Na zdjęciu fragment Kremla moskiewskiego. Widać trzy budynki: Cerkiew Wasyla Błogosławionego, Dzwonnicę Iwana Wielkiego i fragment Pałacu. Przed budynkami brukowany plac. Temat lekcji: Muzyka rosyjska na przykładzie Borodina, Rimskiego-Korsakowa i Musorgskiego
Na zdjęciu fragment Kremla moskiewskiego. Widać trzy budynki: Cerkiew Wasyla Błogosławionego, Dzwonnicę Iwana Wielkiego i fragment Pałacu. Przed budynkami brukowany plac. Temat lekcji: Muzyka rosyjska na przykładzie Borodina, Rimskiego-Korsakowa i Musorgskiego
Muzyka rosyjska na przykładzie Borodina, Rimskiego‑Korsakowa i Musorgskiego
Źródło: online-skills.
Ważne daty
1833‑1887 – lata życia Aleksandra Borodina
1839‑1881 – lata życia Modesta Musorgskiego
1844‑1908 – lata życia Nikołaja Rimskiego‑Korsakowa
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1Nc9TW3kvYEL
Scenariusz zajęć do pobrania
Scenariusz zajęć do pobrania
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:
1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:
C) proste utwory,
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
5. wyszukuje nagrania z literatury muzycznej w celu zilustrowania twórczości kompozytorów, cech epoki, charakterystyki stylów, przygotowując prezentacje lub/i, muzyczne portfolio;
Nauczysz się
opisywać twórczość Potężnej Gromadki zwracając uwagę na elementy charakterystyczne - odwoływanie się do folkloru, dźwiękonaśladownictwa.;
rozpoznawać ze słuchu utwory muzyczne;
stosować właściwą terminologię muzyczną.
Potężna Gromadka – rosyjska szkoła narodowa
W romantyzmie wykształciły się tzw. szkoły narodowe. Były to grupy kompozytorów, którzy tworzyli w okresie romantyzmu. Poszczególni kompozytorzy zachwycali się odrębnością narodową, często wykorzystywali w swoich utworach odniesienia do folkloru, mitów, wydarzeń historycznych czy legend. Kompozytorzy dążyli do stworzenia własnego języka muzycznego. Najbardziej znaną grupą kompozytorów należących do rosyjskiej szkoły narodowej jest tzw. Potężna Gromadka, w której skład wchodzą: Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski, Nikołaj Rismki‑Korskaow. Ich twórczość charakteryzuje się emocjonalnością, a także wykorzystywaniem elementów folkloru.
Aleksandr Borodin – pierwszy z Potężnych
Aleksandr Borodin jest pierwszym kompozytorem wchodzącym w skład Potężnej Gromadki. Do jego najbardziej znanych dzieł należą trzy symfonieSymfoniasymfonie, dwa kwintetyKwintetkwintety smyczkowe oraz operęOperaoperęKniaź Igor, której nie zdążył dokończyć za życia. To właśnie z niej pochodzą Tańce Połowieckie, które są najbardziej znanym utworem Borodina.
Rks3lWkKj2Oh91
Ilustracja przedstawia fotografię Aleksandra Borodina, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna został ukazany od ramion w górę oraz w pozycji frontalnej. Kompozytor ubrany jest w marynarkę oraz jasną koszulę z muszką pod szyją. Na ilustracji umieszczone są punkty aktywne, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Borodin Aleksandr, ur. 12 XI 1833, Petersburg, zm. 27 II 1887, tamże, rosyjski kompozytor, z wykształcenia lekarz i chemik. 2. Przedstawiciel Potężnej Gromadki; w twórczości nawiązywał do neoromantyzmu i tradycji muzyki rosyjskiej, 2 symfonie (Es-dur 1867, h-moll, zw. Bohaterską 1876), obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej (1880), opera Kniaź Igor (1890, wg Słowa o wyprawie Igora, ze znanymi Tańcami połowieckimi), dokończona przez Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i Aleksandra Głazunowa, utwory kameralne, pieśni.
