Prowadzenie procesu wzbogacania kopalin stałych
Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin – Operator maszyn i urządzeń przeróbczych , Technik Przeróbki Kopalin Stałych
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęćWykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciamiWykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi sięWykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń przeróbczych i technik przeróbki kopalin stałych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
GIW.05. Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin wyodrębnionych w zawodzie/dach Operator maszyn i urządzeń przeróbczych 811205 i Technik przeróbki kopalin stałych 311706.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: GIW.05. Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin:
prowadzenia procesu wzbogacania kopalin stałych.
Efekty kształcenia
GIW.05.3. Użytkowanie maszyn i urządzeń przeróbczych
Uczeń:
4) charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w procesie wzbogacania kopalin stałych,
5) charakteryzuje budowę maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych,
6) obsługuje maszyny i urządzenia do wzbogacania kopalin stałych.
GIW.05.4. Prowadzenie procesów technologicznych w zakładzie przeróbczym
Uczeń:
5) prowadzi proces wzbogacania kopalin stałych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:Film edukacyjny
Zasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych
Film edukacyjnyZasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych
prezentuje sposoby wzbogacania kopalin stałych oraz budowę i zasady obsługi służących do tego maszyn i urządzeń.Wizualizacja 3D
Budowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych – wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjna
Wizualizacja 3DBudowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych – wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjna
prezentuje modele 3D maszyn i urządzeń służących do wzbogacania kopalin stałych (wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka i maszyna flotacyjna) oraz zawiera dokładne omówienie ich budowy.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałychFilm edukacyjny
Budowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych - wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjnaWizualizacja 3D
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny – Zasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.
Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z zadaniem, które ma wykonać (np. zasada działania wzbogacalnika typu DISA, wzbogacanie węgla koksowniczego, zasada działania osadzarki beztłokowej).
Po odtworzeniu filmu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.
Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.
Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.
Wizualizacja 3D – Budowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych – wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjna
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji wizualizację.
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z budową maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta o obejrzany materiał.
Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat budowy wzbogacalnika zawiesinowego, osadzarki oraz maszyny flotacyjnej. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.
Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, oceną opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny – Zasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.
Po odtworzeniu filmu prosi, aby każdy uczeń sporządził notatki na temat działania i obsługi maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych.
Po sporządzeniu notatek nauczyciel wyrywkowo pyta uczniów o tematy poruszane w trakcie filmu (podstawowe pojęcia, zasady działania poszczególnych maszyn i urządzeń oraz jak wygląda ich obsługa w praktyce.
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na tematy poruszane w filmie, omawiając najczęściej pojawiające się błędy w notatkach uczniów.
Wizualizacja 3D – Budowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych – wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjna
Nauczyciel przed wyświetleniem wizualizacji przedstawia uczniom zagadnienia, które zostaną w niej poruszone i informuje, że po jej obejrzeniu każdy uczeń otrzyma jedno z nich.
Zadaniem każdego z uczniów jest przygotowanie krótkiej prezentacji, przygotowanej na smartfonie, związanych z przydzielonym mu zagadnieniem poruszonym w wizualizacji i uzupełnieniem ich o informacje znalezione w Internecie.
Nauczyciel informuje uczniów o wytycznych dotyczących prezentacji oraz odpowiada na ewentualne pytania.
Nauczyciel zachęca uczniów do zaprezentowania swoich prac podczas zajęć proponując ocenę za wykonane zadanie. Po każdej prezentacji komentuje wskazując ciekawe jej aspekty oraz nieścisłości.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji wybranych prac nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat budowy maszyn i urządzeń stosowanych w procesie wzbogacania kopalin stałych. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.
Nauczyciel na zakończenie cyklu edukacyjnego ocenia zaprezentowane prace.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym –
Zasada działania oraz obsługa maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych
oraz wizualizacją 3D –Budowa maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych – wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka, maszyna flotacyjna
. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do obsługi maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj proces wzbogacania węgla koksowego w pełnym etapie uziarnienia.
Uczeń planuje proces wzbogacania, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.:
Co sprawiło ci trudności?
,Co wykonałeś bez problemu?
,Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka beztłokowa, maszyna flotacyjna.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.:
Co sprawiło grupie trudności?
,Co grupy wykonały bez problemu?
,Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?
,Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, która są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.
Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo
, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat zasad działania oraz obsługi maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych oraz budowy maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie wzbogacania kopalin stałych.
Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści