E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje map i szkiców leśnych LMN i papierowych

LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej – operator maszyn leśnych 834105

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie operator maszyn leśnych (kod cyfrowy zawodu 834105): obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej, w tym obsługa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach z zakresu zagospodarowania oraz użytkowania lasu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych założeń dotyczących korzystania z map i szkiców leśnych, w tym map pozwalających określać i zaznaczać drzewostan do cięć.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:

LES.01.2. Podstawy operatora maszyn leśnych

Osoba ucząca się:

LES.01.2.2) posługuje się szkicami, planami i mapami z zakresu gospodarki leśnej:

  • LES.01.2.2.1) odczytuje informacje zamieszczone na szkicach;

  • LES.01.2.2.2) odczytuje rysunki techniczne;

  • LES.01.2.2.3) odczytuje informacje zawarte na mapach leśnych;

  • LES.01.2.2.4) sporządza szkice z zakresu gospodarki leśnej.

LES.01.5. Wykonywanie prac z zakresu użytkowania lasu

Osoba ucząca się:

LES.01.5.4) wykonuje prace z zakresu przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego:

a) wyznacza szlaki operacyjne w drzewostanach,

b) wyznacza miejsce składowania surowca drzewnego:

  • LES.01.5.4.1) interpretuje informacje przedstawione na szkicu zrębowym (powierzchni) przekazanym przez zarządcę lub właściciela lasu w zakresie przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego;

  • LES.01.5.4.2) dobiera szerokość szlaku operacyjnego i odstęp między osiami szlaków operacyjnych do poziomu techniki pozyskiwania surowca drzewnego;

  • LES.01.5.4.3) wyznacza przebieg szlaków operacyjnych w drzewostanie;

  • LES.01.5.4.4) wykonuje szlaki operacyjne w drzewostanie;

  • LES.01.5.4.5) dobiera miejsce składowania do oszacowanej ilości surowca drzewnego;

  • LES.01.5.4.6) przygotowuje miejsce składowania surowca drzewnego;

  • LES.01.5.4.7) wykonuje oznakowanie powierzchni, na której prowadzone jest pozyskanie surowca drzewnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięćDtEyi1B9OMapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć

Praca z mapą interaktywną wspiera zdobycie następujących umiejętności:

  • posługiwanie się szkicami, planami oraz mapami z zakresu gospodarki leśnej;

  • analiza infromacji zamieszczonych na szkicach oraz mapach leśnych;

  • analiza informacji przedstawionych na szkicu zrębowym (powierzchni) przekazanym przez zarządcę lub właściciela lasu w zakresie przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego;

  • sporządzanie szkiców z zakresu gospodarki leśnej;

  • wykonywanie prac z zakresu przygotowania drzewostanu do pozyskiwania surowca drzewnego, takich jak m.in. wyznaczanie szlaków operacyjnych w drzewostanach czy miejsca składowania surowca drzewnego.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD8sEhMPMLInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z rodzajów map oraz szkiców LMN i papierowych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDpgmGlCLaSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1G8Z9trnPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD3SzKcuElPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDPVGUx1uJNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej rodzajów map oraz szkiców LMN i papierowych.

Instrukcja użytkowaniaDFA6dhfghInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć z ćwiczeniami 1–7.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o tym, jak przygotować drzewostany do cięć. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć

Praca w parach

Po objaśnieniu przez nauczyciela działania multimedium uczniowie przystępują do pracy z mapą. Nauczyciel może dać uczniom swobodę w użytkowaniu zasobu lub polecić im wykonanie konkretnych czynności. W trakcie pracy uczniów czuwa nad jej przebiegiem, udzielając wskazówek.

Po skończonej pracy uczniowie mogą zapisać i/lub wydrukować mapę.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Po wykonaniu ćwiczeń dotyczących map BDL zawartych w e‑materiale uczniowie mogą zapoznać się z różnymi mapami znajdującymi się na stronie internetowej Banku Danych o Lasach (bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy). Są to m.in. mapa form własności, mapa drzewostanów, mapa siedlisk leśnych, mapa zbiorowisk roślinnych. W portalu po kliknięciu przycisku Podkłady można też przełączać się np. z mapy topograficznej na mapę OpenStreetMap lub na ortofotomapę Polski albo na mapę drogową. Uczniowie wspólnie z nauczycielem sprawdzają na przykład, jakie siedliska leśne znajdują się w ich okolicy, jakie gatunki drzew przeważają w tym rejonie, do kogo należą obszary leśne. W ten sposób ćwiczą umiejętności posługiwania się mapami BDL.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Mapa interaktywna Przygotowanie drzewostanu do cięć

Praca w grupach

Nauczyciel zleca 3–5 grupom zadanie domowe, które wykonają przy użyciu multimedium. Warto, aby zadanie wymagało wykorzystania jak największej liczby funkcji dostępnych w multimedium i skupiało się wokół najważniejszych czynności zawodowych.

Uczniowie zapisują mapę z wykonanym zadaniem i udostępniają plik w chmurze lub innym środowisku wskazanym przez nauczyciela.

Na początku zajęć nauczyciel odnosi się do efektów pracy grup. Może wyświetlić mapy na tablicy interaktywnej, aby je pokrótce omówić.

Ocenie podlega dokładność i rzetelność w wykonaniu zadania.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Jako zadanie dodatkowe uczniowie zapoznają się z różnymi mapami znajdującymi się na stronie internetowej Banku Danych o Lasach (bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy). Korzystając z map, określają formę własności lasów znajdujących się w okolicy, wyszukują informacje o siedliskach leśnych oraz gatunkach drzew, które przeważają w okolicznych lasach. Zdobyte dane mogą przedstawić w postaci krótkiej prezentacji, mapy myśli lub plakatu i zamieścić je w chmurze, na ZPE lub innym środowisku wskazanym przez nauczyciela.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimedium;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą wrócić do zasobu po lekcji, aby poznać lepiej jego możliwości i przećwiczyć to, co najbardziej ich interesuje.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści