Do V w. – Starożytność - Ptaki jako motywy pisma i zdobień – starożytny Egipt. Mit Ikara.
XV‑XVI w. – Renesans - Leonardo da Vinci – szkice i próby z pierwszą lotnią; perspektywa powietrzna. Inni włoscy malarze - perspektywa zbieżna.
XVI‑XVIII w. – Barok - Głęboki światłocień – silne kontrasty światła i cienia w obrazach.
XVIII‑XIX w. – Klasycyzm - Delikatne kontrasty światłocieniowe.
XX, XXI w. – Przestrzeń na obrazie - łączenie dotychczasowych doświadczeń. Sztuka w przestrzeni publicznej.
mc5ca1a53f54d9ea1_0000000000021
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R19vopapQAapS1
mc5ca1a53f54d9ea1_0000000000024
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
klasyfikować barwy w sztukach plastycznych;
rozróżniać i identyfikować w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne;
charakteryzować i rozróżniać sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich;
rozpoznawać rodzaje perspektyw;
charakteryzować pozostałe środki wyrazu artystycznego;
wyrażać w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości.
Wstęp
Spójrz na poniższą fotografię. Ile kolorów można zauważyć na tym zdjęciu? Jak to możliwe, że wystarczy tylko jeden, aby uzyskać zróżnicowane plamy barwne i wydobyć z obrazu kształty? To walorWalorwalor - różna intensywność tego samego koloru. Im ciemniejszy niebieski, tym zdaje się być cięższy. Błękitne chmurki są tak lekkie, że robią wrażenie nadmuchanych i na tle ciężkiego, niebieskiego nieba jakby przybliżają się do nas. Jeszcze delikatniejsze są promienie słońca. Dzieje się tak dzięki lekkości nadanej światłem. Im jaśniejszy kolor, tym bardziej rozświetlony. Stosując różne odcienie plam jednego koloru, uzyskamy kontrasty walorowe. Oto jeden ze sposobów pokazania przestrzeni na płaskiej powierzchni. Wystarczy umiejętne wprowadzanie światła do koloru.
R1BtUOkp01Wkv1
Dlaczego jesteśmy przekonani, że dzieli nas ogromna przestrzeńPrzestrzeńprzestrzeń od ptaków lecących na tle zachodzącego słońca? To inny sposób na wyrażenie przestrzeni za pomocą przeciwstawienia barw zimnych i ciepłych. Ptaki w kolorze zbliżonym do czerni na tle żółtego, niemal złotego nieba wydają się jeszcze mniejsze, a tym samym bardziej oddalone. Powstał kontrast temperaturowy. Kolor zimny wygląda jakby się skurczył w towarzystwie ciepłej, napęczniałej tonacji. Dodatkowo efekt pogłębia zmniejszenie rozmiarów ptaków. Ten zabieg to perspektywa geometryczna. Perspektywa polega na odpowiednim malowaniu coraz odleglejszych warstw. Chcąc uzyskać iluzję przestrzeni na płaszczyźnie, mamy do wyboru wiele różnych rodzajów tej techniki.
RY8zHO0OSj3tq1
MARZENIA O LATANIU
Myśli człowieka od tysięcy lat wznosiły się ku górze. Starożytni Egipcjanie chętnie wykorzystywali sylwetki ptaków w swoim piśmie hieroglificznym. Ich motywami zdobili ściany i przedmioty. Bóg nieba imieniem Horus miał postać sokoła. Starożytni Grecy opowiadali mitMitmit o Dedalu, który zbudował skrzydła dla siebie i syna Ikara. Miał to być sposób na wydostanie się z niewoli na wyspie rządzonej przez groźnego króla.
RA95PjskjBq5f1
Dużo później na początku XVI w. Leonardo da Vinci rysował pierwsze szkice latającej machiny, marząc o wzniesieniu się na niej w powietrze. To właśnie ten najwszechstronniejszy, od czasów renesansu, artysta i wynalazca opracował zasady perspektywy powietrznej. Ponieważ atmosfera ziemska ma zabarwienie niebieskie, obiekty oddalone od nas postrzegamy jako tym jaśniejsze i bardziej niebieskie, im dalej są od nas. Mistrz Leonardo wykorzystywał tę więdzę, malując swoje obrazy. Najsłynniejszym z nich jest „Mona Lisa”.
R4E4BZVAO2Uuz1
RWxRmac7IJTM6
Musiało upłynąć prawie 500 lat od wynalazku Leonarda, zanim pierwszy samolot uniósł się w powietrze. Jednak to za mało. Człowiek stale próbuje różnych sposobów, aby choć przez chwilę być jak ptak, który w locie dotyka chmur. Taką sytuację przedstawia poniższe zdjęcie. Fotograf uchwycił moment lotu do wody na desce surfingowej. Przyjrzyjmy się iluzji przestrzeni na tym zdjęciu. To efekt perspektywy barwnej. Kolory bliżej nas są ciepłe, a bardziej oddalone coraz zimniejsze. Od brązu przez szarobrązowy, zielonkawo‑niebieski, niebieski aż po granat z odcieniem czerni.
R12jMCzKlr5hv1
R1RPqdX8rZSVDmc5ca1a53f54d9ea1_00000000000051
mc5ca1a53f54d9ea1_0000000000005
mc5ca1a53f54d9ea1_0000000000005
S: Co to za melodia, tato? O: Przebój z mojego dzieciństwa. To były nasze klimaty. Zespół The Kelly Family. Byli w Polsce w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W 2017 też. Wracają wspomnienia. Piosenka nazywa się “David's song” czyli “Ptaki”. Wyglądasz, jakbyś czegoś potrzebował. S. Zgadłeś. Mam zadanie domowe z plastyki na jutro. Pomożesz? O: Dlaczego nie pomyślałeś o tym wcześniej? Trudno będzie znaleźć sklep czynny o tej porze. A nawet, jeśli masz wszystko … S: Wszystko mam. O: Poza jednym – jest późno. S: Tato, ty jak zwykle. Nie wiesz, że do sztuki potrzeba natchnienia? O: Wierzę ci, że o inspirację twórczą nie zawsze łatwo, jednak myślę, że gdybyś powiedział wcześniej, ja też miałbym więcej czasu, by twojemu natchnieniu pomóc. S: Dobra, obiecuję, że następnym razem zapytam najszybciej, jak tylko się da. O: Tak, tak. Mitologiczny Ikar też obiecywał ojcu, że zachowa bezpieczną wysokość podczas lotu, a jednak utonął. S: Jak to? Utonął podczas lotu? Nie rozumiem. O: Opowiem ci później ten grecki mit o Ikarze i jego ojcu Dedalu. Pod warunkiem, że nie zabraknie przestrzeni do rozmowy. O cóż więc chodzi w twoim zadaniu domowym? S: No tak, chodzi o przestrzeń. Ale do rozmowy? Dzzziiiiwne. Od dawna potrafię wykonywać płaskie kompozycje rysunkowe. Takie 2D. Chociaż w rzeczywistości prawie nic nie jest płaskie. Na ostatniej lekcji dowiedziałem się, jak przedstawić głębię na płaszczyźnie, czyli jak dodać trzeci wymiar na obrazie. Głębia to przestrzeń, to coś, co mnie otacza. Jest bliżej lub dalej. O: Przestrzeń, o której ty mówisz, ma sens fizyczny. Chociaż jest praktycznie nieograniczona, jej fragmenty można zmierzyć i pokazać na obrazie. Ja miałem na myśli pewne warunki, dzięki którym rozmowa jest w ogóle możliwa: co najmniej dwoje ludzi, miejsce i czas spotkania, chęć do rozmowy, czasami też odpowiedni nastrój. Tak rozumiana przestrzeń jest przenośnią. Czy według ciebie mamy teraz taką przestrzeń? S: Właściwie tak, chociaż masz rację, że jest problem z czasem. O: Zatem nie marnujmy go i przejdźmy do rzeczy. Na czym polega twoje zadanie domowe? S: Związane jest z przestrzenią. Mam przyjść na lekcję z gotowym pomysłem na pracę plastyczną na zadany temat. O: I tylko tyle? S: Ależ, tato! Aż tyle! Muszę nie tylko wyobrazić sobie temat, ale jeszcze wybrać odpowiednią technikę malowania przestrzeni. O: Teraz już wiem więcej. Krótko mówiąc. Na jutrzejszą lekcję plastyki powinieneś obmyślić koncepcję dwuwymiarowej pracy plastycznej, w której przy pomocy wybranych przez ciebie środków plastycznych zinterpretujesz przestrzeń. S: Powiedziałeś to samo co ja, ale wcale nie krócej i jakoś