Ilustracja przedstawia fotografię Aleksandra Borodina, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna został ukazany od ramion w górę oraz w pozycji frontalnej. Kompozytor ubrany jest w marynarkę oraz jasną koszulę z muszką pod szyją. Na ilustracji umieszczone są punkty aktywne, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Borodin Aleksandr, ur. 12 XI 1833, Petersburg, zm. 27 II 1887, tamże, rosyjski kompozytor, z wykształcenia lekarz i chemik. 2. Przedstawiciel Potężnej Gromadki; w twórczości nawiązywał do neoromantyzmu i tradycji muzyki rosyjskiej, 2 symfonie (Es-dur 1867, h-moll, zw. Bohaterską 1876), obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej (1880), opera Kniaź Igor (1890, wg Słowa o wyprawie Igora, ze znanymi Tańcami połowieckimi), dokończona przez Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i Aleksandra Głazunowa, utwory kameralne, pieśni.
Aleksandr Borodin, wikimedia, domena publiczna
Polecenie 1
Wymień skład wykonawczy Tańców połowieckich z opery Kniaź Igor.
Wymień skład wykonawczy Tańców połowieckich z opery Kniaź Igor.
Wymień skład wykonawczy Tańców połowieckich z opery Kniaź Igor.
Wysłuchaj Tańców Połowieckich z opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina. Opisz emocje towarzyszące Ci podczas słuchania, spróbuj wymienić skład wykonawczy wykorzystany w utworze.
R15IajV8ILvTD
Zdjęcie strony tytułowej wydania partytury i libretta opery "Kniaź Igor". Na stronie Ozdobny tytuł i wiele przedmiotów: dwie włócznie, łuk i strzały, dwa miecze, naczynia, instrumenty. W tle krajobraz. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Aleksandr Borodin, Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor. Wykonawca Enrique Batiz, The State of Mexico Symphony Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór a w zasadzie cykl utworów składający się z … części. Pierwsza część jest pogodna, nostalgiczna, łagodna, ma kantylenową liryczną melodię. Druga część jest taneczna, żywa, wesoła. W głośniejszych fragmentach grają instrumenty dęte blaszane i tamburyn. Trzecia część jest groźna rozpoczyna się grą kotłów i instrumentów dętych blaszanych. Później trochę spokojniejszy ale nadal nerwowy temat wykonują instrumenty smyczkowe i dęte drewniane, pod koniec części powraca temat grany przez instrumenty dęte blaszane i kotły.
Zdjęcie strony tytułowej wydania partytury i libretta opery "Kniaź Igor". Na stronie Ozdobny tytuł i wiele przedmiotów: dwie włócznie, łuk i strzały, dwa miecze, naczynia, instrumenty. W tle krajobraz. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Aleksandr Borodin, Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor. Wykonawca Enrique Batiz, The State of Mexico Symphony Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór a w zasadzie cykl utworów składający się z … części. Pierwsza część jest pogodna, nostalgiczna, łagodna, ma kantylenową liryczną melodię. Druga część jest taneczna, żywa, wesoła. W głośniejszych fragmentach grają instrumenty dęte blaszane i tamburyn. Trzecia część jest groźna rozpoczyna się grą kotłów i instrumentów dętych blaszanych. Później trochę spokojniejszy ale nadal nerwowy temat wykonują instrumenty smyczkowe i dęte drewniane, pod koniec części powraca temat grany przez instrumenty dęte blaszane i kotły.
Strona tytułowa publikacji „Kniaź Igor” (ilustracja) / Aleksandr Borodin, „Kniaź Igor”, „Tańce Połowieckie” (utwór) / online-skills, CC BY 3.0
R166iGehI9Dez
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2
Opisz charakter poszczególnych części Tańców Połowieckich z opery Kniaź Igor.
Opisz charakter poszczególnych części Tańców Połowieckich z opery Kniaź Igor.
Opisz charakter poszczególnych części Tańców Połowieckich z opery Kniaź Igor.
Wysłuchaj jak brzmi fragment utworu Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor zagrany na oboju, a następnie przygotuj flet i spróbuj go zagrać z nut.
RHVt6ZSlnGu14
Na nagraniu obój gra pogodną, nostalgiczną, łagodną, kantylenową, liryczną melodię rozpoczynającą Tańce Połowieckie z opery Kniaź Igor.
Aleksandr Borodin, „Tańce połowieckie” z opery „Kniaź Igor”, obój, wyk. Muzyk z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Aleksandr Borodin, „Tańce połowieckie” z opery „Kniaź Igor”, obój, wyk. Muzyk z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Na nagraniu obój gra pogodną, nostalgiczną, łagodną, kantylenową, liryczną melodię rozpoczynającą Tańce Połowieckie z opery Kniaź Igor.
