Prace dekoratorskie w tapicerstwie
DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402
Instrukcja użytkowania
Informacje ogólne
E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.
Wprowadzenie
Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu w jego ikonę.

Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie oraz galeria zdjęć.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Program ćwiczeniowyProgram ćwiczeniowy umożliwia zaprojektowanie wnętrza sali konferencyjnej lub gabinetu, wyciszenia pomieszczenia lub drzwi poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych, wytrzymałościowych.
Program składa się z trzech poziomów trudności. Wyboru dokonujemy poprzez kliknięcie w pożądany poziom na ciemnym pasku na górze ekranu.

W prawym górnym rogu znajdziemy również przycisk uruchamiania trybu pełnoekranowego.

Tuż pod paskiem z możliwością wyboru poziomu trudności znajduje się przycisk pozwalający na wyświetlenie polecenia.

Wizualizacja pomieszczenia pokazuje nanoszone zmiany i dobierane parametry. Elementy dedykowane do wyboru znajdują się po lewej stronie w rozwijanych harmonijkach.

Po zaznaczeniu odpowiedzi wyświetlą się one pod wizualizacją. Pod tabelą z wybranymi parametrami znajdziemy opcję sprawdzenia odpowiedzi oraz skorzystania z kalkulatora powierzchni pokoju.

Powierzchnię pokoju wyliczamy, przeciągając paski szerokości i długości pokoju lub wpisując konkretną liczbę po prawej stronie pasków.

Na dole ekranu znajdziemy pasek menu z dodatkowymi funkcjami opisanymi pod ikonami. Jedna z ikon: baza wiedzy - zawiera dokładne informacje tekstowe oraz graficzne, ułatwiające wykonanie poszczególnych zadań. Baza wiedzy rozbudowana została między innymi o tabele z parametrami, danymi eksploatacyjnymi oraz instrukcję wykonania prac dekoratorskich.

Szczegółowa instrukcja korzystania z programu znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć przedstawia stanowisko pracy tapicera, narzędzia i maszyny, na których pracuje tapicer, przygotowaną przez niego dokumentację i rysunki technologiczne; można tu również zobaczyć zdjęcia prezentujące procesy technologiczne i wyrób końcowy pracy tapicera.
Podzielona jest na dwanaście plansz. Przemieszczanie się między nimi następuje poprzez spis treści, który znajduje się na początku galerii zdjęć.

Galeria jest wzbogacona o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame.


Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające składają się z szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

W zakładkach znajdują się pogrupowane zadania. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.
Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.
Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.
Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstał e‑materiał.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału
W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.