RE6Pf9jY6ckwb
Ilustracja składa się z dwóch części i przedstawia fotografię „Książki”. Po lewej stronie znajduje się stos książek w ozdobnych okładkach. Są one w kolorze brązowym, beżowym czarnym i zielonym. Część po prawej stronie jest ciemna i nieostra. Przedstawia regał z książkami.

Tacyt i jego twórczość: Annales

Książki, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Książki, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Ważne daty

około 55 - około 120 r. n.e. - życie i twórczość Tacyta

27 r. p.n.e. - 14 r. n.e. - panowanie Oktawiana AugustaOktawian AugustOktawiana Augusta

14 - 37 r. - panowanie TyberiuszaTyberiuszTyberiusza

37 - 41 r. - panowanie Kaliguli

41 - 54 r. - panowanie KlaudiuszaKlaudiuszKlaudiusza

54 - 68 r. - panowanie NeronaNeronNerona

69 r. - rok trzech cesarzy (Galba, Otton, Witeliusz)

69 - 79 r. - panowanie WespazjanaWespazjanWespazjana

79 - 81 r. - panowanie TytusaTytusTytusa

81 - 96 r. - panowanie DomicjanaDomicjanDomicjana

96 - 98 r. - panowanie Nerwy

98 - 117 r. - panowanie TrajanaTrajanTrajana

117 - 138 r. - panowanie Hadriana

Nauczysz się

  • nakreślać tło historyczne biografii Tacyta;

  • wymieniać najważniejsze dzieła pisarza;

  • charakteryzować Tacyta jako historyka rzymskiego;

  • określać styl jego pism historycznych.

Tacyt - największy historyk starożytnego Rzymu

RVcbKR96FTwNM
Statua Tacyta przed budynkiem wiedeńskiego parlamentu, wikimedia.org, domena publiczna, Pe‑Jo (fotograf)
Źródło: Pe-Jo (fotograf), Statua Tacyta przed budynkiem wiedeńskiego parlamentu, Rzeźba, marmur, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wien-_Parlament-Tacitus.jpg?uselang=pl#/media/File:Wien-_Parlament-Tacitus.jpg [dostęp 10.11.2022], domena publiczna.

Publius Cornelius Tacitus [czytaj: Kornelius Tácijtus] (około 55 - 120 r.) pochodził z rodziny patrycjuszowskiej. W Rzymie otrzymał staranne wykształcenie, przede wszystkim w dziedzinie retoryki (jego nauczycielem miał być KwintylianKwintylianKwintylian), a także prawa, historii i filozofii. Wymowę studiował u najwybitniejszych mówców współczesnych - Marka Apra i Juliusza Sekundusa.

W epoce większej swobody słowa za Wespazjana (69 - 79 r.) i Tytusa (79 - 81 r.) zaczął przemawiać publicznie i występować w sądach centumwiralnychSądy centumwiralnesądach centumwiralnych. W 77 r. Tacyt ożenił się z córką konsula AgrykoliAgrykolaAgrykoli, który podbił Brytanię i został jej namiestnikiem. Prawdopodobnie dzięki teściowi otrzymał pierwsze godności w karierze publicznej. Tacyt jako homo novus pierwszy w swoim rodzie objął wyższe urzędy i wszedł do senatu. Przyjmuje się, że w ostatnich latach rządów Wespazjana został Tacyt tytularnym oficerem, z prawem noszenia purpurowego pasa na tunice, za Tytusa zaś kwestorem. Dalsze godności otrzymał jeszcze w pierwszych latach panowania Domicjana - w 88 r. został pretorem i członkiem kolegium kapłańskiego. Ostatnie lata tegoż cesarza pozostawiły bolesny ślad na piśmiennictwie historycznym Tacyta. Pisarz odetchnął dopiero za rządów Nerwy (96 - 98 r.), za którego został w 97 r. konsulem.

R69gXHIxibjf7
„Tacyt - znany historyk rzymski oraz prokonsul prowincji Azji”, około 1900 r., karty Liebig'a, „Wielcy historycy i epizody z ich życia”, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Tacyt - znany historyk rzymski oraz prokonsul prowincji Azji, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tacitus_colour.png?uselang=pl#/media/File:Tacitus_colour.png [dostęp 10.11.2022], domena publiczna.

Chociaż był wybitnym mówcą, zerwał ostatecznie z retoryką i zajął się historiografią. Swoje dzieła zaczął publikować za TrajanaTrajanTrajana (98 - 117 r.). Urząd prokonsula prowincji Azji oderwał go jeszcze raz od ostatniej pracy historycznej, którą ukończył około 117 r. Zmarł w pierwszych latach panowania Hadriana.

Twórczość Tacyta

Wśród mniejszych dzieł Tacyta należy wymienić:

  • Dialog o mówcach, w którym w formie dialogu wyłożył przyczyny upadku wymowy.

  • Żywot Juliusza AgrykoliAgrykolaJuliusza Agrykoli, w którym uczcił pamięć i zasługi swojego teścia, wzbogacając dzieło o opis Brytanii uwzględniając jej historię, geografię i etnografię.

  • Germania - monografia etnograficzna tego kraju, w której korzystał z informacji ustnych i ze źródeł literackich. Późniejsze wykopaliska potwierdzają opis Tacyta.

R4FILdRTac5kK
Mapa Germanii oparta na opisie Tacyta, 1645 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Mapa Germanii oparta na opisie Tacyta, 1645, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blaeu_1645_-_Germaniae_veteris_typus.jpg?uselang=pl#/media/File:Blaeu_1645_-_Germaniae_veteris_typus.jpg [dostęp 10.11.2022], domena publiczna.

Po wydaniu pism drobnych przyszła kolej na wielkie dzieła historyczne: Dzieje (Historiae) [czytaj: historie] i Roczniki (Annales).Dziejów, liczących pierwotnie dwanaście lub czternaście ksiąg, zachowały się tylko cztery pierwsze i początek piątej. Całe dzieło miało objąć rok 69 (tak zwany rok trzech cesarzy) i dzieje dynastii flawijskiej, to jest rządy WespazjanaWespazjanWespazjana, TytusaTytusTytusaDomicjanaDomicjanDomicjana, a więc historię autorowi współczesną. Zachowane księgi obejmują jedynie niecałe dwa lata: 69 i 70.

R1WuCdPS0Nv45
Strona z „Dziejów” Tacyta, wydanie - Johannes Theodor Ryck, Leiden, 1687 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Johannes Theodor Ryck, Strona z „Dziejów” Tacyta, 1687, Leiden, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tacitus_Historiae_(Edition_J._T._Ryck,_1687).jpeg#/media/File:Tacitus_Historiae_(Edition_J._T._Ryck,_1687).jpeg [dostęp 10.11.2022], domena publiczna.

Roczniki - Annales

Roczniki liczyły prawdopodobnie szesnaście lub osiemnaście ksiąg. Tacyt przedstawił w nich dzieje dynastii julijsko - klaudyjskiej, to jest okres od śmierci Augusta do 1 stycznia 69 r., odkąd rozpoczynały się Dzieje. Podobnie jak Dzieje, nie są zachowane kompletnie. Zaginęły księgi VII - X, z piątej zachował się tylko mały fragment, luki są również w księgach VI, XI, XVI. W obu dziełach historycznych przyjął Tacyt układ annalistyczny, czyli opowiadał wydarzenia według lat.

RzkIXDKOUv1Tw
Strona z Roczników Tacyta, kopia rękopisu z Codex Mediceus, Annales XV, 44., XI w., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Strona z Roczników Tacyta, kopia rękopisu z Codex Mediceus, Annales XV, 44., Rękopis, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MII.png#/media/File:MII.png [dostęp 10.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

W dziełach historycznych korzystał autor z wielu źródeł, nie cytując ich jednak dokładnie. Historyk powołuje się również na informacje ustne. Do źródeł miał Tacyt stosunek krytyczny: sprawdzał zawarte w nich wiadomości, usuwał błędy, wprowadzał nowe szczegóły. Gdy miał przed sobą kilka wersji dotyczących tej samej sprawy, wybierał tę, która wydawała mu się najbardziej prawdopodobna; często jednak wstrzymywał się od ostatecznego sądu, pozostawiając go czytelnikowi. Dzieła historyczne pisał Tacyt z celem moralizującym, o czym świadczą jego własne słowa: uważam za główne zadanie Roczników, aby cnót nie pomijały milczeniem, a za przewrotne słowa i czyny budziły grozę przed potomnością i niesławą (Tacyt, Roczniki III,65, tłum. Kazimierz Wijuk- Kojałowicz).

Tacyta cechuje dobra znajomość psychologii i natury ludzkiej. Wnika w motywy osób działających, zna dobrze psychologię tłumu i wojska, co szczególnie uwidacznia się w scenach zbiorowych. Szuka związków przyczynowych między opisywanymi wydarzeniami. Pomimo tego nie jest całkowicie obiektywny: faktów wprawdzie nie zmienia, ale podaje je w takim oświetleniu, jakie było charakterystyczne dla warstwy senatorskiej. Ponadto należy pamiętać, iż Tacyt jest historykiem Rzymu, a nie całego Imperium; dlatego rzadko wspomina o tym, co dzieje się w prowincjach. Również cesarzy ocenia nie jako władców ogromnego Imperium, lecz jako ludzi.

RgQAEk7aaX1iC
Opactwo Corvey w Niemczech, gdzie odkryto księgi I - VI Roczników Tacyta, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Opactwo Corvey w Niemczech, gdzie odkryto księgi I - VI Roczników Tacyta, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milkau_Das_Kloster_von_Corvey_178-2.jpg?uselang=pl#/media/File:Milkau_Das_Kloster_von_Corvey_178-2.jpg [dostęp 10.11.2022], domena publiczna.

W dziełach historycznych stworzył Tacyt swój własny styl; cechuje go powaga i surowość, zwięzłość wysławiania, brak symetrii między poszczególnymi członami zdań, opuszczanie partykuł łączących bądź przeciwstawnych, patetyczność, dramatyzowanie wydarzeń. Tacyt jest najwybitniejszym prozaikiem okresu cesarstwa i jednym z najwybitniejszych, jeśli nie najwybitniejszym, historykiem starożytnego Rzymu.

Zanim zapoznasz się z ilustracją interaktywną, przypomnij sobie, co wiesz na temat wielkiego pożaru Rzymu w 64 r. n.e.

R1MMJ8OMO7QUT1
Ilustracja interaktywna zatytułowana „Tacyt o wielkim pożarze Rzymu” przedstawia obraz „Pożar Rzymu”, którego autorem jest Karl Von Piloty. Na obrazie znajdują się ruiny w kolorze szaro‑brązowym. W prawym, dolnym rogu stoi dwóch żołnierzy w krótkich, szarych zbrojach i hełmach z czarnym pióropuszem. Za nimi są trzy osoby w czerwonych szatach, które trzymają zapalone pochodnie oraz cztery osoby w zielonych i brązowych szatach. W lewym, dolnym rogu leżą trzy postacie ze związanymi rękoma. Na środku obrazu stoi postać w długiej, biało‑złotej szacie i różowym wianku na głowie. Za nią, po lewej stronie stoi pięć osób, a po prawej dwójka dzieci. W tle jest kilka postaci, pożar i dym. Po prawej stronie ilustracji jest panel boczny z czterema hasłami. Po kliknięciu na nie, na ilustracji podświetlają się określone elementy. Pierwsze hasło to: „Szybko rozprzestrzeniający się pożar”. Po kliknięciu na niego obraz robi się biało‑czarny, jedynie w kolorach pozostaje cześć przedstawiająca pożar oraz pojawia się następujący tekst. „Za panowania Nerona, w 64 r. n.e. wybuchł w Rzymie wielki pożar, który zniszczył dużą część miasta. Oto jak wydarzenia te relacjonuje Tacyt w Rocznikach: Zdarzyło się potem nieszczęście – nie wiadomo, czy z przypadku, czy przez złośliwość cesarza (bo obydwie wersję podają pisarze), ale cięższe i okropniejsze od wszystkich, jakie temu miasto gwałtowność pożarów wyrządziła. Ogień powstał najpierw w tej części cyrku, która przylega do Palatyńskiego i Celijskiego Wzgórza. Tam w kramach, pełnych towarów, jakimi się płomień podsyca, ledwie wszczął się pożar, a zaraz nabrał siły i rozniecony wiatrem cały cyrk jak długi ogarnął. Albowiem ani pałaców, zaopatrzonych w mury ogniochronne, ani świątyń, otoczonych murami, ani żadnej innej zapory po drodze nie było. Z gwałtownością więc naprzód rozpostarł się na równinach, potem piął się na wyniosłości, to znowu pustoszył części niżej położone i wyprzedzał wszelkie środki zaradcze wskutek szybkości nieszczęścia, na jakie zresztą narażone było miasto ze swoimi ciasnymi i skręcającymi w tę i ową stronę ulicami oraz nieregularnymi szeregami domów – bo tak wyglądał Rzym dawny”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca obraz „Pożar Rzymu”, którego autorem jest Hubert Robert. Obraz jest w ciemnej kolorystyce. Przedstawia zabudowę miejską, która się pali. Na pierwszym planie są łódki i kilka postaci dookoła. Na drugim planie są schody, na których stoją dwie osoby. Nad schodami jest łuk, na którym jest rzeźba i kilka osób. W tle jest pożar oraz dym. Drugie hasło to: „Tragedia mieszkańców”. Po kliknięciu na nie obraz robi się biało‑czarny, jedynie w kolorach pozostaje cześć przedstawiająca trzy postacie, które leżą ze związanymi rękoma oraz pojawia się następujący tekst. „Do tego lamentujące, przerażone kobiety, ludzie znękani wiekiem lub nieporadne dzieci, wszyscy, którzy radzili osobie albo o innych, wlokąc słabych lub na nich czekając, jedni zwracaniem, drudzy pośpiechem – słowem wszystko stanowiło przeszkodę. Często kogoś, gdy w tył się oglądnął, z boku lub z przodu ogień zaskoczył, albo jeżeli w sąsiednie umknął miejsce, a i ono było ogniem objęte – te nawet dzielnice, które za odległe uważał, w tym samym znajdował niebezpieczeństwie. Wreszcie mieszkańcy niezdecydowani, czego mają unikać, a czego szukać, zapełnili ulice, zalegli pola; jedni ginęli, straciwszy swe mienie, a nawet środki na jednodniowe utrzymanie, drudzy zaś z miłości ku najbliższym, których wydrzeć śmierci nie zdołali, jakkolwiek sami mieli otwartą do ratunku drogę. I nikt nie śmiał pożarowi zapobiec wobec ciągłych pogróżek tłumu, który go gasić zabraniał, i ponieważ inni jawnie ciskali głownie i głośno wołali, że są do tego upoważnieni, czy to chcąc swobodniej grabież uprawiać, czy też istotnie taki mając rozkaz”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca obraz „Ucieczka przed wielkim pożarem Rzymu w 64 r. n.e.”, którego autorem jest Severino Baraldi. Na obrazie znajduje się tłum ludzi- kobiety, dzieci, mężczyźni. Ubrani są w różnokolorowe szaty. W tle jest zabudowa miejska, która się pali. Trzecie hasło to: „Reakcja Nerona”. Po kliknięciu na nie obraz robi się biało‑czarny, jedynie w kolorach pozostaje cześć przedstawiająca postać w długiej, biało‑złotej szacie i różowym wieńcu na głowie, która stoi na środku obrazu oraz pojawia się następujący tekst. „Neron, bawiąc podówczas w Ancjum, nie pierwej wrócił do stolicy, aż ogień zbliżył się do jego pałacu, który wybudował, łącząc Palatyn z ogrodami Mecenasa. Nie udało się jednak zapobiec temu, żeby nie pochłonął także Palatynu, pałacu i wszystkiego, co było wokoło. Ale na pociechę dla bezdomnego i tułającego się ludu otworzył cesarz Pole Marsowe i gmachy Agryppy, a nawet własne ogrody, i kazał wznieść naprędce budynki, aby dać przytułek tłumowi nędzarzy; dowieziono też artykuły pierwszej potrzeby z Ostii i sąsiednich miast municypalnych oraz zniżono cenę zboża aż do trzech sestercji. Te zabiegi, choć popularne, chybiały celu, ponieważ rozeszła się pogłoska, że właśnie w chwili gdy miasto stało w płomieniach, on wstąpił na scenę domowego teatru i opiewał zagładę Troi, porównując obecne nieszczęście z klęskami przeszłości”. Pod tekstem jest ilustracja „Neron i pożar Rzymu”, której autorem jest M. De Lipman. Obraz jest w kolorze biało‑czarnym. Przedstawia mężczyznę grającego na lirze. Po prawej stronie i za nim znajduje się tłum ludzi. Po lewej stronie znajduje się zabudowa miejska, która się pali. Pod ilustracją jest czarny napis „Nero, and the burning of Rome”. Czwarte hasło to: „Pozostałości po katastrofie”. Po kliknięciu na nie obraz robi się biało‑czarny, jedynie w kolorach pozostaje cześć przedstawiająca ruiny w kolorze szaro‑brązowym oraz pojawia się następujący tekst. „Dopiero szóstego dnia u stóp z Eskwiliów położono kres pożodze, zwaliwszy na niezmiernej przestrzeni budynki, aby nieustannej gwałtowności żywiołu przeciwstawić pole i pusty niejako niebo. Jeszcze nie pozbyto się trwogi ani ludowi nie wróciła nadzieja, kiedy ogień znów począł grasować na bardziej otwartych placach miasta; stąd straty w ludziach były mniejsze, lecz świątynie bogów i portyki przeznaczone dla rozrywek na większej przestrzeni legły w gruzach. [...] Rzym podzielony jest na czternaście dzielnic; z tych cztery trwały nienaruszone, trzy były do gruntu zburzone, a w siedmiu pozostałych zachowały się nieliczne resztki budynków, rozwalone i na poły spalone”. Pod tekstem jest ilustracja „Mapa starożytnego Rzymu z podziałem na dzielnice”. Na białym tle znajduje się mapa z czarnymi liniami różnej grubości oraz szarymi, grafitowymi i żółtymi małymi rysunkami. Napisy są w kolorze czerwonym i czarnym. Po lewej stronie jest falista linia, owal i prostokąt w kolorze fioletowym.
Tacyt o wielkim pożarze Rzymu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Tacyt o wielkim pożarze Rzymu, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1dIIu9F140HI
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się z definicją „Circus MaximusCircus MaximusCircus Maximus”, a następnie wybierz z listy odpowiedź na pytanie: Gdzie doszło do wybuchu wielkiego pożaru w Rzymie.

Ramme7p7icRdN
Zaznacz poprawną odpowiedź. Do wybuchu pożaru doszło: Możliwe odpowiedzi: 1. w domu Nerona, 2. w Circus Maximus, 3. na Palatynie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RdoWKyKWcaxQG
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zanim zapoznasz się z mapą interaktywną, wymień znane Ci miasta na terenie starożytnej Italii.

R1TTAVNCSOAMK1
Ilustracja przedstawia mapę interaktywną „Mapa Italii z miejscami wspomnianymi przez Tacyta w „Rocznikach”. Na mapie na pomarańczowo zaznaczone są lądy, na biało morza, na jasnoszaro pozostałe części kontynentów. W lewym, dolnym rogu mapy znajduje się legenda. Rzeki oznaczone są szarą linią oraz ich nazwy - szarą czcionką. Czerwoną linią oznaczono drogę - Via Appia, biegnącą przez większość oznaczonych miast. Miasta oznaczono czerwoną kropką oraz czerwoną czcionką. Po prawej stronie ilustracji jest panel boczny z jedenastoma hasłami. Hasła odpowiadają nazwom zaznaczonym na mapie czerwonym kolorem. Pierwsze hasło to „Roma”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Akcja wydarzeń historycznych w Annales Tacyta koncentruje się na stolicy Imperium Rzymskiego, pomijając życie mieszkańców prowincji”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Forum Romanum”. Na zdjęciu znajdują się beżowe rozległe ruiny z wysokimi kolumnami. Pomiędzy nimi rośnie trawa i zielona roślinność oraz są szare alejki, na których jest tłum ludzi. W tle znajduje się zabudowa i błękitne niebo z białymi chmurami. Drugie hasło to „Ostia”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Port rzymski nad morzem Tyrreńskim, przy ujściu Tybru, nad jego lewym ramieniem, w odległości 25 km od Rzymu. Według relacji Tacyta Messalina wyszła za swego kochanka Syliusza, gdy jej małżonek cesarz Klaudiusz udał się do Ostii. Dlatego przepowiadano nieprawnym nowożeńcom groźną burzę od strony Ostii (Annales XI, 31), stamtąd bowiem wrócił żądny zemsty Klaudiusz, a oboje, Messalina i Syliusz ponieśli karę śmierci za swoje małżeństwo. W 64 r. n.e. po wielkim pożarze Rzymu Ostia była jednym z miast, z których napływała do stolicy pomoc dla pogorzelców (Annales XV, 39)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Ruiny rzymskie w Ostii”. Na zdjęciu znajdują się ruiny w kolorze brązowo‑beżowym. Pomiędzy nimi rosną drzewa liściaste, zielona roślinność i trawa. W tle znajduje błękitne niebo. Trzecie hasło to „Bovillae”. Po kliknięciu na niego pojawia się następujący tekst. „Starożytne miasteczko w Lacjum przy Via Appia, odległe od Rzymu o około 10 mil. W Bovillae za panowania Tyberiusza zbudowano kaplicę na cześć rodu julijskiego i posąg na cześć boskiego Augusta (Annales II, 41), wydawano tu również igrzyska cyrkowe dla rodu julijskiego (Annales XV, 23)”. Pod tekstem jest ilustracja „Ruiny rzymskie w Bovillae”. Przedstawia obrazek w kolorystyce biało‑czarnej. Na ilustracji znajdują się ruiny. Pomiędzy nimi rosną drzewa i inna roślinność. W tle znajduje się góra. Czwarte hasło to „Antium”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Dziś Anzio; starożytne miasto w Lacjum na cyplu skalnym wysuniętym daleko w morze. Według podania założył je syn Odyseusza i Kirke. Sławne ze świątyni Eskulapa, Neptuna i Fortuny oraz pałacu Nerona, który się tu urodził. Według Tacyta w Ancjum umieszczono dar wotywny za wyzdrowienie Julii Augusty, matki Tyberiusza, w świątyni Fortuny Rycerskiej (Annales III, 71).W tej rodzimej miejscowości Nerona urodziła się jego córka Augusta, która jednak zmarła cztery miesiące po porodzie (Annales XV, 23).W trakcie wielkiego pożaru Rzymu Neron przebywał właśnie w swoim pałacu w Ancjum i przybył do Rzymu dopiero, gdy ogień sięgnął pałacu cesarskiego (Annales XV, 39)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Ruiny Domus Neroniana w Ancjum”. Na zdjęciu znajdują się ruiny oraz rosnąca wokół zieleń. Tło stanowi morze i niebieskie niebo. Piąte hasło to „Pomptina Palus”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Pomptyńskie Bagna – nazwa bagnistej równiny na wybrzeżu Lacjum, pomiędzy VelitraeTarracina. Tacyt podaje, że po wielkim pożarze Rzymu Neron nakazał odbudowę pałacu. Przy okazji tej budowy podjął się karkołomnego zadania wykopania żeglugowego kanału od Jeziora Awernyńskiego aż do ujścia Tybru, wzdłuż pustynnego wybrzeża lub przez stojące w drodze góry. Jedynym miejscem zaopatrzonym w wodę na tamtym terenie były Bagna Pomptyńskie, reszta terenu była sucha i trudna do prowadzenia prac budowlanych, dlatego przedsięwzięcie Nerona było z góry skazane na porażkę (Annales XV, 42)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca obraz „Polowanie na Bagnach Pomptyńskich”, którego autorem jest Horace Vernet. Na obrazie znajduje się las liściasty z połamanymi drzewami przez który płynie rzeka. Na rzece jest mała, brązowa łódka, w której siedzi dwóch mężczyzn i pies. Tło stanowi błękitne niebo z białymi chmurami. Szóste hasło to „Capua”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Kapua – dziś Santa Maria di Capua Vetere; ważne miasto w Kampanii, słynne w starożytności z bogactw i wykwintnego życia; mieszkańcy znani byli ze zniewieściałości i zepsucia obyczajów. Według Tacyta Tyberiusz opuścił Rzym i udał się na do Kampanii pod pozorem poświęcenia świątyń Jowiszowi w Kapui, lecz w rzeczy samej zdecydowany żyć z dala od stolicy (Annales IV, 57)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Ruiny rzymskiego amfiteatru w Kapui”. Na zdjęciu znajdują się ruiny w kolorze brązowo‑beżowym. Pomiędzy nimi rosną drzewa liściaste i zielona roślinność. W tle znajdują się góry, błękitne niebo i białe chmury. Siódme hasło to „Beneventum”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Benevento jedno z najstarszych miast w Italii, leżące w Samnium przy ujściu rzeki Sabatus, na wschód od Mons Taburnus. Z powodu niezdrowego klimatu miasto nosiło pierwotnie nazwę Maleventum. Za panowania rzymskiego doszło do wielkiego rozkwitu i zostało ozdobione licznymi pięknymi budowlami. Tacyt przekazuje, że do Beneventum udał się Neron w drodze z Neapolu i tam pojawił się na igrzyskach gladiatorskich, planując jednocześnie kolejną zbrodnię - “samobójstwo” Torkwatusa Sylana za jego pokrewieństwo z Oktawianem Augustem (Annales XV, 34 - 35)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Ruiny rzymskiego teatru w Beneventum”. Na zdjęciu znajdują się ruiny w kolorze brązowo‑beżowym przedstawiające wykute na zboczu górskim siedziska. W tle są fragmenty murów i błękitne niebo. Ósme hasło to „Neapolis”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Dziś Neapol - słynne miasto położone w Kampanii, w Zatoce Kumańskiej, na zachód od Wezuwiusza. Założyli je koloniści greccy. Pod panowaniem Rzymian od 290 roku p.n.e. Był to jeden z najważniejszych portów w południowej Italii. W Annales czytamy, że do Neapolu udał się Neron, by zmienić otoczenie po zabójstwie matki, Agryppiny. Wysłał stąd pismo do senatu, wyliczające winy matki oraz wyjaśniające, że dokonała samobójstwa po tym, jak chciała się targnąć na życie Nerona (Annales XIV, 10). Tacyt podaje, że to miasto wybrał sobie Neron na debiut sceniczny, nie mając odwagi wystąpić w Rzymie. Do tej pory śpiewał tylko na Juwenaliach w pałacu albo w parku, które wydawały mu się za ciasne dla tak wielkiego głosu. Neapol upatrzył sobie Neron na występ, jako że było to greckie miasto, jakoby wstęp przed występami w Grecji. Po występie Nerona pusty już teatr zapadł się, co cesarz uznał za dobrą wróżbę świadczącą o opatrzności bogów, ponieważ nikt nie zginął (Annales XV, 33 -34)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Rzeźby rzymskie w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Neapolu”. Na zdjęciu znajduje się pomieszczenie o białych ścianach i beżowej podłodze. Na środku pomieszczenia są trzy grafitowe podesty, na których znajdują się wykonane się z jasnego kamienia rzeźby przedstawiające mężczyzn w różnych pozycjach: leżącej kucznej, siedzącej. Wzdłuż ścian stoją białe podesty, na których są mniejsze rzeźby wykonane z jasnego kamienia. Przedstawiają postacie ludzkie lub same głowy. Dziewiąte hasło to „Pompeii”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Pompeje – miasto na wybrzeżu Kampanii u stóp Wezuwiusza, municipium rzymskie. Częściowo zniszczone w czasie trzęsienia ziemi, zostało w 79 roku razem z sąsiednimi miastami, Herkulanum i Stabie, zasypane popiołem wulkanicznym podczas wielkiego wybuchu Wezuwiusza. W Annales Tacyta znajdujemy przekaz na temat życia wmieście przed wybuchem wulkanu. Historyk opisuje krwawe zamieszki, do których doszło w amfiteatrze w Pompejach podczas igrzysk gladiatorskich (59 r. n.e.). Doszło tam do walki między Pompejanami a mieszkańcami sąsiedniej Nucerii, którzy wzajemnie się drażniąc w końcu przeszli do krwawych rękoczynów, w wyniku których zginęło wiele osób. Gdy wieść o tym dotarła do Rzymu, senat zakazał organizowania wszelkich zgromadzeń w Pompejach przez dziesięć lat (Annales XIV, 17).Od Tacyta dowiadujemy się także otrzęsieniu ziemi w Pompejach (62 r. n.e.), które zniszczyło większą część miasta (Annales XV, 33 -34)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Ruiny miasta Pompeje”. Na zdjęciu znajdują beżowe ruiny. Przed nimi jest niski, zielony trawnik. W tle jest wysoka góra i błękitne niebo. Dziesiąte hasło to „Tarentum”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Tarent - miasto na zachodnim wybrzeżu Kalabrii, kolonia spartańska. Wczasach Cesarstwa Rzymskiego miasto było ważnym ośrodkiem handlu. Mieszkańcy Tarentu znani byli zamiłowania do zbytków. U Tacyta czytamy, że Tarent był miejscem wygnania Sylany, którego powodem była nienawiść Agryppiny, matki Nerona do swojej rywalki (Annales XIV, 12)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca fotografię „Rzymskie ruiny w Tarentum”, której autorem jest Manuela Vitulli. Na zdjęciu znajdują się beżowe ruiny z dwiema kolumnami. W tle, z prawej strony znajduje się współczesna zabudowa. W tle, z lewe strony jest morze i błękitne niebo z białymi chmurami. Jedenaste hasło to „Brundisium”. Po kliknięciu na nie pojawia się następujący tekst. „Brundyzjum – dziś Brindisi; miasto portowe w Kalabrii. Jeden z najważniejszych portów na wschodnim wybrzeżu Italii, stąd wyjeżdżano do Grecji ido Azji. Dzięki Tacytowi kojarzymy Brundyzjum z miejscem, do którego przybywa Agryppina Starsza z prochami swojego męża, cesarza Germanika otoczona przez licznych żałobników przybyłych, by oddać cześć zmarłemu władcy (Annales III, 1)”. Pod tekstem jest ilustracja przedstawiająca obraz „Agrypina przybywająca do Brundisium z prochami Germanika”, którego autorem jest West. Na pierwszym planie znajduje się wiele postaci, w różnokolorowych szatach. Jedna z nich trzyma w rękach złotą urnę. Na drugim planie znajduje się statek, na którym stoi kilka osób. W tle znajduje się beżowo‑brązowa zabudowa, góry i błękitne niebo z białymi chmurami.
Mapa Italii z miejscami wspomnianymi przez Tacyta w „Rocznikach”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Mapa Italii z miejscami wspomnianymi przez Tacyta w „Rocznikach”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R9y7jjhlMnvcT
(Wstaw brakujące słowo) - miasto w którym urodziła się Augusta (córka Nerona).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RVjN7MFxFN81N
Wybierz z listy poprawne dokończenie zdania: "W „Annales" Tacyt opisuje głównie: Możliwe odpowiedzi: 1. wydarzenia rozgrywające się w Rzymie., 2. życie mieszkańców prowincji., 3. życie mieszkańców Neapolu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R1OYYjhPnYQk0
(Uzupełnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Ułóż puzzle, a następnie odpowiedz na pytanie poniżej.

