Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Środki transportu bliskiego

Obsługa magazynów — Magazynier logistyk , Technik logistyk .
Organizacja transportu — Technik logistyk .

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑materiału jest przedstawienie słuchaczom środków transportu bliskiego, ich przeznaczenia oraz wykorzystania w czasie prac w zawodach magazynier logistyk, technik logistyk, technik eksploatacji portów i terminali, technik spedytor. Uczniowie mają zapoznać się z rodzajami środków transportu, ich podziałem, dostosowaniem do warunków pracy i transportowanych jednostek ładunkowych oraz zasadami ich funkcjonowania.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

Materiały są zgodne z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodów magazynier logistyk, technik logistyk, technik eksploatacji portów i terminali, technik spedytor branży .

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

Obsługa magazynów wyodrębnionych w zawodach Magazynier logistyk , Technik logistyk , a także Obsługa ładunków w portach i terminalach w zawodzie Technik eksploatacji portów i terminali oraz Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów w zawodzie Technik spedytor

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Obsługa magazynów, Organizacja transportu, Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów oraz Obsługa ładunków w portach i terminalach:

  • przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie towarów z magazynu,

  • planowanie procesów transportowych,

  • organizowanie procesów transportowych,

  • organizowanie prac związanych z obsługą ładunków w portach i terminalach,

  • organizowanie prac związanych z obsługą środków transportu bliskiego w portach i terminalach,

  • planowanie, organizowanie i dokumentowanie procesów transportowych.

Efekty kształcenia

Organizowanie pracy magazynu

Uczeń:

4) charakteryzuje urządzenia i wyposażenie magazynowe służące do wykonywania zadań zawodowych.

Planowanie procesów transportowych

Uczeń:

2) charakteryzuje środki transportu,

5) dobiera środki techniczne i technologie do wykonywania usługi przewozu.

Planowanie realizacji procesów transportowych i spedycyjnych

Uczeń:

2) dobiera środki transportu do realizacji usług transportowych,

3) ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami.

Organizowanie obsługi ładunków w portach i terminalach

Uczeń:

2) charakteryzuje środki transportu bliskiego i transportu dalekiego oraz określa ich przeznaczenie.

Organizowanie obsługi środków transportu bliskiego w portach i terminalach

Uczeń:

3) organizuje obsługę techniczną środków transportu bliskiego w portach i terminalach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD6Uo8fhbYWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

    E‑materiały są jedną z metod nowoczesnego kształcenia zawodowego. Zawierają informacje do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

  2. E‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

    Film edukacyjny Rodzaje i podział środków transportu bliskiegoDNIPF0V6EFilm edukacyjny Rodzaje i podział środków transportu bliskiego przedstawia podział środków transportu bliskiego na środki transportu bliskiego o ruchu przerywanym i ciągłym, a także ich rodzaje. Jego scenariusz obejmuje:

    • określenie nazwy zawodu „magazynier logistyk” oraz cech charakteru, osobowości i kompetencji wymaganych w zawodzie,

    • zadania zawodowe związane z wydawaniem i przyjmowaniem towarów,

    • czynności zawodowe polegające na obsłudze środków transportu bliskiego (środki transportu o ruchu przerywanym oraz środki transportu o ruchu ciągłym),

    • prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu komputerowego, czytników kodów, skanerów kodów wraz z oprogramowaniem wykorzystywanym do realizacji zadań zawodowych wynikających z kompetencji zawodu magazynier logistyk,

    • przedstawienie dokumentacji magazynowej wypełnianej przez magazyniera i związanej z wykonywaniem czynności zawodowych, a także jej prowadzenia w obsłudze magazynowej, wykorzystującej również aktualne oprogramowanie magazynowe,

    • zagadnienia dotyczące prezentacji środków transportu bliskiego, jego podziału (o ruchu przerywanym i ciągłym) oraz dobór do jednostek ładunkowych.

    Animacja 2D/3D Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacjiDak64UE5mAnimacja 2D/3D Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji przedstawia zastosowanie i użytkowanie środków transportu bliskiego o ruchu przerywanym i o ruchu ciągłym, które jest wykorzystywane przy transporcie i załadunku jednostek ładunkowych podczas ich kompletacji.

    Galeria zdjęć Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowychDH9YxrnxJGaleria zdjęć Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych przedstawia różnego rodzaju środki transportu bliskiego z podziałem na środki transportu bliskiego o ruchu przerywanym i o ruchu ciągłym.

    Wizualizacja w 2D/3D Wizualizacja środków transportu bliskiegoD192HO3IfWizualizacja w 2D/3D Wizualizacja środków transportu bliskiego przedstawia urządzenia przeznaczone do przemieszczania różnego rodzaju ładunków z jednego miejsca w inne.

    Infografika Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiegoDHvYvlZX6Infografika Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego przedstawia wyposażenie dedykowane dla środków transportu bliskiego i przeznaczone dla jednostek ładunkowych podczas załadunku i rozładunku.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDYeUSIPeTInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD12NcyiSpSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD1EXIkBlDPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD1Gc3S1fQPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDDW6YRodiNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD12mOJf5MInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów magazynier logistyk, technik logistyk, technik eksploatacji portów i terminali, technik spedytor

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych ze środkami transportu bliskiego.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca w grupach i zespole podczas zajęć

Film edukacyjny „Rodzaje i podział środków transportu bliskiego”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie i zapamiętanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu filmu uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje do opracowania inny podtemat związany z rodzajami i podziałem środków transportu.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie i przedstawienie listy zagadnień, które należałoby omówić podczas prezentacji przydzielonego podtematu. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta o obejrzany materiał filmowy.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, informując, że oceni ich wkład włożony w pracę. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat środków transportu bliskiego. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.

  • Nauczyciel może ocenić prace poprzez ustne wyróżnienie grup oceną opisową dla każdej z osób lub oceną za aktywność na lekcji.

Wizualizacja „Wizualizacja środków transportu bliskiego”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej wizualizację środków transportu bliskiego. Dzięki formatowi uczniowie mają możliwość zapoznania się z podziałem tych środków na środki transportu bliskiego o działaniu przerywanym oraz ciągłym, a także z przykładami i budową urządzeń transportowych.

  • Nauczyciel podaje kilka tematów związanych z budową elementów składowych środków transportu bliskiego.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im poszczególne tematy.

  • Grupy uczniów, w oparciu o przydzielony temat, mają za zadanie przygotować mapy myśli, zamieszczając na nich jak największą liczbę pojęć związanych z danym tematem.

  • Grupy omawiają swoje mapy myśli podczas zajęć. Wyjaśniają, w jaki sposób i dlaczego połączyli dane pojęcia.

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej opisy dotyczące budowy środków transportu bliskiego i wspólnie z uczniami omawia wymienione oraz niewymienione pojęcia związane z budową elementów składowych środków transportu bliskiego.

Animacja „Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i zapamiętanie jak największej ilości informacji w niej zawartych.

  • Po zakończeniu wyświetlania animacji nauczyciel zadaje pytania dotyczące zagadnień w niej zaprezentowanych. Sprawdza w ten sposób, czy wszystkie najważniejsze informacje zostały przez uczniów przyswojone.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im tematy: „Jak wyglądałaby rzeczywistość, gdyby nie było środków transportu bliskiego? W jaki sposób firmy radziłyby sobie z tym problemem?” oraz „Jak w  roku będą wykorzystywane środki transportu bliskiego?”. Nauczyciel pozwala generować uczniom pomysły, których nie ocenia.

  • Finalnie nauczyciel prosi uczniów o znalezienie punktów wspólnych dotyczących wykorzystania środków transportu bliskiego w obu tematach.

Galeria zdjęć „Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających środki transportu bliskiego w ruchu ciągłym i w ruchu przerywanym.

  • Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie grafik do dwóch zbiorów: środków transportu bliskiego w ruchu ciągłym i środków transportu bliskiego w ruchu przerywanym.

  • Następnie, pod grafikami, uczniowie umieszczają zapisane na kartkach poprawne ich nazwy.

  • W tym momencie, używając galerii zdjęć, nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  • Kolejnym krokiem, po poprawnym przyporządkowaniu nazw do grafik, jest wybranie przez grupę z puli grafik któregoś ze środków transportu bliskiego. Uczniowie przygotowują pytań związanych z tym środkiem w taki sposób, aby odpowiedzi na nie pozwoliły określić, jaki to środek transportu.

