Rozpoznaję części mowytt1Rozpoznaję części mowy

R17A33aXYT8iU1
Ilustracja przedstawia klasę szkolną. W tle widać ścianę, która w górnej części jest beżowa, a w dolnej ciemnozielona. Po lewej stronie wisi na niej fioletowy zegar ze wskazówkami, a po prawej drewniana półka. Na półce są ułożone jedna na drugiej dwie książki – pierwsza ma pomarańczową okładkę, a druga fioletową. Na książkach stoi globus na złotym stojaku. Lądy zaznaczono na zielono, a wody na niebiesko. Obok znajduje się zielona roślina w ciemnofioletowej donicy. Jej długie łodygi z podłużnymi liśćmi opadają w dół. Na środku ściany wisi zielona tablica w brązowej ramie. Widnieje na niej biały napis: „Temat: Części mowy”. Na półce pod tablicą leżą żółta gąbka i trzy kawałki kredy – żółty, niebieski i biały. Po lewej stronie ilustracji stoi na podłodze duża zielona roślina w ciemnofioletowej donicy, a obok niej zielony pojemnik w kształcie tuby z trzema rulonami bibuły – niebieskim, czerwonym i żółtym. Nieco bliżej tablicy stoi brązowe biurko, na którym znajdują się trzy książki. Przy biurku siedzi na brązowym krześle nauczycielka. Ma blond włosy upięte w kok. Jest ubrana w ciemnoróżową bluzkę z krótkimi rękawami. Na prawym nadgarstku ma zegarek. Po prawej stronie ilustracji stoi niska brązowa ławka. Na jej blacie leżą dwie białe kartki oraz dwa długopisy – czerwony i niebieski. Przy ławce są dwa zielone krzesła. Na jednym z nich siedzi uśmiechnięta blondwłosa dziewczynka ubrana w ciemnoróżową koszulkę z krótkimi rękawami i ciemnoniebieskie buty. Obok niej siedzi Franek. Czyta książkę, którą trzyma w rękach. Książka ma fioletową okładkę. Dalej na lewo stoi Maja. W rękach trzyma otwartą książkę w ciemnozielonej okładce. Dziewczynka szeroko się uśmiecha i patrzy na nauczycielkę, która odwzajemnia spojrzenie. W prawym dolnym rogu ilustracji znajduje się biała plansza z tekstem: „Części mowy to różne rodzaje słów, które pomagają nam mówić i rozumieć język, a także budować zdania i porozumiewać się z innymi. Dzielimy je na dwa główne typy: odmienne i nieodmienne”. Po kliknięciu w planszę odtwarza się nagranie dźwiękowe.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W tym materiale zajmiemy się fascynującym światem języka, w którym skupimy się na odmiennych częściach mowy.tt2W tym materiale zajmiemy się fascynującym światem języka, w którym skupimy się na odmiennych częściach mowy.

CZASOWNIK – jest jak ruchome pędzelki, które malują obrazy naszych czynności. Pomyśl o słowach, takich jak „biegną”, „śpiewają” czy „tworzą”. To one dają nam energię i opisują nasze działania. Odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje? Czasowniki występują w trzech różnych czasach: przeszłym, przyszłym i teraźniejszym.tt3CZASOWNIK – jest jak ruchome pędzelki, które malują obrazy naszych czynności. Pomyśl o słowach, takich jak „biegną”, „śpiewają” czy „tworzą”. To one dają nam energię i opisują nasze działania. Odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje? Czasowniki występują w trzech różnych czasach: przeszłym, przyszłym i teraźniejszym.

RZECZOWNIK – to fundament naszych zdań – są to nazwy osób, miejsc i rzeczy. Przykłady to „dziecko”, „szkoła” czy „kwiaty”. Rzeczowniki nadają treściom konkretność i pozwalają nam opisywać otaczający nas świat. Odpowiada na pytania: kto? co? Rzeczowniki odmienia się przez przypadki i liczby: pojedynczą i mnogą; posiadają przypisany rodzaj: męski, żeński i nijaki.tt4RZECZOWNIK – to fundament naszych zdań – są to nazwy osób, miejsc i rzeczy. Przykłady to „dziecko”, „szkoła” czy „kwiaty”. Rzeczowniki nadają treściom konkretność i pozwalają nam opisywać otaczający nas świat. Odpowiada na pytania: kto? co? Rzeczowniki odmienia się przez przypadki i liczby: pojedynczą i mnogą; posiadają przypisany rodzaj: męski, żeński i nijaki.

