E-materiały do kształcenia zawodowego

Prace dekoratorskie w tapicerstwie

DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑zasobuStruktura e‑zasobu

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicerWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: tapicer 753402. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji - DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych: wykonywanie wyrobów tapicerowanych i prac dekoratorskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

DRM.05.3. Wykonywanie prac tapicerskich

Uczeń:

  • DRM.05.3. 2) charakteryzuje rodzaje prac dekoratorskich,

  • DRM.05.3. 3) dobiera techniki wykonania prac tapicerskich,

  • DRM.05.3. 5) sporządza kalkulację kosztów wykonania wyrobów tapicerowanych i prac dekoratorskich, stosuje zasady normalizacji,

  • DRM.05.3. 8) posługuje się przyrządami pomiarowymi i sprawdzianami,

  • DRM.05.3. 10) obsługuje maszyny stosowane w tapicerstwie,

  • DRM.05.3. 14) wykonuje specjalistyczne wyroby tapicerowane,

  • DRM.05.3. 15) ocenia jakość materiałów, półfabrykatów, wyrobów tapicerowanych oraz prac dekoratorskich.

Pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania prac dekoratorskich w tapicerstwie.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Prace dekoratorskie w tapicerstwie składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Przedstawia stanowisko pracy tapicera, narzędzia i maszyny, na których pracuje tapicer, przygotowaną przez niego dokumentację i rysunki technologiczne; można tu również zobaczyć zdjęcia prezentujące procesy technologiczne i wyrób końcowy pracy tapicera.

To świetna zabawa i nauka w jednym! Umożliwia zaprojektowanie wnętrza sali konferencyjnej lub gabinetu, wyciszenia pomieszczenia lub drzwi poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych, wytrzymałościowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDRGKBIW8RInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić uczniowi poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania tapicerowanych prac dekoratorskich.

  • Słownik pojęć do e‑zasobuDUXzZF44gSłownik pojęć do e‑zasobu zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDOqAvKfomPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDiARU9rkuPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDMRdbQauXNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1HTP8mBCInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu tapicer

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas wykonywania prac dekoratorskich w tapicerstwie. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, dzielą się na grupy. Każda grupa tworzy okrąg (uczniowie mogą siedzieć bądź stać). Zabawę inicjuje jedna osoba, która trzyma w dłoniach włóczkę. Rzucając nią do wybranej osoby, wypowiada nazwę urządzenia bądź maszyny prezentowanej w galerii. Uczeń, do którego trafia włóczka, opisuje dany przedmiot, po czym odrzuca włóczkę do innej osoby, podając nazwę kolejnego urządzenia. Nad zadaniem i kulturą gry czuwa nauczyciel.

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć. Ich zadaniem będzie wydanie branżowej gazety. Punktem wyjścia są ilustracje i opisy, które pojawiają się w galerii, zadaniem uczniów jest napisanie, w oparciu o nie, artykułu, felietonu, zrobienie wywiadu z ekspertem etc. Każdy z uczniów pisze swój tekst, jednak na etapie złożenia gazety o wyborze i układzie materiałów decyduje cały zespół klasowy.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca indywidualna, praca w grupach

Nauczyciel rozdaje uczniom fotografie wnętrza sali konferencyjnej  lub gabinetu. Uczniowie, po zapoznaniu się z programem ćwiczeniowym, pojedynczo bądź w grupach przygotowują projekt zmiany wnętrz, a także np. propozycje wyciszenia pomieszczenia lub drzwi. Każdy projekt powinien być przedstawiony na forum klasowym i szczegółowo omówiony.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Galeria zdjęć oraz program ćwiczeniowy stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu galerii zdjęć uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli notatek‑listów, w których adresatem jest sam uczeń.

Po zapoznaniu się z programem uczeń może przygotować autorski projekt, kolejny poziom programu.

Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do programu;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści