RnvQJ4hsKS1ew
Zdjęcie przedstawia szkolne krzesła wykonane z drewna i metalu, których siedzenia nasunięte są na blaty szkolnych ławek, ustawionych w rzędach, równolegle do widza. W tle jest biała ściana.

W szkole mówimy o szkole...

Klasa
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Uczestnicząc w życiu szkoły, często stajesz przed koniecznością wygłoszenia wystąpienia lub wzięcia udziału w dyskusji. Jak zatem powinno być zbudowane takie wystąpienie? Zależy to przede wszystkim od celu wystąpienia, a ten bywa dwojaki. Po pierwsze, może chodzić o uświetnienie jakiejś uroczystości (np. inauguracji roku szkolnego, obchodów jubileuszu szkoły) – wówczas należy przygotować mowę okolicznościową. Po drugie, celem może być przekonanie jakiejś osoby lub grupy osób do konkretnych działań (zorganizowania wycieczki lub wyposażenia sali w nowoczesny sprzęt multimedialny). Klasyczna mowa argumentacyjnaj0000007VFB1v50_000tp001mowa argumentacyjna, czyli taka, w której nadawca dąży do przekonania publiczności, składa się z trzech części: wstępu, rozwinięciazakończenia. Poniżej zaprezentowane zostały elementy, które mogą się znaleźć w każdej z nich.

Mowa argumentacyjna

Wstęp

Rozwinięcie

Zakończenie

  1. Nawiązanie kontaktu z publicznością.

  2. Informacja o temacie wystąpienia.

  3. Zabieganie o życzliwość publiczności.

  1. Przedstawienie faktów.

  2. Subiektywna ocena faktów.

  3. Argumentowanie

  4. Odpieranie ewentualnych zarzutów.

  1. Prezentacja własnych przeżyć.

  2. Nawiązanie do wstępu.

  3. Podsumowanie.

  4. Błyskotliwa puenta.

Polecenie 1

Napisz, co czujesz, kiedy występujesz publicznie.

Rx6dxq1xolOll
Miejsce na notatkę ucznia
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, jak można radzić sobie z tremą podczas wystąpień publicznych. Wymień znane ci sposoby.

RIjnY1QPy3eyM
Miejsce na notatkę

Szkolne spotkanie uczniów i nauczycieli jest etapem w życiu i jednych, i drugich. Trwa on krócej dla uczniów, którzy po ukończeniu danego cyklu kształcenia ruszają ku kolejnym wyzwaniom – w szkole ponadpodstawowej, na studiach, w dorosłym życiu. Okres ten jest zwykle dłuższy dla nauczyciela, który nierzadko całe swoje życie zawodowe wiąże z konkretną szkołą. Zakończenie każdego takiego znaczącego etapu staje się często źródłem emocji, niekiedy bardzo silnych i niejednoznacznych. Radość może splatać się z żalem, nadzieja – z nostalgią. Inaczej ten moment przejścia przeżywa uczeń, inaczej doświadcza go nauczyciel. Warto przyglądać się tym emocjom, ponieważ mogą one nam wiele powiedzieć o innych i o nas samych.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j0000007VFB1v50_000tp001
Polecenie 2

Zastanów się, jakie emocje mogą towarzyszyć nauczycielowi odchodzącemu ze szkoły (np. na emeryturę). Określ, jakich uczuć ty spodziewasz się doświadczyć w chwili, gdy przyjdzie ci opuścić szkołę podstawową i rozstać się z klasą.

R1RoNQLi3GaFY
(Uzupełnij).

O autorze

Adam Zagajewski20211945
RiOHgR3z2rP2Y
Adam Zagajewski
Źródło: Frankie Fouganthin, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 4.0.

Adam Zagajewski

– polski poeta współczesny, eseista, prozaik i tłumacz. Zaliczany jest do poetów związanych z nurtem tzw. poezji lingwistycznej, czyli takiej, która skupia się na języku wypowiedzi poetyckiej. Pierwszą książką poetycką tego autora był tom zatytułowany Komunikat, który ukazał się w 1972 roku. Inne tomy jego poezji to m.in.: Ziemia ognista (1994), Późne święta (1998), Powrót (2003), Prawdziwe życie (2019). Był laureatem wielu nagród literackich.

Adam Zagajewski Nauczycielka dykcji w Szkole Teatralnej odchodzi na emeryturę

Jest wysoka, nieśmiała i elegancka
nieco staroświecką elegancją.

Żegna się ze studentami, profesorami,
i nieufnie rozgląda się dokoła.

Jest pewna, że będą kaleczyć język,
boleśnie i bezkarnie.

Przyjmuje dyplom (później sprawdzi poprawność
sformułowań). Odwraca się i znika w kulisach,
w aksamitnym cieniu reflektorów, w ciszy.

Zostaniemy teraz sami.
Będziemy kaleczyć język i usta.

z_1 Źródło: Adam Zagajewski, Nauczycielka dykcji w Szkole Teatralnej odchodzi na emeryturę, [w:] tegoż, Anteny, Kraków 2005, s. 5.
Rw8CC3HJgkUdK
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem: Adam Zagajewski „Nauczycielka dykcji w Szkole Teatralnej odchodzi na emeryturę”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Po uważnym przeczytaniu wiersza Adama Zagajewskiego lub wysłuchaniu głosowej interpretacji tego utworu wykonaj ćwiczenia.

Polecenie 3

W formie sprawozdania z uroczystości pożegnania nauczycielki opisz sytuację przedstawioną w wierszu Adama Zagajewskiego.

R12up9xl8qdX8
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Opisz wrażenia, jakie budzi w tobie wiersz Adama Zagajewskiego.

RUrrlL8qBcHfW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Zidentyfikuj podmiot liryczny w utworze i nazwij ten typ podmiotu. Wskaż fragment, w którym on się ujawnia. Nazwij typ liryki.

R1ApzLViqfhlO
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj bohaterkę wiersza Adama Zagajewskiego, opisz jej wygląd i zachowanie.

R1FFZrRP8A7OY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Nazwij emocje, jakich doświadcza bohaterka utworu. Określ, z czego, twoim zdaniem, one wynikają.

Rlh8bvEdJ7wUw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Korzystając ze słownika języka polskiego, wyjaśnij znaczenia słowa „dykcja”. Oceń, które z nich można zasadnie wykorzystać w interpretacji wiersza Adama Zagajewskiego. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RbtSsJHeEj8IX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Sformułuj własną ocenę bohaterki wiersza. Oceń, czy została ukazana jako postać pozytywna czy raczej – negatywna. Uzasadnij swoją ocenę, popierając ją cytatami zaczerpniętymi z tekstu.

Rnfp1N2EQWDwz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wskaż te fragmenty utworu, które dotyczą języka jako sposobu formułowania wypowiedzi. Rozważ, czy wpływają one w znaczący sposób na interpretację utworu.

Ri75EAKDvwoGR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
R1GbBl3XeEVXI
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, dlaczego w wierszu użyto zmodyfikowanych związków frazeologicznych. Określ, w jaki sposób wpływa to na wymowę utworu.

R2QgujVF18CJo
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Konteksty

NiekonwencjonalnaniekonwencjonalnyNiekonwencjonalna mowa uczniowska na pożegnanie szkoły

R5j0SrEUCR2W41
Michal Viewegh
Źródło: David Sedlecký [czyt. dawid sedlecki], fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 4.0.

Akcja powieści Michala Vieweghaj000000029B1v50_000tp001Michala Viewegha, współczesnego czeskiego pisarza, toczy się w Czechach w 1992 roku, a głównym jej bohaterem jest nauczyciel języka czeskiego, który jest zarazem narratorem utworu. Jedna ze scen powieści przedstawia zakończenie roku szkolnego, kiedy to reprezentant uczniów, Doubek, ma wystąpić z podziękowaniem skierowanym do nauczycieli. Ponieważ do ostatniej chwili Doubek nie przedstawił tekstu pożegnalnej mowy, nikt nie wie, czego można się spodziewać. Przywołany niżej fragment powieści prezentuje oratorski03oratorski wyczyn Doubka.