R1JiqGQWQmVaa
Ilustracja do polecenia 6 przedstawia obraz „Agrypina przybywająca do Brundisium z prochami Germanika”, którego autorem jest Benjamin West. Podzielona na dwadzieścia fragmentów, które są ułożone w losowej kolejności. Po ułożeniu obrazka na pierwszym planie znajduje się wiele postaci, w różnokolorowych szatach. Osoby, które są na środku obrazu mają na sobie białe szaty. Jedna z nich trzyma w rękach złotą urnę. Na drugim planie znajduje się statek, na którym jest kilka osób. W tle jest beżowo-brązowa zabudowa, góry i błękitne niebo z białymi chmurami.
Ilustracja do polecenia 6, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja do polecenia 6, licencja: CC BY 3.0.

Jaka scena przedstawiona jest na obrazie?

RbjNelC4py1br
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zanim zapoznasz się z treścią filmu, wymień znanych Ci historiografów starożytnych.

R1Fk1a2nCEM4o
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: „Tacyt i jego twórczość: Annales”.
Polecenie 7

Zdecyduj, jaki układ kolejności wydarzeń stosuje Tacyt w swoich dziełach historycznych.

R1YmECFHtXy1U
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Podaj kilka cech charakterystycznych stylu Tacyta jako historiografa.

R1ZaH6xqIRC8m
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Odpowiedz na pytanie, czym zajmował się Tacyt zanim został historykiem?

R6nnjQ9rZarYy
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Gdyby dwóch najwybitniejszych historiografów rzymskich - Liwiusza i Tacyta, porównać do ich greckich odpowiedników, Liwiusz byłby Herodotem, zaś Tacyt Tukidydesem. Świadczy to jednoznacznie o skali obiektywizmu dzieł Tacyta, które są dla nas dziś skarbnicą wiedzy o wydarzeniach minionych stuleci w starożytnym Rzymie.

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1
R1dhOWrXPxAjx
Zaznacz prawidłową odpowiedź: Których wydarzeń z historii Rzymu Tacyt NIE mógł być świadkiem? Możliwe odpowiedzi: 1. wielkiego pożaru Rzymu, 2. śmierci Messaliny, 3. roku trzech cesarzy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
R1VGlvVQ9x08S
Połącz w pary tytuły dzieł Tacyta z ich problematyką: „Dialog o mówcach” Możliwe odpowiedzi: 1. monografia etnograficzna Germanii, 2. historia Rzymu od roku 69 do panowania Domicjana, 3. opis Brytanii, 4. przyczyny upadku wymowy, 5. historia Rzymu od śmierci Augusta do 1 stycznia 69 r. „Żywot Juliusza Agrykoli” Możliwe odpowiedzi: 1. monografia etnograficzna Germanii, 2. historia Rzymu od roku 69 do panowania Domicjana, 3. opis Brytanii, 4. przyczyny upadku wymowy, 5. historia Rzymu od śmierci Augusta do 1 stycznia 69 r. „Germania” Możliwe odpowiedzi: 1. monografia etnograficzna Germanii, 2. historia Rzymu od roku 69 do panowania Domicjana, 3. opis Brytanii, 4. przyczyny upadku wymowy, 5. historia Rzymu od śmierci Augusta do 1 stycznia 69 r. „Roczniki” Możliwe odpowiedzi: 1. monografia etnograficzna Germanii, 2. historia Rzymu od roku 69 do panowania Domicjana, 3. opis Brytanii, 4. przyczyny upadku wymowy, 5. historia Rzymu od śmierci Augusta do 1 stycznia 69 r. „Dzieje” Możliwe odpowiedzi: 1. monografia etnograficzna Germanii, 2. historia Rzymu od roku 69 do panowania Domicjana, 3. opis Brytanii, 4. przyczyny upadku wymowy, 5. historia Rzymu od śmierci Augusta do 1 stycznia 69 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RYhCB0l6gZ1vN2
Ćwiczenie 3
Wybierz z listy wydarzenia historyczne, które przedstawił Tacyt w swoich "Rocznikach". Możliwe odpowiedzi: 1. Prześladowania chrześcijan przez Nerona, 2. Śmierć Germanika, 3. Wielki pożar Rzymu, 4. Neron wydaje rozkaz zabicia swego ojca
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 3
R1BRQJP2MvUyN
(Połącz w pary) Wielki pożar Rzymu - obraz nr. 1 Śmierć Germanika - obraz nr. 2 Prześladowania Chrześcijan przez Nerona - obraz nr. 3 Nero wydaje rozkaz zabicia swojej matki Agryppiny - obraz nr. 4 Tyberiusz wycofuje się z życia publicznego w Rzymie i udaje się na Capr - obraz nr. 5
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RpPj3Ry0sRR6o
Dokończ zdanie: Tacyt był nie tylko dziejopisarzem rzymskim, lecz także utalentowanym Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 5
RuBZohvJN76R7
Łacińskie wyrazy związane z historią umieść w tabeli pod ich polskimi odpowiednikami
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6
RB8q5aeQtGSK8
Wstaw wyrazy łacińskie związane z historią we właściwym miejscu tabeli: Nom. sg. f Możliwe odpowiedzi: 1. GESTARUM, 2. HISTORIAE, 3. RERUM, 4. ANNALES, 5. IMPERATOR, 6. SENATUS, 7. SCRIPTOR, 8. RES PUBLICA, 9. POPULUS Nom. sg. m Możliwe odpowiedzi: 1. GESTARUM, 2. HISTORIAE, 3. RERUM, 4. ANNALES, 5. IMPERATOR, 6. SENATUS, 7. SCRIPTOR, 8. RES PUBLICA, 9. POPULUS Gen. pl. f Możliwe odpowiedzi: 1. GESTARUM, 2. HISTORIAE, 3. RERUM, 4. ANNALES, 5. IMPERATOR, 6. SENATUS, 7. SCRIPTOR, 8. RES PUBLICA, 9. POPULUS Nom. pl. f Możliwe odpowiedzi: 1. GESTARUM, 2. HISTORIAE, 3. RERUM, 4. ANNALES, 5. IMPERATOR, 6. SENATUS, 7. SCRIPTOR, 8. RES PUBLICA, 9. POPULUS Nom. pl. m Możliwe odpowiedzi: 1. GESTARUM, 2. HISTORIAE, 3. RERUM, 4. ANNALES, 5. IMPERATOR, 6. SENATUS, 7. SCRIPTOR, 8. RES PUBLICA, 9. POPULUS
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Przetłumacz tekst na temat zachowania Nerona podczas pożaru Rzymu na język polski:

