Zbieranie i przechowywanie dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna powinna być przez każdy podmiot leczniczy:
zbierana,
prowadzona,
gromadzona,
przechowywana,
udostępniana w sposób zgodny z przepisami prawa.
Dokumentacja powinna być prowadzona w postaci elektronicznej, jednakże ustawodawca dopuszcza możliwość prowadzenia jej w postaci papierowej, jeżeli warunki organizacyjno‑techniczne uniemożliwią tworzenie jej w postaci elektronicznej (np. brak oprogramowania, awaria systemu lub sprzętu).
W dokumentacji medycznej możemy wyróżnić:
dane osobowe – czyli wszystkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby, np. imię, nazwisko, PESEL czy adres,
dane wrażliwe – czyli dane szczególnie chronione, którymi są informacje o stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach. Dane dotyczące stanu zdrowia są to wszelkie informacje o przeszłym, obecnym i przewidywanym stanie zdrowia fizycznego i psychicznego. Dane te podlegają szczególnej ochronie i mogą być przetwarzane tylko w wyjątkowych sytuacjach za wiedzą i zgodą osoby, której dotyczą.
Osoby wykonujące zawody medyczne, w tym również wykonujące zawód opiekuna medycznego świadczącego usługi medyczno‑pielęgnacyjne i opiekuńcze osobie chorej i niesamodzielnej, są zobowiązane do prowadzenia dokumentacji dotyczącej stanu zdrowia podopiecznego, pacjenta oraz udzielonych mu świadczeń medycznych i pielęgnacyjnych. Dokumentacja powinna być w odpowiedni sposób zabezpieczona, a dostęp do niej powinny mieć tylko osoby uprawnione. Powinna być także w odpowiedni sposób zabezpieczona przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści