Instalacja automatyki chłodniczej w pojazdach, np. w samochodach‑chłodniach czy izotermach, służy do utrzymania niskiej temperatury wewnątrz pojazdu przeznaczonego do transportu m.in. żywności, leków, kwiatów, napojów lub innych produktów wymagających odpowiednich warunków chłodniczych.

bg‑violet

Budowa i działanie pojazdu‑chłodni

Chłodnia samochodowa to zazwyczaj rodzaj kontenera sprzężonego z agregatem chłodniczym. Jej zadaniem jest ochrona ładunku wymagającego przechowywania w ściśle określonej temperaturze przed negatywnym wpływem różnych czynników atmosferycznych. Chłodnia samochodowa powstaje często dzięki specjalistycznej zabudowie samochodu dostawczego; odpowiednie wyposażenie oraz szczelna izolacja zapobiegają ucieczce schłodzonego powietrza na zewnątrz pojazdu.

RTSo7NFbv8Bud
Wnętrze samochodu‑chłodni

Istotną funkcję w zabezpieczeniu samochodu‑chłodni przed utratą zimnego powietrza pełnią kurtyny paskowe. Kiedy drzwi chłodni są otwarte (np. podczas rozładunku przewożonych towarów), kurtyny zabezpieczają ją. Pasy takie montowane są tuż za drzwiami chłodni, aby stanowiły barierę dla powietrza.

RbDYqnmD77AS3
Kurtyna paskowa chroniąca przed zmianami temperatury

Centralnym elementem konstrukcji pojazdu‑chłodni jest agregat chłodniczy. Urządzenie to kontroluje przepływ czynnika ziębniczego wewnątrz układu chłodniczego, utrzymując wymaganą temperaturę w kontenerze.

RABmFdlhmz0Wu
Agregat chłodniczy z parownikiem i wentylatorami

Typowy agregat chłodniczy wykorzystywany w pojazdach zbudowany jest z parownika, sprężarki, skraplacza oraz zaworu rozprężnego. Najczęściej stosowanym czynnikiem chłodzącym, który krąży w chłodniczej instalacji samochodowej, jest freon (gaz). Obecnie, ze względu na konieczność ochrony środowiska naturalnego, freon zastępowany jest stopniowo przez ekologiczne czynniki chłodzące.

W parowniku ma miejsce początek cyklu pracy układu chłodzenia. Czynnik chłodniczy pod wpływem wysokiej temperatury zmienia swój stan skupienia na gazowy, a następnie transportowany jest do skraplacza, gdzie oddaje ciepło i wraca do ciekłego stanu skupienia. Dzięki zaworowi rozprężnemu ciecz rozpręża się do postaci gazu i szybko paruje, a cykl zamyka się (powtarza się, dopóki działa agregat). Transport czynnika chłodzącego w układzie odbywa się dzięki wykorzystaniu sprężarki.

R1S7s4vTW3E3K
Skraplacz zamontowany na dachu pojazdu

Agregat sprężarkowy zasilany prądem stałym do transportowych układów chłodniczych

Sprężarka do zastosowań w transporcie chłodniczym jest wyposażona w elektroniczny sterownik, którego zadaniem jest regulacja prędkości obrotowej oraz komunikacja z termostatem. Zapewnia on także ochronę termiczną i zabezpieczenie przed rozładowaniem akumulatora.

RGNWdWdBbZne3
Sprężarka samochodowa

Samochodowy agregat chłodniczy ma dwa podstawowe źródła zasilania. Jeżeli silnik pojazdu jest włączony, agregat zasilany jest bezpośrednio z alternatora tego silnika. W przypadku kiedy silnik nie pracuje, do zasilania agregatu wykorzystywany jest oddzielny, przeznaczony do tego celu akumulator.

Oprócz wymienionych elementów, układ chłodniczy w samochodzie‑chłodni uzupełniają:

wentylatory

Wentylatory są wykorzystywane do poprawy cyrkulacji chłodnego powietrza i równomiernego rozprowadzania go we wnętrzu pojazdu. Mogą być montowane w różnych miejscach, np. jako część skraplacza lub parownika albo oddzielnie, w komorze chłodniczej.

R18FM3SMxnIgd
Wentylatory zamontowane w parowniku
zawory i czujniki

W instalacji automatyki chłodniczej w pojazdach wykorzystuje się różne zawory i czujniki w celu kontroli oraz regulacji procesu chłodzenia. Zawory służą do sterowania przepływem czynnika chłodniczego w różnych częściach systemu, umożliwiając jego płynne działanie. Czujniki, przede wszystkim czujniki temperatury i ciśnienia, monitorują parametry pracy systemu i dostarczają informacji do sterownika.

R12jqv7Sbn2Gz
Czujnik temperatury we wnętrzu komory chłodniczej pojazdu
sterownik

Sterownik jest mózgiem instalacji automatyki chłodniczej w pojeździe. Odbiera informacje z czujników i na ich podstawie podejmuje decyzje dotyczące pracy kompresora, zaworów i innych elementów systemu. Monitoruje również temperaturę wewnątrz kontenera i utrzymuje ją na pożądanym poziomie.

R1aHQhI52lMjC
termograf

Specjalistyczny rejestrator temperatury, który monitoruje i rejestruje temperaturę podczas transportu towarów i ich magazynowania w chłodniach samochodowych, kontenerach i przechowalniach produktów. Termograf jest wyposażony w drukarkę oraz automatyczny system rejestracji danych. Można go zamontować np. w kabinie kierowcy, a czujniki temperatury umieścić w komorze chłodniczej.

R14XG6oTchGGu

Wróć do spisu treściDGS5yKGaMWróć do spisu treści

Powrót do filmu edukacyjnegoDhnK04Uc3Powrót do filmu edukacyjnego

Powrót do materiału głównegoD1Fk5Y51gPowrót do materiału głównego