Tacitus
Tacitus Annales, XV, 39

Eo in tempore Nero Anti agens non ante in urbem regressus est, quam domui eius, qua Palantium et Maecenatis hortos continuaverat, ignis propinquaret. neque tamen sisti potuit, quin et Palatium et domus et cuncta circum haurirentur. sed solacium populo exturbato ac profugo campum Martis ac monumenta Agrippae, hortos quin etiam suos patefacit et subitaria aedificia exstruxit, quae multitudinem inopem acciperent; subvectaque utensilia ab Ostia et propinquis municipiis, pretiumque frumenti minutum usque ad ternos nummos. quae quamquam popularia in inritum cadebant, quia pervaserat rumor ipso tempore flagrantis urbis inisse eum domesticam scaenam et cecinisse Troianum excidium, praesentia mala vetustis cladibus adsimulantem.

cyt1 Źródło: Tacitus, Annales, XV, 39.
R1I3GzQwAc6Tk
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8
R1HCDc2aeE9DU
Połącz w pary łacińskie wyrażenia z ich polskim tłumaczeniem: eo in tempore Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię Antii Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię non ante … quam Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię regressus est Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię propinquaret Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię sisti Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię solacium Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię exturbato et profugo Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię patefecit Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię subitaria Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię extruxit Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię inopem Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię pretium minutum Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię in irritum cadebant Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię rumor Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię flagrantis urbis Możliwe odpowiedzi: 1. zbliżył się, 2. zbudował, 3. przepędzonemu i uciekającemu, 4. bezradny, bezsilny, 5. w Ancjum, 6. nie wcześniej…niż, 7. pośpiesznie wzniesione, 8. wrócił, 9. udostępnił, 10. w tym czasie, 11. gdy płonęło miasto, 12. pogłoska, 13. obniżono cenę, 14. być zatrzymanym, 15. pociecha, 16. trafiały w próżnię
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Agrykola
Agrykola

(z łaciny: Gnaeus Iulius Agricola) [czytaj: Gneus Julius Agrikola] - ok. 40 - 93 r. n.e. Wódz rzymski, 77 - 84 r. n.e. był namiestnikiem prowincji Brytania. Rozszerzył panowanie rzymskie, ale nie zdołał podbić północnej części wyspy. Jego działania opisał Tacyt w Żywocie Agrykoli.

R1FpZHx5IWk6p
Posąg Juliusza Agrykoli w Bath, Anglia, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, Ad Meskens (fotograf)
Źródło: Ad Meskens (fotograf), Posąg Juliusza Agrykoli, Rzeźba, marmur, Bath, Anglia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_baths_julius_agricola_01.JPG#/media/File:Roman_baths_julius_agricola_01.JPG [dostęp 23.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Agryppina Młodsza
Agryppina Młodsza

Córka Germanika i Agryppiny Starszej, matka cesarza Nerona. W roku 50 n.e. poślubiła cesarza Klaudiusza, otrzymała tytuł Augusty i występowała jako współregentka. Klaudiusz został otruty z jej rozkazu. Neron w pierwszych latach swego panowania otaczał matkę miłością i szacunkiem; ponieważ jednak dążyła do władzy i miała zbyt wielkie wpływy, kazał ją w roku 59 zamordować.

RVsPr1IF5U4GC
Antonio Zanchi, „Śmierć Agryppiny”, 1722 r., kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Antonio Zanchi, Śmierć Agryppiny, Olej na płótnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antonio_Zanchi_-_The_Death_of_Agrippina.jpg#/media/File:Antonio_Zanchi_-_The_Death_of_Agrippina.jpg [dostęp 21.11.2022], domena publiczna.
Circus Maximus
Circus Maximus
RWsGhMkCFaD6L1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słów Circus Maximus które w języku łacińskim brzmią: Circus Maximus.

[czytaj: Cirkus Maksimus], największy cyrk rzymski, którego historia sięga IV w. p.n.e., wielokrotnie rozbudowywany. Największą pojemność osiągnął w IV w. n.e.

Domicjan
Domicjan

(z łaciny: Titus Flavius Domitianus) [czytaj: Titus Flawius Domitianus] - 54 - 96 r. n.e. Cesarz rzymski z dynastii Flawiuszów od 81 r. n.e. Syn Wespazjana, brat Tytusa. Prowadził liczne wojny (w Brytanii, Germanii). Zbudował fortyfikacje wzdłuż Dunaju i Renu. Zginął w wyniku spisku.

RSh4VSob5tiyD
Popiersie Domicjana, 81 - 96 r. n.e., Muzeum Kapitolińskie, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Popiersie Domicjana, Rzeźba, marmur, Muzeum Kapitolińskie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bust_Domitian_Musei_Capitolini_MC1156.jpg#/media/File:Bust_Domitian_Musei_Capitolini_MC1156.jpg [dostęp 23.11.2022], domena publiczna.
Eskwilyn
Eskwilyn

(z łaciny: Esquilinus Mons) [czytaj: Eskwilinus Mons], Wzgórze Eskwilińskie w Rzymie, położone we wschodniej części miasta, pomiędzy Wiminałem i Wzgórzem CelijskimWzgórze CelijskieWzgórzem Celijskim.

