R12KqG6WR9cdw
Ilustracja na czarno‑białym tle przedstawia wyścigi rydwanów na Circus Maximus w Rzymie. Pośrodku cyrku znajduje się arena oraz widownia, na której jest mnóstwo ludzi. Równolegle do boków areny, wznosi się podmurowanie, które jest ozdobione kilkoma stożkowatymi słupami oraz posągami i obeliskami. Widownia ciągnie się ku górze po obu stronach areny, na której ustawiono rzędy siedzeń. Na zewnętrznej części cyrku znajdują się portyki arkadowe. Całość umiejscowiona jest pod gołym niebem. W oddali za cyrkiem znajdują się szczyty gór.

Rozrywki Greków i Rzymian

Ilustracja przedstawiająca wyścigi rydwanów na Circus Maximus w Rzymie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja przedstawiająca wyścigi rydwanów na Circus Maximus w Rzymie, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • opowiadać o sposobach spędzania wolnego czasu przez Greków i Rzymian;

  • wymieniać charakterystyczne rozrywki Greków i Rzymian;

  • wyjaśniać znaczenie najważniejszych świąt;

  • wskazywać różnice między rodzajami rzymskich igrzysk.

Znaczenie odpoczynku dla Greków

Rozwój kultury przyniósł mieszkańcom Hellady liczne formy spędzania wolnego czasu. Jak ważnym aspektem był właściwy odpoczynek po pracy, widzimy czytając słowa Peryklesa. W słynnej mowie, przytoczonej przez historyka Tukidydesa, ateński polityk chwali ustrój demokratyczny w Atenach. Wymieniając zalety swojego państwa i jego obywateli, porusza również temat odpoczynku:

Tukidydes
Tukidydes Wojna Peloponeska

Myśmy też stworzyli najwięcej sposobności do wypoczynku po pracy, urządzając przez cały rok igrzyska i uroczystości religijne oraz pięknie zdobiąc nasze prywatne mieszkania, których urok codzienny rozprasza troski (...). U nas ci sami ludzie, którzy zajmują się sprawami państwa, zajmują się także swymi osobistymi, a ci, którzy ograniczają się tylko do swego rzemiosła, znają się także na polityce.

cyt1 Źródło: Tukidydes, Wojna Peloponeska, tłum. Kazimierz Kumaniecki, Wrocław 1991, s. 140.

Zarówno młody jak i dojrzały wiekiem Grek wiele czasu poświęcał na ćwiczenia fizyczne. Dążenie do fizycznej sprawności było podstawą greckiego wychowania. Młodzi i starsi mężczyźni przebywali razem w gimnazjonachGimnazjongimnazjonach, odpowiednikach dzisiejszych „centrów sportu i rekreacji”. Znajdowały się tam m.in. miejsca do ćwiczenia zapasów, bieżnie i łaźnie. W gimnazjonach ateńskich urządzano również pomieszczenia, w których można było słuchać nauczycieli i brać udział w dyskusjach. Stanowiły one rodzaj szkoły, w której rozwijano ciało i umysł. W Sparcie do wspólnych ćwiczeń dopuszczano kobiety, które mogły na przykład rywalizować w zapasach. Element współzawodnictwa był bardzo ważny dla Greków. Istniała także cała masa gier, polegających na rywalizacji indywidualnej oraz zespołowej. Wśród nich bardzo popularne były różne odmiany zabaw z piłką.

Greccy arystokraci bawili się również podczas wspólnych biesiad, zwanych sympozjonamiSympozjonsympozjonami. Były to przyjęcia przeznaczone dla mężczyzn, w których nie brały udziału wolne kobiety. Młodzieńcy, uczestnicząc w ucztach razem ze starszymi mężczyznami, nabierali ogłady towarzyskiej. Uczestnictwo w biesiadach, podobnie jak ćwiczenia fizyczne, stanowiły element greckiego wychowania i przygotowania młodych do udziału w życiu obywatelskim. W zależności od zainteresowań zgromadzonych biesiadników, wspólnemu piciu (to właśnie oznacza dokładnie słowo „sympozjon”) mogły towarzyszyć popisy muzyczne i aktorskie niewolników, śpiewanie lub odczyty poezji, a także poważne dysputy filozoficzne. Nie brakowało też mniej wyrafinowanych zabaw, polegających na piciu, przelewaniu i rozlewaniu wina. Wśród gier hazardowych popularne były te z użyciem kości. Ze źródeł wiemy też, że Grecy grywali w grę planszową podobną do szachów lub warcabów. Rozrywką hazardową były również walki kogutów, w trakcie których organizowano zakłady.

Należy zwrócić uwagę, że formy spędzania wolnego czasu były ściśle związane z greckimi wierzeniami, odbywały się niejako pod patronatem bogów. Obecne podczas uczt wino było darem boga Dionizosa. Na cześć bogów uroczyście wylewano płyny – ofiarę taką, znaną też w innych starożytnych kulturach, nazywamy libacjąLibacjalibacją. W noc uczty niejednokrotnie odbywała się też specjalna procesja, kończąca sympozjon. W Attyce, w związku z uprawą winorośli, rozwinęły się liczne święta ku czci boga Dionizosa. Z czasem ofiary, tańce i pieśni chóralne na cześć boga przerodziły się w rozbudowane agony dramatyczneAgon dramatycznyagony dramatyczne. Do śpiewającego przed publicznością męskiego chóru poeta TespisTespisTespis (VI w. p.n.e.) dodał aktora, który prowadził z chórem dialog. Innowacje w postaci wprowadzenia drugiego i trzeciego aktora mieli zastosować słynni twórcy tragedii AjschylosAjschylosAjschylosSofoklesSofoklesSofokles. Tak rozwinął się grecki teatr - podstawa teatru europejskiego. Oglądanie tragedii i komedii było więc dla Greków wydarzeniem religijnym – elementem świąt na cześć Dionizosa. Należy podkreślić, że w teatrze, podobnie jak w zapasach lub grach w gimnazjonie, mężczyźni rywalizowali ze sobą. Zasady agonu były precyzyjne, wybierano również sąd, który wskazywał najlepszych twórców. Najwybitniejsi twórcy byli bardzo płodni i przez lata wielokrotnie stawali do rywalizacji w agonach teatralnych. Tym trudniej zaakceptować dziś niewielką ilość dzieł, które zachowały się do naszych czasów. Posiadamy siedem zachowanych dzieł Ajschylosa, z siedemdziesięciu, które prawdopodobnie napisał. Podobnie z pozostałymi dwoma wielkimi poetami – Sofoklesem (zachowanych siedem sztuk z ponad stu) i EurypidesemEurypidesEurypidesem (19 zachowanych z ponad 90 sztuk).

 Otia post negotia

W jaki sposób spędzano czas wolny w starożytnym Rzymie? Wśród rzymskiej arystokracji panowało przekonanie, że czas wolny należy się dopiero po wykonaniu pracy, wypełnieniu zobowiązań. Ścieżka awansu i kolejność pełnienia urzędów była w Rzymie określona przez tradycję i późniejsze prawo. By osiągnąć kolejne szczeble tzw. cursus honorumCursus honorumcursus honorum (ścieżki zaszczytów), Rzymianin musiał wykazać się pracowitością i rzetelnością w pełnieniu powierzonych sobie funkcji. Uważano, że człowiek stworzony został (jak pisał Cyceron) do spraw poważnych. Odpoczynkiem można więc było cieszyć się w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku – w myśl przysłowia „otia post negotia” („odpoczynek następuje po pracy”).

Czas wolny dla rzymskiego nobila nie oznaczał bezczynności. Często właśnie moment odpoczynku od codziennych obowiązków był okazją do pielęgnowania zainteresowań intelektualnych – czytania książek (lub raczej słuchania ksiąg odczytywanych przez niewolnika‑lektora), pisania, studiowania filozofii. Wówczas do domu zaprosić można było przyjaciół, by razem z nimi spędzać czas na ucztowaniu, grach towarzyskich i dyskusjach.

R1Fz9eLTO9fp7
Roberto Bompiani, „Rzymska uczta”, XIX w., Centrum Getty, Los Angeles, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Roberto Bompiani, Rzymska uczta, Olej na płótnie, Centrum Getty, Los Angeles, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roberto_Bompiani_-_A_Roman_Feast_-_72.PA.4_-_J._Paul_Getty_Museum.jpg [dostęp 28.12.2021], domena publiczna.