Michal Viewegh Wychowanie dziewcząt w Czechach

– Te, Doubek, truli mi. Fajnie by było, gdyby im ktoś, no wiesz, podziękował. Znaczy się komu?, – spytałem. Nauczycielom, co nie? A niby za co, powiedziałem, chyba biorą pensję, nie? Ale leżało mi to w łepetynie. Dobra, pomyślałem w końcu, ale są jakieś granice, co nie? Niech będzie, że mnie nauczyli czytania i pisania, i jeszcze kiedy były wojny punickie, ale z drugiej strony iks razy musiałem zostawać po lekcjach i pięć razy złapałem tu wszy, że nie wspomnę o tym, że jakiś koleś zwędził mi z szatni całkiem nowe pantofle. I tak sobie główkowałem: z nauczycielami jestem kwita, za kilka dni i tak stąd spadamy, to po co jakieś dziękowanie.

Ta dotychczas niebywała niekonwencjonalność pożegnalnej mowy wywołała w historycznych pomieszczeniach sporą konsternację, lecz na szczęście także przykuła uwagę.

– Ale wciąż mi to leżało w łepetynie – ciągnął Doubek. – Patrzyłem na nauczycieli, którzy już ledwie mówili, a wyglądali tak mizernie, jak te podręczniki, cośmy je akurat musieli zdać. No i co z tego, myślałem sobie, przecież taką mają robotę, co nie? W końcu upadłem tak nisko, że zacząłem o nich myśleć jako o nauczycielach, ale i tak nie wymyśliłem nic fajnego, tyle że z tego wszystkiego robiło mi się jakoś dziwnie. Starczyło, że pod koniec lekcji wgapiłem się w ten fikus, który w drugiej klasie przyniosłem w kubku po jogurcie, i zaraz łapały mnie kurcze brzucha. Albo położyłem sobie nogę na szczebelku krzesła Kaśki, normalka, jak zawsze – i nagle się skapowałem, że niedługo już tego robił nie będę, no i od razu w gardle miałem kluchę. Ty, kurczę, tylko mi tu nie rycz, pomyślałem sobie i sam nie wiem czemu, przypomniałem sobie moją mamę, która dwa lata temu miała spotkanie koleżeńskie z wiarą02wiarą ze swojej podstawówki. I na tę imprezę kupiła sobie w piątek nową spódnicę, polakierowała paznokcie, a w sobotę poszła do fryzjerki i przez całe popołudnie oglądała stare fotki. Ale w niedzielę rano powiedziała całej rodzinie, że nigdzie nie pojedzie, bo ponoć niektórych rzeczy cofnąć się nie da. I kiedy się tak gapiłem na polakierowane paznokcie dziewczyn z naszej klasy, to nachodziła mnie kupa pytań, ale odpowiedź żadna.

Mniej więcej w tym momencie rozległy się w sali pierwsze dziewczęce szlochy.

– No a potem znowu do mnie przyszli i pytali – ty, masz już to przemówienie? A ja wciąż niczego nie miałem i tylko byłem wściekły, bo właściwie dostałem jeszcze jedno zadanie domowe, a inni nie. I w ogóle nie miałem pojęcia, co tam powinienem napisać, bo miałem jasność, że kiedy napiszę, jak to nauczyciele dali nam skrzydła na drogę życia, jak gadali ci z dziewiątej rok temu, wtedy ZelenyZvara zaczną machać rękami, niby że oni już lecą. I jasne było dla mnie tylko jedno – że muszę to napisać tak, żeby nikt nie machał rękami.

Szlochów było coraz więcej. Niektórzy chłopcy bohatersko pochrząkiwali.

– W końcu pomógł mi przypadek. – Doubek przechodził samego siebie. – To było przedwczoraj. Wracałem ze stołówki, kiedy z okna pokoju nauczycielskiego zawołała do mnie wychowawczyni, ale nie po nazwisku, tylko normalnie, imieniem. I jak tak szedłem powoli pod okno, to myślałem sobie, czy przypadkiem nie widziała, że przed chwilą wyrzuciłem skórkę po bananie. No i wtedy na to wpadłem.

Doubek zrobił dramatyczną pauzę.

Weronika Pekarzowa zaniosła się płaczem.

– Pomyślałem, że właśnie ciągle nas wołali. Gdzieś na drugą stronę ulicy, tak jak mnie moja wychowawczyni. Gdzieś tam do siebie, w dorosłe życie. Niby nam opowiadali o wojnach punickich, ale przy tym nas wołali. Nie, nie słowami. Oni po prostu stali przed nami i od czasu do czasu patrzyli na nas zmęczonym wzrokiem, żebyśmy już wreszcie przestali grać w kółko i krzyżyk, strzelać z dmuchawki, i popłynęli za nimi na ten drugi brzeg. I tak sobie myślę, że za to wołanie chyba powinniśmy im podziękować.

Rozczulenie, jakie już w trakcie przemowy Doubka ogarnęło wielu obecnych, nauczycieli nie wyłączając, było zaraźliwe.

Większość dziewcząt papierowymi chusteczkami ocierała sobie rozmazane oczy.

Chłopcy mężnie żuli gumę.

Przedstawiciele miasta poszeptywali między sobą.

I tak dalej.

Kiedy tłum gratulujących Doubkowi wreszcie się przerzedził, nie wypadało, żebym i ja się nie podłączył.
– Znakomita mowa – rzekłem wzruszony. – Jeszcze nikt nie powiedział nam czegoś tak prawdziwego i jednocześnie szczerego. Czekaliśmy na to latami.

– No, sorry – powiedział Doubek z niechęcią – chciałem to napisać, ale po prostu nie zdążyłem, słowo...

z_2 Źródło: Michal Viewegh, Wychowanie dziewcząt w Czechach, tłum. Jan Stachowski, Warszawa 2011, s. 90–92.
j000000029B1v50_000tp001
j000000029B1v50_000tp002
02
JPOL_E3_E4_Konteksty

Po przeczytaniu fragmentu powieści Michala Viewegha wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 10

Wypisz sytuacje, zdarzenia, jakie towarzyszyły powstawaniu przemówienia Doubka.

RKQMOySsbNpy9
Ćwiczenie 11

Udowodnij, że niekonwencjonalnośćniekonwencjonalnyniekonwencjonalność przemowy Doubka dotyczy języka, treści i sposobu wygłoszenia.

R1BOJnQVMVDyB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12
R1RjRTk1sYIRf
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Na podstawie fragmentu powieści przygotuj wypowiedź, w której określisz, jaką rolę pełnią nauczyciele w życiu uczniów.

R1WAVRQPvNM3Y
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 5

Odwołując się do przytoczonego fragmentu powieści oraz wiersza, zredaguj notatkę, w której omówisz różnice w doświadczaniu zakończenia pewnego etapu szkolnego przez ucznia i nauczyciela.

R9p5AYFvXTeRa
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Opracuj tekst przemówienia, które wygłosisz na koniec roku szkolnego. Możesz posłużyć się humorystyczną konwencją04konwencją, w jakiej przedstawione zostało podziękowanie Doubka w powieści Michala Viewegha.

R1P6TYK0LCNFy
(Uzupełnij).
03
04
Polecenie 7

Napisz wystąpienie, które mogłoby być wygłoszone przez ciebie z okazji jednej
z podanych poniżej okoliczności. Skorzystaj z dostępnych źródeł i zgromadź
jak najwięcej sentencji, którymi uatrakcyjnisz treść wystąpienia.

a) jubileuszu twojej szkoły,
b) pożegnania klas ósmych,
c) uroczystości zakończenia roku szkolnego, podczas której chcesz podziękować wychowawczyni/wychowawcy za pracę z uczniami.

RO6zCQalofHiC
Miejsce na notatkę

Słownik

niekonwencjonalny
niekonwencjonalny

wykraczający poza schematy