Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie kompozycji i dekoracji roślinnych

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203

Słownik pojęć dla e‑materiału

Instrukcja korzystania ze słownika

Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Pojęcia zawierają odnośniki do elementów składowych e‑materiału, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki „Filtruj pojęcie” można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku.

1
barwa
barwa

wrażenie psychofizyczne, odczuwane za pośrednictwem zmysłu wzroku pod wpływem światła o określonym składzie, barwę charakteryzuje odcień, natężenie, nasycenie i czystość

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

barwy drugorzędowe (pochodne)
barwy drugorzędowe (pochodne)

nazywane także barwamibarwabarwami złożonymi lub wtórnymi; barwy uzyskiwane w wyniku łączenia barw podstawowychbarwy pierwszorzędowe (podstawowe)barw podstawowych; wyróżnia się trzy barwy drugorzędowe: kolor pomarańczowy, który powstaje w wyniku zmieszania barwy żółtej i czerwonej, kolor fioletowy, otrzymywany po zmieszaniu barwy czerwonej i niebieskiej oraz kolor zielony, który uzyskuje się, mieszając barwę niebieską i żółtą

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

barwy komplementarne (dopełniające)
barwy komplementarne (dopełniające)

kolory usytuowane w kole barwkoło barwkole barw naprzeciw siebie, np. czerwony i zielony, turkus i cynober

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

barwy pierwszorzędowe (podstawowe)
barwy pierwszorzędowe (podstawowe)

nazywane także barwami zasadniczymi lub generatywnymi kolorami pierwotnymi; należą do nich barwy: żółta, niebieska i czerwona; żadnej z nich nie otrzymuje się przez mieszanie z innymi kolorami, natomiast w wyniku ich łączenia uzyskuje się barwy drugorzędowebarwy drugorzędowe (pochodne)barwy drugorzędowe

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

barwy pokrewne
barwy pokrewne

kolory leżące bezpośrednio obok siebie w kole barwkoło barwkole barw, np. żółty i żółtopomarańczowy, cynober (czerwonopomarańczowy) i czerwony

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

barwy trzeciorzędowe
barwy trzeciorzędowe

kolory stanowiące połączenie barw pierwszorzędowychbarwy pierwszorzędowe (podstawowe)barw pierwszorzędowychbarw drugorzędowychbarwy drugorzędowe (pochodne)barw drugorzędowych; do kolorów trzeciorzędowych należą: barwa żółtopomarańczowa, określana również mianem złotej, utworzona z połączenia koloru żółtego i pomarańczowego; barwa czerwonopomarańczowa, zwana cynobrem, otrzymywana w wyniku zmieszania koloru czerwonego i pomarańczowego; purpura, powstająca z połączenia czerwieni i fioletu; kolor indygo, uzyskiwany po zmieszaniu barwy niebieskiej i fioletu; turkus, stanowiący wynik zmieszania barwy niebieskiej i zielonej, oraz kolor żółtozielony, określany niekiedy jako limonkowy, otrzymywany po zmieszaniu barwy żółtej i zielonej

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

bolce florystyczne (pinholdery)
bolce florystyczne (pinholdery)

plastikowe kolce skierowane ku górze z małą, okrągłą plastikową podstawą; służą do przytwierdzenia gąbki florystycznej w naczyniach przy użyciu plasteliny florystycznej – łatwej do formowania masy, której również używa się do mocowania elementów

RrKpCvnYFkzJI
Bolec florystyczny (pinholder)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

czteroton (ton poczwórny)
czteroton (ton poczwórny)

kontrastowe zestawienie czterech barw

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

dokumentacja projektowa kompozycji florystycznej
dokumentacja projektowa kompozycji florystycznej

składają się na nią rysunki projektowe kompozycji florystycznejrzut projektu kompozycji florystycznejrysunki projektowe kompozycji florystycznej (rzut z góryrzut z góryrzut z góry, rzut z przodurzut z przodurzut z przodu, rzut z bokurzut z bokurzut z boku, rysunek perspektywicznyrysunek perspektywicznyrysunek perspektywiczny) oraz kosztoryskosztorys kompozycji roślinnejkosztorys