PRZYMIOTNIK – jest jak kolorowe perełki, które ozdabiają nasze zdania. Przymiotniki opisują i dodają emocji rzeczownikom. Wyobraź sobie słowa, takie jak „piękny”, „szybki” czy „wesoły”. To właśnie przymiotniki pomagają malować obrazy pełne detali i uczuć. Odpowiadają na pytania: jaki? który? czyj? Przymiotniki mają zdolność do stopniowania, co oznacza, że mogą wyrażać różne natężenie danej cechy. Przymiotniki mogą występować w stopniu równym, wyższym i najwyższym, co pozwala nam precyzyjniej opisywać przedmioty, osoby i zjawiska.tt5PRZYMIOTNIK – jest jak kolorowe perełki, które ozdabiają nasze zdania. Przymiotniki opisują i dodają emocji rzeczownikom. Wyobraź sobie słowa, takie jak „piękny”, „szybki” czy „wesoły”. To właśnie przymiotniki pomagają malować obrazy pełne detali i uczuć. Odpowiadają na pytania: jaki? który? czyj? Przymiotniki mają zdolność do stopniowania, co oznacza, że mogą wyrażać różne natężenie danej cechy. Przymiotniki mogą występować w stopniu równym, wyższym i najwyższym, co pozwala nam precyzyjniej opisywać przedmioty, osoby i zjawiska.

LICZEBNIK - jest jak magiczny klucz, który otwiera nam drzwi do świata liczbowego. Może wyrażać liczbę osób, przedmiotów, porządku, kolejności i wiele więcej. Pomyśl o słowach, takich jak „jeden”, „pięć” czy „dwudziesty”. To one nadają naszym opowieściom konkretne liczbowe ramy. Odpowiada na pytania: ile? który z kolei? W języku polskim wyróżniamy liczebniki: porządkowegłówne.tt6LICZEBNIK - jest jak magiczny klucz, który otwiera nam drzwi do świata liczbowego. Może wyrażać liczbę osób, przedmiotów, porządku, kolejności i wiele więcej. Pomyśl o słowach, takich jak „jeden”, „pięć” czy „dwudziesty”. To one nadają naszym opowieściom konkretne liczbowe ramy. Odpowiada na pytania: ile? który z kolei? W języku polskim wyróżniamy liczebniki: porządkowegłówne.

Liczebniki główne służą do określania ilości lub liczby przedmiotów czy osób. Odpowiadają na pytania: ile? Przykłady: jeden, trzy, dziesięć.tt6.1Liczebniki główne służą do określania ilości lub liczby przedmiotów czy osób. Odpowiadają na pytania: ile? Przykłady: jeden, trzy, dziesięć.

Liczebniki porządkowe są używane do określenia kolejności przedmiotów. Zazwyczaj odpowiadają na pytania: który z kolei? Przykłady: pierwszy, trzeci, dziesiąty.tt6.2Liczebniki porządkowe są używane do określenia kolejności przedmiotów. Zazwyczaj odpowiadają na pytania: który z kolei? Przykłady: pierwszy, trzeci, dziesiąty.

tt1
tt2
tt3
tt4
tt5
tt6
tt6.1
tt6.2
Trudne słowabluewhite

Twoje celett7Twoje cele

tt7
tt8
tt9
tt10
tt11
czasownik
czasownik

czasownikRLCV8jjA0aj23czasownik

odpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje?R1DJ137GL0lJSodpowiada na pytania: co robi? co się z nim dzieje?

rzeczownik
rzeczownik

rzeczownikRQr89cewgz1MWrzeczownik

odpowiada na pytania: kto? co?Rl7iTtGfgR6gAodpowiada na pytania: kto? co?

przymiotnik
przymiotnik

przymiotnikRwsFvRai6Sh64przymiotnik

odpowiada na pytania: jaki? który? czyj?R1M0VShoEplFuodpowiada na pytania: jaki? który? czyj?

liczebnik
liczebnik

liczebnikRlxZZFTsmrtPGliczebnik

odpowiada na pytania: ile? który z kolei?RkFl4eXW6ltIPodpowiada na pytania: ile? który z kolei?