Słownik pojęć dla e‑materiału
wrażenie psychofizyczne, odczuwane za pośrednictwem zmysłu wzroku pod wpływem światła o określonym składzie, barwę charakteryzuje odcień, natężenie, nasycenie i czystość
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
nazywane także barwamibarwami złożonymi lub wtórnymi; barwy uzyskiwane w wyniku łączenia barw podstawowychbarw podstawowych; wyróżnia się trzy barwy drugorzędowe: kolor pomarańczowy, który powstaje w wyniku zmieszania barwy żółtej i czerwonej, kolor fioletowy, otrzymywany po zmieszaniu barwy czerwonej i niebieskiej oraz kolor zielony, który uzyskuje się, mieszając barwę niebieską i żółtą
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kolory usytuowane w kole barwkole barw naprzeciw siebie, np. czerwony i zielony, turkus i cynober
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
nazywane także barwami zasadniczymi lub generatywnymi kolorami pierwotnymi; należą do nich barwy: żółta, niebieska i czerwona; żadnej z nich nie otrzymuje się przez mieszanie z innymi kolorami, natomiast w wyniku ich łączenia uzyskuje się barwy drugorzędowebarwy drugorzędowe
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kolory leżące bezpośrednio obok siebie w kole barwkole barw, np. żółty i żółtopomarańczowy, cynober (czerwonopomarańczowy) i czerwony
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kolory stanowiące połączenie barw pierwszorzędowychbarw pierwszorzędowych i barw drugorzędowychbarw drugorzędowych; do kolorów trzeciorzędowych należą: barwa żółtopomarańczowa, określana również mianem złotej, utworzona z połączenia koloru żółtego i pomarańczowego; barwa czerwonopomarańczowa, zwana cynobrem, otrzymywana w wyniku zmieszania koloru czerwonego i pomarańczowego; purpura, powstająca z połączenia czerwieni i fioletu; kolor indygo, uzyskiwany po zmieszaniu barwy niebieskiej i fioletu; turkus, stanowiący wynik zmieszania barwy niebieskiej i zielonej, oraz kolor żółtozielony, określany niekiedy jako limonkowy, otrzymywany po zmieszaniu barwy żółtej i zielonej
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
plastikowe kolce skierowane ku górze z małą, okrągłą plastikową podstawą; służą do przytwierdzenia gąbki florystycznej w naczyniach przy użyciu plasteliny florystycznej – łatwej do formowania masy, której również używa się do mocowania elementów
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kontrastowe zestawienie czterech barw
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
składają się na nią rysunki projektowe kompozycji florystycznejrysunki projektowe kompozycji florystycznej (rzut z góryrzut z góry, rzut z przodurzut z przodu, rzut z bokurzut z boku, rysunek perspektywicznyrysunek perspektywiczny) oraz kosztoryskosztorys
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kontrastowe zestawienie dwóch barw
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp.; jej cechy, takie jak szorstkość lub gładkość, zależą od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
(ang. flower box) ozdobne kartonowe pudełko na kwiaty; niekiedy nazwy tej używa się także w szerszym znaczeniu na określenie dekoracji roślinnej w pudełku; kompozycję florystyczną we flowerboksie można tworzyć zarówno z ciętych kwiatów żywych, jak i z kwiatów suszonych; żywe kwiaty układa się w mokrej gąbce florystycznejgąbce florystycznej, umieszczonej w pudełku, a pudełko zabezpiecza się przed zamoczeniem za pomocą folii; kompozycję z roślin suszonych tworzy się, wykorzystując suchą gąbkę florystyczną, którą wystarczy dokładnie dopasować do pudełka; materiał roślinny może wystawać ponad obręb pudełka, jak w wazonie, ale może także nie sięgać brzegów flowerboksu – wówczas najczęściej pudełko zamyka się wieczkiem, z wieczka można zrezygnować lub włożyć je na spód pudełka (jak na poniższej ilustracji); gdy flowerbox przygotowuje się na prezent, do pudełka można włożyć maskotkę lub słodycze, które wówczas także stanowią elementy kompozycyjne
Projekt kompozycji florystycznej w rzutachProjekt kompozycji florystycznej w rzutach