Rzymianie wybierający spędzenie czasu wolnego poza własnym domem, najczęściej udawali się do termTermyterm. W tych kompleksach publicznych łaźni, często bardzo rozbudowanych i luksusowych, spędzano czas przede wszystkim na kąpielach i pielęgnacji ciała. Prawdopodobnie łaźnie były dostępne dla wszystkich wolnych obywateli, jednak kobiety i mężczyźni korzystali z nich osobno, w wyznaczonych godzinach. W termach znajdowały się również miejsca do ćwiczeń, miejsca zielone do odpoczynku czy biblioteki. Były to jednak zaledwie dodatki, w przeciwieństwie do omówionych wcześniej greckich gimnazjonów, które przede wszystkim oferowały miejsca do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu. Nie znaczy to jednak, że Rzymianie nie cenili aktywności na świeżym powietrzu. Wiemy, że równie chętnie jak Grecy grali w piłkę (łac. pila). Popularną rozrywką były również polowania.

Chleba i igrzysk!

Starożytny Rzym słynie z niezwykle widowiskowych igrzysk (łac. ludi). Rzymianie obchodzili wiele różnorodnych świąt, którym zwykle towarzyszyły widowiska. W okresie cesarstwa organizacja igrzysk służyła również władcom do zjednania sobie przychylności ludu. Nastroje rzymskiego ludu w czasach cesarstwa tak opisywał satyryk JuwenalisJuwenalisJuwenalis:

Juwenalis
Juwenalis Satyra X

Dziś, gdy [lud] się nudzi i jest głodny przytem,

Dwóch tylko rzeczy żąda z głośnym zgrzytem

Chleba i igrzysk...

cyt2 Źródło: Juwenalis, Satyra X, t. 4, tłum. Felicjan Faleński, Warszawa 1884, s. 324.

Owo żądanie zapewnienia wsparcia materialnego i rozrywek – łac. panem et circenses [czyt. panem et cjircenses] – jest dziś powszechnie znane. Jakie więc igrzyska organizowano dla poddanych? Wzorem Greków nadal odbywały się widowiska teatralne (łac. ludi scaenici [czyt. ludi scenicji]). Jednak rzymski teatr, choć niewątpliwie czerpiący z dorobku greckiego, miał zdecydowanie inny charakter. Nie była to już poświęcona bogu rywalizacja wolnych obywateli. Organizacją przedstawień w imperium zajmowały się specjalne trupy teatralne, na scenie występowali przede wszystkim niewolnicy i wyzwoleńcy. Powszechnie uważano, że odgrywanie ról za pieniądze nie przystoi wolnym obywatelom. Rzymianie upowszechnili też nowe rodzaje widowisk. Popularne były przedstawienia komediowe, wzorowane na greckich komediach z okresu hellenistycznego. Takie sztuki, zwane fabulae palliatae [czyt. fabule palliate], pisali między innymi najbardziej znani rzymscy komediopisarze – PlautPlautPlautTerencjuszTerencjuszTerencjusz. Charakterystycznymi rzymskimi widowiskami były mimyMimmimy, w których rezygnowano z rozbudowanych dialogów na rzecz sugestywnych ruchów scenicznych i improwizacji. W tej twórczości pojawiały się również aluzje do bieżących wydarzeń politycznych. Innym typowo rzymskim widowiskiem była pantomimaPantomimapantomima, której treść w całości wyrażano gestami i tańcem.

RDndkLWMqFBoC
Marie‑Lan Nguyen (fot.), Mozaika z Pompejów, przedstawiająca aktorów przygotowujących się do spektaklu, przed 79 r., Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Mozaika z Pompejów, przedstawiająca aktorów przygotowujących się do spektaklu, Mozaika, Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Choregos_actors_MAN_Napoli_Inv9986.jpg [dostęp 28.12.2021], domena publiczna.

Innym rodzajem widowisk były ludi circenses, czyli wyścigi rydwanów na arenie, zwanej circus. Ścigające się rydwany były zaprzężone w dwa (biga) lub cztery konie (kwadryga). Największym „cyrkiem” był Circus Māximus, który znajdował się w Rzymie pomiędzy wzgórzami Palatynem i Awentynem. Według niektórych szacunków obiekt ten, wielokrotnie rozbudowywany, w IV wieku n.e. mógł pomieścić nawet ponad 150 tysięcy osób.

