I. Using physical concepts and quantities to describe phenomena and to indicate their examples in the surrounding reality.
I. Cross‑sectional requirements. Student:
3) distinguishes the concepts: observation, measurement, experience; conducts selected observations, measurements and experiments using their descriptions.
a) Explain the concept of physical quantity. b. Give examples of physical quantities you know. c) What does it mean to make a measurement? d) How is the generally accepted measurement system called?
Answer:
a) Physical quantity is a characteristic of a physical body, substance or physical phenomenon that can be measured. b) The physical quantities describing the physical body are weight, lengthlengthlength, width, height, volume. Physical quantity describing a substance is, for example, density. Physical quantities describing a physical phenomenon are, for example, the duration of the phenomenon, temperaturetemperaturetemperature, change in the position of interacting bodies, forces of interactions between bodies, heat dissipated or absorbed. c) Making a measurement is a process of comparing the size measured with a pattern in order to know the properties of an object or phenomenon. d) To make it easier to compare the results of measurements obtained by different people in different places in the world, it was necessary to introduce a common system of measures. In 1960, at the 11th General Conference of Weights and Measures in Paris, the International System of Units was adopted, in short SI. The abbreviation comes from the French translation of the term: Le Système International d'Unités. Poland adopted this system of units in 1966. It is adopted in the vast majority of countries around the world.
What quantities can we measure with the above instruments and what are their names?
Answer:
Fig. 1. Vernier calliper - for example width, depth or length measurement of small objects with an accuracy of 0,1 mm. Fig. 2. Thermometer - ambient temperaturetemperaturetemperature measurement with an accuracy of 1 °C. Fig. 3. Rules (wind‑up measuring tapes and ruler) - lengthlengthlength measurement with an accuracy of 1 mm. Fig. 4. Analytical balance - mass measurement with an accuracy of 0,01 mg. Fig. 5. Liquid thermometers - air temperature measurement with an accuracy of 1 °C. Fig. 6. Stopwatch - timetimetime elapsed with an accuracy of 0,01 s.
Task 3
Determine whether the sentences below are true or false.
a) The wind‑up measuring tape is used to measure time. b) The liquid thermometer is used to measure temperature. c) The clock is used to measure time. d) The stopwatch is used to measure length. e) The analytical balance is used to measure mass. f) The vernier calliper is used to measure for example width, depth or length small objects with an accuracy of 0,01 mm.
Answer:
a) False. b) True. c) True. d) False. e) True. f) True.
Pomiarem nazywamy proces porównania wielkości mierzonej ze wzorcem w celu poznania właściwości obiektu bądź zjawiska. Wynik pomiaru przedstawiamy podając wartość liczbową określającą cechę przedmiotu wraz z jednostką. Jednostką czasu w układzie SI jest sekunda. Przyrząd do pomiaru czasu to zegar. Jednostką długości jest metr. Masa – wielkość fizyczna mówiąca nam, ile substancji zawiera konkretne ciało fizyczne. Przyrząd do pomiaru masy to waga. Stopień Celsjusza (symbol ℃) jest jednostką temperatury przyjętą w Polsce, jednak w obowiązującym nas układzie SI jednostką temperatury jest kelwin (symbol K). Przyrząd do pomiaru temperatury to termometr.
a) Taśma miernicza służy do pomiaru czasu. b) Termometr cieczowy służy do pomiaru temperatury. c) Zegar służy do pomiaru czasu. d) Stoper służy do pomiaru długości. e) Waga analityczna służy do pomiaru masy. f) Suwmiarka służy do pomiaru małych przedmiotów z dokładnością 0,01 mm.
mbda7c826b67fd8ed_1528449000663_0
Pomiar wybranych wielkości fizycznych
mbda7c826b67fd8ed_1528449084556_0
Drugi
mbda7c826b67fd8ed_1528449076687_0
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
3) rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów.
mbda7c826b67fd8ed_1528449068082_0
45 minut
mbda7c826b67fd8ed_1528449523725_0
Zapoznanie się z metodami pomiaru wybranych wielkości fizycznych.
mbda7c826b67fd8ed_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie przyrządów do pomiaru określonych wielkości.
2. Opisywanie sposobu wykonania prostego pomiaru.
3. Prezentowanie wyników pomiaru.
mbda7c826b67fd8ed_1528450430307_0
Uczeń:
- opisuje prosty pomiar wielkości fizycznej,
- prezentuje wyniki pomiarów.
mbda7c826b67fd8ed_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację.
mbda7c826b67fd8ed_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mbda7c826b67fd8ed_1528450127855_0
Polecenie 1
a) Wyjaśnij pojęcie wielkości fizycznej. b) Podaj przykłady znanych ci wielkości fizycznych. c) Co do znaczy dokonać pomiaru? d) Jak nazywa się ogólnie przyjęty system miar?
Odpowiedź:
a) Wielkość fizyczna to cecha ciała fizycznego, substancji lub zjawiska fizycznego dająca się zmierzyć. b) Wielkości fizyczne opisujące ciało fizyczne to kolor, ciężar, długość, szerokość, wysokość, objętość. Wielkości fizyczne opisujące substancję to np. gęstość, kolor, twardość. Wielkości fizyczne opisujące zjawisko fizyczne to np. czas trwania zjawiska, temperatura, zmiana położenia oddziałujących ciał, siły oddziaływań między ciałami, wydzielane lub odbierane ciepło. c) Dokonanie pomiaru jest procesem porównania wielkości mierzonej z wzorcem w celu poznania właściwości obiektu bądź zjawiska. d) Aby łatwiej porównywać wyniki pomiarów uzyskane przez różnych ludzi w różnych miejscach na świecie, konieczne było wprowadzenie wspólnego systemu miar. W roku 1960 na XI Generalnej Konferencji Miar i Wag w Paryżu przyjęty został Międzynarodowy Układ Jednostek Miar i Wag, w skrócie SI. Skrót pochodzi od francuskiego tłumaczenia tego wyrażenia: Système internationale d’unités (czytaj: sistem internasional dinit). Polska przyjęła ten układ jednostek w roku 1966. Obowiązuje on w zdecydowanej większości krajów świata.
mbda7c826b67fd8ed_1528446435040_0
Polecenie 2
[Slideshow]
Do pomiaru jakich wielkości służą powyższe przyrządy i jak się nazywają?
Odpowiedź:
Rys. 1 Suwmiarka -pomiar małych przedmiotów z dokładnością 0,1 mm. Rys. 2 Termometr -pomiar temperatury otoczenia z dokładnością 1°C. Rys. 3 Przymiary liniowe (taśmy miernicze i linijka) – pomiar długości z dokładnością 1 mm. Rys. 4 Waga analityczna - pomiar masy z dokładnością 0,01 mg. Rys. 5 Termometry cieczowe – pomiar temperatury powietrza z dokładnością 1°C. Rys. 6 Stoper – pomiar upływu czasu z dokładnością 0,01 s.
Polecenie 3
Określ prawdziwość poniższych zdań:
a) Taśma miernicza służy do pomiaru czasu. b) Termometr cieczowy służy do pomiaru temperatury. c) Zegar służy do pomiaru czasu. d) Stoper służy do pomiaru długości. e) Waga analityczna służy do pomiaru masy. f) Suwmiarka służy do pomiaru małych przedmiotów z dokładnością 0,01 mm.
Odpowiedź:
a) Fałsz. b) Prawda. c) Prawda. d) Fałsz. e) Prawda. f) Prawda.
Polecenie 4
a) Podaj znane ci inne jednostki czasu.
Odpowiedź:
sekunda, minuta, godzina, kwadrans, doba, tydzień, miesiąc, rok.
Zapoznaj się ze sposobem zamiany jednostek czasu.
1 h = 60 min = 3600 s 1 min = 60 s = h 1 s = min = h 1 d = 24 h = 86400 s
Polecenie 5
Wybierz poprawne odpowiedzi:
a) pół godziny to 30 minut, b) 1 kwadrans to 15 minut, c) 10 min = h, d) 24 h = 1 440 min = 144 000 s, e) 2 h = 120 min.
Odpowiedź:
a) Prawda. b) Prawda. c) Fałsz. d) Fałsz. e) Prawda.
Zapoznaj się z jednostkami długości i zależnościami między nimi.
1 m = 100 cm = 1000 mm = 0,001 km 1 km = 1000 m = 100 000 cm = 1 000 000 mm 1 cm = 10 mm = 0,01 m 1 mm = 0,1 cm = 0,001 m
Polecenie 6
Długość tunelu pod kanałem La Manche to 49 940 metrów. Ile to kilometrów?
Wybierz poprawną odpowiedź:
a) 49,94 b) 4994,4 c) 49940,0 d) 0,49940 e) 4,9940
Odpowiedź:
a) Prawda. b) Fałsz. c) Fałsz. d) Fałsz. e) Fałsz
Zapoznaj się z jednostkami masy i zależnościami między nimi.
1 kg = 100 dag = 1000 g = 0,001 tony 1 tona = 1000 kg 1 dag = 10 g = 0,01 kg 1 g = 0,1 dag = 0,001 kg
Polecenie 7
Piłeczka pingpongowa ma masę 2,5 g. Ile to kilogramów?
Wybierz poprawną odpowiedź.
a) 0,25 kg b) 0,025 kg c) 0,0025 kg d) 0,00025 kg
Odpowiedź:
a) Fałsz. b) Fałsz. c) Prawda. d) Fałsz.
Zapoznaj się z rodzajami skali temperatury i przeliczaniem ich jednostek.
Pomiarem nazywamy proces porównania wielkości mierzonej ze wzorcem w celu poznania właściwości obiektu bądź zjawiska. Wynik pomiaru przedstawiamy podając wartość liczbową określającą cechę przedmiotu wraz z jednostką. Jednostką czasu w układzie SI jest sekunda. Przyrząd do pomiaru czasu to zegar. Jednostką długości jest metr. Masa – wielkość fizyczna mówiąca nam, ile substancji zawiera konkretne ciało fizyczne. Przyrząd do pomiaru masy to waga. Stopień Celsjusza (symbol ℃) jest jednostką temperatury przyjętą w Polsce, jednak w obowiązującym nas układzie SI jednostką temperatury jest kelwin (symbol K). Przyrząd do pomiaru temperatury to termometr.