Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie kompozycji i dekoracji roślinnych

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203): projektowanie dekoracji roślinnych, wykonywanie dekoracji roślinnych, aranżowanie wnętrz i otwartej przestrzeni roślinami i kompozycjami roślinnymi. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat przygotowania dokumentacji projektowej kompozycji i dekoracji florystycznych oraz zaprezentowanie sposobu prawidłowego wykonania rysunków projektowych: rysunku w rzucie z góry, rysunku w rzucie z przodu, rysunku w rzucie z boku oraz rysunku perspektywicznego.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych

Osoba ucząca się:

  • OGR.01.3.1) charakteryzuje ogólne zasady kompozycji;

  • OGR.01.3.2) przygotowuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych.

Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia

Osoba ucząca się:

  • OGR.01.3.1 1) opisuje elementy kompozycji;

  • OGR.01.3.1 3) określa proporcje w kompozycjach florystycznych;

  • OGR.01.3.1 4) opisuje cechy układów kompozycyjnych;

  • OGR.01.3.1 5) opisuje rodzaje kompozycji ze względu na budowę, przebieg linii i punktów;

  • OGR.01.3.2 1) stosuje techniki barwne i skale;

  • OGR.01.3.2 2) stosuje zasady rysunku technicznego i perspektywy, w tym wymiarowanie, rzuty, perspektywę czołową;

  • OGR.01.3.2 3) wykonuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgFilm instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej;

  • rozróżnianie rodzajów rysunków projektowych kompozycji florystycznej (rysunek perspektywiczny, rysunki w rzutach płaskich);

  • wykonanie rysunków projektowych kompozycji florystycznej w rzutach płaskich (rzut z góry, rzut z przodu, rzut z boku) przy użyciu narzędzi kreślarskich z uwzględnieniem:

    • wymiarów kompozycji florystycznej,

    • proporcji kompozycji florystycznej,

    • skali,

    • technik barwnych,

  • wykonanie poprawnego opisu rysunku projektowego z uwzględnieniem:

    • wymiarów kompozycji florystycznej,

    • skali kompozycji florystycznej,

    • legendy,

    • indeksu barw,

  • opracowanie kosztorysu kompozycji florystycznej.

Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkSekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie rodzajów rysunków projektowych kompozycji florystycznej (rysunek perspektywiczny, rysunki w rzutach płaskich),

  • wykonanie perspektywicznego rysunku projektowego kompozycji florystycznej.

Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutachDCCVLOr1WSekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z przodu,

  • wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z góry,

  • wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z boku,

  • wykonanie rysunku kompozycji florystycznej w rzucie z tyłu.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDtxC8ChsPInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1H2nLn3GSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDIQL0Xf3QPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDMsz2Ap3pPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDvrTDnV6GNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy.

Instrukcja użytkowaniaDgH1iCOjuInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej z ćwiczeniami 1–4,

  • sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy z ćwiczeniem 5,

  • sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach z ćwiczeniami 6 i 7.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Praca w grupach

Przed emisją materiału filmowego uczniowie dzielą się na cztery grupy. W czasie oglądania filmu zespoły powinny zwrócić szczególną uwagę na informacje związane z zagadnieniami, które będą opracowywać.

Przykładowe zagadnienia:

  • grupa I – Z czego składa się dokumentacja kompozycji florystycznej i jakie elementy powinien zawierać kosztorys kompozycji florystycznej?

  • grupa II – Co powinna zawierać legenda? Jak zaznaczyć na rysunku kolor biały? Jak zaznaczyć w legendzie drobne elementy wypełnienia kompozycji?

  • grupa III – Jak przygotować indeks barw kompozycji?

  • grupa IV – Jakie ważne cechy kompozycji florystycznej można dostrzec w rzucie z przodu, a jakie z góry?

Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają opracowane zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania.

2. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach

Praca całego zespołu klasowego i praca w grupach

Nauczyciel przed zajęciami przygotowuje kompozycję florystyczną, którą później uczniowie przedstawią na rzutach.