tak…, zagmatwałeś. Czy ty wiesz, ile jest sposobów na pokazanie przestrzeni na płaskiej powierzchni? Na szczęście, większość zaczyna się od tego samego słowa - perspektywa: perspektywa barwna (inaczej malarska), perspektywa powietrzna, no i… hm… perspektywa zbieżna (jedna z geometrycznych). Poza tym jeszcze walor. To, chyba różne tonacje jednego koloru. Od najjaśniejszych do najciemniejszych. Może teraz jakiś przebój z mojej młodości? Cha cha… O: Dobrze. No to… S: … aaa, i jeszcze można użyć kolorów dopełniających. To każde dwa kolory naprzeciw siebie z koła barw, bo te najbardziej kontrastują. Oglądałem malowidła z baroku. Wtedy malarze lubili i dużo światła, i dużo cienia na tym samym obrazie. Zaraz, jak to było… Wiem! Wiem! Światłocień! O: Jestem pełen podziwu, ile środków plastycznych zapamiętałeś! Dodam jeszcze plamę czyli jakiś kolorowy nieokreślony kształt, linię czyli granicę plam, kreskę jako ślad twojego narzędzia i będzie komplet. Przyznaję, że dla początkującego „pogromcy” przestrzeni w dziedzinie plastyki wybór nie jest łatwy. Spróbuję ci pomóc. Utwórzmy trzy otwarte szufladki. W nich cztery sposoby iluzji przestrzeni na płaszczyźnie. Wyobraź sobie podpisy na nich i wybierz jedną: Szufladka 1. Geometryczna. Szufladka 2. Powietrzna. Szufladka 3. Barwna, inaczej malarska. Szufladka 4. Walorowa. S: Najpierw zamknę pierwszą i drugą: geometryczną i powietrzną. Przypomniałem sobie, że mam się skupić na operowaniu plamą. Do walorowej wystarczy jedna plakatówka, ale może ta malarska będzie ciekawsza? Wybieram barwną, czyli malarską. O: No to teraz jestem ciekaw, czy dysponujesz odpowiednią paletą barw. S: Co masz na myśli? O: By posłużyć się perspektywą malarską musisz mieć kolory zarówno z ciepłej, jak i zimnej strony koła barw. S: Sprawdzę. Ups… Zaschnięte. O: … jak Ikar. Też ojca nie posłuchał. S: No właśnie. Co z tym Ikarem. Opowiesz? O: Innym razem, bo już późno. Zabrakło przestrzeni w tej rozmowie.
Latająca maszyna Leonarda da Vinci
R1IG991A41oKu1
MIT IKARA
Konstrukcja z piór i pszczelego wosku zastąpiła Dedalowi i Ikarowi skrzydła podczas ucieczki z niewoli. Ojciec ostrzegał Ikara, aby nie wznosił się za wysoko, bo wosk się roztopi i pióra odpadną. Ten jednak nie posłuchał. Zbliżył się za bardzo ku słońcu. Spadł i utopił się w morzu. Ta legendarna opowieść do dzisiaj wpływa na wyobraźnię artystów. Jednym z nich był Pieter Bruegel (starszy), autor obrazu Pejzaż z upadkiem Ikara. Opowiada nim tragedię tonącego młodzieńca, na którego nikt nie zwraca uwagi. Malarz wykorzystał odkrycie Leonarda da Vinci i wyraził głębię przy pomocy perspektywy powietrznej.
W czasie klasycyzmu, kiedy znów zachwycano się starożytnością, francuski malarz Charles Paul Landon namalował Dedala i Ikara w momencie, gdy wznoszą się do lotu. Zwróć uwagę na światłocień. To kolejny sposób na wyrażenie przestrzeni. Postacie i przedmioty od strony światła są jaśniejsze, a z przeciwnej przyciemnione. Znacznie głębsze kontrasty światła i cienia dostrzegamy na obrazie z czasów wcześniejszych. Lot Ikara namalował Jacob Peter Gowy w epoce baroku. Był to czas najsilniejszych różnic światłocieniowych.
Rc7EgmR4np1Uv1
Polecenie 1
Porównamy sposób przedstawienia przestrzeni za pomocą barwnych plam na tym obrazie, dziele Leonarda da Vinci Mona Lisa i na fotografii przedstawiającej niebo (pierwsza w lekcji). Jakie widzisz podobieństwa, a jakie różnice?
RRlzmdRn8pnLd1
Współcześni artyści również interesują się mitem Ikara. Francuski malarz Marc Chagall (czyt. mark szagal) przedstawił swoją wizję tragedii młodego człowieka. Na obrazie nie ma wody. Jeszcze chwila i bohater spadnie na czerwoną wiejską drogę. Autor wypełnił ją i chmury plątaniną kolorowych kresek. Niebo przekornie ustawił do nas bokiem. Wskazuje na to użycie ciepłych kolorów po prawej stronie obrazu i chłodniejszych po lewej. Nawet słońce jest w tej zimnej niebieskiej tonacji. To następny przykład perspektywy barwnej.
OPTYMISTYCZNIE
W XXI wieku powstały prace, na których widać odwrotną interpretację losu Ikara. Czy już niedługo będziemy mogli latać, jak ptaki? Potrzebujemy tylko skrzydeł. Wyraźnie widzimy przestrzeń dzięki zastosowaniu perspektywy barwnej i użyciu kolorów dopełniających. Ikara otacza trumień żółto‑różowego światła. To zapewnia mu dużą przestrzeń do lotu. Mamy wrażenie, że powstał tunel, który wciąga młodzieńca do góry. Odczuwamy tak, ponieważ z ciepłym kolorem kontrastują zimne - niebieskie plamy po bokach. Kolory z przeciwnej strony koła barw nazywamy dopełniającymi. Dają one najsilniejsze kontrasty.
R1PDsYfILOdHS1
Inna skrzydlata wizja człowieka powstała w wyobraźni czeskiego artysty Frantiszka Sztorka, który wykonał rzeźbę nawiązującą do postaci Ikara. Ustawiono ją przed ratuszem miasta Ostrawa. To przykład na obecność dzieła sztuki w przestrzeni publicznej (przestrzeni powszechnie dostępnej). Każdy może je obejrzeć i każdemu może dostarczyć innych przeżyć.
RsaZ0QAPtxoBC1
Zadania
R1UdtSkJ9jeAg
Ćwiczenie 1
RfOPlUKN3M8n9
Ćwiczenie 2
R1Z3gUXo5N5IU
Ćwiczenie 3
R1Lcy6ojlRYpE
Ćwiczenie 4
R1NOVE6szzpw31
Ćwiczenie 5
R1GIgukmb2AIK1
Ćwiczenie 6
RhGIgFMBdJfDr
Ćwiczenie 7
Do terminów dobierz właściwe definicje.Walor. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Kontrast temperaturowy. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Perspektywa powietrzna. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Przestrzeń. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Mit. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Plama. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną.
Do terminów dobierz właściwe definicje.Walor. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Kontrast temperaturowy. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Perspektywa powietrzna. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Przestrzeń. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Mit. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Plama. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną.
Przejrzyj notatki z dzisiejszej lekcji, zerknij do słownika. Następnie dopasuj do siebie pojęcia i wyjaśnienia.
kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., zestawienie barwy ciepłej z zimną., niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., starożytna opowieść o bogach., różne tonacje jednego koloru.
Walor
Kontrast temperaturowy
Perspektywa powietrzna
Przestrzeń
Mit
Linia
Plama
Polecenie 2
Jeszcze raz przypomnij sobie wiadomości dotyczące ujęcia przestrzeni na płaszczyźnie. Posługując się plamą jako środkiem artystycznym, przygotuj płaską pracę plastyczną na temat „Podróż wśród chmur”. Możesz zainspirować się współczesną wizją Ikara. Zastosuj farby plakatowe. Weź pod uwagę cechy zestawień kolorów, budujące przestrzeń. Pamiętaj, aby do pracy dołączyć opis zastosowanych środków plastycznych. Wskaż i uzasadnij, w którym miejscu na Twoim obrazie się znajdują. Opisz wrażenia jakie towarzyszyły Ci przy malowaniu.
Rt5Y2scksO2Tb
Słownik pojęć
Inspiracja
Inspiracja
twórczy zapał, pomysł na własne dzieło pod wpływem czyjejś pracy lub obserwacji natury.
Przestrzeń
Przestrzeń
trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Jest nieograniczona, ale często wyznacza się jej umowne granice, np. przestrzeń pomieszczenia, przestrzeń publiczna.
Walor
Walor
ciężkość koloru czyli różne tonacje (natężenie) tego samego koloru.