1922 – pierwszy publiczny pokaz filmu w 3D The Power of Love
1923 – powstaje studio Walt Disney Company
1926 – premiera filmu Pancernik Potiomkin Siergieja Eisensteina
1929 – premiera filmu Pies Andaluzyjski Luisa Buñuela
1932 – powstaje pierwszy film animowany w technikolorze – Kwiaty i drzewa Walta Disneya
1934 – premiera filmu Kot i skrzypce – pierwszego obrazu fabularnego z użyciem technikoloru
1941 – na ekrany wchodzi film Orsona Wellesa Obywatel Kane
1942 – premiera Casablanki Michaela Curtiza, film‑ikona, arcydzieło kina noir
1970 – premiera technologii IMAX podczas Targów EXPO ’70 w Japonii
1972 – premiera Ojca chrzestnego Francisa Forda Coppoli
1993 – premiera Parku Jurajskiego Stevena Spielberga
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R61JV80UG0lRq
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń: 1) zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi; 4) analizuje film lub analizuj spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki; 6) wymienia różne formy mediów kultury (słowo mówione, pismo, książka, obraz malarski, fotografia, film, program telewizyjny, spektakl teatralny) oraz użycia (nowe media, media masowe, media interaktywne, multimedia).
Nauczysz się
przedstawiać historię filmu;
wymieniać i krótko scharakteryzować najważniejsze nurty współczesnego kina;
wymieniać najważniejszych twórców kina;
rozpoznawać, w jakim stylu został zrobiony dany film;
rozpoznawać jaki gatunek filmowy prezentuje dany film;
porównywać i analizować teksty kultury, jakimi są filmy
definiować pojęcie stroboskopStroboskop stroboskop oraz stereoskopStereoskopstereoskop.
Gatunki filmowe cz. 1
Horror
Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem horrorów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie). Za podwaliny współczesnych filmów grozy, możemy uznać pokazy belgijskiego iluzjonisty Étienne'a Robert'a, który to przy wykorzystaniu fanatyskopuFanatyskopfanatyskopu, luster i dymu, organizował przerażające przedstawienia dla zebranych widzów. Film grozy zawdzięcza wiele również niemieckiemu ekspresjonizmowi. Filmy takie jak Gabinet doktora Caligari w reżyserii Roberta Wiene'a czy Nosferatu – symfonia Grozy Friedricha Wilhelma Murnaua, inspirują twórców filmowych po dziś dzień. Za pierwszy horror uznaje się trzyminutowy film niemy Rezydencja diabła, a twórcę filmu, Georgesa Mélièsa, uznaje się za pioniera kina grozy.
REn1fXCVE79e81
RC2Sy5XvKxo7C1
R1FaoSveDP8g51
Współcześnie twórcy sięgają m.in. po japońskie klasyczne filmy grozy, np. Krąg, czy Dark Water, popularne stają się filmy gore, np. Piła, w których dominuje przemoc i olbrzymi realizm scen, a także filmy stylizowane na paradokumenty, mające skłonić widza, by uwierzył, że dana historia wydarzyła się naprawdę, np. The Blair Witch Project.
RXOxn3zi477D91
R1FmALsBtxtI41
R3euV6Ml2iUOi1
R1XxB5B2YeXAh1
Film Noir
Pierwsze filmy Noir powstały w USA już w latach 30. XX w. jednak największy rozkwit tego gatunku datuje się na lata czterdzieste i pięćdziesiąte XX w. Filmy, jak wskazuje sama nazwa, były czarno‑białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru produkcji. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę. Bardzo popularną postacią kina Noir była femme fatale, czyli kobieta która prowadziła mężczyzn na zgubę. Najczęstszym tłem opowiadanych historii były wielkie miasta, boczne uliczki oświetlone blaskiem księżyca.
Wśród najważniejszych dzieł gatunku Noir zaliczyć można: Sokoła maltańskiego (1941) w reżyserii Johna Hustona, Podwójne ubezpieczenie Billiego Wildera (1944), czy Zabójcy (1946) Roberta Siodmaka.
R96mz6j7IsGnH1
mbf4f6eb2f316dce1_0000000000105
Gatunki filmowe cz. 2
Thriller
Gatunek filmowy, który podobnie jak horror, ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach. Występuje tu jednak mniej przemocy, a osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie. Za pioniera i zarazem najważniejszego twórcę dreszczowców uznaje się Alfreda Hitchcocka. Jego filmy takie jak Zawrót głowy, Psychoza, Rebeka czy Okno na podwórze, po dziś uznaje się za klasyki gatunku.
R3i1tr8eScFz31
RmL0MYkhkVZM51
R1HPcuaCQ7vO61
Nieodłącznym elementem filmów Hitchocka był suspens, zabieg polegający na pozornym wstrzymaniu biegu akcji, po to by „uśpić” widza i zaskoczyć go niespodziewanym zwrotem akcji. Jak sam mówił: Oczekiwanie na niebezpieczeństwo jest gorsze niż moment, gdy ono na człowieka spada.
Rs5kfzN5sG4Fo1
RDTyxp36U86yu1
R2uW8Z3G4zw331
RYdKR2RMdbQFQ1
Western
Gatunek filmowy, którego akcja rozgrywa się na terenach zachodnich stanów USA, zwanych Dzikim Zachodem. Tematyką filmów były najczęściej walki z rdzennymi mieszkańcami USA - Indianami, gorączka złota, walka z przestępczością. Kolejnym charakterystycznym elementem westernów był wyraźny podział na pozytywnych i negatywnych bohaterów. Za pierwszy film tego gatunku uznaje się nakręcony w 1903 r. Napad na ekspres w reż. Edwina S. Portera. Do najbardziej znanych tytułów należą: Dyliżans i Rio Grande Johna Forda, Skarb Sierra Madre Johna Hudsona, Rio Bravo Howarda Hawksa, czy W samo południe Freda Zinnemanna.
R12PwndmMJLeu1
R1ajrAJr5M4jx1
RN3OMc8cT2Mgy1
Gatunki filmowe cz. 3
Musical
Gatunek filmowy, który dopełnia opowiadaną historię o tanieć i śpiew. Może być fuzją nawet kilku gatunków, np. wydany w 2002 r. film Chicago łączył w sobie klasyczny musical z opowieścią kryminalną. Pierwsze filmy muzyczne pojawiły się z rozpoczęciem produkcji filmów dźwiękowych. Pierwszym musicalem i zarazem filmem dźwiękowym był Śpiewak Jazzbandu. Kolebką filmów muzycznych stało się Hollywood. Do najbardziej znanych przedstawicieli tego gatunku uznaje się Deszczową piosenkę, West Side Story, Czarnoksiężnika z Krainy Oz, Dźwięki muzyki, Kabaret, My Fair Lady, Hair, Jesus Christ Superstar, Cats i Nędzników.
R1G9DIALI2kaI1
R161lIPOEADJk1
Ry130WQEKkki21
R41WldJtdjayB1
RIZrHRmjhVGnY1
Komedia
Gatunek filmowy mający na celu rozbawienie widza. Za pierwszą komedię uznaje się Polewacz polany braci Lumiere z 1895 r. Jednym z najbardziej znanych aktorów komediowych w historii kinematografii był bez wątpienia był Charlie Chaplin. Olbrzymi talent komediowy i niezwykłe umiejętności improwizatorskie uczyniły z niego ikonę oraz niedościgniony wzór do naśladowania. Któż nie kojarzy mężczyzny, w workowatych spodniach, meloniku i małym wąsikiem, poruszającego się w charakterystyczny, nieco przerysowany sposób. Do najbardziej znanych filmów Chaplina należą: Włóczęga (1915), Brzdąc (1921), Światła wielkiego miasta (1931) czy Dyktator (1940).
R19LRbBi5rZ2t1
Niezwykle popularnymi przedstawicielami komedii byli również Stan Laurel i Oliver Hardy znani jako Flip i Flap. Duet ten stosował głównie komizm sytuacyjny, jeden z bohaterów wplątywał swojego przyjaciela w szereg zabawnych sytuacji i kłopotów.
Za jedną z najlepszych komedii wszechczasów uznaje się film Pół żartem, pół serio w reżyserii i według scenariusza Billy’ego Wildera. Główne role zagrali, jeden z najlepszych aktorów komediowych, Jack Lemmon oraz ikona kina, Marilyn Monroe.
R13RjMAVzhXqH1
Popularną postacią komediową jest również Rowan Atkinson. Grany przez niego Jaś Fasola przyniósł aktorowi ogromną popularność na całym świecie. Rola ta jest przykładem komedii fizycznej, która polega na tym, że komizm oparty jest, nie na dialogu, lecz mowie ciała aktora i jego mimice.
Jednym z najbardziej znanych i cenionych współczesnych twórców komediowych jest Woody Allen. Filmy amerykańskiego reżysera charakteryzują inteligentne dialogi, często melancholijny, neurotyczny charakter, jak i to, że większość kręcona jest w Nowym Jorku. Wśród najważniejszych dzieł wymienić można: Annie Hall, Manhattan, Złote czasy radia, Strzały na Broadwayu, O północy w Paryżu czy Blue Jasmine.
