Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203): projektowanie dekoracji roślinnych, wykonywanie dekoracji roślinnych, aranżowanie wnętrz i otwartej przestrzeni roślinami i kompozycjami roślinnymi. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat przygotowania dokumentacji projektowej kompozycji i dekoracji florystycznych oraz zaprezentowanie sposobu prawidłowego wykonania rysunków projektowych: rysunku w rzucie z góry, rysunku w rzucie z przodu, rysunku w rzucie z boku oraz rysunku perspektywicznego.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych
Osoba ucząca się:
OGR.01.3.1) charakteryzuje ogólne zasady kompozycji;
OGR.01.3.2) przygotowuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych.
Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia
Osoba ucząca się:
OGR.01.3.1 1) opisuje elementy kompozycji;
OGR.01.3.1 3) określa proporcje w kompozycjach florystycznych;
OGR.01.3.1 4) opisuje cechy układów kompozycyjnych;
OGR.01.3.1 5) opisuje rodzaje kompozycji ze względu na budowę, przebieg linii i punktów;
OGR.01.3.2 1) stosuje techniki barwne i skale;
OGR.01.3.2 2) stosuje zasady rysunku technicznego i perspektywy, w tym wymiarowanie, rzuty, perspektywę czołową;
OGR.01.3.2 3) wykonuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejFilm instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej;
rozróżnianie rodzajów rysunków projektowych kompozycji florystycznej (rysunek perspektywiczny, rysunki w rzutach płaskich);
wykonanie rysunków projektowych kompozycji florystycznej w rzutach płaskich (rzut z góry, rzut z przodu, rzut z boku) przy użyciu narzędzi kreślarskich z uwzględnieniem:
wymiarów kompozycji florystycznej,
proporcji kompozycji florystycznej,
skali,
technik barwnych,
wykonanie poprawnego opisu rysunku projektowego z uwzględnieniem:
wymiarów kompozycji florystycznej,
skali kompozycji florystycznej,
legendy,
indeksu barw,
opracowanie kosztorysu kompozycji florystycznej.
Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywySekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie rodzajów rysunków projektowych kompozycji florystycznej (rysunek perspektywiczny, rysunki w rzutach płaskich),
wykonanie perspektywicznego rysunku projektowego kompozycji florystycznej.
Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutachSekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z przodu,
wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z góry,
wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z boku,
wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z tyłu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Film instruktażowy (tutorial)
- Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
Sekwencje filmowe
- Projekt kompozycji florystycznej w rzutach
Sekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej z ćwiczeniami 1–4,
sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy z ćwiczeniem 5,
sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach z ćwiczeniami 6 i 7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności dotyczące rozpoznawania roślin występujących w lasach, jak również konkretnych elementów tych roślin: nasion, kwiatów, owoców itd. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Praca w grupach
Przed emisją materiału filmowego uczniowie dzielą się na cztery grupy. W czasie oglądania filmu zespoły powinny zwrócić szczególną uwagę na informacje związane z zagadnieniami, które będą opracowywać.
Przykładowe zagadnienia:
grupa I – Z czego składa się dokumentacja kompozycji florystycznej i jakie elementy powinien zawierać kosztorys kompozycji florystycznej?
grupa II – Co powinna zawierać legenda? Jak zaznaczyć na rysunku kolor biały? Jak zaznaczyć w legendzie drobne elementy wypełnienia kompozycji?
grupa III – Jak przygotować indeks barw kompozycji?
grupa IV – Jakie ważne cechy kompozycji florystycznej można dostrzec w rzucie z przodu, a jakie z góry?
Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają opracowane zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania.
2. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach
Praca całego zespołu klasowego i praca w grupach
Nauczyciel przed zajęciami przygotowuje kompozycję florystyczną, którą później uczniowie przedstawią na rzutach.
Po emisji sekwencji filmowych prowadzona jest rozmowa. Uczniowie omawiają wspólnie kompozycję przedstawioną w pierwszej sekwencji – kompozycja flowerbox. Wskazują, jakich roślin użyto do prezentowanej kompozycji, w czym umieszczono rośliny, za pomocą czego został przymocowany ten materiał do naczynia. Poza tym odpowiadają na pytanie, dlaczego przedstawiamy kompozycję w kilku rzutach.
Następnie wyświetlane są cztery pozostałe sekwencje filmowe. Po ich obejrzeniu uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każdy zespół ma za zadanie wykonanie rzutu kompozycji przygotowanej przez nauczyciela:
grupa I – rzut z przodu,
grupa II – rzut z góry,
grupa III – rzut z boku,
grupa IV – rzut z tyłu.
W kolejnym kroku zespoły wymieniają się swoimi rysunkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara i tyle razy, aby rzuty wróciły do autorów. Uczniowie sprawdzają rzuty wykonane przez pozostałe grupy i nanoszą swoje uwagi. Następnie autorzy ustosunkowują się do uwag i poprawiają rysunki.
3. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
Praca w parach, w grupach, całego zespołu klasowego
Kula śniegowa. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie: „Jak powinna być zaprezentowana kompozycja florystyczna?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje odpowiedzi, uzupełniają je i tworzą wspólną wersję odpowiedzi. Powtarzają te kroki w coraz liczniejszych grupach (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź na pytanie. Uczniowie weryfikują odpowiedź po obejrzeniu sekwencji filmowych.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej
Praca w parach
Uczniowie zapoznają się z filmem i na jego podstawie przygotowują dwa rzuty z przodu kompozycji florystycznej. W pierwszym wariancie powinni użyć kolorów, w drugim oznaczyć materiał roślinny symbolami. Do każdego rzutu należy też przygotować legendę. Następnie umieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej swoje prace w formacie PDF lub jako zdjęcie. Elementy kompozycji mogą być wymyślone przez uczniów lub narzucone przez nauczyciela.
2. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach
Praca indywidualna lub w parach
Uczniowie po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi przygotowują mapy myśli dotyczące wskazówek, jak prawidłowo wykonać rzuty kompozycji florystycznych: z przodu, z boku, z góry i z tyłu. Powinni zwrócić uwagę np. na to, że w rzucie z przodu pokazujemy najbardziej dekoracyjną stronę kompozycji, oraz wskazać, z której strony pokazujemy kompozycje w naczyniach podłużnych, jaką główną funkcję spełnia rzut z góry – przedstawić rozmieszczenie materiału roślinnego (może być ono równomiernie rozproszone, symetryczne, zgrupowane), a także wyjaśnić, dlaczego nie zawsze trzeba przygotować rzut z tyłu.
3. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy
Praca w grupach
Uczniowie podzieleni na zespoły przygotowują kompozycję florystyczną, a następnie tworzą film, w którym zostanie ona zaprezentowana. Jeśli uczniowie nie mają możliwości przygotowania kompozycji z materiału roślinnego i skorzystania z materiałów florystycznych, mogą przygotować filmową prezentację kompozycji zrobionej w kwiaciarni lub samodzielnie wykonać taką kompozycję z innych materiałów dostępnych w domu (papier, sztućce, naczynia itp.) – tu należy zostawić pole dla uczniowskiej wyobraźni.
Jeśli uczniowie nie mają umiejętności, żeby samodzielnie zmontować film, mogą wykonać zdjęcia telefonami komórkowymi i przygotować z nich prezentację w dostępnych aplikacjach.
Zespoły umieszczają efekty swojej pracy na ZPE i udostępniają nauczycielowi oraz innym zespołom. Na następnych zajęciach omawiane są wspólnie wszystkie kompozycje i sposób ich zaprezentowania.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Zarówno w pracy z filmem, jak i z sekwencjami filmowymi należy pamiętać o tym, że:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy dobrać je tak, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem lub sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać rzuty za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści