Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat środków transportu bliskiego.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjny Rodzaje i podział środków transportu bliskiego
Film edukacyjny Rodzaje i podział środków transportu bliskiego
przedstawiający podział środków transportu bliskiego na środki transportu bliskiego o ruchu przerywanym i ciągłym oraz ich rodzaje. Film obejmuje poniższe zagadnienia:
określenie nazwy zawodu „magazynier logistyk” oraz cechy charakteru, osobowości i kompetencji wymaganych w zawodzie,
zadania zawodowe związane z wydawaniem i przyjmowaniem towarów,
czynności zawodowe polegające na obsłudze środków transportu bliskiego (środki transportu o ruchu przerywanym oraz środki transportu o ruchu ciągłym),
prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu komputerowego, czytników kodów, skanerów kodów wraz z oprogramowaniem wykorzystywanym do realizacji zadań zawodowych wynikających z kompetencji zawodu magazynier logistyk,
przedstawienie dokumentacji magazynowej wypełnianej przez magazyniera i związanej z wykonywaniem czynności zawodowych, a także jej prowadzenie w obsłudze magazynowej, wykorzystującej również aktualne oprogramowanie magazynowe,
prezentacja środków transportu bliskiego, jego podziału (o ruchu przerywanym i ciągłym) oraz dobór do jednostek ładunkowych.
Animacja 2D/3D Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji
Animacja 2D/3D Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji
przedstawia zastosowanie i użytkowanie środków transportu bliskiego o ruchu przerywanym i o ruchu ciągłym, które są wykorzystywane przy transporcie i załadunku jednostek ładunkowych podczas ich kompletacji.
Galeria zdjęć Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych
Galeria zdjęć Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych
przedstawia różnego rodzaju środki transportu bliskiego z podziałem na środki transportu bliskiego o ruchu przerywanym i o ruchu ciągłym.
Wizualizacja środków transportu bliskiego w 2D/3D Budowa i elementy składowe środków transportu bliskiego
Wizualizacja środków transportu bliskiego w 2D/3D Budowa i elementy składowe środków transportu bliskiego
przedstawia urządzenia przeznaczone do przemieszczania różnego rodzaju ładunków z jednego miejsca w inne.
Infografika Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego
Infografika Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego
przedstawia wyposażenie przypisane środkom transportu bliskiego i przeznaczone dla jednostek ładunkowych podczas załadunku i rozładunku.
Dodatkowo do Twojej dyspozycji zostają oddane:
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalające zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawierający objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowiące listę materiałów,
na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśniająca działanie zasobu
oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Rodzaje i podział środków transportu bliskiego
Film edukacyjny
- Wizualizacja środków transportu bliskiego
Wizualizacja 3D
- Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji
Animacja 2D
- Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych
Galeria zdjęć
- Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego
Infografika
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach magazynier logistyk, technik logistyk, technik eksploatacji portów i terminali, technik spedytor.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, wizualizacja , animacja , galeria zdjęć oraz infografika. Przybliżają one wiadomości z zakresu środków transportu bliskiego.
Na co zwrócić uwagę?
Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat środków transportu bliskiego. O czym słyszałeś od innych osób, a czego dowidziałeś się, biorąc udział w wycieczkach zawodoznawczych bądź praktykach?
Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedz, czego się nauczysz. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Zagadnienia, które są dla Ciebie problematyczne, wypisz na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie to nie sam film, który mieści w sobie zdecydowanie więcej szczegółów. Nie należy czytać tylko streszczeń, warto natomiast obejrzeć cały materiał filmowy, który lepiej pozwoli zrozumieć przekazywane informacje.
Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania prezentowanych zagadnień. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, pomyśl o tym, w jaki sposób poszerzyć ją o możliwość obserwacji miejsc, które widziałeś w materiale filmowym.
Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej niewielkimi dawkami.
Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego środków transportu bliskiego (z objaśnieniami), zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:
Obejrzyj film i wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane. Zwróć uwagę na zadania zawodowe, które, jeśli podejmiesz pracę w tym kierunku, będziesz wykonywał codziennie. Zapoznaj się z narzędziami, z których skorzystasz. Zwróć uwagę na dokumentację. Finalnie skup się na rodzajach środków transportu i na ich podziale, ponieważ to stanowi główne zagadnienie w tym obszarze.
Skoro już wiesz, jakie są środki transportu, teraz pora na zapoznanie się z nimi. Obejrzyj galerię zdjęć. Zastanów się nad nazwami tych środków transportu. Spróbuj je rozpoznać po kształcie. Jeśli nie dasz rady, przejdź do detali.
Zajrzyj do wizualizacji, żeby poznać szczegóły związane z kolejnymi środkami transportu. Skup się na nazwach, cechach charakterystycznych i parametrach tych urządzeń. Warto wynotować punkty, które wydadzą Ci się ważne. To duża dawka materiału. Możesz podzielić ja na części. Pomoże Ci w tym wykres, który kategoryzuje środki transportu bliskiego na ruch ciągły i przerywany.
Skoro już wiesz, jaki jest podział, co to za urządzenia, znasz ich cechy charakterystyczne i parametry, to odpowiedni czas, by poznać niuanse. Przejdź do infografiki. Tutaj podejrzysz możliwe wyposażenie urządzeń, o których uczyłeś się poprzednio.
Pora na zastosowanie. Zapoznaj się z materiałem Animacja .
W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę poprzez testy lub pytania, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć informacje, zaglądając do materiałów.
Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające.
Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.
Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Jak mawia pewne łacińskie przysłowie: powtarzanie jest matką wiedzy.
Metody pracy samodzielnej
Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy.
Notatki — według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.
Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całość zagadnienia. Znajomość tej techniki może przynieść wiele dobrego.
Mapa myśli — łącz elementy wiedzy ze sobą. Dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i jesteś w stanie przywołać więcej szczegółów. Jeśli rozwiniesz wykres podziału środków transportu bliskiego z materiału o wizualizacji, dodając do niego pozostałe informacje z tego materiału w postaci haseł, zbudujesz własną mapę myśli.
Researching — przeszukując zasoby sieciowe, możesz porównać rozwiązania techniczne tych samych środków transportu bliskiego u różnych producentów. Masz też możliwość znalezienia innych animacji i filmów edukacyjnych. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Możesz również posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Znajdziesz w niej elektroniczne czasopisma dla logistyków. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o środkach transportu bliskiego.
Fiszki — małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Dzięki temu zapamiętasz środki transportu, jego cechy charakterystyczne, parametry i wykorzystanie. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są „ściągawki”, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”).
Dyskusje z kolegami — zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Jeśli nie dowiesz się, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po Instrukcję użytkowaniaInstrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści