Rzecznik Praw Obywatelskich jest jednym z konstytucyjnych organów kontroli państwowej i ochrony prawa. Szczegółowy zakres i sposób działania tej instytucji określono w ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. 1987 nr 21 poz. 123 z późniejszymi zmianami). Najważniejszym zadaniem Rzecznika Praw Obywatelskich jest stanie na straży wolności i praw człowieka i obywatelawolności i prawa człowieka i obywatelawolności i praw człowieka i obywatela określonych w konstytucji oraz w innych aktach normatywnychakt normatywnyaktach normatywnych. Swoje zadanie realizuje poprzez badanie, czy wskutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji, obowiązanych do przestrzegania i realizacji wolności i praw człowieka i obywatela, nie nastąpiło naruszenie prawa ani zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej.

R1VWq4TtDv1uS
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pozycja ustrojowa

Rzecznika Praw Obywatelskich powołuje sejm za zgodą senatu na pięcioletnią kadencję z możliwością jednokrotnej reelekcjireelekcjareelekcji. Rzecznikiem może być obywatel polski wyróżniający się wiedzą prawniczą, doświadczeniem zawodowym oraz wysokim autorytetem ze względu na swe walory moralne i wrażliwość społeczną. Kandydaturę na stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich wysunąć może marszałek sejmu lub grupa 35 posłów. Odwołanie Rzecznika przed upływem kadencji jest możliwe, ale bardzo trudne.

RtSf9xoTLSNug
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Ślubowanie RPO.

W swojej działalności Rzecznik Praw Obywatelskich jest niezawisłyniezależny od innych organów państwowych. Odpowiedzialny jest jedynie przed sejmem i tylko na zasadach ściśle określonych w ustawie. Rzecznik korzysta również z immunitetuimmunitetimmunitetu, co oznacza, że bez uprzedniej zgody sejmu wyrażonej w uchwale podjętej bezwzględną większością głosów nie można go pociągnąć do odpowiedzialności karnej, pozbawić wolności, zatrzymać lub aresztować, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku i jeśli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O ewentualnym aresztowaniu Rzecznika niezwłocznie powiadamia się marszałka sejmu, który może nakazać jego natychmiastowe zwolnienie.

Ważną zasadą dotyczącą osoby Rzecznika Praw Obywatelskich jest jego apolityczność – Rzecznik nie może być członkiem partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić żadnej innej działalności publicznej, której nie daje się pogodzić z godnością jego urzędu. Obowiązuje go również zasada niepołączalności (incompatibilitas)zasada niepołączalności (incompatibilitas)zasada niepołączalności (incompatibilitas), zgodnie z którą nie wolno mu zajmować jednocześnie innego stanowiska z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych.

Kompetencje

Rzecznik może podjąć przewidziane w ustawie działanie, jeśli dowie się o potencjalnym naruszeniu wolności i praw człowieka i obywatela wskutek wniosku obywatela lub organizacji pozarządowej, organów samorządowych, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, a także z własnej inicjatywy.

Wniosek skierowany do Rzecznika jest wolny od opłat i nie wymaga zachowania szczególnej formy, musi jednak zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności i praw sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy. Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik może podjąć sprawę, przekazać ją właściwym organom lub wskazać wnioskodawcy przysługujące mu środki działania, w każdym przypadku zawiadamiając o tym wnioskodawcę. Rzecznik może także zdecydować o niepodejmowaniu się sprawy.

Podjęcie sprawy przez Rzecznika oznacza, że samodzielnie przeprowadzi on postępowanie wyjaśniające, zwróci się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej albo do sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części. Samodzielnie prowadząc postępowanie, Rzecznik ma prawo:

  • zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu;

  • żądać złożenia wyjaśnień, przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez naczelne i centralne organy administracji państwowej, organy administracji rządowej, organy organizacji spółdzielczych, społecznych, zawodowych i społeczno‑zawodowych oraz organy jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, a także organy jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych;

  • żądać przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy, a także prokuraturę i inne organy ścigania oraz żądać do wglądu w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów ścigania po zakończeniu postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia;

  • zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.

Jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony wolności, praw i interesów jednostki, Rzecznik może odmówić ujawnienia nazwiska i innych danych osobowych skarżącego, również wobec organów władzy publicznej.

W efekcie przeprowadzonego postępowania Rzecznik może:

  • wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia wolności i praw człowieka i obywatela;

  • skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których działalności stwierdził naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela z opiniami i wnioskami co do sposobu załatwiania sprawy lub żądaniem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zastosowania sankcji służbowych albo zwrócić się do organu nadrzędnego nad tą jednostką z wnioskiem o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa;

  • żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych, jak również wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu – na prawach przysługujących prokuratorowi;

  • żądać wszczęcia przez uprawnionego oskarżyciela postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa ścigane z urzędu;

  • zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi do sądu administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach – na prawach przysługujących prokuratorowi;

  • wystąpić z wnioskiem o ukaranie, a także o uchylenie prawomocnego rozstrzygnięcia w postępowaniu w sprawach o wykroczenia;

  • wnieść kasację (art. 521 k.p.k.) lub skargę nadzwyczajną (art. 89 § 2 s.n.) do Sądu Najwyższego od każdego prawomocnego orzeczenia sądu kończącego postępowanie.

Jak widać działanie Rzecznika nie zastępuje sądów ani innych instytucji w ich zadaniach, nie jest on też instancją odwoławczą.

Do pozostałych uprawnień Rzecznika Praw Obywatelskich należy:

RbGhoZgICkSXr1
Uprawnienia Rzecznika Praw Obywatelskich.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Organ, organizacja lub instytucja, do których zwrócił się Rzecznik, zobowiązane są do współdziałania i udzielania mu pomocy, polegającej m.in. na zapewnieniu dostępu do akt i dokumentów, udzielaniu żądanych informacji i wyjaśnień, zwłaszcza dotyczących prawnej i faktycznej podstawy podjętych rozstrzygnięć, ustosunkowywaniu się do ogólnych ocen, uwagi i opinii Rzecznika.

Obowiązkiem Rzecznika Praw Obywatelskich jest coroczne informowanie sejmu i senatu o swojej działalności i stanie na straży przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela w państwie. Informacja Rzecznika podawana jest do wiadomości publicznej, by nie tylko parlamentarzyści, ale i wszyscy obywatele mogli dowiedzieć się, jaki jest stan przestrzegania praw i wolności człowieka i obywatela w państwie.

Swoje zadania Rzecznik Praw Obywatelskich wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, może też powoływać swoich zastępców i przydzielać im określone zadania, a za zgodą sejmu ustanowić także swoich pełnomocników terenowych (obecnie działa trzech takich pełnomocników – we Wrocławiu, Gdańsku i Katowicach).

Słownik

akt normatywny
akt normatywny

akt prawotwórczy nadający moc obowiązującą normom prawnym najczęściej o charakterze generalnym i abstrakcyjnym

immunitet
immunitet

instytucja prawna, mocą której osoba z niej korzystająca nie podlega określonym przepisom, do przestrzegania których inne osoby są zobowiązane

organy kontroli państwowej i ochrony prawa
organy kontroli państwowej i ochrony prawa

organy, którym konstytucja w odrębnym rozdziale powierzyła stanie na straży określonych wartości oraz kontrolowanie innych organów władzy w tym zakresie, do których zaliczamy Rzecznika Praw Obywatelskich, Najwyższą Izbę Kontroli oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji

reelekcja
reelekcja

możliwość powtórnego wyboru tej samej osoby na to samo stanowisko

wolności i prawa człowieka i obywatela
wolności i prawa człowieka i obywatela

uprawnienia jednostki w jej relacjach z państwem zagwarantowane w rozdziale II Konstytucji RP

zasada niepołączalności (incompatibilitas)
zasada niepołączalności (incompatibilitas)

zasada niełączenia określonych funkcji publicznych