Budowa i zasady działania instalacji automatyki chłodniczej w pojazdach
Instalacja automatyki chłodniczej w pojazdach, np. w samochodach‑chłodniach czy izotermach, służy do utrzymania niskiej temperatury wewnątrz pojazdu przeznaczonego do transportu m.in. żywności, leków, kwiatów, napojów lub innych produktów wymagających odpowiednich warunków chłodniczych.
Budowa i działanie pojazdu‑chłodni
Chłodnia samochodowa to zazwyczaj rodzaj kontenera sprzężonego z agregatem chłodniczym. Jej zadaniem jest ochrona ładunku wymagającego przechowywania w ściśle określonej temperaturze przed negatywnym wpływem różnych czynników atmosferycznych. Chłodnia samochodowa powstaje często dzięki specjalistycznej zabudowie samochodu dostawczego; odpowiednie wyposażenie oraz szczelna izolacja zapobiegają ucieczce schłodzonego powietrza na zewnątrz pojazdu.

Istotną funkcję w zabezpieczeniu samochodu‑chłodni przed utratą zimnego powietrza pełnią kurtyny paskowe. Kiedy drzwi chłodni są otwarte (np. podczas rozładunku przewożonych towarów), kurtyny zabezpieczają ją. Pasy takie montowane są tuż za drzwiami chłodni, aby stanowiły barierę dla powietrza.

Centralnym elementem konstrukcji pojazdu‑chłodni jest agregat chłodniczy. Urządzenie to kontroluje przepływ czynnika ziębniczego wewnątrz układu chłodniczego, utrzymując wymaganą temperaturę w kontenerze.

Typowy agregat chłodniczy wykorzystywany w pojazdach zbudowany jest z parownika, sprężarki, skraplacza oraz zaworu rozprężnego. Najczęściej stosowanym czynnikiem chłodzącym, który krąży w chłodniczej instalacji samochodowej, jest freon (gaz). Obecnie, ze względu na konieczność ochrony środowiska naturalnego, freon zastępowany jest stopniowo przez ekologiczne czynniki chłodzące.
W parowniku ma miejsce początek cyklu pracy układu chłodzenia. Czynnik chłodniczy pod wpływem wysokiej temperatury zmienia swój stan skupienia na gazowy, a następnie transportowany jest do skraplacza, gdzie oddaje ciepło i wraca do ciekłego stanu skupienia. Dzięki zaworowi rozprężnemu ciecz rozpręża się do postaci gazu i szybko paruje, a cykl zamyka się (powtarza się, dopóki działa agregat). Transport czynnika chłodzącego w układzie odbywa się dzięki wykorzystaniu sprężarki.

Agregat sprężarkowy zasilany prądem stałym do transportowych układów chłodniczych
Sprężarka do zastosowań w transporcie chłodniczym jest wyposażona w elektroniczny sterownik, którego zadaniem jest regulacja prędkości obrotowej oraz komunikacja z termostatem. Zapewnia on także ochronę termiczną i zabezpieczenie przed rozładowaniem akumulatora.

Samochodowy agregat chłodniczy ma dwa podstawowe źródła zasilania. Jeżeli silnik pojazdu jest włączony, agregat zasilany jest bezpośrednio z alternatora tego silnika. W przypadku kiedy silnik nie pracuje, do zasilania agregatu wykorzystywany jest oddzielny, przeznaczony do tego celu akumulator.
Oprócz wymienionych elementów, układ chłodniczy w samochodzie‑chłodni uzupełniają:
Wróć do spisu treściWróć do spisu treści
Powrót do filmu edukacyjnegoPowrót do filmu edukacyjnego
Powrót do materiału głównegoPowrót do materiału głównego