R1DHVo5JyphVc
Zapis nutowy melodii z Tańców połowieckich z opery Kniaź Igor. Melodia zapisana jest w tonacji G-dur. Metrum cztery czwarte. Kolejne dźwięki zapisu a a e2 d2 e2 c2 h a h c2 d2 e2 h a g e e a h a g fis g fis e.
Zapis nutowy utworu „Tańce połowieckie” z opery „Kniaź Igor”, musescore.com, CC BY 3.0
Nikołaj Rimski‑Korsakow – mistrz orkiestracji
Nikołaj Rimski‑Korsakow był członkiem Potężnej Gromadki. Uważany był za mistrza orkiestracji - potrafił dobierać i określać styl gry instrumentów w orkiestrze. To on pomógł w napisaniu partytury Partyturapartytury Tańców Połowieckich, a także dokończył Kniazia Igora po śmierci Borodina. Rimski‑Korsakow napisał 15 oper, 3 symfonieSymfoniasymfonie, a także dzieła kameralne, kantatyKantatakantaty, miniatury orkiestrowe. Jego najbardziej znaną kompozycją jest Szeherezada,suitaSuitasuita orkiestrowa, która inspirowana była arabskimi Baśniami z tysiąca i jednej nocy – zbioru opowiadań i legend o sułtanie Szachrijarze i jego żonie Szeherezadzie. Innym znanym utworem kompozytora jest Lot trzmiela, który jest przykładem muzyki ilustracyjnej.
RYb2Tytw1uudD
Ilustracja przedstawia fotografię Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, rosyjskiego kompozytora. Starszy mężczyzna został ukazany w pozycji siedzącej. Kompozytor ma bujną brodę oraz małe, okrągłe okulary. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Urodził się 18 III 1844 w Tichwinie. Początkowo nie zamierzał poświęcić się zawodowo muzyce, 1856–62 kształcił się w Korpusie Morskim w Petersburgu, a po jego ukończeniu odbył 3-letni rejs dookoła świata na pokładzie klipra Ałmaz. 2. Pod wpływem Milija Bałakiriewa i innych kompozytorów (późniejszych członków Potężnej Gromadki) podjął w latach siedemdziesiątych samodzielne systematyczne studia w zakresie kontrapunktu i przeredagował wiele swych wcześniejszych utworów. W 1871 został profesorem konserwatorium w Petersburgu, od 1874 kierował,
założonym przez Bałakiriewa, Bezpłatną Szkołą Muzyczną. Zdobył uznanie jako pedagog muzyczny; jego uczniami byli m.in.: Anatolij Ladow, Siergiej Taniejew, Michaił Ippolitow-Iwanow, Anton Arenski, Aleksandr Głazunow, Igor Strawinski, Siergiej Prokofjew. 3. W 1886–1900 Rimski-Korsakow dyrygował koncertami muzyki rosyjskiej organizowanymi przez W. Bielajewa; dwukrotnie zaprezentował się jako kompozytor i dyrygent w Paryżu — 1889 na Wystawie Paryskiej i 1907 podczas serii tzw. koncertów historycznych. Zmarł 21 VI 1908 w Lubieńsku.
Ilustracja przedstawia fotografię Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, rosyjskiego kompozytora. Starszy mężczyzna został ukazany w pozycji siedzącej. Kompozytor ma bujną brodę oraz małe, okrągłe okulary. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Urodził się 18 III 1844 w Tichwinie. Początkowo nie zamierzał poświęcić się zawodowo muzyce, 1856–62 kształcił się w Korpusie Morskim w Petersburgu, a po jego ukończeniu odbył 3-letni rejs dookoła świata na pokładzie klipra Ałmaz. 2. Pod wpływem Milija Bałakiriewa i innych kompozytorów (późniejszych członków Potężnej Gromadki) podjął w latach siedemdziesiątych samodzielne systematyczne studia w zakresie kontrapunktu i przeredagował wiele swych wcześniejszych utworów. W 1871 został profesorem konserwatorium w Petersburgu, od 1874 kierował,
założonym przez Bałakiriewa, Bezpłatną Szkołą Muzyczną. Zdobył uznanie jako pedagog muzyczny; jego uczniami byli m.in.: Anatolij Ladow, Siergiej Taniejew, Michaił Ippolitow-Iwanow, Anton Arenski, Aleksandr Głazunow, Igor Strawinski, Siergiej Prokofjew. 3. W 1886–1900 Rimski-Korsakow dyrygował koncertami muzyki rosyjskiej organizowanymi przez W. Bielajewa; dwukrotnie zaprezentował się jako kompozytor i dyrygent w Paryżu — 1889 na Wystawie Paryskiej i 1907 podczas serii tzw. koncertów historycznych. Zmarł 21 VI 1908 w Lubieńsku.
Odpowiedz na pytanie: Jak zmieniał się charakter i tempo utworu Szecherezada?
Odpowiedz na pytanie: Jak zmieniał się charakter i tempo utworu Szecherezada?
Odpowiedz na pytanie: Jak zmieniał się charakter i tempo utworu Szecherezada?
Wysłuchaj poniższego fragmentu utworu i zwróć uwagę na tempo utworu. Zauważ, że tempo utworu jest zróżnicowane - utwór posiada bardzo szybkie momenty oraz spokojne i powolne. Czy jesteś w stanie wymienić instrumenty wykonujące ten fragment?
RMeYbijxzcaeD
Ilustracja z baśni “Księgi tysiąca i jednej nocy”. Ilustracja składa się z trzech obrazków. Na pierwszym sułtan, kobieta która szepcze mu coś na ucho i obserwująca tę scenę osoba. Na drugim obrazku dwie łodzie na akwenie wodnym. Na jednym znajdują się mężczyźni a na drugim kobiety. Na trzecim obrazku narada 6 mężczyzn. Jeden z nich jest inaczej, bardziej bogato ubrany. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Nikołaj Rimski- Korsakow, Szeherezada. Wykonawca: Hugh Maguire oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez orkiestrę symfoniczną, pełen dynamicznych i nagłych zwrotów akcji. Po groźnym wstępie, solowe popisy skrzypka, później muzyka przypominająca pogoń lub szybkie przemieszczanie się . Jeszcze później muzyka przypomina walkę. Za chwilę brzmi utwór kojarzący się balem w pałacu.
Ilustracja z baśni “Księgi tysiąca i jednej nocy”. Ilustracja składa się z trzech obrazków. Na pierwszym sułtan, kobieta która szepcze mu coś na ucho i obserwująca tę scenę osoba. Na drugim obrazku dwie łodzie na akwenie wodnym. Na jednym znajdują się mężczyźni a na drugim kobiety. Na trzecim obrazku narada 6 mężczyzn. Jeden z nich jest inaczej, bardziej bogato ubrany. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Nikołaj Rimski- Korsakow, Szeherezada. Wykonawca: Hugh Maguire oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez orkiestrę symfoniczną, pełen dynamicznych i nagłych zwrotów akcji. Po groźnym wstępie, solowe popisy skrzypka, później muzyka przypominająca pogoń lub szybkie przemieszczanie się . Jeszcze później muzyka przypomina walkę. Za chwilę brzmi utwór kojarzący się balem w pałacu.
Ilustracja z baśni z „Księgi tysiąca i jednej nocy” (ilustracja) / Nikołaj Rimski-Korsakow, „Szeherezada” (utwór) (fragment) / online-skills, CC BY 3.0
RizOdlws2I90t
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4
Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób kompozytor przedstawił za pomocą muzyki latającego owada?
Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób kompozytor przedstawił za pomocą muzyki latającego owada?
Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób kompozytor przedstawił za pomocą muzyki latającego owada?
Wysłuchaj kompozycji Lot trzmiela Nikołaja Rimskiego‑Korsakowa. Opisz elementy muzyczne, które imitują latającego trzmiela.
R199HYQMCbBu8
Na zdjęciu trzmiel siedzi na różowym kwiatku. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Nikołaj Rimski-Korsakow ,„Lot Trzmiela” z opery „Bajka o carze Sałtanie”, wykonawca: Metropolitan Symphony Orchestra oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem.
Na zdjęciu trzmiel siedzi na różowym kwiatku. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Nikołaj Rimski-Korsakow ,„Lot Trzmiela” z opery „Bajka o carze Sałtanie”, wykonawca: Metropolitan Symphony Orchestra oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem.
Trzmiel (ilustracja) / Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela (utwór) / online-skills, CC BY 3.0
RBfUACSrW1TVO
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Modest Musorgski – mistrz miniatur muzycznych
Modest Musorgski był członkiem Potężnej Gromadki. Był oficerem wojskowym, jednak zrezygnował z tej funkcji dla muzyki. Pomimo braku formalnego wykształcenia muzycznego potrafił grać na fortepianie i komponować. Jego najbardziej znanym dziełem są Obrazki z wystawy – cykl dziesięciu miniatur fortepianowych, z których każda nosi inny tytuł: Gnom, Stary zamek, Tuileries, Bydło, Taniec kurcząt w skorupkach, Samuel Goldenberg i Szmuł, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na kurzej stopce, Wielka Brama w Kijowie. Kompozycja jest przykładem muzyki programowej i ilustracyjnej.
RD2cLUlmw6Qvj
Ilustracja przedstawia portret Modesta Musorgskiego, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna ukazany jest z lewego półprofilu od ramion w górę. Kompozytor ma bujne włosy oraz zapuszczoną brodę. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Urodził się 21 III 1839 w Kariewie (gubernia pskowska). 2. Był członkiem Potężnej Gromadki. W Petersburgu kształcił się w szkole wojskowej i uczył się gry fortepianowej u Gerkego; w dziedzinie kompozycji był samoukiem (już 1852 wydał swój młodzieńczy utwór, fortepianową Polkę podchorążacką). W 1856–58 służył jako oficer w Pułku Preobrażeńskim. 3. Zetknąwszy się z kompozytorami: Aleksandrem Dargomyżskim, Milijem Bałakiriewem, Aleksandrem Borodinem, Cezarem Cui, Nikołajem Rimskim-Korsakowem porzucił służbę wojskową i poświęcił się komponowaniu. 4. Pod kierunkiem Bałakiriewa pisał sonaty, pieśni, rozpoczął symfonię. Zarobkował m.in. jako pianista: solista (podziwiany improwizator) i akompaniator (m.in. występy ze śpiewaczką D. Leonową).
Ilustracja przedstawia portret Modesta Musorgskiego, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna ukazany jest z lewego półprofilu od ramion w górę. Kompozytor ma bujne włosy oraz zapuszczoną brodę. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Urodził się 21 III 1839 w Kariewie (gubernia pskowska). 2. Był członkiem Potężnej Gromadki. W Petersburgu kształcił się w szkole wojskowej i uczył się gry fortepianowej u Gerkego; w dziedzinie kompozycji był samoukiem (już 1852 wydał swój młodzieńczy utwór, fortepianową Polkę podchorążacką). W 1856–58 służył jako oficer w Pułku Preobrażeńskim. 3. Zetknąwszy się z kompozytorami: Aleksandrem Dargomyżskim, Milijem Bałakiriewem, Aleksandrem Borodinem, Cezarem Cui, Nikołajem Rimskim-Korsakowem porzucił służbę wojskową i poświęcił się komponowaniu. 4. Pod kierunkiem Bałakiriewa pisał sonaty, pieśni, rozpoczął symfonię. Zarobkował m.in. jako pianista: solista (podziwiany improwizator) i akompaniator (m.in. występy ze śpiewaczką D. Leonową).
Modest Musorgski, wikipedia, domena publiczna
Polecenie 5
Przypomnij sobie co oznaczają skróty ff, sf i p.
Przypomnij sobie co oznaczają skróty ff, sf i p.
Przypomnij sobie co oznaczają skróty ff, sf i p.
Wysłuchaj poniższego utworu i zwróć uwagę na jego dynamikę. Czy jesteś w stanie określić co oznaczają zapisy typu: ff, sf, p na poniższym fragmencie partytury?
RBjvsQ77OuTAW
Zapis nutowy początku utworu Gnom z Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Partie obu rąk zapisano w kluczu basowym. Po kluczach basowych sześć bemoli i określenie tempa sempre vivo . W zapisie często zmienia się dynamika . Pierwszy takt ma być zagrany fortissimo, w drugim kompozytor nakazał grać sforzando, w trzecim piano, w piątym znów fortissimo. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Modest Musorgski, Obrazki z wystawy Gnom. Wykonawca Byron Janis oraz odtworzy się muzyka. Groźny, dynamiczny, tajemniczy utwór wykonany jest na fortepianie. Bardzo często zmienia się dynamika i tempo.