R1Cw4PsWc86ez
Paul Bigot, Pascal Radigue (fot.), Model Circus Maximus na makiecie, 2007 r., Uniwersytet w Caen, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Paul Bigot, Pascal Radigue, Model Circus Maximus na makiecie, Fotografia, Uniwersytet w Caen, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plan_Rome_Caen_Circus_Maximus_Colis%C3%A9e.jpg [dostęp 28.12.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z przedstawieniem rzymskiego Circus Māximus, które zostało stworzone w XVII wieku przez holenderskiego ilustratora i kartografa Joana Blaeu i wykonaj polecenia.

R1RCVUUUFA2FC1
Ilustracja interaktywna przedstawia wizualizację „Circus Maximus” z okresu 1649 r. Z lewej strony została przedstawiona wizualizacja Circus Maximus, a po prawej znajduje się opis, który został stworzony według ilustratora i kartografa Joana Blaeu. Po kliknięciu na poszczególny tekst, podświetlają się na niebiesko elementy, które ten tekst opisuje. Po kliknięciu w pierwszy fragment tekstu ukazuje się centralna, podłużna część areny. Arena cyrku przedzielona była wzniesionym pośrodku podmurowaniem (łac. spina). W Circus Maximus ten element był szczególnie bogato zdobiony. Po kliknięciu w drugi fragment, podświetlają się słupy, znajdujące się po dwóch stronach elementu "spina", po trzy z każdej strony. Wzniesiona po środku areny spina zakończona była słupami, zwanymi metae (czyt. mete). Po kliknięciu w następny fragment podświetla się brama, umieszczona na lewym krańcu ilustracji, z rzeźbą na górze. Na jednym z krańców areny znajdowała się tzw. brama triumfalna. Po kliknięciu w następny fragment tekstu podświetlają się dwa obeliski- jeden, większy w samym centrum oraz drugi, w lewej części, ustawiony na czterech kolumnach. Na nich umieszczono zdobienia w formie obrazkowych ilustracji. Na środku areny ustawione były między innymi dwa obeliski, sprowadzone z Egiptu przez Augusta i Konstancjusza. Po kliknięciu w ostatni fragment tekstu podświetlają się stajnie, ustawione naprzeciwko bramy triumfalnej. Na drugim krańcu areny znajdowały się stajnie, z których rydwany rozpoczynały wyścig. Oprócz opisanych elementów na ilustracji znajduje się owalny mur z licznymi łukowo zakończonymi otworami. W środku areny znajdują się jeźdźcy na koniach oraz rydwany.
Joan Blaeu, Wizualizacja „Circus Maximus”, 1649 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Joan Bleu, Wizualizacja „Circus Maximus”, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Circus_Maximus_(Atlas_van_Loon).jpg [dostęp 28.12.2021], domena publiczna.
Polecenie 1

Dokonaj analizy porównawczej dotyczącej budowy i funkcji cyrku współczesnego i starożytnego. Wskaż podobieństwa i różnice.

R3qGceEtarONw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wypisz lub wymień współczesne obiekty, które w swojej budowie nawiązują do architektury ukazanego na ilustracji „circus”.

R1aWYXHhURaav
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie. Skąd zostały sprowadzone dwa ogromne obeliski znajdujące się w centrum Circus Maximus? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RB6Lk0LCBLFLm
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Najbardziej charakterystyczną rozrywką Rzymian były ludi gladiatorii, czyli walki gladiatorów lub walki ludzi ze zwierzętami w amfiteatrze. Ciekawymi widowiskami były też inscenizacje bitew morskich (naumachia). Przygotowując takie widowisko, arenę amfiteatru wypełniano wodą. Prawdopodobnie organizatorem pierwszej naumachii był Juliusz Cezar. Gladiatorami zostawali niewolnicy i skazańcy, kierowani do specjalnych szkół, w których przygotowywano ich do walki. Szkoły gladiatorów stanowiły dla swoich właścicieli (zwanych lanistami) bardzo dochodowe przedsiębiorstwa. Lanista sam nie organizował walk, a jedynie wypożyczał gladiatorów na igrzyska. Organizacja tych spektakularnych widowisk wiązała się też z wielkimi kosztami. Należało słono zapłacić nie tylko za wynajem walczących niewolników, ale też np. za sprowadzenie zwierząt. Podczas inscenizacji polowań na dzikie zwierzęta (łac. venatio), na arenie w ciągu kilku dni igrzysk ginęły dziesiątki importowanych zwierząt.

RMJOYoj78jr0n
Ulpiano Checa, „Naumachia”, 1894 r., Muzeum Ulpiano Checa, Colmenar de Oreja, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Ulpiano Checa, Naumachia, Olej na płótnie, Muzeum Ulpiano Checa, Colmenar de Oreja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:La_naumaquia-Ulpiano_Checa.JPG [dostęp 28.12.2021], domena publiczna.

O dalszym losie rannego w walce gladiatora niejednokrotnie decydowała publiczność. Z kolei wielokrotni zwycięzcy zdobywali niemałą sławę. Imiona najbardziej skutecznych gladiatorów‑zabójców zachowały się do naszych czasów. W szkołach gladiatorów zdarzały się także bunty. Do historii przeszło powstanie pod wodzą SpartakusaSpartakusSpartakusa, które trwało przez dwa lata (73‑71 p.n.e.) i objęło niemal całą Italię zanim zostało stłumione.

RBgiCbJBLj7K7
Denis Foyatier, Urban (fot.). „Spartakus”, 1830 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Urban, Denis Foyatier, Spartakus, Rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spartacus_statue_by_Denis_Foyatier.jpg [dostęp 28.12.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Rzymskie amfiteatry – najlepiej zachowane budynki

Rz8PU9rxZ5vZS
Mapa interaktywna zatytułowana „Rzymskie amfiteatry – najlepiej zachowane budynki”. Na ilustracji znajduje się mapa świata, od Oceanu Atlantyckiego po Morze Czarne. Na szaro zaznaczono krainy, między innymi: Hiszpanię, Ilirię, Macedonię, Karię, Azję, Egipt oraz Afrykę Północną. Na biało zaznaczono między innymi Morze Śródziemne, Adriatyckie, Czarne oraz Ocean Atlantycki. W prawym górnym rogu znajduje się legenda. Czerwoną kropką oznaczono miasta, w których znajdują się najlepiej zachowane amfiteatry, a cienką linią- rzeki. W pierwszej warstwie mapy zaznaczone są czerwoną kropką wszystkie miasta z najlepiej zachowanymi amfiteatrami- Nimes, Werona, Pula, Arles, Rzym oraz Al‑Dżamm. Po prawej stronie znajduje się panel interaktywny. Po kliknięciu w poszczególne hasło, na mapie zostaje podświetlone odpowiednie miasto, a inne- znikają. Istnieje również możliwość pokazania więcej niż jednego miasta na raz. Koloseum (budowa: około 70 - 80 r. n.e.). Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się miasto Rzym. Pod hasłem znajduje się fotografia przedstawiająca "Widok na Koloseum w Rzymie". Jest to budowla zbudowana na planie koła, z której zachowały się niepełne mury. W murach znajdują się regularnie ustawione otwory z łukowym zakończeniem. Ze środka wydobywa się ciepłe światło. Fotografia została zrobiona wieczorem, na tle ciemnego nieba. Amfiteatr w Puli ( budowa: 14 r. n.e.). Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się miasto Pula. Pod hasłem znajduje się fotografia z tym właśnie amfiteatrem. Został zbudowany na planie koła. W murach znajdują się regularnie ustawione otwory z łukowym zakończeniem. Na górze są otwory w kształcie kwadratów. Budowla jest bardzo dobrze zachowana. Z przodu znajduje się brama wejściowa. Przed budowlą, na ulicy stoją samochody oraz rosną drzewa. Fotografia została zrobiona na tle jasnego, bezchmurnego nieba. Amfiteatr w Al‑Dżamm (budowa: 230 - 238 n.e.). Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się miasto Al‑Dżamm. Budowla jest zbudowana na planie koła. Jej mury są grube i ciężkie, w kolorze jasnoczerwonym. W murach znajdują się regularnie ustawione otwory z łukowym zakończeniem. Na górze część murów została zburzona. Amfiteatr w Arles (budowa: 90 r. n.e.). Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się miasto Arles. Pod hasłem znajduje się fotografia amfiteatru. Budynek został zbudowany na planie koła, z bardzo prostych elementów- oprócz pustych w środku murowanych łuków znajduje się tylko murowana ściana w środku. Budowla jest przybrudzona, ale dobrze zachowana. Do niej prowadzą szerokie schody. Amfiteatr w Nimes (budowa: koniec pierwszego w. n.e.). Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się miasto Nimes. Pod hasłem znajduje się fotografia amfiteatru. Na zdjęciu przedstawiono fragment okrągłego budynku, w murach którego znajdują się regularnie ustawione otwory z łukowym zakończeniem. Przez nie przedostaje się światło dochodzące ze środka budowli. Między łukami znajdują się kolumny, częściowo wbudowane w mur. Górna część budynku jest zniszczona, wybrakowana. Amfiteatr w Weronie (budowa: 30 r. n.e.). Po kliknięciu w hasło, na mapie podświetla się miasto Werona. Pod hasłem znajduje się fotografia amfiteatru. Okrągły budynek z łukowymi otworami jest zniszczony, z obsypującymi się fragmentami. Po lewej stronie zdjęcia znajduje się wysoka brama- wejście do amfiteatru.
Rzymskie amfiteatry – najlepiej zachowane budynki, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Rzymskie amfiteatry – najlepiej zachowane budynki, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie, który z amfiteatrów przedstawionych w multimedium jest najstarszy?

