Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Środki transportu bliskiego

Obsługa magazynów — Magazynier logistyk , Technik logistyk .
Organizacja transportu — Technik logistyk .

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat środków transportu bliskiego.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny Rodzaje i podział środków transportu bliskiegoDNIPF0V6EFilm edukacyjny Rodzaje i podział środków transportu bliskiego przedstawiający podział środków transportu bliskiego na środki transportu bliskiego o ruchu przerywanym i ciągłym oraz ich rodzaje. Film obejmuje poniższe zagadnienia:

  • określenie nazwy zawodu „magazynier logistyk” oraz cechy charakteru, osobowości i kompetencji wymaganych w zawodzie,

  • zadania zawodowe związane z wydawaniem i przyjmowaniem towarów,

  • czynności zawodowe polegające na obsłudze środków transportu bliskiego (środki transportu o ruchu przerywanym oraz środki transportu o ruchu ciągłym),

  • prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu komputerowego, czytników kodów, skanerów kodów wraz z oprogramowaniem wykorzystywanym do realizacji zadań zawodowych wynikających z kompetencji zawodu magazynier logistyk,

  • przedstawienie dokumentacji magazynowej wypełnianej przez magazyniera i związanej z wykonywaniem czynności zawodowych, a także jej prowadzenie w obsłudze magazynowej, wykorzystującej również aktualne oprogramowanie magazynowe,

  • prezentacja środków transportu bliskiego, jego podziału (o ruchu przerywanym i ciągłym) oraz dobór do jednostek ładunkowych.

Animacja 2D/3D Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacjiDak64UE5mAnimacja 2D/3D Wykorzystanie środków transportu bliskiego do załadunku jednostek ładunkowych i kompletacji przedstawia zastosowanie i użytkowanie środków transportu bliskiego o ruchu przerywanym i o ruchu ciągłym, które są wykorzystywane przy transporcie i załadunku jednostek ładunkowych podczas ich kompletacji.

Galeria zdjęć Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowychDH9YxrnxJGaleria zdjęć Podział i rodzaje środków transportu bliskiego wykorzystywanych do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych przedstawia różnego rodzaju środki transportu bliskiego z podziałem na środki transportu bliskiego o ruchu przerywanym i o ruchu ciągłym.

Wizualizacja środków transportu bliskiego w 2D/3D Budowa i elementy składowe środków transportu bliskiegoD192HO3IfWizualizacja środków transportu bliskiego w 2D/3D Budowa i elementy składowe środków transportu bliskiego przedstawia urządzenia przeznaczone do przemieszczania różnego rodzaju ładunków z jednego miejsca w inne.

Infografika Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiegoDHvYvlZX6Infografika Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego przedstawia wyposażenie przypisane środkom transportu bliskiego i przeznaczone dla jednostek ładunkowych podczas załadunku i rozładunku.

Dodatkowo do Twojej dyspozycji zostają oddane:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDYeUSIPeTInteraktywne materiały sprawdzające pozwalające zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD12NcyiSpSłownik pojęć dla e‑materiału zawierający objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Netografia i bibliografiaDDW6YRodiNetografia i bibliografia stanowiące listę materiałów,
    na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD12mOJf5MInstrukcja użytkowania objaśniająca działanie zasobu
    oraz poszczególnych jego elementów.

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach magazynier logistyk, technik logistyk, technik eksploatacji portów i terminali, technik spedytor.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, wizualizacja , animacja , galeria zdjęć oraz infografika. Przybliżają one wiadomości z zakresu środków transportu bliskiego.

Na co zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat środków transportu bliskiego. O czym słyszałeś od innych osób, a czego dowidziałeś się, biorąc udział w wycieczkach zawodoznawczych bądź praktykach?

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedz, czego się nauczysz. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Zagadnienia, które są dla Ciebie problematyczne, wypisz na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie to nie sam film, który mieści w sobie zdecydowanie więcej szczegółów. Nie należy czytać tylko streszczeń, warto natomiast obejrzeć cały materiał filmowy, który lepiej pozwoli zrozumieć przekazywane informacje.

Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania prezentowanych zagadnień. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, pomyśl o tym, w jaki sposób poszerzyć ją o możliwość obserwacji miejsc, które widziałeś w materiale filmowym.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej niewielkimi dawkami.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego środków transportu bliskiego (z objaśnieniami), zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:

  • Obejrzyj film i wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane. Zwróć uwagę na zadania zawodowe, które, jeśli podejmiesz pracę w tym kierunku, będziesz wykonywał codziennie. Zapoznaj się z narzędziami, z których skorzystasz. Zwróć uwagę na dokumentację. Finalnie skup się na rodzajach środków transportu i na ich podziale, ponieważ to stanowi główne zagadnienie w tym obszarze.

  • Skoro już wiesz, jakie są środki transportu, teraz pora na zapoznanie się z nimi. Obejrzyj galerię zdjęć. Zastanów się nad nazwami tych środków transportu. Spróbuj je rozpoznać po kształcie. Jeśli nie dasz rady, przejdź do detali.

  • Zajrzyj do wizualizacji, żeby poznać szczegóły związane z kolejnymi środkami transportu. Skup się na nazwach, cechach charakterystycznych i parametrach tych urządzeń. Warto wynotować punkty, które wydadzą Ci się ważne. To duża dawka materiału. Możesz podzielić ja na części. Pomoże Ci w tym wykres, który kategoryzuje środki transportu bliskiego na ruch ciągły i przerywany.

  • Skoro już wiesz, jaki jest podział, co to za urządzenia, znasz ich cechy charakterystyczne i parametry, to odpowiedni czas, by poznać niuanse. Przejdź do infografiki. Tutaj podejrzysz możliwe wyposażenie urządzeń, o których uczyłeś się poprzednio.

  • Pora na zastosowanie. Zapoznaj się z materiałem Animacja .

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę poprzez testy lub pytania, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć informacje, zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Jak mawia pewne łacińskie przysłowie: powtarzanie jest matką wiedzy.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy.

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całość zagadnienia. Znajomość tej techniki może przynieść wiele dobrego.

  • Mapa myśli — łącz elementy wiedzy ze sobą. Dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i jesteś w stanie przywołać więcej szczegółów. Jeśli rozwiniesz wykres podziału środków transportu bliskiego z materiału o wizualizacji, dodając do niego pozostałe informacje z tego materiału w postaci haseł, zbudujesz własną mapę myśli.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, możesz porównać rozwiązania techniczne tych samych środków transportu bliskiego u różnych producentów. Masz też możliwość znalezienia innych animacji i filmów edukacyjnych. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Możesz również posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Znajdziesz w niej elektroniczne czasopisma dla logistyków. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o środkach transportu bliskiego.

  • Fiszki — małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Dzięki temu zapamiętasz środki transportu, jego cechy charakterystyczne, parametry i wykorzystanie. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są „ściągawki”, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”).

  • Dyskusje z kolegami — zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie dowiesz się, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po Instrukcję użytkowaniaD12mOJf5MInstrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).