  • W oparciu o przygotowane pytania nauczyciel wspólnie z uczniami udziela odpowiedzi.

  • Nauczyciel w razie potrzeby robi uwagi do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

Infografika „Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego”
  • Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Plansze przedstawiają wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego.

  • Uczniowie podzieleni są na grupy. Każda z grup otrzymuje zagadnienie związane z wyposażeniem i jego udźwigiem wykorzystywanym do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych, o którym musi zebrać jak najwięcej informacji widocznych na infografice.

  • Uczniowie mają na to minut. Informacje zamieszczają na kartce — w punktach w postaci zdań.

  • Nauczyciel po minutach prosi o zaprezentowanie zdań, zlicza je i przyznaje po jednym punkcie za każde poprawne stwierdzenie. Jeśli są to nieprawdziwe stwierdzenia — nie przyznaje punktu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i tłumaczy, co jeszcze można znaleźć na infografice.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela przykładowo na tablicy interaktywnej.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć

Film edukacyjny „Rodzaje i podział środków transportu bliskiego”
  • Nauczyciel przed wyświetleniem filmu edukacyjnego przedstawia uczniom zagadnienia, które zostaną w nim poruszone. Informuje, że po obejrzeniu filmu każdy uczeń otrzyma zadanie do któregoś z przedstawionych w filmie zagadnień.

  • Zadaniem każdego z uczniów jest przygotowanie krótkiej prezentacji przygotowanej na smartfonie. Powinna ona być związana z przydzielonym mu zagadnieniem poruszonym w filmie oraz uzupełniona o informacje znalezione w Internecie.

  • Nauczyciel informuje uczniów o wytycznych dotyczących prezentacji oraz odpowiada na ewentualne pytania.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do przedstawienia swoich prezentacji podczas zajęć, proponując ocenę za wykonane zadanie.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć. Po każdej prezentacji nauczyciel komentuje ją, wskazując ciekawe aspekty oraz nieścisłości, jeśli takie wystąpiły.

  • Po zakończonej prezentacji wybranych prac nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat środków transportu bliskiego. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.

  • Na zakończenie nauczyciel ocenia zaprezentowane prace.

Wizualizacja „Wizualizacja środków transportu bliskiego”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej wizualizację środków transportu bliskiego. Omawia zawartość e‑materiału. Dzięki formatowi uczniowie mają możliwość dokładnego zapoznania się ze środkami transportu bliskiego o działaniu przerywanym oraz ciągłym, a także przykładami i budową urządzeń transportowych.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pytań dotyczących treści zawartych w wizualizacji.

  • Każdy uczeń, w oparciu o e‑materiał „Wizualizacja środków transportu”, stara się ułożyć pytań quizowych z  możliwymi odpowiedziami, w tym z zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w sposób pozwalający pozostałym uczniom na wskazanie właściwej odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia to nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz na tablicy interaktywnej „Wizualizację środków transportu bliskiego” i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Animacja „Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu animacji uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z oglądaną animacją. Przykładowe pytania mogłyby być następujące: „Ile środków transportu bliskiego prezentowanych było podczas omawiania drogi między dostarczeniem ich od strefy przyjęć do strefy wydań?”, „Ile jednostek ładunkowych znajdowało się na ciężarówce?”, „Jaki rodzaj wózka transportowego jest pokazany jako przykład tego środka transportu bliskiego?”.

  • Uczniowie notują odpowiedzi na kartkach.

  • Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel prosi uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi. Potwierdza lub prezentuje poprawne odpowiedzi, uzasadniając je fragmentami z animacji.

  • W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatki.

Galeria zdjęć „Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych”
  • Uczniowie otrzymują pulę grafik środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych.

  • Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów. Na kartce wypisują kolejne nazwy środka transportu bliskiego.

  • Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  • Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (kartka z pytaniami) pytania testowe (pytanie i  odpowiedzi, z czego jest poprawna) dotyczące tego środka transportu. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  • Uczniowie wymieniają się kartkami z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  • Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel, w razie potrzeby, komentuje sytuacje nierozstrzygnięte, kiedy istnieje różnica zdań co do poprawności odpowiedzi pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym. Sytuacje omawia na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.

  • Uczniowie tworzą notatki, które są poprawnymi odpowiedziami na pytania testowe. Nauczyciel notuje odpowiedzi ze wszystkich pytań, które pojawiły się na zajęciach.

Infografika „Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego”
  • Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Plansze przedstawiają wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego.

  • Każdy z uczniów otrzymuje do opracowania hasło związane z wyposażeniem środków transportu bliskiego (to samo hasło może otrzymać więcej niż osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji przez nauczyciela infografiki skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np. „udźwig” lub „osprzęt nienapędzany”.

  • W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel, dając szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela przykładowo na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Jako pracę domową nauczyciel zadaje uczniom  zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Nauczyciel prosi również uczniów o znalezienie i zanotowanie dodatkowych informacji dotyczących e‑materiału w innych źródłach wraz z ich wskazaniem. Po zapoznaniu się z multimedium i znalezionymi informacjami uczniowie poszerzają i wykorzystują swoją wiedzę podczas zajęć. W tym celu nauczyciel może zaproponować zarówno pracę indywidualną, jak i grupową.

Praca indywidualna

  • Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi zagadnienie (np. rodzaje środków transportu bliskiego o ruchu przerywanym).

  • Uczeń ma za zadanie przygotować chmurę wyrazową, na której znajdą się — jako jej elementy — pojęcia dotyczące wskazanego zagadnienia (np. dźwignice), a w innym dowolnym miejscu ich wyjaśnienie (np. służą do przemieszczania różnego rodzaju ładunków w pionie lub poziomie na niewielkie odległości w ruchu przerywanym).

  • Nauczyciel określa, że na danej chmurze znaleźć się mają wszystkie pojęcia związane z zagadnieniem (rodzaje środków transportu) i ich wyjaśnienie (do czego służą albo czym są) rozrzucone na płaszczyźnie kartki w formacie A4.

  • Uczeń ma za zadanie przygotować pracę plastyczną — planszę, która będzie zawierała jak największą ilość pozyskanych przez ucznia przed zajęciami informacji.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.

Podczas lekcji

  • Uczniowie prezentują swoje chmury wyrazowe podczas zajęć.

  • Nauczyciel prosi podczas prezentacji o właściwe połączenie pojęć z ich wyjaśnieniem.

  • W przypadku błędnie udzielonej informacji nauczyciel udziela prawidłowej, pomaga, tłumaczy i wspiera.

  • Następnie, z pomocą tablicy interaktywnej, nauczyciel omawia e‑materiał „Wizualizacja środków transportu bliskiego” i utrwala wiedzę uczniów.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Praca w grupie

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem pozyskanych przed zajęciami informacji.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.

Podczas lekcji

  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Z pomocą tablicy interaktywnej nauczyciel omawia e‑materiał i utrwala wiedzę uczniów.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Praca z uczniami z 

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel może przydzielać odmienne zadania/prace/zagadnienia uczniom. Różnicowanie może polegać na trudności pojęcia do wyjaśnienia lub też zakresu, który dany uczeń w tym samym czasie ma realizować. Dodatkowym elementem indywidualizacji może być wzbogacanie swoich opracowań o wiadomości z Internetu. Może to być np. zebranie dodatkowej netografii i dołożenie jej do już zawartej w materiałach. Inne zadania, które mogą pojawić się przy pracy z tymi e‑materiałami, to choćby przygotowanie przez uczniów fiszek dotyczących rodzajów środków transportu lub opracowanie elektronicznego testu z pytań, które wcześniej każdy z uczniów sporządził.

Przy pracy w grupie nauczyciel powinien zwracać uwagę na role grupowe, które pełnią uczniowie, i kategoryzować zespoły, pozwalając różnym osobom współpracować ze sobą. W swojej pracy może zwrócić uwagę na wykorzystanie metody tutoringu rówieśniczego. Do grupy może przydzielić uczniów z większą wiedzą lub/i poziomem kompetencji społecznych oraz takiego, który miewa trudności z wykonywaniem obowiązków. Uczniowie z mniejszą wiedzą wspierani przez uczniów zdolnych będą łatwiej przyswajali wiedzę. Uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).