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

dwuton (ton podwójny)
dwuton (ton podwójny)

kontrastowe zestawienie dwóch barw

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

faktura
faktura

charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp.; jej cechy, takie jak szorstkość lub gładkość, zależą od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

flowerbox
flowerbox

(ang. flower box) ozdobne kartonowe pudełko na kwiaty; niekiedy nazwy tej używa się także w szerszym znaczeniu na określenie dekoracji roślinnej w pudełku; kompozycję florystyczną we flowerboksie można tworzyć zarówno z ciętych kwiatów żywych, jak i z kwiatów suszonych; żywe kwiaty układa się w mokrej gąbce florystycznejgąbka florystycznagąbce florystycznej, umieszczonej w pudełku, a pudełko zabezpiecza się przed zamoczeniem za pomocą folii; kompozycję z roślin suszonych tworzy się, wykorzystując suchą gąbkę florystyczną, którą wystarczy dokładnie dopasować do pudełka; materiał roślinny może wystawać ponad obręb pudełka, jak w wazonie, ale może także nie sięgać brzegów flowerboksu – wówczas najczęściej pudełko zamyka się wieczkiem, z wieczka można zrezygnować lub włożyć je na spód pudełka (jak na poniższej ilustracji); gdy flowerbox przygotowuje się na prezent, do pudełka można włożyć maskotkę lub słodycze, które wówczas także stanowią elementy kompozycyjne

RttURTAnv7eeR
Kompozycja florystyczna we flowerboksie
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt kompozycji florystycznej w rzutachDCCVLOr1WProjekt kompozycji florystycznej w rzutach

gąbka florystyczna
gąbka florystyczna

inaczej: pianka florystyczna; tworzywo sztuczne służące do układania kompozycji florystycznych, stanowiące stabilną podstawę dla łodyg roślin oraz elementów dekoracyjnych; gąbka florystyczna stanowi środek techniczny kompozycji, który nie powinien być widoczny; wyróżnia się dwa główne rodzaje gąbki florystycznej: suchą i mokrą; gąbkę suchą wykorzystuje się do tworzenia kompozycji z roślin suchych i sztucznych, jest ona bardzo zwarta i dość krucha; wykonuje się ją z pianki poliuretanowej, zwykle w kolorze brązowym lub szarym; gąbka mokra znajduje zastosowanie podczas układania kompozycji z żywych roślin; moczy się ją przed użyciem, dzięki czemu gąbka ta nie tylko pozwala na trwałe i zgodne z wizją florysty rozmieszczenie roślin, ale także nawadnia je, zapewniając im świeży wygląd przez dłuższy czas; w porównaniu z gąbką suchą jest miększa i bardziej porowata; produkuje się ją z żywicy fenolowo‑formaldehydowej, zwykle w kolorze zielonym, ale w sprzedaży dostępne są również gąbki czarne

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Projekt kompozycji florystycznej w rzutachDCCVLOr1WProjekt kompozycji florystycznej w rzutach

harmonia dużych kontrastów
harmonia dużych kontrastów

łączenie ze sobą barw znacznie różniących się od siebie, tzn. silnie ze sobą kontrastujących; kolory te leżą w kole barwkoło barwkole barw naprzeciw siebie (np. czerwień i zieleń) lub nieco po skosie (np. cynober i niebieski)

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

harmonia małych kontrastów
harmonia małych kontrastów

łączenie ze sobą różnych odcieniodcieńodcieni jednego koloru (np. odcieni żółci, od najjaśniejszego do najciemniejszego) lub bardzo zbliżonych do siebie barw, pozostających w jednej tonacjitonacjatonacji – kolorów położonych obok siebie w kole barwkoło barwkole barw, np. żółtego, żółtopomarańczowego i cynobru

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

indeks barw
indeks barw

zestawienie wszystkich barw występujących w danej kompozycji, które odzwierciedla zachodzące między nimi proporcje

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Jan Itten (1888‑1967)
Jan Itten (1888‑1967)

szwajcarski artysta malarz, teoretyk sztuki, twórca teorii barw, w ramach której stworzył własny model koła barwkoło barwkoła barw, tzw. koło barw Ittenakoło barw Ittenakoło barw Ittena

R1IDDgJvQ2p4j
Jan Itten (1888–1967)
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

koło barw
koło barw

graficzny model poglądowy, mający postać koła, służący do objaśniania zasad powstawania nieskończenie wielu kolorów w wyniku ich mieszania; koło barw odzwierciedla porządek barw właściwy dla modelu widma świata białegowidmo światła białegowidma świata białego

R1V8Jl0xGOGKH
Przykładowy model koła barw
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

koło barw Ittena
koło barw Ittena

model graficzny koła barwkoło barwkoła barw stworzony przez Jana IttenaJan Itten (1888‑1967Jana Ittena}; jest złożony z dwunastu kolorów: w centralnym, równobocznym trójkącie znajdują się trzy barwy pierwszorzędowebarwy pierwszorzędowe (podstawowe)barwy pierwszorzędowe – żółta, niebieska i czerwona; barwy drugorzędowebarwy drugorzędowe (pochodne)barwy drugorzędowe – kolor pomarańczowy, kolor fioletowy oraz kolor zielony – wypełniają trójkąty osadzone na bokach trójkąta centralnego; zewnętrzny okrąg koła barw Ittena zawiera wszystkie kolory pierwszorzędowe i drugorzędowe, są one usytuowane w miejscach wskazywanych przez wierzchołki wewnętrznych trójkątów; między tymi barwami znajdują się kolory trzeciorzędowebarwy trzeciorzędowekolory trzeciorzędowe– żółtopomarańczowy (złoty), czerwonopomarańczowy (cynober), purpura, indygo, turkus, żółtozielony (limonkowy)

RyaZvRfgkNWBC
Koło barw Ittena
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

kompozycja monochromatyczna
kompozycja monochromatyczna

kompozycja utworzona z elementów w różnych odcieniachodcieńodcieniach

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

kompozycja polichromatyczna
kompozycja polichromatyczna

kompozycja utworzona z elementów w barwach pokrewnychbarwy pokrewnebarwach pokrewnych

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

kompozycja przestrzenna
kompozycja przestrzenna

konstrukcja składająca się z wielu elementów tworzących harmonijną całość, i współistniejąca z przestrzenią, w której się znajduje; na elementy konstrukcji przestrzennej składają się: punkty, linie, kolory, fakturyfakturafaktury, formy oraz proporcje

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

kontrast
kontrast

zestawienie kolorów o przeciwstawnych cechach

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

kontrast komplementarny (dopełniający)
kontrast komplementarny (dopełniający)

zestawienie barw komplementarnych (dopełniających)barwy komplementarne (dopełniające)barw komplementarnych (dopełniających), np. czerwieni z zielenią lub turkusu z cynobrem

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

kosztorys kompozycji roślinnej
kosztorys kompozycji roślinnej

dokument ujmujący całkowite koszty wykonania kompozycji roślinnej: koszty materiału roślinnego, koszty środków technicznych oraz koszty materiałów dekoracyjnych, a ponadto – koszty robocizny, które zazwyczaj wynoszą 30% kosztów poniesionych na wszystkie elementy materialne tworzące kompozycję

R1ejuwhvLle0A
Przykładowy kosztorys kompozycji roślinnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

legenda
legenda

wyjaśnia znaczenie wszystkich elementów – symboli i kształtów – znajdujących się na rysunku projektowym, takich jak oznaczenia poszczególnych roślin lub materiałów dekoracyjnych tworzących kompozycję (np. wazonu lub wstążki); legenda nie zawiera środków technicznych, które powinny być ukryte w środku kompozycji zgodnie ze sztuką florystyczną

RM7cMHnJRDZJL
Rozmaite oznaczenia poszczególnych elementów roślinnych tej samej kompozycji wraz z odpowiednio różniącymi się legendami
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

linia horyzontu
linia horyzontu

w sztukach plastycznych pozioma linia określająca wysokość, na której znajdują się oczy obserwatora patrzącego na dany obiekt; na linii horyzontu zaznacza się punkt obserwacyjnypunkt obserwacyjnypunkt obserwacyjny

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

linia wymiarowa
linia wymiarowa

cienka linia prosta zakończona grotami, wskazująca ściśle określony wymiar danego obiektu na rysunku technicznym; wymiar ten, wyrażony liczbą, podaje się nad linią wymiarową, równolegle do niej

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

linie zbieżne
linie zbieżne

proste linie pomocnicze pozwalające na wykreślenie właściwych proporcji rysowanego przedmiotu na rysunku perspektywicznym

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

odcień
odcień

odmiana jednego koloru różniąca się nasyceniem

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

perspektywa
perspektywa

sposób przedstawiania sytuacji przestrzennych na płaszczyźnie, wykorzystujący fakt, że dalszy z dwóch równoległych odcinków widać pod mniejszym kątem

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

perspektywa linearna
perspektywa linearna

jedna z podstawowych technik przedstawiania przedmiotów na płaszczyźnie; metoda ta pozwala na odzwierciedlenie właściwych dla danego przedmiotu relacji przestrzennych istniejących w naturze dzięki przeniesieniu na płaszczyznę efektu wizualnego, zgodnego z prawami widzenia w świecie rzeczywistym, który określany jest mianem skrótu perspektywicznegoskrót perspektywicznyskrótu perspektywicznego

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

perspektywa jednozbiegowa
perspektywa jednozbiegowa

perspektywa linearnaperspektywa linearnaperspektywa linearna charakteryzująca się jednym punktem zbiegupunkt zbiegupunktem zbiegu

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

punkt obserwacyjny
punkt obserwacyjny

punkt na linii horyzontulinia horyzontulinii horyzontu oznaczający miejsce, z którego kompozycja jest obserwowana – punkt widzenia obserwatora, określający jego stanowisko względem obserwowanego obiektu

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

punkt zbiegu
punkt zbiegu

punkt, w którym spotykają się linie zbieżnelinie zbieżnelinie zbieżne na rysunku perspektywicznym

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

rzut projektu kompozycji florystycznej
rzut projektu kompozycji florystycznej

forma rysunku opracowanej koncepcji florystycznej przedstawiona za pomocą zasad rzutowania (z przodu, z góry, z boku, z tyłu), czyli przekształcenia przestrzeni trójwymiarowej na dwuwymiarową w celu pokazania jej wymiarów i parametrów technicznych; rysunek taki powinien zawierać legendę, skalę oraz indeks barw

rzut z boku
rzut z boku

rysunek przedstawiający wysokość poszczególnych elementów kompozycji, nie obejmuje wszystkich jej elementów; stanowi dopełnienie informacji o kompozycji, które niosą ze sobą inne projektowe rysunki techniczne, tworzone w rzucie z przodu oraz w rzucie z góry

rzut z góry
rzut z góry

rysunek przedstawiający rozmieszczenie elementów w całej kompozycji z lotu ptaka

rzut z przodu
rzut z przodu

rysunek, zwany także rysunkiem głównym, służący prezentacji całej kompozycji roślinnej, pozwalający na dostrzeżenie możliwie największej liczby szczegółów oraz ocenę wysokości kompozycji; rysunek ten przedstawia nie tylko materiał roślinny tworzący kompozycję, ale także naczynie, w którym kompozycja ta się znajduje, oraz inne materiały dekoracyjne

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Projekt kompozycji florystycznej w rzutachDCCVLOr1WProjekt kompozycji florystycznej w rzutach

rysunek perspektywiczny
rysunek perspektywiczny

rysunek przedstawiający na dwuwymiarowej płaszczyźnie przestrzenną (trójwymiarową) kompozycję roślinną; wrażenie przestrzenności uzyskuje się dzięki tzw. skrótowi perspektywicznemuskrót perspektywicznyskrótowi perspektywicznemu

R5R0xUXp0D7up
Przykładowy rysunek perspektywiczny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

skala
skala

stosunek określający, ile razy elementy przedstawione na rysunku zostały zmniejszone bądź zwiększone w porównaniu z oryginałem; na przykład skala 1 : 2 to informacja, że rysunek przedstawia kompozycję dwa razy mniejszą, niż jest ona w rzeczywistości; analogicznie skala 1 : 4 wskazuje, że rysunek jest cztery razy mniejszy niż rzeczywista kompozycja

R1bJGT98KxKzS
Kompozycja florystyczna o rzeczywistych wymiarach oraz ta sama kompozycja w skali 1 : 2 i w skali 1 : 4
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

skrót perspektywiczny
skrót perspektywiczny

skrót perspektywiczny to wrażenie zmniejszania się rozmiarów obserwowanego obiektu wzrastające wraz ze zwiększaniem się odległości tego obiektu od środka rzutowania, czyli punktu położenia obserwatora; skrót perspektywiczny jest stosowany w celu oddania trójwymiarowości na płaszczyźnie dwuwymiarowej

Projekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywyD17SqDEvkProjekt kompozycji florystycznej z różnej perspektywy

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

tonacja
tonacja

zespół barw lub odcieni barw, położonych obok siebie w kole barwkoło barwkole barw, np. kompozycja złożona z różnych barw od koloru żółtego przez żółtopomarańczowy, pomarańczowy, cynober po czerwień lub kompozycja złożona z odcieniodcieńodcieni żółci, od odcienia najjaśniejszego do odcienia najciemniejszego

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

trójton (ton potrójny)
trójton (ton potrójny)

kontrastowe zestawianie trzech barw

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

widmo światła białego
widmo światła białego

zespół barw przechodzących płynnie od czerwieni do fioletu, otrzymany w wyniku rozszczepienia światła białego

RjXcGHAhhGwzY
Widmo światła białego
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Tworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznejDHRczWaqgTworzenie dokumentacji projektowej kompozycji florystycznej

barwa
barwy pierwszorzędowe (podstawowe)
koło barw
barwy drugorzędowe (pochodne)
rzut projektu kompozycji florystycznej
rzut z góry
rzut z przodu
rzut z boku
rysunek perspektywiczny
kosztorys kompozycji roślinnej

gąbka florystyczna

inaczej: pianka florystyczna; tworzywo sztuczne służące do układania kompozycji florystycznych, stanowiące stabilną podstawę dla łodyg roślin oraz elementów dekoracyjnych; gąbka florystyczna stanowi środek techniczny kompozycji, który nie powinien być widoczny; wyróżnia się dwa główne rodzaje gąbki florystycznej: suchą i mokrą; gąbkę suchą wykorzystuje się do tworzenia kompozycji z roślin suchych i sztucznych, jest ona bardzo zwarta i dość krucha; wykonuje się ją z pianki poliuretanowej, zwykle w kolorze brązowym lub szarym; gąbka mokra znajduje zastosowanie podczas układania kompozycji z żywych roślin; moczy się ją przed użyciem, dzięki czemu gąbka ta nie tylko pozwala na trwałe i zgodne z wizją florysty rozmieszczenie roślin, ale także nawadnia je, zapewniając im świeży wygląd przez dłuższy czas; w porównaniu z gąbką suchą jest miększa i bardziej porowata; produkuje się ją z żywicy fenolowo‑formaldehydowej, zwykle w kolorze zielonym, ale w sprzedaży dostępne są również gąbki czarne

odcień
tonacja
koło barw Ittena
widmo światła białego
Jan Itten (1888‑1967)
barwy pokrewne
barwy komplementarne (dopełniające)
punkt obserwacyjny
skrót perspektywiczny
perspektywa linearna
punkt zbiegu
linia horyzontu
linie zbieżne