Po emisji sekwencji filmowych prowadzona jest rozmowa. Uczniowie omawiają wspólnie kompozycję przedstawioną w pierwszej sekwencji – kompozycja flowerbox. Wskazują, jakich roślin użyto do prezentowanej kompozycji, w czym umieszczono rośliny, za pomocą czego został przymocowany ten materiał do naczynia. Poza tym odpowiadają na pytanie, dlaczego przedstawiamy kompozycję w kilku rzutach.

Następnie wyświetlane są cztery pozostałe sekwencje filmowe. Po ich obejrzeniu uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każdy zespół ma za zadanie wykonanie rzutu kompozycji przygotowanej przez nauczyciela:

  • grupa I – rzut z przodu,

  • grupa II – rzut z góry,

  • grupa III – rzut z boku,

  • grupa IV – rzut z tyłu.

W kolejnym kroku zespoły wymieniają się swoimi rysunkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara i tyle razy, aby rzuty wróciły do autorów. Uczniowie sprawdzają rzuty wykonane przez pozostałe grupy i nanoszą swoje uwagi. Następnie autorzy ustosunkowują się do uwag i poprawiają rysunki.

3. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

Praca w parach, w grupach, całego zespołu klasowego

Kula śniegowa. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie: „Jak powinna być zaprezentowana kompozycja florystyczna?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje odpowiedzi, uzupełniają je i tworzą wspólną wersję odpowiedzi. Powtarzają te kroki w coraz liczniejszych grupach (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź na pytanie. Uczniowie weryfikują odpowiedź po obejrzeniu sekwencji filmowych.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film instruktażowy Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Praca w parach

Uczniowie zapoznają się z filmem i na jego podstawie przygotowują dwa rzuty z przodu kompozycji florystycznej. W pierwszym wariancie powinni użyć kolorów, w drugim oznaczyć materiał roślinny symbolami. Do każdego rzutu należy też przygotować legendę. Następnie umieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej swoje prace w formacie PDF lub jako zdjęcie. Elementy kompozycji mogą być wymyślone przez uczniów lub narzucone przez nauczyciela.

2. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej w rzutach

Praca indywidualna lub w parach

Uczniowie po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi przygotowują mapy myśli dotyczące wskazówek, jak prawidłowo wykonać rzuty kompozycji florystycznych: z przodu, z boku, z góry i z tyłu. Powinni zwrócić uwagę np. na to, że w rzucie z przodu pokazujemy najbardziej dekoracyjną stronę kompozycji, oraz wskazać, z której strony pokazujemy kompozycje w naczyniach podłużnych, jaką główną funkcję spełnia rzut z góry – przedstawić rozmieszczenie materiału roślinnego (może być ono równomiernie rozproszone, symetryczne, zgrupowane), a także wyjaśnić, dlaczego nie zawsze trzeba przygotować rzut z tyłu.

3. Sekwencje filmowe Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

Praca w grupach

Uczniowie podzieleni na zespoły przygotowują kompozycję florystyczną, a następnie tworzą film, w którym zostanie ona zaprezentowana. Jeśli uczniowie nie mają możliwości przygotowania kompozycji z materiału roślinnego i skorzystania z materiałów florystycznych, mogą przygotować filmową prezentację kompozycji zrobionej w kwiaciarni lub samodzielnie wykonać taką kompozycję z innych materiałów dostępnych w domu (papier, sztućce, naczynia itp.) – tu należy zostawić pole dla uczniowskiej wyobraźni.

Jeśli uczniowie nie mają umiejętności, żeby samodzielnie zmontować film, mogą wykonać zdjęcia telefonami komórkowymi i przygotować z nich prezentację w dostępnych aplikacjach.

Zespoły umieszczają efekty swojej pracy na ZPE i udostępniają nauczycielowi oraz innym zespołom. Na następnych zajęciach omawiane są wspólnie wszystkie kompozycje i sposób ich zaprezentowania.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Zarówno w pracy z filmem, jak i z sekwencjami filmowymi należy pamiętać o tym, że:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy dobrać je tak, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem lub sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać rzuty za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).