inaczej: pianka florystyczna; tworzywo sztuczne służące do układania kompozycji florystycznych, stanowiące stabilną podstawę dla łodyg roślin oraz elementów dekoracyjnych; gąbka florystyczna stanowi środek techniczny kompozycji, który nie powinien być widoczny; wyróżnia się dwa główne rodzaje gąbki florystycznej: suchą i mokrą; gąbkę suchą wykorzystuje się do tworzenia kompozycji z roślin suchych i sztucznych, jest ona bardzo zwarta i dość krucha; wykonuje się ją z pianki poliuretanowej, zwykle w kolorze brązowym lub szarym; gąbka mokra znajduje zastosowanie podczas układania kompozycji z żywych roślin; moczy się ją przed użyciem, dzięki czemu gąbka ta nie tylko pozwala na trwałe i zgodne z wizją florysty rozmieszczenie roślin, ale także nawadnia je, zapewniając im świeży wygląd przez dłuższy czas; w porównaniu z gąbką suchą jest miększa i bardziej porowata; produkuje się ją z żywicy fenolowo‑formaldehydowej, zwykle w kolorze zielonym, ale w sprzedaży dostępne są również gąbki czarne
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Projekt kompozycji florystycznej w rzutachProjekt kompozycji florystycznej w rzutach
łączenie ze sobą barw znacznie różniących się od siebie, tzn. silnie ze sobą kontrastujących; kolory te leżą w kole barwkole barw naprzeciw siebie (np. czerwień i zieleń) lub nieco po skosie (np. cynober i niebieski)
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
łączenie ze sobą różnych odcieniodcieni jednego koloru (np. odcieni żółci, od najjaśniejszego do najciemniejszego) lub bardzo zbliżonych do siebie barw, pozostających w jednej tonacjitonacji – kolorów położonych obok siebie w kole barwkole barw, np. żółtego, żółtopomarańczowego i cynobru
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
zestawienie wszystkich barw występujących w danej kompozycji, które odzwierciedla zachodzące między nimi proporcje
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
szwajcarski artysta malarz, teoretyk sztuki, twórca teorii barw, w ramach której stworzył własny model koła barwkoła barw, tzw. koło barw Ittenakoło barw Ittena
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
graficzny model poglądowy, mający postać koła, służący do objaśniania zasad powstawania nieskończenie wielu kolorów w wyniku ich mieszania; koło barw odzwierciedla porządek barw właściwy dla modelu widma świata białegowidma świata białego
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
model graficzny koła barwkoła barw stworzony przez Jana IttenaJana Ittena}; jest złożony z dwunastu kolorów: w centralnym, równobocznym trójkącie znajdują się trzy barwy pierwszorzędowebarwy pierwszorzędowe – żółta, niebieska i czerwona; barwy drugorzędowebarwy drugorzędowe – kolor pomarańczowy, kolor fioletowy oraz kolor zielony – wypełniają trójkąty osadzone na bokach trójkąta centralnego; zewnętrzny okrąg koła barw Ittena zawiera wszystkie kolory pierwszorzędowe i drugorzędowe, są one usytuowane w miejscach wskazywanych przez wierzchołki wewnętrznych trójkątów; między tymi barwami znajdują się kolory trzeciorzędowekolory trzeciorzędowe– żółtopomarańczowy (złoty), czerwonopomarańczowy (cynober), purpura, indygo, turkus, żółtozielony (limonkowy)
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kompozycja utworzona z elementów w różnych odcieniachodcieniach
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kompozycja utworzona z elementów w barwach pokrewnychbarwach pokrewnych
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
konstrukcja składająca się z wielu elementów tworzących harmonijną całość, i współistniejąca z przestrzenią, w której się znajduje; na elementy konstrukcji przestrzennej składają się: punkty, linie, kolory, fakturyfaktury, formy oraz proporcje
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
zestawienie kolorów o przeciwstawnych cechach
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
zestawienie barw komplementarnych (dopełniających)barw komplementarnych (dopełniających), np. czerwieni z zielenią lub turkusu z cynobrem
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
dokument ujmujący całkowite koszty wykonania kompozycji roślinnej: koszty materiału roślinnego, koszty środków technicznych oraz koszty materiałów dekoracyjnych, a ponadto – koszty robocizny, które zazwyczaj wynoszą 30% kosztów poniesionych na wszystkie elementy materialne tworzące kompozycję
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
wyjaśnia znaczenie wszystkich elementów – symboli i kształtów – znajdujących się na rysunku projektowym, takich jak oznaczenia poszczególnych roślin lub materiałów dekoracyjnych tworzących kompozycję (np. wazonu lub wstążki); legenda nie zawiera środków technicznych, które powinny być ukryte w środku kompozycji zgodnie ze sztuką florystyczną
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
w sztukach plastycznych pozioma linia określająca wysokość, na której znajdują się oczy obserwatora patrzącego na dany obiekt; na linii horyzontu zaznacza się punkt obserwacyjnypunkt obserwacyjny
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
cienka linia prosta zakończona grotami, wskazująca ściśle określony wymiar danego obiektu na rysunku technicznym; wymiar ten, wyrażony liczbą, podaje się nad linią wymiarową, równolegle do niej
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
proste linie pomocnicze pozwalające na wykreślenie właściwych proporcji rysowanego przedmiotu na rysunku perspektywicznym
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
odmiana jednego koloru różniąca się nasyceniem
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
sposób przedstawiania sytuacji przestrzennych na płaszczyźnie, wykorzystujący fakt, że dalszy z dwóch równoległych odcinków widać pod mniejszym kątem
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
jedna z podstawowych technik przedstawiania przedmiotów na płaszczyźnie; metoda ta pozwala na odzwierciedlenie właściwych dla danego przedmiotu relacji przestrzennych istniejących w naturze dzięki przeniesieniu na płaszczyznę efektu wizualnego, zgodnego z prawami widzenia w świecie rzeczywistym, który określany jest mianem skrótu perspektywicznegoskrótu perspektywicznego
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
perspektywa linearnaperspektywa linearna charakteryzująca się jednym punktem zbiegupunktem zbiegu
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
punkt na linii horyzontulinii horyzontu oznaczający miejsce, z którego kompozycja jest obserwowana – punkt widzenia obserwatora, określający jego stanowisko względem obserwowanego obiektu
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
punkt, w którym spotykają się linie zbieżnelinie zbieżne na rysunku perspektywicznym
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
forma rysunku opracowanej koncepcji florystycznej przedstawiona za pomocą zasad rzutowania (z przodu, z góry, z boku, z tyłu), czyli przekształcenia przestrzeni trójwymiarowej na dwuwymiarową w celu pokazania jej wymiarów i parametrów technicznych; rysunek taki powinien zawierać legendę, skalę oraz indeks barw
rysunek przedstawiający wysokość poszczególnych elementów kompozycji, nie obejmuje wszystkich jej elementów; stanowi dopełnienie informacji o kompozycji, które niosą ze sobą inne projektowe rysunki techniczne, tworzone w rzucie z przodu oraz w rzucie z góry
rysunek przedstawiający rozmieszczenie elementów w całej kompozycji z lotu ptaka
rysunek, zwany także rysunkiem głównym, służący prezentacji całej kompozycji roślinnej, pozwalający na dostrzeżenie możliwie największej liczby szczegółów oraz ocenę wysokości kompozycji; rysunek ten przedstawia nie tylko materiał roślinny tworzący kompozycję, ale także naczynie, w którym kompozycja ta się znajduje, oraz inne materiały dekoracyjne
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Projekt kompozycji florystycznej w rzutachProjekt kompozycji florystycznej w rzutach
rysunek przedstawiający na dwuwymiarowej płaszczyźnie przestrzenną (trójwymiarową) kompozycję roślinną; wrażenie przestrzenności uzyskuje się dzięki tzw. skrótowi perspektywicznemuskrótowi perspektywicznemu
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
stosunek określający, ile razy elementy przedstawione na rysunku zostały zmniejszone bądź zwiększone w porównaniu z oryginałem; na przykład skala 1 : 2 to informacja, że rysunek przedstawia kompozycję dwa razy mniejszą, niż jest ona w rzeczywistości; analogicznie skala 1 : 4 wskazuje, że rysunek jest cztery razy mniejszy niż rzeczywista kompozycja
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
skrót perspektywiczny to wrażenie zmniejszania się rozmiarów obserwowanego obiektu wzrastające wraz ze zwiększaniem się odległości tego obiektu od środka rzutowania, czyli punktu położenia obserwatora; skrót perspektywiczny jest stosowany w celu oddania trójwymiarowości na płaszczyźnie dwuwymiarowej
Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
zespół barw lub odcieni barw, położonych obok siebie w kole barwkole barw, np. kompozycja złożona z różnych barw od koloru żółtego przez żółtopomarańczowy, pomarańczowy, cynober po czerwień lub kompozycja złożona z odcieniodcieni żółci, od odcienia najjaśniejszego do odcienia najciemniejszego
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
kontrastowe zestawianie trzech barw
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
zespół barw przechodzących płynnie od czerwieni do fioletu, otrzymany w wyniku rozszczepienia światła białego
Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej