Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Gospodarstwo agroturystyczne – realizacja imprezy

HGT.09. Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich - Technik turystyki na obszarach wiejskich

Obsługa turystyczna na różnych obszarach gospodarstwa agroturystycznego

WYCIECZKA WIRTUALNA

1
RUJ3G4xsD0AJO
Wycieczka wirtualna, Obsługa turystyczna na różnych obszarach gospodarstwa agroturystycznego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RAf4rQhQDpVMO1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem, który dotyczy czynności zawodowych wykonywanych przez właściciela gospodarstwa agroturystycznego. Pielęgnacja kwiatów
Do pielęgnacji kwiatów w otoczeniu gospodarstwa agroturystycznego należy wykorzystać: 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście, niezbędne do przycięcia roślin oraz 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście, dzięki której podlejemy rośliny. W celu ochrony rąk przed zabrudzeniami lub insektami użyjemy 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście.

Przygotowanie otoczenia całego gospodarstwa
Do zadań mających na celu przygotowanie otoczenia całego gospodarstwa należy również 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście trawnika. Przed rozpoczęciem koszenia trzeba najpierw zgarnąć suche 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście.

Przygotowanie wydawnictw
Właściciel gospodarstwa agroturystycznego może przygotować dla gości różne wydawnictwa, np. foldery, które wykłada w 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście.

Przygotowanie pokoju
Następnym etapem jest przygotowanie pokoju noclegowego, czyli jego bardzo dokładne 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście. Pracę zaczynamy od 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście łóżka, a następnie sprzątania 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście oraz 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście. Podczas porządków w łazience nie zapomnijmy o zebraniu brudnych 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście.

Powitanie gości
Do gospodarstwa agroturystycznego właśnie przybyli Twoi goście. Należy ich ciepło przywitać, a następnie potwierdzić ich 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście.

Zakwaterowanie gości i zaprowadzenie do pokoju
Zapraszasz gości do recepcji i rozpoczynasz proces ich 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście. W celu uregulowania należności za pobyt, pytasz o formę 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście. Zawsze warto zapytać, czy goście nie mają dodatkowych 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście, dzięki spełnieniu których ich pobyt będzie bardziej satysfakcjonujący. Możesz również przedstawić krótką 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście gospodarstwa. Na koniec wręczasz gościom 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście do pokoju.

Segregacja odpadów
Jedną z ważnych czynności podczas prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego jest 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście odpadów. Składowanie odpadów, zgodne z zasadami sanitarno-epidemiologicznymi, powinno być oddalone od strefy 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście i odpowiednio zabezpieczone.

Przygotowanie posiłku
Warto zadbać również o przygotowanie 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście dla Twoich gości. Postaraj się, aby zaoferować również produkty z własnego gospodarstwa, np. warzywa, miody, sery czy chleb, albo od lokalnych 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście.

Dojenie kozy
W swoim gospodarstwie agroturystycznym posiadasz zagrodę z kozami. Twoi goście mogą Ci pomóc i 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście zwierzęta, ale Ty musisz kozę wydoić. Do tego celu użyjesz 1. segregacja, 2. ręczników, 3. sprzątanie, 4. rezerwację, 5. pielęgnacja, 6. aneksu, 7. dostawców, 8. płatności, 9. ścielenia, 10. nożyce, 11. konewkę, 12. zameldowania, 13. rękawiczek, 14. recepcji, 15. łazienki, 16. klucze, 17. historię, 18. dojarki, 19. życzeń, 20. dokarmiać, 21. posiłku, 22. mieszkalnej, 23. liście ręcznej.
11
1. UPRAWA I PIELĘGNACJA ROŚLIN OZDOBNYCH

Uprawa i pielęgnacja roślin ozdobnych to ważne czynności, które pozwalają zadbać o estetyczny wygląd gospodarstwa agroturystycznego i jego otoczenia. Aby rośliny spełniały swoje zadanie, gospodarz ma zawsze coś do zrobienia, począwszy od zwalczania chwastów, pielęgnacji roślin (podlewanie, nawożenie, cięcie, przesadzanie, ściółkowanie) aż po zabezpieczenie roślin na zimę. Rodzaje i zakres wykonywanych czynności są uzależnione od uprawianych gatunków roślin ozdobnych, jak również od typu podłoża, w którym rosną.

W celu skutecznej uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych warto posiadać właściwe narzędzia ogrodnicze, np. grabki, motykę, łopatkę, sekator, nożyce, kosiarkę. Można też pomyśleć o gromadzeniu deszczówki do podlewania czy kompostowaniu odpadków w celu wytworzenia własnego nawozu.

Udział gości w pracach pielęgnacyjnych może być dodatkową atrakcją oferty gospodarstwa, mającą walor edukacyjny i rekreacyjny. Gościom można zaproponować nie tylko podlewanie roślin ozdobnych, przycinanie suchych gałęzi, zgarnianie liści czy koszenie trawnika, ale także zbieranie kwiatów i przykładowo układanie bukietów, które następnie zostaną postawione w pokoju gościa lub w strefie wspólnej.

1,1,1
Rg7KQBQkiIHLG
R1TCX5L58Jmiw
R1ECDnRpO29Fv
RwZUt3BMnwmA0
Film nawiązujący do treści materiału
R1J1MLDUZUBjj
Film nawiązujący do treści materiału
R4G67pML5BsdU
Film nawiązujący do treści materiału
2. PRZYGOTOWANIE OTOCZENIA CAŁEGO GOSPODARSTWA

Właściciel gospodarstwa agroturystycznego, nie tylko przed przybyciem gości, ale cały rok wykonuje szereg czynności związanych z utrzymaniem porządku i czystości w gospodarstwie i jego otoczeniu. Należą do nich różne prace porządkowe z wykorzystaniem środków, sprzętu i narzędzi stosowanych w pracach związanych z utrzymaniem porządku i czystości.

Należy mieć na uwadze, że właściciel ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo gości na terenie gospodarstwa agroturystycznego, dlatego podczas przygotowania otoczenia gospodarstwa powinien zadbać o zabezpieczenie miejsc niebezpiecznych (np. studzienek ściekowych), odpowiednie oświetlenie domu i jego otoczenia czy ochronę przeciwpożarową.

1,1
RrHu5HdgUZxeG
Film nawiązujący do treści materiału
R1HbbKAwqdcdV
Film nawiązujący do treści materiału
Rlpkl7rL7LBPW
3. PRZYGOTOWANIE MATERIAŁÓW PROMOCYJNYCH DLA GOŚCI

Przygotowanie materiałów promocyjnych to ważna czynność, którą powinien wykonać gospodarz przed przybyciem gości. Dzięki takim wydawnictwom można zaprezentować gościom lokalne i regionalne atrakcje. Wówczas oferta kontaktu z wiejskim życiem, domowymi zwierzętami czy pracami rolnymi, może zostać poszerzona o inne doświadczenia, np. kontakt z materialnym i niematerialnym dziedzictwem kultury ludowej, czyli folklorem, lub z walorami krajobrazowymi.

Materiały promocyjne mogą mieć różną formę, np. mogą to być mapy, przewodniki, ulotki, broszury czy albumy. Mogą również zawierać rozmaite informacje przydatne gościom gospodarstwa, np. o zwiedzaniu zabytków, skansenów, o wiejskich festynach, koncertach, imprezach sportowych, dożynkach, odpustach, lokalnym rzemiośle, szlakach rowerowych, pieszych samochodowych, kajakowych czy wycieczkach edukacyjnych.

Warto zadbać o ich atrakcyjne wyeksponowanie i poinformować gości, w jaki sposób mogą z nich korzystać, np. ulotki czy broszury mogą zabrać ze sobą, natomiast z książek czy albumów mogą skorzystać na miejscu lub – jeżeli zabierają je ze sobą na wycieczkę – zwrócić po powrocie.