Zapis nutowy początku utworu Gnom z Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Partie obu rąk zapisano w kluczu basowym. Po kluczach basowych sześć bemoli i określenie tempa sempre vivo . W zapisie często zmienia się dynamika . Pierwszy takt ma być zagrany fortissimo, w drugim kompozytor nakazał grać sforzando, w trzecim piano, w piątym znów fortissimo. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Modest Musorgski, Obrazki z wystawy Gnom. Wykonawca Byron Janis oraz odtworzy się muzyka. Groźny, dynamiczny, tajemniczy utwór wykonany jest na fortepianie. Bardzo często zmienia się dynamika i tempo.
Zapis nutowy (ilustracja) / Modest Musorgski, „Obrazki z wystawy”, „Gnom„ (utwór) / online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 6
Wyszukaj w Internecie informacje na temat folkloru rosyjskiego oraz okresu romantyzmu. Zaprezentuj te informacje klasie w dowolnej formie.
Wyszukaj w Internecie informacje na temat folkloru rosyjskiego oraz okresu romantyzmu. Zaprezentuj te informacje klasie w dowolnej formie.
Wyszukaj w Internecie informacje na temat folkloru rosyjskiego oraz okresu romantyzmu. Zaprezentuj te informacje klasie w dowolnej formie.
Wyszukaj w Internecie informacji na temat folkloru rosyjskiego oraz okresu romantyzmu. Stwórz prezentację, na której zaprezentujesz inne utwory z repertuaru Potężnej Gromadki, które wpisują się w pojęcie folkloru rosyjskiego.
R1KY0gsbqVjpB
Ćwiczenie 1
Dopasuj imię do nazwiska kompozytora. 1. Musorgski Możliwe odpowiedzi: Aleksandr, Nikołaj, Modest. 2. Borodin Możliwe odpowiedzi: Aleksandr, Nikołaj, Modest. 3. Rimski-Korsakow Możliwe odpowiedzi: Aleksandr, Nikołaj, Modest.
Dopasuj imię do nazwiska kompozytora. 1. Musorgski Możliwe odpowiedzi: Aleksandr, Nikołaj, Modest. 2. Borodin Możliwe odpowiedzi: Aleksandr, Nikołaj, Modest. 3. Rimski-Korsakow Możliwe odpowiedzi: Aleksandr, Nikołaj, Modest.
RVLHw1qzcPgn3
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Potężna Gromadka była grupą kompozytorów rosyjskich. 2. Pierwszym przedstawicielem Potężnej Gromadki był Modest Musorgski. 3. Muzyka rosyjska wykorzystywała elementy folkloru. 4. Szeherezada jest kompozycją opowiadającą o jednym z carów Rosji.
Zaznacz zdania prawdziwe.
Potężna Gromadka była grupą kompozytorów rosyjskich.
Pierwszym przedstawicielem Potężnej Gromadki był Modest Musorgski.
Muzyka rosyjska wykorzystywała elementy folkloru.
Szeherezada jest kompozycją opowiadającą o jednym z carów Rosji.
R1ApkItBGIeG1
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował operę Kniaź Igor? Możliwe odpowiedzi: 1. Aleksandr Borodin, 2. Modest Musorgski, 3. Nikołaj Rimski-Korsakow
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował operę Kniaź Igor? Możliwe odpowiedzi: 1. Aleksandr Borodin, 2. Modest Musorgski, 3. Nikołaj Rimski-Korsakow
R16VpNPhGdHnm
Ćwiczenie 4
Wskaż imiona i nazwiska kompozytorów wchodzących w skład Potężnej Gromadki. Możliwe odpowiedzi: 1. Aleksandr Borodin, 2. Piotr Czajkowski, 3. Aleksnadr Skriabin, 4. Modest Musorgski, 5. Nikołaj Rimski-Korsakow
Zaznacz imiona i nazwiska kompozytorów wchodzących w skład Potężnej Gromadki.
Aleksandr Borodin
Piotr Czajkowski
Aleksnadr Skriabin
Modest Musorgski
Nikołaj Rimski-Korsakow
RiqRkVgB0ULXW
Ćwiczenie 5
Wskaż tytuły dzieł wchodzące w skład Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Lot trzmiela, 2. Gnom, 3. Stary Zamek, 4. Szeherezada, 5. Bydło
Zaznacz tytuły dzieł wchodzące w skład Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego.