RfmR3GEL9RUqY1
RcMnuy2nOu4t21
R1RFgMWRV0BQc1
Czarna Komedia
Jedna z odmian komedii, której głównym przedmiotem żartu są rzeczy i tematy na ogół przyjęte za tematy poważne tabu, choroby. Twórcy stosują absurdalny komizm, łączą elementy klasycznej komedii z horrorem czy sci‑fi. Częstym tematem są ludzkie słabostki, umyślnie uwydatnione, przerysowane przez twórców, by wzmocnić efekt i zmusić widza do głębszych przemyśleń.
Wielu twórców stosuje w swoich filmach elementy czarnej komedii. Wymienić tu można: Quentina Tarantino i kultowe Pulp Fiction, Tima Burtona (Marsjanie atakują), Jean‑Pierre Jeuneta (Delicatessen) czy Ze śmiercią jej do twarzy Roberta Zemeckisa. Czarny humor był również podstawą i nieodłącznym elementem twórców Latającego Cyrku Monty Pythona.
RNNOXU8TpBG261
RHUlwIgStzDSY1
RW5QXE9S864XQ1
Gatunki filmowe cz. 4
Dramat
Dramat jako gatunek filmowy, to bardzo szerokie i ogólne pojęcie, którego spectrum obejmować może wiele problemów dotykających człowieka i jego losów. Stosowany jest często do kategoryzowania filmów nie wpisują‑cych się w ramy pozostałych gatunków filmowych. Dzieła te mają jednak wspólną cechę jaką jest znacznie poważniejszy ton filmu.
Sztandarowym przykładem jest melodramat. Cechuje go wyraźnie zarysowana intryga, elementy patosu, wzruszenia, podniosły ton, który niekiedy może przybierać przerysowaną formę, mający za zadanie wpływanie na emocje widza, budzenie silnych wzruszeń. Najczęściej wykorzystywany motyw to losy dwóch zakochanych w sobie osób, których miłość wystawiona jest na wiele prób, nierzadko kończącą się śmiercią jednego lub obojga z bohaterów.
Za pierwszy melodramat uznaje się Romans miłosny L. Nongueta i L. Heilbronna. Jednak to D.W. Griffith zapisał się jako pierwszy mistrz tego gatunku. Jego dzieło, Złamana Lilia (1919), stało się klasykiem i filmem będącym wzorem dla reszty twórców.
Jednym z najbardziej znanych melodramatów jest Przeminęło z wiatrem z 1939 r. Ekranizacja powieści Margaret Mitchell zachwycała widzów swoim rozmachem. Ponad czterogodzinna opowieść to historia o miłości Scarlett O'Hara (Vivien Leigh) do Rhetta Butlera (Clark Gable) osadzona w czasach wojny secesyjnej.
RrrhDs16o8Ci81
W historii kina, dramat jest prawdopodobnie jednym z najpopularniejszych gatunków filmowych. Twórcy w swoich filmach poruszają liczne problemy. Złota Era Hollywood przyniosła wiele niezapomnianych dzieł. W 1950 r. wydano film Wszystko o Ewie, obraz ilustrujący bezwzględne mechanizmy rządzące przemysłem filmowym. Rok później premierę miał film Tramwaj Zwany pożądaniem, będący adaptacją sztuki Tennessee Williamsa pod tym samym tytułem.
R1F8HUJZ7BndS1
R1aG0pPzJlevU1
Częstym motywem wykorzystywanym przez twórców dramatów są biografie znanych osób. Opisywane są pojedyncze wydarzenia lub całe życiorysy. Do najbardziej znanych należą:
biografie polityków: – Lincoln o prezydencie Stanów Zjednoczonych, – Królowa będąca biografią Królowej Elżbiety II, – Jak Zostać Królem o Królu Jerzym VI, – Jackie o Jacqueline Bouvier Kennedy;
R1NpJfuOrGRvF1
R1Pzt66HLl8ru1
historie działaczy społecznych: Obywatel Milk, Ghandi;
R13f5LSxnvBmI1
artystów i uczonych: Ray, Capote, Piękny Umysł, Amadeusz.
R1LVFV2PrKCwJ1
RhmaI5nltd3Sa1
RG15lwYsA9bzi1
Film pt. Filmy, które zdobyły oscarową Wielką Piątkę
RvIV6Op5xJETy
Audiobook pt. Ikony światowego filmu – aktorzy
RNlG6quHhZpNq1
Zadania
R11YS9UurxNuv
Ćwiczenie 1
R1ckwaJtIfUjy
Ćwiczenie 2
ROZl8orqi6tE5
Ćwiczenie 3
R1UICPtmpgVFu
Ćwiczenie 4
Połącz w pary aktora z filmem, w którym grał. Vivien Leigh Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Jack Lemmon Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Bela Lugosi Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Brigitte Bardot Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Linda Blair Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula
Połącz w pary aktora z filmem, w którym grał. Vivien Leigh Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Jack Lemmon Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Bela Lugosi Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Brigitte Bardot Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula Linda Blair Możliwe odpowiedzi: 1. I Bóg stworzył kobietę, 2. Przeminęło z wiatrem, 3. Pół żartem, pół serio, 4. Egzorcysta, 5. Książę Dracula
Przeciągając podane elementy połącz w pary aktora z filmem, w którym grał.
<i>Pół żartem, pół serio</i>, <i>Egzorcysta</i>, <i>I Bóg stworzył kobietę</i>, <i>Książę Dracula</i>, <i>Przeminęło z wiatrem</i>
Vivien Leigh
Jack Lemmon
Bela Lugosi
Brigitte Bardot
Linda Blair
RoHiksu1yCEm8
Ćwiczenie 5
RmvwknZoovMrQ
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj nazwiska reżyserów do filmów. La Strada Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini Światła wielkiego miasta Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini Blue Jasmine Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini Podziemny krąg Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini
Przyporządkuj nazwiska reżyserów do filmów. La Strada Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini Światła wielkiego miasta Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini Blue Jasmine Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini Podziemny krąg Możliwe odpowiedzi: 1. David Fincher, 2. Charlie Chaplin, 3. Woody Allen, 4. Federico Fellini
Przeciągając podane elementy przyporządkuj nazwiska reżyserów do filmów.
Federico Fellini, Charlie Chaplin, David Fincher, Woody Allen
La Strada
Światła wielkiego miasta
Blue Jasmine
Podziemny krąg
RglJrcnn7udy6
Ćwiczenie 7
R1HA5OZC6q3Yu
Ćwiczenie 8
RpoqP4kBM4Dj2
Ćwiczenie 9
RW4yW7kKrdBay
Ćwiczenie 10
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Film Noir Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie)., 2. Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., 3. Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie. Horror Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie)., 2. Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., 3. Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie. Thriller Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie)., 2. Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., 3. Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Film Noir Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie)., 2. Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., 3. Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie. Horror Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie)., 2. Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., 3. Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie. Thriller Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie)., 2. Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., 3. Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie.
Przeciągając podane elementy połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Gatunek filmowy powstały w USA w latach 30. XX w. jednak jego największy rozkwit datuje się na lata 40. i 50. XX w. Filmy były czarno-białe, stosowano kadry pełne cieni, w celu spotęgowania tajemniczego charakteru filmu. Główny bohater uwikłany był misternie uknutą intrygę., Gatunek filmowy, który ma wywołać u widza poczucie niepewności czy nawet strach, osią filmu są tajemnicze, niezrozumiałe wydarzenia, a niekiedy też zawiłe intrygi. Główny bohater staje w walce o najwyższe dobra, często o własne życie., Gatunek filmowy mający na celu wywołanie u widza poczucia przerażenia, lęku czy nawet obrzydzenia. Częstym elementem filmów są zjawiska nadprzyrodzone, duchy, zjawy, nawiedzone czy opuszczone miejsca, wampiry czy umarli powstający z grobów (zombie).
Film Noir
Horror
Thriller
RKIpqJr8Jbn6x
Ćwiczenie 11
RNMOGR7peFyjk
Ćwiczenie 12
Połącz aktorów z filmami, w których grali. Marlon Brando Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Heath Ledger Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Max Schreck Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Marilyn Monroe Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Jodie Foster Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio
Połącz aktorów z filmami, w których grali. Marlon Brando Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Heath Ledger Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Max Schreck Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Marilyn Monroe Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio Jodie Foster Możliwe odpowiedzi: 1. Nosferatu – symfonia grozy, 2. Tramwaj Zwany Porządaniem, 3. Mroczny rycerz, 4. Milczenie owiec, 5. Pół żartem, pół serio
Połącz aktorów z filmami, w których grali.
