Rodzaje map i szkiców leśnych LMN i papierowych
LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej – operator maszyn leśnych 834105
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie operator maszyn leśnych (kod cyfrowy zawodu 834105): obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej, w tym obsługa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach z zakresu zagospodarowania oraz użytkowania lasu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych założeń dotyczących korzystania z map i szkiców leśnych, w tym map pozwalających określać i zaznaczać drzewostan do cięć.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
LES.01.2. Podstawy operatora maszyn leśnych
Osoba ucząca się:
LES.01.2.2) posługuje się szkicami, planami i mapami z zakresu gospodarki leśnej:
LES.01.2.2.1) odczytuje informacje zamieszczone na szkicach;
LES.01.2.2.2) odczytuje rysunki techniczne;
LES.01.2.2.3) odczytuje informacje zawarte na mapach leśnych;
LES.01.2.2.4) sporządza szkice z zakresu gospodarki leśnej.
LES.01.5. Wykonywanie prac z zakresu użytkowania lasu
Osoba ucząca się:
LES.01.5.4) wykonuje prace z zakresu przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego:
a) wyznacza szlaki operacyjne w drzewostanach,
b) wyznacza miejsce składowania surowca drzewnego:
LES.01.5.4.1) interpretuje informacje przedstawione na szkicu zrębowym (powierzchni) przekazanym przez zarządcę lub właściciela lasu w zakresie przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego;
LES.01.5.4.2) dobiera szerokość szlaku operacyjnego i odstęp między osiami szlaków operacyjnych do poziomu techniki pozyskiwania surowca drzewnego;
LES.01.5.4.3) wyznacza przebieg szlaków operacyjnych w drzewostanie;
LES.01.5.4.4) wykonuje szlaki operacyjne w drzewostanie;
LES.01.5.4.5) dobiera miejsce składowania do oszacowanej ilości surowca drzewnego;
LES.01.5.4.6) przygotowuje miejsce składowania surowca drzewnego;
LES.01.5.4.7) wykonuje oznakowanie powierzchni, na której prowadzone jest pozyskanie surowca drzewnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięćMapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć
Praca z mapą interaktywną wspiera zdobycie następujących umiejętności:
posługiwanie się szkicami, planami oraz mapami z zakresu gospodarki leśnej;
analiza infromacji zamieszczonych na szkicach oraz mapach leśnych;
analiza informacji przedstawionych na szkicu zrębowym (powierzchni) przekazanym przez zarządcę lub właściciela lasu w zakresie przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego;
sporządzanie szkiców z zakresu gospodarki leśnej;
wykonywanie prac z zakresu przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego, takich jak m.in. wyznaczanie szlaków operacyjnych w drzewostanach czy miejsca składowania surowca drzewnego.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z rodzajów map oraz szkiców LMN i papierowych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej rodzajów map oraz szkiców LMN i papierowych.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć z ćwiczeniami 1–7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o tym, jak przygotować drzewostany do cięć. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć
Praca w parach
Po objaśnieniu przez nauczyciela działania multimedium uczniowie przystępują do pracy z mapą. Nauczyciel może dać uczniom swobodę w użytkowaniu zasobu lub polecić im wykonanie konkretnych czynności. W trakcie pracy uczniów czuwa nad jej przebiegiem, udzielając wskazówek.
Po skończonej pracy uczniowie mogą zapisać i/lub wydrukować mapę.
2. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Po wykonaniu ćwiczeń dotyczących map BDL zawartych w e‑materiale uczniowie mogą zapoznać się z różnymi mapami znajdującymi się na stronie internetowej Banku Danych o Lasach (bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy). Są to m.in. mapa form własności, mapa drzewostanów, mapa siedlisk leśnych, mapa zbiorowisk roślinnych. W portalu po kliknięciu przycisku Podkłady można też przełączać się np. z mapy topograficznej na mapę OpenStreetMap lub na ortofotomapę Polski albo na mapę drogową. Uczniowie wspólnie z nauczycielem sprawdzają na przykład, jakie siedliska leśne znajdują się w ich okolicy, jakie gatunki drzew przeważają w tym rejonie, do kogo należą obszary leśne. W ten sposób ćwiczą umiejętności posługiwania się mapami BDL.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć
Praca w grupach
Nauczyciel zleca 3–5 grupom zadanie domowe, które wykonają przy użyciu multimedium. Warto, aby zadanie wymagało wykorzystania jak największej liczby funkcji dostępnych w multimedium i skupiało się wokół najważniejszych czynności zawodowych.
Uczniowie zapisują mapę z wykonanym zadaniem i udostępniają plik w chmurze lub innym środowisku wskazanym przez nauczyciela.
Na początku zajęć nauczyciel odnosi się do efektów pracy grup. Może wyświetlić mapy na tablicy interaktywnej, aby je pokrótce omówić.
Ocenie podlega dokładność i rzetelność w wykonaniu zadania.
2. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Jako zadanie dodatkowe uczniowie zapoznają się z różnymi mapami znajdującymi się na stronie internetowej Banku Danych o Lasach (bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy). Korzystając z map, określają formę własności lasów znajdujących się w okolicy, wyszukują informacje o siedliskach leśnych oraz gatunkach drzew, które przeważają w okolicznych lasach. Zdobyte dane mogą przedstawić w postaci krótkiej prezentacji, mapy myśli lub plakatu i zamieścić je w chmurze, na ZPE lub innym środowisku wskazanym przez nauczyciela.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimedium;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą wrócić do zasobu po lekcji, aby poznać lepiej jego możliwości i przećwiczyć to, co najbardziej ich interesuje.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