Lot trzmiela
Gnom
Stary Zamek
Szeherezada
Bydło
RBtHKpTxH4RKn
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował Lot trzmiela?
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował Lot trzmiela?
R1MAnnOmUFgMz
Ćwiczenie 7
Uporządkuj chronologicznie kompozytorów Potężnej Gromadki. Elementy do uszeregowania: 1. Modest Musorgski, 2. Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Aleksandr Borodin
Uporządkuj chronologicznie kompozytorów Potężnej Gromadki. Elementy do uszeregowania: 1. Modest Musorgski, 2. Nikołaj Rimski-Korsakow, 3. Aleksandr Borodin
Uporządkuj chronologicznie (zaczynając od góry) kompozytorów Potężnej Gromadki.
Aleksandr Borodin
Modest Musorgski
Nikołaj Rimski-Korsakow
Słownik pojęć
Kantata
Kantata
utwór wokalno‑instrumentalny w nastroju uroczystym, złożony m.in. z arii, duetów i chórów.
Kwintet
Kwintet
utwór muzyczny skomponowany na pięć instrumentów lub na pięć głosów.
Opera
Opera
sceniczny dramat muzyczny.
Partytura
Partytura
zapis nutowy utworu muzycznego, podzielony na partie wokalne i instrumentalne.
Suita
Suita
muzyczna cykliczna forma instrumentalna, tzn. zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji; rozkwit suity nastąpił w późnym baroku; suita barokowa składała się z allemande, courante, sarabandy i gigue oraz z intermezzów tanecznych (menuet, gawot) i nietanecznych (preludium, aria);
Symfonia
Symfonia
jedna z głównych wielkich form orkiestrowych, wykształcona pod koniec XVIII w. m.in przez szkołę mannheimską oraz przez tzw. wielkich klasyków wiedeńskich (J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven); budowa symfonii oparta jest na zasadzie cyklu sonatowego.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
J. Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.
Biblioteka muzyczna
R15IajV8ILvTD
Zdjęcie strony tytułowej wydania partytury i libretta opery "Kniaź Igor". Na stronie Ozdobny tytuł i wiele przedmiotów: dwie włócznie, łuk i strzały, dwa miecze, naczynia, instrumenty. W tle krajobraz. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Aleksandr Borodin, Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor. Wykonawca Enrique Batiz, The State of Mexico Symphony Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór a w zasadzie cykl utworów składający się z … części. Pierwsza część jest pogodna, nostalgiczna, łagodna, ma kantylenową liryczną melodię. Druga część jest taneczna, żywa, wesoła. W głośniejszych fragmentach grają instrumenty dęte blaszane i tamburyn. Trzecia część jest groźna rozpoczyna się grą kotłów i instrumentów dętych blaszanych. Później trochę spokojniejszy ale nadal nerwowy temat wykonują instrumenty smyczkowe i dęte drewniane, pod koniec części powraca temat grany przez instrumenty dęte blaszane i kotły.
Zdjęcie strony tytułowej wydania partytury i libretta opery "Kniaź Igor". Na stronie Ozdobny tytuł i wiele przedmiotów: dwie włócznie, łuk i strzały, dwa miecze, naczynia, instrumenty. W tle krajobraz. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Aleksandr Borodin, Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor. Wykonawca Enrique Batiz, The State of Mexico Symphony Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór a w zasadzie cykl utworów składający się z … części. Pierwsza część jest pogodna, nostalgiczna, łagodna, ma kantylenową liryczną melodię. Druga część jest taneczna, żywa, wesoła. W głośniejszych fragmentach grają instrumenty dęte blaszane i tamburyn. Trzecia część jest groźna rozpoczyna się grą kotłów i instrumentów dętych blaszanych. Później trochę spokojniejszy ale nadal nerwowy temat wykonują instrumenty smyczkowe i dęte drewniane, pod koniec części powraca temat grany przez instrumenty dęte blaszane i kotły.