1,1,1
RrriUMf4W4LrH
Film nawiązujący do treści materiału
R1Ib4eChCdEQs
RPjECchtUISEw
R1WCbe1ujXFLk
Film nawiązujący do treści materiału
R18LGNzzcEL4p
RSviO9ddmUXqm
4. PRZYGOTOWANIE POKOJU NOCLEGOWEGO

Decydując się na działalność agroturystyczną, warto pamiętać, aby wcześniej odpowiednio zaplanować i przygotować wyposażenie układów funkcjonalnych gospodarstwa, w tym także wyposażenie pokojów dla gości czy węzłów higieniczno‑sanitarnych, które muszą odpowiadać minimalnym wymaganiom stawianym obiektom świadczącym usługi hotelarskie.

Pokój noclegowy powinien spełniać podstawowe wymagania dotyczące powierzchni, umeblowania, oświetlenia, ogrzewania, dostępu do wody zimnej i ciepłej, a także opcjonalnie wyposażenia w pościel czy ręczniki.

O czystość pokoju należy zadbać przed przyjazdem gości, regularnie sprzątać podczas pobytu gości (ścielić łóżko, przecierać kurze, zmywać podłogę, dokładnie sprzątać węzeł higieniczno‑sanitarny, opróżniać kosze na śmieci, a w razie potrzeby oraz oferowanych usług noclegowych: wymieniać pościel, ręczniki, uzupełniać zawartość lodówki itp.), a także dokładnie posprzątać pomieszczenia po wyjeździe gości.

1,1,1
RfDLKqN7vA7be
Film nawiązujący do treści materiału
RZCuxEN3D0hWZ
Film nawiązujący do treści materiału
R8I2yRi1gaEpS
Film nawiązujący do treści materiału
R1eOq8w0juFB7
Film nawiązujący do treści materiału
R1NkPgAp0xSYP
Film nawiązujący do treści materiału
Rt9qDJq4RMf9f
Film nawiązujący do treści materiału
5. POWITANIE GOŚCI I ZASADY OBSŁUGI KLIENTA

Podczas powitania gości gospodarstwa agroturystycznego obowiązują pewne zasady obsługi klienta. Właściciel powinien uwzględniać cechy, potrzeby i możliwości swojego gościa, a także bezwzględnie stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas jego obsługi. Warto, aby zawsze był przygotowany na przybycie gości, znał orientacyjną godzinę przyjazdu, a w razie potrzeby zaoferował odbiór gości, np. z przystanku. Dzięki temu goście poczują się miło przyjęci i będą wiedzieli, że gospodarz traktuje ich indywidualnie, co w przypadku pobytu w gospodarstwie agroturystycznym ma niebagatelne znaczenie.

Podczas powitania gospodarz powinien sprawdzić szczegóły i zgodność rezerwacji.

Bezpośredni i przyjazny kontakt oraz gościnność i atmosfera sprzyjająca nawiązaniu wzajemnych więzi, to elementy, które mogą zagwarantować zadowolenie gości, a także ich ewentualny ponowny przyjazd.

Warto pamiętać, że oprócz ciszy, spokoju i bezpośredniego kontaktu z naturą czy możliwości skorzystania z lokalnych produktów, ważna jest domowa atmosfera, którą może zagwarantować właśnie gospodarz gospodarstwa agroturystycznego.

1,1,1
R1ZX1u69S3a5h
Film nawiązujący do treści materiału
R1I4X8izLGIQV
Film nawiązujący do treści materiału
6. ZAKWATEROWANIE GOŚCI I PRZEDSTAWIENIE ZASAD POBYTU W GOSPODARSTWIE AGROTURYSTYCZNYM

Jedną z podstawowych usług oferowanych przez gospodarstwo agroturystyczne są usługi noclegowe. Aby prowadzić taką działalność, należy znać i stosować przepisy prawa dotyczące takiego świadczenia oraz sumiennie realizować usługi zgodnie z ofertą noclegową i zamówieniem gościa.

Podczas zakwaterowania gości gospodarz powinien przedstawić im regulamin pobytu w gospodarstwie, który w miarę możliwości powinien być również dostępny, np. w ofercie online, aby gość mógł podjąć świadomą decyzję o pobycie w danym miejscu (np. o przywiezieniu i trzymaniu zwierząt). Gość zatem otrzymuje np. informacje o tym, kiedy rozpoczyna się i kończy doba, o dostępnych formach uregulowania należności za pobyt, czy i w jakim przedziale obowiązuje cisza nocna, jaka jest oferta gastronomiczna, np. kolacja w dniu przyjazdu gości.

Następnie gość zostaje poinformowany o infrastrukturze gospodarstwa, ofercie, jego atrakcjach i zachęcony do korzystania z wszelkich propozycji.

Do obowiązku gospodarza należy również poinformowanie gości o formach rozliczenia za skorzystanie z usług, a także sporządzenie takiego rozliczenia.

1,1
RXiD3s2gNhpNF
Film nawiązujący do treści materiału
RY20ySqbK07By
Film nawiązujący do treści materiału
7. ZABIEGI OGRODNICZE (UPRAWA I PIELĘGNACJA OGRODU WARZYWNEGO I SADU PRZYDOMOWEGO)

Na ogół gospodarstwo agroturystyczne, oprócz oferty usług noclegowych, prowadzi również produkcję rolniczą. Niejednokrotnie jest ona dopasowana do potrzeb klientów agroturystyki. Ważnym aspektem takiej działalności jest opracowanie planu produkcji rolniczej i określenie zapotrzebowania gości na produkty z gospodarstwa rolnego. Dzięki temu zostaną wyprodukowane tylko te rzeczy, które cieszą się popularnością wśród gości, a gospodarz uniknie nadprodukcji i strat z tym związanych.

Aby móc prowadzić produkcję roślinną w gospodarstwie, najpierw trzeba ją odpowiednio zorganizować, a następnie umiejętnie prowadzić. Stąd konieczna jest znajomość gleb, gatunków roślin na użytkach rolnych, warunków przyrodniczych i ekonomicznych gospodarstwa, do których dobrane zostaną grupy i gatunki roślin uprawnych.

Zabiegi ogrodnicze w gospodarstwie skupiają się przede wszystkim na uprawie i pielęgnacji ogrodu warzywnego i sadu przydomowego. Właściciel gospodarstwa, oprócz umiejętności rozpoznawania roślin ogrodowych czy drzew i krzewów owocowych, powinien znać i stosować pielęgnacyjne zabiegi agrotechniczne (np. siew i sadzenie, odchwaszczanie, ściółkowanie, metody nawadniania, nawożenia, zmianowania, a także cięcia i koszenia oraz zasady ochrony roślin) oraz umiejętnie posługiwać się narzędziami, urządzeniami i maszynami stosowanymi w zabiegach ogrodniczych (np. grabiami, kosiarką, łopatą).

Bardzo istotna jest wiedza o tym, w jaki sposób zbierać i przechowywać owoce, warzywa czy zioła. Umiejętne przechowywanie ziemiopłodów może zapewnić gospodarstwu świeże produkty przez cały rok. To z kolei zadowoli zarówno gości spożywających w nim posiłki, jak i zapewni samowystarczalność gospodarza w tym zakresie. Warto zadbać o stosowanie ekologicznych metod produkcji rolniczej poczynając od ekologicznego materiału siewnego, przez nawozy aż po zabiegi pielęgnacyjne i ochrony roślin.

Uprawa i pielęgnacja ogrodu warzywnego czy sadu przydomowego stwarzają też możliwości poszerzenia oferowanych gościom atrakcji o udział w pracach rolnych lub pielęgnacyjnych, zbieranie owoców, warzyw czy ziół. Niewątpliwie będzie miało to walor edukacyjny, a przy okazji również rekreacyjny.

1,1,1
R1MgdnxPOUE0Y
Film nawiązujący do treści materiału
RmT82TSb3183E
Film nawiązujący do treści materiału
RvlKQzjgwsVaN
Film nawiązujący do treści materiału
RqRyaBB0f6k3E
Film nawiązujący do treści materiału
R14khkxAWNiJE
Film nawiązujący do treści materiału
R1bCoXdO1gNbp
Film nawiązujący do treści materiału
RGioNJS9hrHqB
8. ORGANIZACJA USŁUG ŻYWIENIOWYCH

Bardzo często gospodarstwo agroturystyczne organizuje dla swoich gości pełne lub częściowe usługi żywieniowe, które uwzględniają wykorzystanie produktów z własnego gospodarstwa rolnego i przygotowanie potraw regionalnych, z surowców dostępnych i charakterystycznych dla danego regionu. Oferowane wyżywienie lub możliwość samodzielnego przyrządzania posiłków ze świeżych produktów z gospodarstwa to sposobność zapoznania się z wiejską lokalną kuchnią. Niektórzy gospodarze, jako dodatkową atrakcję, proponują również naukę przygotowania potraw regionalnych.

Sposobność spróbowania wiejskiego jedzenia to dla wielu gości ogromna atrakcja oraz zaleta pobytu w gospodarstwie agroturystycznym. Posiłki mogą być spożywane przez gości z rodziną gospodarza, w osobnej jadalni czy kuchni z wydzielonym miejscem do konsumpcji.

Organizacja usług żywieniowych wymaga od właściciela gospodarstwa nie tylko kreatywności w wymyślaniu oferty żywieniowej dla gości, ale również umiejętności obliczania zapotrzebowania na surowce i półprodukty czy sporządzania kalkulacji usług żywieniowych.

Należy pamiętać, że jeżeli w gospodarstwie agroturystycznym będą oferowane usługi żywieniowe, to należy fakt ten zgłosić do Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Żywienie gości w warunkach domowych regulują odpowiednie akty prawne, np. ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

1,1,1
RnrSLUfV8M5n6
Film nawiązujący do treści materiału
RXxjWpvAxHoHG
Film nawiązujący do treści materiału
ROtZ1qCHB6uH6
Film nawiązujący do treści materiału
9. OPORZĄDZENIE I ŻYWIENIE ZWIERZĄT GOSPODARSKICH

W gospodarstwie agroturystycznym można spotkać często różne zwierzęta gospodarskie, np. konie, kozy, krowy, owce, kury czy gęsi.

Zwierzęta odgrywają dużą rolę w generowaniu ruchu turystycznego na obszarach wiejskich. Często kontakt ze zwierzętami jest powodem wyboru danego miejsca pobytu. Goście mogą oglądać, fotografować, dokarmiać czy bawić się ze zwierzętami, ale mogą również brać udział w pracach gospodarskich, takich jak oporządzanie czy żywienie zwierząt gospodarskich. Jest to niezwykle atrakcyjna oferta dla gości gospodarstwa, którzy pragną aktywnego wypoczynku, bycia w kontakcie z naturą i spokojnym otoczeniem, a także zmierzenia się z wiejskim życiem i aktywnościami z nim związanymi.

Gości, a szczególnie dzieci, można zachęcić do przyjrzenia się np. dojeniu kozy, a następnie podaniu siana czy paszy. Po uzgodnieniu z gospodarzem, który doskonale zna swoje zwierzęta i ich nawyki oraz zachowania, można wejść w bezpośredni kontakt ze zwierzętami, np. karmić je z ręki lub głaskać.

Warto zadbać o stosowanie ekologicznych metod hodowli zwierząt gospodarskich, czyli odpowiednie sposoby chowu, regularne wykonywanie obrządku zwierząt (poranne, popołudniowe i wieczorne), prawidłowe utrzymanie budynków inwentarskich i żywienie zwierząt, a także zagospodarowanie nawozów naturalnych.

1,1,1
R1QFGO3yf8RmA
RJpt7hCUuYxCI
RK0MAmX04rD6y
Film nawiązujący do treści materiału
R8B7ZdEkBpi89
Film nawiązujący do treści materiału
R1WWpsWgtdnRC
Film nawiązujący do treści materiału
R18pJcWACRa1h
Film nawiązujący do treści materiału
RFDfhWSn4Qif7
Film nawiązujący do treści materiału

Obsługa turystyczna na różnych obszarach gospodarstwa agroturystycznego - opis aplikacji edukacyjnej w formule wirtualnej wycieczki

R1UQSwd1QPwSg

Grafika przedstawia prostokątny przycisk pobierania, na którym widać ikonę składającą się z poziomej linii i strzałki skierowanej w dół znajdującą się nad linią oraz napisu pobierz złącznik.

Plik PDF o rozmiarze 2.61 MB w języku polskim
11
Instrukcja korzystania z wycieczki wirtualnej

Aby poruszać się po wycieczce wirtualnej – Obsługa turystyczna na różnych obszarach gospodarstwa agroturystycznego należy przeciągać myszką po ekranie w wybranym kierunku. Po najechaniu kursorem na ikony, znajdujące się po prawej stronie ekranu, wyświetlone zostaną podpowiedzi działań tzw. tooltip.

RjbMfowGbw6N7
Widok ekranu wycieczki wirtualnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Dla wygody korzystania z wycieczki wirtualnej należy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego, znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu.

R13PQQ9PlD62L
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona głowa – po naciśnięciu włącza się nagranie lektorskie opisujące dany przedmiot/ miejsce lub czynność.

R11z1ZOCAer66
Ikona nagrania lektorskiego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona drzwi – po naciśnięciu tego symbolu możemy przenieść się do następnego pomieszczenia.

RbmyIDVdiGsLb
Ikona przejścia do następnego pomieszczenia
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona „i”– po naciśnięciu wyświetla nam się plansza z tekstem opisującym dany przedmiot/ miejsce lub czynność.

RjeQczo9OfnF7
Ikona „i”
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Biała strzałka w kole – po kliknięciu w ikonę, pojawia się napis z nazwą, do jakiego miejsca może się udać.

RINNEHnHplxiL
Ikona strzałki w kole
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W panelu bocznym, po lewej stronie ekranu, pojawią się czynności zawodowe, które będą wykonywane. W miarę, kiedy gospodyni będzie je wykonywała, pojawią się kolejne, a zrealizowane zostaną odznaczone symbolem „ ✓”.

RoIAGjLmPJCbZ
Fragment widoku ekranu wycieczki wirtualnej z panelem czynności zawodowych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Skreślony głośnik – pozwala wyłączyć dźwięki w spacerze.

R1NIVWZTC4k6e
Ikona wyłączania dźwięku
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Głośnik – włącza dźwięki w spacerze.

RXTASzPRpJ91d
Ikona włączania dźwięku
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Okulary – pozwalają na przełączenie aplikacji w tryb VR i korzystanie z niej w specjalnych okularach ( funkcja dostępna  tylko na smartfonach).

RRnkMSXE53dcx
Ikona trybu VR
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Pobierz – po kliknięciu na przycisk rozpoczyna się pobieranie książeczki WCAG.

R1ERaGgmvCUy2
Ikona pobierania książeczki WCAG
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona mapy panoram pokazuje wszystkie ujęcia w spacerze. Po jej rozwinięciu i naciśnięciu dowolnego zdjęcia możemy przenieść się do wybranego miejsca.

R3XxtCDjesKQE
Ikona mapy panoram
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona telefonu jest to element, który użytkownik ma do odnalezienia podczas korzystania z e‑materiału. Po odnalezieniu telefonu i odsłuchaniu informacji jego dotyczących, element zostanie odhaczony symbolem „✓”.

Ra4Mrd4NaU2K6
Ikona telefonu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona skanera jest to element, który użytkownik ma do odnalezienia podczas korzystania z e‑materiału. Po odnalezieniu skanera i odsłuchaniu informacji jego dotyczących, element zostanie odhaczony symbolem „✓”.

R1Apg7DUDgq0q
Ikona skanera
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona atlasów i katalogów jest to element, który użytkownik ma do odnalezienia podczas korzystania z e‑materiału. Po odnalezieniu atlasu i katalogów i odsłuchaniu informacji ich dotyczących, element zostanie odhaczony symbolem „✓”.

R1O2s79xRBSma
Ikona atlasów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona drukarki jest to element, który użytkownik ma do odnalezienia podczas korzystania z e‑materiału. Po odnalezieniu drukarki i odsłuchaniu informacji jej dotyczących, element zostanie odhaczony symbolem „✓”.

R1Ra4eWQtV5jT
Ikona drukarki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej okna startowego wycieczki znajduje się przycisk „Pobierz załącznik”. Po kliknięciu przycisku, na komputerze zapisze się plik PDF.

R1YlXnzauRWjJ
Ikona "pobierz załącznik"
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane