Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat Georga Wilhelma Friedricha Hegela, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Idealizm niemiecki: część 2. Georg Wilhelm Friedrich HegelIdealizm niemiecki: część 2. Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Idealizm niemiecki: część 3. Problemy i wyzwaniaIdealizm niemiecki: część 3. Problemy i wyzwania
Idealizm niemiecki: część 4. Idealizm subiektywny, obiektywny i absolutnyIdealizm niemiecki: część 4. Idealizm subiektywny, obiektywny i absolutny
Recepcja
Georg Wilhelm Friedrich Hegel był najbardziej wpływowym filozofem pierwszej połowy XIX w. W drugiej połowie XIX stulecia, szczególnie w Niemczech, nastąpiło radykalne zerwanie z jego filozofią i powrót do kantyzmu. Następnie, na przełomie XIX i XX w., różne wątki jego filozofii na nowo stawały się źródłem inspiracji. Oddziaływanie heglizmu było bardzo różnorodne:
Hegel jako jedyny spośród XIX‑wiecznych idealistów niemieckich doczekał się – i to jeszcze za życia – własnej szkoły filozoficznej. Jego zwolennicy podzielili się szybko na tzw. prawicę heglowską („szkołę staroheglowską”) i lewicę heglowską („szkołę młodoheglowską”). Prawica kładła nacisk na zgodność myśli Hegla z tradycją chrześcijańską. Szybko jednak straciła na znaczeniu. Lewica, której wpływ był bardzo rozległy, widziała w heglizmie system panteistycznypanteistyczny i interpretowała go w kategoriach ateistycznychateistycznych i materialistycznychmaterialistycznych.
Jeśli chodzi o literaturę polską, to Heglem inspirowali się w szczególności mesjaniści i romantycy tacy jak Adam Mickiewicz – słuchacz berlińskich wykładów Hegla, Juliusz Słowacki czy Ignacy Krasicki. Inspiracje Heglem znajdujemy także u Cypriana Norwida i Czesława Miłosza, który opisując w Zniewolonym umyśle fascynację polskich intelektualistów stalinowską doktryną, użył słynnego później określenia „ukąszenie heglowskie”. Z kolei opowieść XVII o pilocie Pirxie Stanisława Lema obrazuje ideę alienacjialienacji − Pirx trafia na planetę, która wskutek nadmiernego nawadniania znalazła się w całości pod wodą (alienacja polega tu na tym, że program nawadniania, stanowiący wyjściowo środek do celu, a więc do nawodnienia pustynnej początkowo planety, stał się celem samym w sobie).
Dyskusja
System Hegla wkrótce po śmierci filozofa spotkał się z narastającą falą krytyki. Heglowi przede wszystkim zarzucano, że nagina fakty do swojej teorii, a ta rażąco się kłóci ze zdrowym rozsądkiem. Już w pracy doktorskiej Hegel dowodził a prioria priori tez astronomicznych, które jeszcze w tym samym roku zostały empirycznieempirycznie obalone. Na uwagę, że przyroda nie potwierdza jego poglądów, odpowiedział oczywiście: Tym gorzej dla przyrody.
Arthur Schopenhauer krytykował Hegla i innych idealistów za oderwanie od rzeczywistości, Stendhal, wybitny francuski pisarz, napisał o systemach idealistycznychidealistycznych, że są jedynie ciemną i licho napisaną poezją. Marks stwierdził, że wprawdzie rozumowanie Hegla jest formalnie poprawne, ale postawił on wszystko na głowie, założył mianowicie, że to, co materialne, jest skutkiem aktywności duchaducha, podczas gdy jest dokładnie na odwrót. Począwszy od Sørena Kierkegaarda, radykalnym krytykami wszystkich idealistów niemieckich byli też egzystencjaliści. Twierdzili, że nie można przedkładać tego, co ogólne, nad to, co szczegółowe – przedmiotem namysłu filozoficznego powinna być jednostka. Tymczasem system Hegla całkowicie zepchnął jednostkę na margines w imię wyższej dziejowej prawdy − dla egzystencjalistów każda jednostka jest nieskończenie ważna: tylko w jej niepowtarzalności ujawnia się prawda. Innym częstym przedmiotem krytyki była, rzecz jasna, wizja końca historii: zgodnie z tą koncepcją nic zasadniczo nowego nie mogło się już po Heglu wydarzyć. Takie założenie, zdaniem większości komentatorów, jest sprzeczne z faktami. No, ale już chyba wiemy, co Hegel by na to powiedział.
Przeciw Heglowi wysuwano także poważniejsze zarzuty. Karl Raimund Popper zalicza go w swych pracach do grona wrogów społeczeństwa liberalnego, dowodząc, że logika Heglowska, przekształcona w dialektykędialektykę marksistowską, usprawiedliwia totalitaryzm i przemoc − chodzi tu o usprawiedliwianie zła w imię wyższej idei. Hegel mówił: Wielki człowiek musi zdeptać na swej drodze niejeden niewinny kwiat i niejedną rzecz zburzyć. George Orwell w słynnym Roku 1984 pokazuje skrajne konsekwencje tego typu myślenia − w jednej ze scen brutalnie przekonuje się bohatera, że ważne jest nie to, co się widzi, ale to, co ma się widzieć zgodnie z wolą władzy, która reprezentuje prawdę i koniecznośćkonieczność historyczną.
Wszelka pokrętna dialektyka, która dowodzi, że czarne jest białe, która kwestionuje oczywistości, a sama nie pozwala się zakwestionować, bo zawsze ma w zanadrzu jakąś sprytną ripostę, jest współcześnie odnoszona do heglizmu.
Słownik
(łac. alienus, alienum — obcy, cudzy), proces, w którym pewne wytwory działalności ludzkiej odrywają się od swych twórców i podporządkowują ich sobie
(łac. a priori), określa źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego
(gr. a — nie, theós — Bóg), filozoficzne poglądy teoretyczne lub postawy praktyczne, negujące istnienie Boga
według Hegla rozum pozwala przedmiotom oddziaływać na siebie według ich natury; sam jednak, bezpośrednio do tego procesu nie wnikając, doprowadza do tego, by w procesie tym zrealizowany był założony cel; tak samo rozwija się rzeczywistość historyczna: Bóg pozwala realizować własne namiętności ludziom, którzy nieświadomie urzeczywistniają boży plan
(gr. dialektike, dia-, poprzez; lego - mówię, łączę, zbieram) to w tradycji sztuka dyskutowania, sposób dochodzenia do prawdy drogą dialogu, dyskusji, ścierania się racji; dla Hegla dialektyka oznaczała ruch myśli, która, przechodząc drogę od tezy przez antytezę do syntezy, ujawnia zarazem samą istotę pojmowania rzeczy
w tradycji filozoficznej pojęcie ducha przeciwstawiano materii; Hegel uczynił ducha centralnym pojęciem swego systemu, ujmując dzieje kultury jako proces samopoznawania się ducha, który ostatecznie staje się bytem w sobie i dla siebie, tj. absolutem. Pojęcie to u Hegla otrzymało zatem społeczny i historyczny sens
(gr. émpeiros — doświadczony), filozoficzny kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego
idealizm, (gr. eidos – to, co widziane, kształt) kierunek głoszący, że podstawową realnością są idee, natomiast świat materialny jest bytem wtórnym, pochodnym
w ujęciu Hegla przemiany zachodzące w świecie są niezależne od woli, ich realizacja polega na urzeczywistnianiu się ducha drogą dialektyki
(łac. materialis — dotyczący materii) kierunek filozoficzny głoszący, że materia jest jedynym istniejącym bytem
(gr. pán — wszystko, theós — Bóg), doktryna filozoficzna, według której Bóg jest tożsamy ze światem, rozumianym jako jedna całość bytowa
dla Hegla to coś więcej, niż uporządkowane przedstawienie wiedzy, jest to przedstawienie wszelkich relacji, jakie zachodzą pomiędzy pojęciami danej filozofii, będące rozwinięciem pojęcia podstawowego, podstawowej zasady