, 4. po samoistnym wniknięciu antygenu Odporność bierna sztuczna Możliwe odpowiedzi: 1. po podaniu szczepionki, 2. od matki w czasie ciąży i podczas karmienia, 3. po podaniu surowicy, 4. po samoistnym wniknięciu antygenu
Źródło: Inga Wójtowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 24
RjKizRs22l98z
Łączenie par. . Szczepionka zawiera unieszkodliwione antygeny, które organizm zapamięta na przyszłość i po kontakcie z czynnikiem chorobotwórczym szybko uruchomi mechanizmy odporności swoistej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po podaniu surowicy czynnik chorobotwórczy jest szybko neutralizowany przez gotowe przeciwciała i nie są pobudzane naturalne mechanizmy odpornościowe organizmu, przez co nie zapamiętuje on danego antygenu na przyszłość.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szczepienia pobudzają mechanizmy odporności biernej, a surowice nadają odporność czynną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Inga Wójtowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 25
R17b86IiwQjvn
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacja do ćwiczeń 31 i 33

R2M40bHfVVQ9e
Edward Jenner
Źródło: John Raphael Smith, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Edward Jenner był angielskim lekarzem (ur. 1749, zm. 1823 w Berkeley), który odkrył szczepienia ochronne przeciw ospie prawdziwej – ostrej wirusowej chorobie zakaźnej wywołanej przez wirusa ospy Poxvirus variolae. Zaobserwował, że pracownicy mleczarni, którzy chorowali na inną chorobę wirusową, tzw. krowiankę (wywołaną przez Orthopoxvirus vacciniae), wykazują się odpornością na ospę prawdziwą.  Zainspirowało to Jennera do prac nad wykorzystaniem wirusa krowianki do szczepienia osób przeciwko wirusowi ospy prawdziwej. Jenner potwierdził, że wcześniejsze przechorowanie krowianki powoduje nabycie dożywotniej odporności na ospę prawdziwą. Oba wirusy są do siebie podobne i powodują powstawanie podobnych krostek na ciele u osób zakażonych, jednak choroba wywołana przez wirusa krowianki charakteryzuje się łagodniejszym przebiegiem. Jenner wykazał to m.in. poprzez zakażenie w maju 1796 roku ośmioletniego chłopca materiałem zakaźnym pochodzącym z krost chorej na krowiankę mleczarki. Chłopiec ten lekko przechorował krowiankę. Kilka tygodni później został ponownie zakażony wirusem, ale tym razem ospy prawdziwej. Jego organizm w pełni przeciwstawił się wirusowi i chłopiec nie zachorował na ospę prawdziwą. Członkowie jego rodziny, którzy nie przechorowali wcześniej krowianki, zachorowali na ospę prawdziwą, którą przeszli z jej typowymi objawami, w tym krostkami ospowymi. Jenner wywnioskował, że infekcja wirusem krowianki nadaje odporność na ospę prawdziwą. W ten sposób została wynaleziona szczepionka przeciw tej groźnej chorobie, której ostatnie przypadki w Polsce odnotowano w 1953, 1962 i 1963 roku.

1
Ćwiczenie 26

Na podstawie informacji w tekście uzasadnij, że infekcja wirusem krowianki nadaje odporność na ospę prawdziwą.

R1VePGc2sPjJL
Na podstawie informacji w tekście uzasadnij, że infekcja wirusem krowianki nadaje odporność na ospę prawdziwą. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 27

Na podstawie tekstu, wyjaśnij w jaki sposób przechorowanie krowianki może nadać odporność na ospę prawdziwą.

RZ3rhFipJUyny
Na podstawie tekstu, wyjaśnij w jaki sposób przechorowanie krowianki może nadać odporność na ospę prawdziwą. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 28

Wirus HIV atakuje komórki układu odpornościowego, powodując szereg objawów chorobowych znanych pod wspólną nazwą zespołu AIDS. Obecnie nie ma skutecznego lekarstwa na AIDS, chociaż dzięki różnym lekom można powstrzymywać rozwój wirusa w organizmie.