Strona tytułowa publikacji „Kniaź Igor” (ilustracja) / Aleksandr Borodin, „Kniaź Igor”, „Tańce Połowieckie” (utwór) / online-skills, CC BY 3.0
RMeYbijxzcaeD
Ilustracja z baśni “Księgi tysiąca i jednej nocy”. Ilustracja składa się z trzech obrazków. Na pierwszym sułtan, kobieta która szepcze mu coś na ucho i obserwująca tę scenę osoba. Na drugim obrazku dwie łodzie na akwenie wodnym. Na jednym znajdują się mężczyźni a na drugim kobiety. Na trzecim obrazku narada 6 mężczyzn. Jeden z nich jest inaczej, bardziej bogato ubrany. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Nikołaj Rimski- Korsakow, Szeherezada. Wykonawca: Hugh Maguire oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez orkiestrę symfoniczną, pełen dynamicznych i nagłych zwrotów akcji. Po groźnym wstępie, solowe popisy skrzypka, później muzyka przypominająca pogoń lub szybkie przemieszczanie się . Jeszcze później muzyka przypomina walkę. Za chwilę brzmi utwór kojarzący się balem w pałacu.
Ilustracja z baśni “Księgi tysiąca i jednej nocy”. Ilustracja składa się z trzech obrazków. Na pierwszym sułtan, kobieta która szepcze mu coś na ucho i obserwująca tę scenę osoba. Na drugim obrazku dwie łodzie na akwenie wodnym. Na jednym znajdują się mężczyźni a na drugim kobiety. Na trzecim obrazku narada 6 mężczyzn. Jeden z nich jest inaczej, bardziej bogato ubrany. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Nikołaj Rimski- Korsakow, Szeherezada. Wykonawca: Hugh Maguire oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany przez orkiestrę symfoniczną, pełen dynamicznych i nagłych zwrotów akcji. Po groźnym wstępie, solowe popisy skrzypka, później muzyka przypominająca pogoń lub szybkie przemieszczanie się . Jeszcze później muzyka przypomina walkę. Za chwilę brzmi utwór kojarzący się balem w pałacu.
Ilustracja z baśni z „Księgi tysiąca i jednej nocy” (ilustracja) / Nikołaj Rimski-Korsakow, „Szeherezada” (utwór) (fragment) / online-skills, CC BY 3.0
R199HYQMCbBu8
Na zdjęciu trzmiel siedzi na różowym kwiatku. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Nikołaj Rimski-Korsakow ,„Lot Trzmiela” z opery „Bajka o carze Sałtanie”, wykonawca: Metropolitan Symphony Orchestra oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem.
Na zdjęciu trzmiel siedzi na różowym kwiatku. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Nikołaj Rimski-Korsakow ,„Lot Trzmiela” z opery „Bajka o carze Sałtanie”, wykonawca: Metropolitan Symphony Orchestra oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem.
Trzmiel (ilustracja) / Nikołaj Rimski-Korsakow, Lot trzmiela (utwór) / online-skills, CC BY 3.0
RBjvsQ77OuTAW
Zapis nutowy początku utworu Gnom z Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Partie obu rąk zapisano w kluczu basowym. Po kluczach basowych sześć bemoli i określenie tempa sempre vivo . W zapisie często zmienia się dynamika . Pierwszy takt ma być zagrany fortissimo, w drugim kompozytor nakazał grać sforzando, w trzecim piano, w piątym znów fortissimo. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Modest Musorgski, Obrazki z wystawy Gnom. Wykonawca Byron Janis oraz odtworzy się muzyka. Groźny, dynamiczny, tajemniczy utwór wykonany jest na fortepianie. Bardzo często zmienia się dynamika i tempo.
Zapis nutowy początku utworu Gnom z Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Partie obu rąk zapisano w kluczu basowym. Po kluczach basowych sześć bemoli i określenie tempa sempre vivo . W zapisie często zmienia się dynamika . Pierwszy takt ma być zagrany fortissimo, w drugim kompozytor nakazał grać sforzando, w trzecim piano, w piątym znów fortissimo. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Modest Musorgski, Obrazki z wystawy Gnom. Wykonawca Byron Janis oraz odtworzy się muzyka. Groźny, dynamiczny, tajemniczy utwór wykonany jest na fortepianie. Bardzo często zmienia się dynamika i tempo.
Zapis nutowy (ilustracja) / Modest Musorgski, „Obrazki z wystawy”, „Gnom„ (utwór) / online-skills, CC BY 3.0
Bibliografia
Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM, Warszawa 1989.