RSxvAnaBwsVSc
Siedem wzgórz Rzymu, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, autorzy: משיחי, Renata3
Źródło: Renata3, משיחי, Siedem wzgórz Rzymu, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seven_Hills_of_Rome-pl.svg#/media/File:Seven_Hills_of_Rome-pl.svg [dostęp 22.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Germanik
Germanik

(z łaciny: Nero Claudius Germanicus) [czytaj: Nero Klaudius Germanikus] - 15 r. p.n.e. - 14 r. n.e., syn Nerona Klaudiusza Druzusa, wnuk Liwii i bratanek TyberiuszaTyberiuszTyberiusza. Przydomek Germanicus odziedziczył po ojcu. Wysłany przez Tyberiusza na wschód, reguluje stosunki między Rzymem i Partami. W czasie pobytu w Armenii umiera otruty, jak powszechnie podejrzewano, przez namiestnika Syrii, z rozkazu Tyberiusza. W podróży towarzyszyła mu żona, Agryppina Starsza, która przywiozła jego prochy do Rzymu.

RF5dpEHnyndBl
Portret Germanika, 14 - 19 r. n.e., Muzeum Saint‑Raymond w Tuluzie, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, Didier Descouens (fotograf)
Źródło: Didier Descouens (fotograf), Portret Germanika, Rzeźba, marmur, Muzeum Saint-Raymond w Tuluzie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:(Toulouse)_Portrait_de_Germanicus_-_Mus%C3%A9e_Saint-Raymond_Ra_342_c.jpg#/media/File:(Toulouse)_Portrait_de_Germanicus_-_Mus%C3%A9e_Saint-Raymond_Ra_342_c.jpg [dostęp 22.11.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Juwenalia
Juwenalia
R1DhoataYYV9z1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa młodzieńczy, które w języku łacińskim brzmi: iuvenalis, iuvenalis, iuvenale.

(z łaciny: iuvenalis [czytaj: juwenalis] - młodzieńczy), w starożytnym Rzymie igrzyska wprowadzone w 59 r. przez cesarza Nerona; miały charakter prywatnych amatorskich widowisk teatralnych, w których występował Neron i najznaczniejsi ludzie z jego otoczenia.

Klaudiusz
Klaudiusz

(z łaciny: Tiberius Claudius Nero Germanicus) [czytaj: Tiberius Klaudius Nero Germanikus] - 10 r. p.n.e. - 54 r. n.e., cesarz rzymski od 41 r. n.e., bratanek Tyberiusza. Rozbudował administrację; duże znaczenie uzyskali wyzwoleńcy cesarscy. Ulegał wpływom swych kolejnych żon. Rozbudował port w Ostii. Otruty przez żonę, Agrypinę MłodsząAgryppina MłodszaAgrypinę Młodszą.

R1WpC1iUhrlOb
Cesarz Klaudiusz, 1 - 50 r. n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne w Madrycie, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Cesarz Klaudiusz, Rzeźba, brąz, Narodowe Muzeum Archeologiczne w Madrycie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claudius_(M.A.N._Madrid)_01.jpg#/media/File:Claudius_(M.A.N._Madrid)_01.jpg [dostęp 21.11.2022], domena publiczna.
Kwintylian
Kwintylian

(z łaciny: Marcus Fabius Quintilianus) [czytaj: Markus Fabius Kwintilianus], pisarz rzymski w I w. n.e., rodem z Calagurris [czytaj: Kalagurris] w Hiszpanii. Przeniósłszy się do Rzymu nauczał retoryki i zdobył sobie wielkie uznanie. Za czasów Wespazjana uzyskał, jako pierwszy w Rzymie, tytuł nauczyciela wymowy i otrzymywał wynagrodzenie od państwa. Napisał podręcznik retoryki pod tytułem Institutio oratoria [czytaj: Institutio oratoria] obejmujący całokształt wychowania mówcy od dzieciństwa aż do wieku dojrzałego.

R1XEeIQe4CU0T
Pomnik Kwintyliana w Calahorra w Hiszpanii, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Pomnik Kwintyliana w Calahorra w Hiszpanii, Rzeźba, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Calahorra,_estatua_de_Quintiliano.JPG#/media/File:Calahorra,_estatua_de_Quintiliano.JPG [dostęp 23.11.2022], domena publiczna.
Mecenas
Mecenas

(z łaciny: Gāius Cilnius Maecēnās) [czytaj: Gajus Cjinius Mecenas], zmarł w 8 r. p.n.e., arystokrata rzymski pochodzenia etruskiego, zaufany przyjaciel, doradca i agent dyplomatyczny cesarza Oktawiana Augusta. Luksusowy tryb życia i pozorna indolencja Mecenasa ukrywały jego siłę, zdecydowanie i czujność. Choć nigdy nie sprawował oficjalnych funkcji, powoływany był w chwilach krytycznych do zastępowania nieobecnego cesarza w Rzymie. Jego wpływ na pryncypat Augusta jako patrona literatury był ogromny; był przyjacielem i dobroczyńcą Horacego, a Wergiliusz napisał Georgiki za jego radą. Swój olbrzymi majątek zapisał Augustowi. Od jego nazwiska do języka polskiego weszło słowo mecenas, oznaczające protektora, zwłaszcza sztuk, nauk, literatury i pisarzy.

R11txExLTNlsl
Stefan Bakałowicz, „U Mecenasa”, 1890 r., Galeria Trietiakowska w Moskwie, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Stefan Bakałowicz, U Mecenasa, Obraz, Galeria Trietiakowska w Moskwie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bakalovich_at_Maecenas%27_reception.jpg#/media/File:Bakalovich_at_Maecenas'_reception.jpg [dostęp 21.11.2022], domena publiczna.
Messalina
Messalina

(z łaciny: Valeria Messalina) [czytaj: Waleria Messalina], wnuczka Oktawii siostry Augusta, trzecia żona Klaudiusza. Jej rozwiązły tryb życia stał się przysłowiowy, chociaż należy przypuszczać, że wiadomości o jej życiu oparte są na wyolbrzymionej plotce. W 48 roku p.n.e., będąc żoną Klaudiusza, podczas jego nieobecności wzięła uroczysty ślub z młodym senatorem, C. Siliuszem. Klaudiusz, który dotychczas tolerował jej wybryki, za radą ulubionego swego wyzwoleńca Narcyza skazał oboje na śmierć.

R1Cv49JcSTAaP
Hans Makart, „Charlotte Wolter jako Messalina”, ok. 1875 r., Muzeum Wiedeńskie, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Hans Makart, Charlotte Wolter jako Messalina, Olej na płótnie, Muzeum Wiedeńskie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hans_Makart_-_Charlotte_Wolter_als_%E2%80%9EMessalina%E2%80%9C.jpg#/media/File:Hans_Makart_-_Charlotte_Wolter_als_%E2%80%9EMessalina%E2%80%9C.jpg [dostęp 21.11.2022], domena publiczna.
Neron
Neron

(z łaciny: Nero Claudius Drusus Germanicus Caesar) [czytaj: Nero Klaudius Drusus Germanikus Cezar] - 37 - 68 r. n.e., cesarz rzymski od 54 r. n.e. Początkowo pozostawał pod silnym wpływem swojego wychowawcy, Seneki Młodszego. Po jego śmierci rozpoczął despotyczne rządy; zamordował między innymi swojego brata, matkę i dwie kolejne żony. W 64 r. n.e. po pożarze Rzymu wszczął pierwsze prześladowania chrześcijan. Hellenofil, miłośnik i uczestnik widowisk teatralnych i sportowych. Wobec narastającego buntu społecznego popełnił samobójstwo.

R7nhrciNYbQDY
Głowa Nerona, po 64 r. n.e., Glyptoteka Monachijska, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rzeźba, Glyptoteka Monachijska, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nero_Glyptothek_Munich_321.jpg#/media/File:Nero_Glyptothek_Munich_321.jpg [dostęp 21.11.2022], domena publiczna.
Oktawian August
Oktawian August

(z łaciny: Caius Octavius) [czytaj: Gajus Oktawius], założyciel dynastii julijsko - klaudyjskiej. 63 r. p.n.e. - 14 r. n.e., pierwszy cesarz rzymski. Krewny i adoptowany syn Cezara. Zwycięzca w wojnie domowej z Markiem Antoniuszem pod Akcjum (31 r. p.n.e.). Dał początek nowej formie ustrojowej zwanej pryncypatem. Popierał naukę, sztukę i literaturę, wzniósł wiele budowli.

RfWUiic8RpZRS
Oktawian August, I w., Muzeum Watykańskie, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Oktawian August, Rzeźba, marmur, Muzeum Watykańskie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue-Augustus.jpg#/media/File:Statue-Augustus.jpg [dostęp 22.11.2022], domena publiczna.
Palatyn
Palatyn

(z łaciny: Mōns Palātīnus) [czytaj: Mons Palatinus], jedno z siedmiu wzgórz Rzymu, najstarsza zamieszkana część miasta, dziś jeszcze z resztkami bardzo starych budowli.

R1M6JCpNbh9bb
Wzgórze Palatyńskie w Rzymie, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, Lil Herodotus (fotograf)
Źródło: Lil Herodotus (fotograf), Wzgórze Palatyńskie w Rzymie, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Palatine_Hill_from_across_the_Circus_Maximus_April_2019.jpg#/media/File:Palatine_Hill_from_across_the_Circus_Maximus_April_2019.jpg [dostęp 21.11.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Pole Marsowe
Pole Marsowe

(z łaciny: Campus Martius) [czytaj: Kampus Martius], równina położona między Kwirynałem, Tybrem i Kapitolem, tworzyła rodzaj placu długości 2 km i szerokości 1900 m. Zupełnie odmienna od innych dzielnic Rzymu, położonych na wzgórzach, weszła administracyjnie w skład samego miasta dopiero za czasów Augusta. Niemniej jednak już w okresie republiki odgrywała ogromną rolę jako jedyna przestrzeń, gdzie mogły się gromadzić wojska, którym względy religijne zabraniały przekroczyć święte granice miasta.

R1PBARtZvT9A7
Model starożytnego Pola Marsowego, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Model starożytnego Pola Marsowego, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Campus_Martius.jpg#/media/File:Campus_Martius.jpg [dostęp 21.11.2022], domena publiczna.
Sądy centumwiralne
Sądy centumwiralne

sprawy spadkowe o  wartości przedmiotu sporu powyżej 100 000 sesterców, sprawy o wolność, własności nieruchomości, obalenie testamentu.

Trajan
Trajan

(z łaciny: Marcus Ulpius Traianus) [czytaj: Markus Ulpius Trajanus] - 58 - 117 r. n.e., cesarz rzymski od 97 r. n.e. Adoptowany przez Nerwę. Pokonał Decebala i utworzył prowincję Dację (107 r. n.e.). Zajął państwo nabatejskie i utworzył prowincję Arabię (106 r. n.e.). Prowadził kilka zwycięskich wojen z Partami (114 - 117 r. n.e.). Podbił Armenię, Asyrię i Mezopotamię (114 - 116 r. n.e.) docierając do Zatoki Perskiej. Wzniósł w Rzymie m.in. Kolumnę Trajana i Forum Trajana.

RMPVJblD1nFM0
Głowa Trajana, Glyptoteka Monachijska, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Głowa Trajana, Rzeźba, marmur, Glyptoteka Monachijska, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Traianus_Glyptothek_Munich_336.jpg#/media/File:Traianus_Glyptothek_Munich_336.jpg [dostęp 22.11.2022], domena publiczna.
Tyberiusz
Tyberiusz

(z łaciny: Tiberius Claudius Nero Caesar) [czytaj: Tiberius Klaudius Nero Cezar], cesarz rzymski w latach 14 - 37 n.e. Syn Tyberiusza Klaudiusza Nerona i Liwii, późniejszej żony Augusta. W roku 26 Tyberiusz opuścił Rzym i udał się do Kampanii, a w następnym roku na Capri, gdzie pędził żywot pustelniczy, rządząc państwem za pośrednictwem korespondencji.

R13vbapo0HbWM
Popiersie Tyberiusza, Luwr, Paryż, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, ChrisO (fotograf)
Źródło: ChrisO (fotograf), Popiersie Tyberiusza, Rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tiberius_bust.jpg#/media/File:Tiberius_bust.jpg [dostęp 22.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Tytus
Tytus

(z łaciny: Titus Flavius Vespasianus) [czytaj:Titius Flawius Wespazjanus] - 39 r. p.n.e. - 81 r. n.e. cesarz rzymski od 79 r. n.e., syn Wespazjana, brat Domicjana. W 70 r. stłumił powstanie żydowskie (zburzenie Jerozolimy). Rządził w zgodzie z senatem. Ukończył budowę Kolosseum.

RMaiPRS5w0YlR
Głowa Tytusa, Glyptoteka Monachijska, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Głowa Tytusa, Rzeźba, marmur, Glyptoteka Monachijska, Niemcy, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Head_Titus_Glyptothek_Munich_338.jpg#/media/File:Head_Titus_Glyptothek_Munich_338.jpg [dostęp 22.11.2022], domena publiczna.
Wespazjan
Wespazjan

(z łaciny: Titus Flavius Vespasianus) [czytaj: Titus Flawius Wespazjanus], założyciel dynastii Flawiuszów , 9 - 79 r. n.e.. Cesarz rzymski od 69 r. n.e., ojciec Tytusa i Domicjana. Od 67 r. n.e. namiestnik Judei, tłumił powstanie żydowskie. Został obwołany cesarzem przez legiony. Uporządkował finanse państwa, rozpoczął przebudowę Rzymu. 

RQouSfwRDN9BM
Gipsowe popiersie Wespazjana, oryginał w Luwrze, Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, shakko (fotograf)
Źródło: shakko (fotograf), Gipsowe popiersie Wespazjana, Rzeźba, oryginał w Luwrze, Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vespasianus01_pushkin.jpg#/media/File:Vespasianus01_pushkin.jpg [dostęp 22.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Wzgórze Celijskie
Wzgórze Celijskie

jedno z siedmiu wzgórz w obrębie Rzymu, położone pomiędzy Eskwilinem i Awentynem

Słownik pojęć został opracowany na postawie:

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

  • Oryginalna azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.

Notatki ucznia

Rwi3kPOWiXm4w
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Cytowska Maria, Szelest Hanna, Historia literatury starożytnej, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2006 r.

  • Słownik pisarzy antycznych pod redakcją Anny Świderkówny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990 r.

  • Stabryła Stanisław, Historia Literatury Starożytnej Grecji i Rzymu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002 r.

  • Tacyt, Roczniki, tłumaczenie - Seweryn Hammer, Czytelnik, Warszawa 2004 r.