<i>Milczenie owiec</i>, <i>Nosferatu – symfonia grozy</i>, <i>Mroczny rycerz</i>, <i>Pół żartem, pół serio</i>, <i>Tramwaj Zwany Porządaniem</i>
Marlon Brando
Heath Ledger
Max Schreck
Marilyn Monroe
Jodie Foster
R5bxGkEtIw0h9
Ćwiczenie 13
Połącz filmy z gatunkami, które reprezentują: Western Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Slasher Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Musical Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Thriller Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Komedia Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza
Połącz filmy z gatunkami, które reprezentują: Western Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Slasher Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Musical Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Thriller Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza Komedia Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Jak poślubić milionera, 3. Skarb Sierra Madre, 4. Halloween, 5. Psychoza
Połącz filmy z gatunkami, które reprezentują:
<i>Psychoza</i>, <i>Skarb Sierra Madre</i>, <i>Halloween</i>, <i>Jak poślubić milionera</i>, <i>Hair</i>
Western
Slasher
Musical
Thriller
Komedia
mbf4f6eb2f316dce1_0000000000324
Słownik pojęć
Fanatyskop
Fanatyskop
ruchoma odmiana latarni pozwalająca na wyświetlanie slajdów. Historia kina. Tom 1. Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Swoińska, Rafał Syska, Kraków 2009, s. 29‑30.
Slasher
Slasher
pochodzi od angielskiego słowa slash – ciąć. Rodzaj horroru, w którym liczba bohaterów zmniejsza się przez dziwne wydarzenia. Punktem kulminacyjnym filmu jest konfrontacja głównego bohatera z antagonistą. Przy życiu zostaje najczęściej młoda, ładna, inteligentna dziewczyna. Bartłomiej Paszylk, Słownik gatunków i zjawisk filmowych, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010, s. 242‑243.
Stereoskop
Stereoskop
specjalny przyrząd optyczny służący do oglądania dwóch fotografii tej samej rzeczy jednocześnie. Dzięki temu zabiegowi obserwujący ma wrażenie trójwymiarowości. Encyklopedia PWN w trzech tomach, Tom III, P‑Z, Warszawa 1999, s. 418
Stroboskop
Stroboskop
urządzenie służące do pomiaru częstotliwości ruchu okresowego danego przedmiotu przez oświetlanie go błyskami o dużej częstotliwości, także lampa dyskotekowa dająca silne i krótkotrwałe błyski światła. Encyklopedia PWN w trzech tomach, Tom III, P‑Z, Warszawa 1999, s. 436
mbf4f6eb2f316dce1_0000000000360
Galeria dziełsztuki
RXOxn3zi477D91
R1FmALsBtxtI41
R3euV6Ml2iUOi1
R1XxB5B2YeXAh1
R3i1tr8eScFz31
RmL0MYkhkVZM51
Rs5kfzN5sG4Fo1
RDTyxp36U86yu1
R2uW8Z3G4zw331
R12PwndmMJLeu1
R1ajrAJr5M4jx1
R1G9DIALI2kaI1
R161lIPOEADJk1
Ry130WQEKkki21
R41WldJtdjayB1
RIZrHRmjhVGnY1
RfmR3GEL9RUqY1
RcMnuy2nOu4t21
RNNOXU8TpBG261
RHUlwIgStzDSY1
RW5QXE9S864XQ1
R1NpJfuOrGRvF1
R1Pzt66HLl8ru1
R1LVFV2PrKCwJ1
RhmaI5nltd3Sa1
Bibliografia
Literatura przedmiotu:
1001 filmów, które musisz zobaczyć, red. Steven Jay Schneider, Warszawa 2017
Encyklopedia PWN w trzech tomach, Warszawa 1999
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. T. 1 Podróż pierwsza 1913–1949, Kraków 1981
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. T. 2: Podróż druga 1950–1959, Kraków 1987
Marek Hendrykowski, Leksykon gatunków filmowych, Poznań‑Wrocław 2001;
Historia kina. Tom 1. Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Swoińska, Rafał Syska, Kraków 2009
Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Swoińska, Rafał Syska, Kraków 2011
Historia kina. Tom 3. Kino nowofalowe, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Swoińska, Rafał Syska, Kraków 2015
Mariola Jankun‑Dopartowa, Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk 2000
Piotr Kletowski, Europejskie kino gatunków, Kraków 2016
Tadeusz Lubelski, Encyklopedia kin, Kraków 2010
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego: twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009
Tadeusz Lubelski, Kino Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków 1997
Wojciech Orliński, 10 lat emocji. Kino polskie 2005‑2015, Warszawa 2015;
Bartłomiej Paszylk, Słownik gatunków i zjawisk filmowych, Warszawa – Bielsko Biała 2010
Jerzy Płażewski, Historia filmu 1985‑2005, Warszawa 2001
Jerzy Płażewski, Historia filmu dla każdego, Warszawa 1968
Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009
Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko‑Biała, 2005
Joanna Wojnicka, Rafał Syska, Historia filmu. Od Edisona do Nolana, Bielsko‑Biała 2015