Rc0IEEkLTT0b41
Mapa Europy przedstawia liczbę nowych wykrytych infekcji wirusem HIV na 100 000 osób w 2021 r.
brak danych: Svalbard i Jan Mayen , Czarnogóra, Macedonia Północna, Portugalia. Poniżej 2: Kosowo, Chorwacja, Norwegia, Słowenia2-5: Cypr, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Albania, Turcja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Szwecja, Słowacja, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Litwa, Włochy, Węgry, Austria, Bułgaria, Grecja, Czechy, Niemcy, Dania, Finlandia, Polska5-10: Azerbejdżan, Islandia, Irlandia, Belgia, Estonia, Francja10-20: Gruzja, Armernia, Białoruś, Łotwa20-50: Mołdawia, Ukraina, Rosja
Liczba nowych wykrytych infekcji wirusem HIV na 100 000 osób w 2021 r
Źródło: GroMar Sp. z o.o., na podstawie: Fleck A., HIV: Russia, Ukraine See Highest Diagnoses Rates of European Region, statista.com, 2022, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj 3 kraje, w których liczba zakażeń wirusem HIV na 100 000 jest najwyższa.

  2. Podaj 3 przyczyny zakażeń wirusem HIV.

  3. Określ, jak można uniknąć zakażenia wirusem HIV.

RINyauO2BvZEl
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 29
Liczba uderzeń serca na minutę w zależności od wieku

Wiek

Liczba uderzeń serca na minutę

noworodek

140‑160

1 rok

110‑130

5 lat

100‑110

8 lat

90‑100

R1XV53iA86sfU
Sformułuj wniosek. na podstawie danych z tabeli. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Wylosuj zestaw pytań z quizu typu “Milionerzy”. Odpowiedz poprawnie na pytania.

Projekt badawczy

Obserwacja 2

Problem badawczy: Czy uczniowie potrafią odróżnić stereotypowe błędne przekonania od prawdziwych informacji na temat zdrowia?

R1BrADSa4ckcN
Hipoteza 1 Uczniowie potrafią odróżnić stereotypowe błędne przekonania od informacji prawdziwych na temat zdrowia., Hipoteza 2 Uczniowie nie potrafią odróżnić stereotypowo błędnych przekonań od informacji prawdziwych na temat zdrowia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • 10 osób

  • ankieta (załącznik do pobrania)

R1GXdf3AkmKYs

Załącznik do pobrania.

Załącznik do pobrania.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 89.99 KB w języku polskim
Instrukcja
  1. Pracując w grupie, przeczytajcie ankietę i zaznaczcie w niej swoje odpowiedzi.

  2. Odpowiedzi przedyskutujcie z kolegami i koleżankami w waszej grupie.

  3. Sprawdźcie w dostępnych źródłach, które stwierdzenia zawarte w ankiecie są nieprawdziwe, i wyjaśnijcie, dlaczego. Odpowiedzi zanotujcie.

  4. Przeprowadźcie ankietę wśród uczniów, którzy poznali zagadnienia z działu organizm człowieka, i opracujcie wyniki w postaci diagramów.

  5. Jeśli osoby ankietowane zostały podzielone na różniące się między sobą grupy (np. wg wieku), opracujcie wyniki dla każdej z nich i porównajcie je. Zastanówcie się, czy ewentualne różnice w wynikach zależą od cech badanej grupy.

  6. Zaprezentujcie na forum szkoły wyniki ankiety i wyjaśnijcie, dlaczego popularne przekonania na temat zdrowia są błędne.

  7. Uzupełnij kartę pracy (do pobrania poniżej). Odpowiedz na pytania:

  • W jakich źródłach znajdziesz informacje na temat mitów medycznych?

  • Kto może zweryfikować informacje np. zdobyte w Internecie?

  • Jak dobrać grupy, na których przeprowadzicie badanie? Czym powinny różnić się te grupy?

  • Jak zaprezentować wyniki pracy?

  • Komu, kiedy i gdzie zostaną przedstawione wyniki pracy?

  • Czego nauczyła cię praca w tym projekcie?

R1bUssEWJRhpj

Załącznik do pobrania.

Załącznik do pobrania.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 108.47 KB w języku polskim