R1d0HyG3eVrfB
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Odpowiedz na pytanie, który z amfiteatrów przedstawionych w multimedium jest najmłodszy?

RpwQD1Ad5EgyL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Spośród amfiteatrów przedstawionych w multimedium wypisz dwa najlepiej zachowane.

R1YkDTOev9RQB
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Wymień współczesne państwa, na terenie których znajdują się wskazane zabytki. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RgEbhManxY0vS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Walki gladiatorów w Rzymie – film

RTdi2DRLfCWpg
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Walki gladiatorów w Rzymie".
Polecenie 7

Odpowiedz na pytania: który z cesarzy zakazał wystawiania igrzysk gladiatorskich; czym był spowodowana ta decyzja?

RxWX6luICUFTp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Wyjaśnij genezę igrzysk gladiatorskich.

RP3E3ST031oDw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Odpowiedz na pytanie. Jak miał na imię syn Marka Aureliusza, który uwielbiał igrzyska do tego stopnia, że sam brał w nich udział? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R18awXkSsZoRW
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ćwiczenia

R15tibPRnYcAo1
Ćwiczenie 1
Połącz odpowiednio terminy, pochodzące z języka greckiego, z ich objaśnieniami. Gimnazjon Możliwe odpowiedzi: 1. w starożytnej Grecji zawody, rywalizacja, odbywająca się najczęściej ku czci boga, 2. w starożytnej Grecji miejsce przeznaczone do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu, 3. określenie greckiej uczty lub jej części, w której wspólnie pito wino Agon Możliwe odpowiedzi: 1. w starożytnej Grecji zawody, rywalizacja, odbywająca się najczęściej ku czci boga, 2. w starożytnej Grecji miejsce przeznaczone do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu, 3. określenie greckiej uczty lub jej części, w której wspólnie pito wino Sympozjon Możliwe odpowiedzi: 1. w starożytnej Grecji zawody, rywalizacja, odbywająca się najczęściej ku czci boga, 2. w starożytnej Grecji miejsce przeznaczone do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu, 3. określenie greckiej uczty lub jej części, w której wspólnie pito wino. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RXq7SlU2yHBYe
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe dotyczące sympozjów. Możliwe odpowiedzi: 1. W przyjęciach brali udział wolni mężczyźni i wolne kobiety, 2. Sympozjony stanowiły element greckiego wychowania i przygotowania młodych do udziału w życiu obywatelskim, 3. W czasie przyjęć pito wino, 4. Przyjęciom towarzyszyły rozmaite zabawy, 5. Były to przyjęcia przeznaczone do luźnych rozmów, na których obowiązywał zakaz poważnych dysput filozoficznych, 6. Na przyjęciach obowiązywał zakaz gier hazardowych. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RIbTtyC3lYyeV1
Ćwiczenie 2
Ułóż układankę, przedstawiającą biesiadnika grającego w „kottabos”. Następnie poszukaj w sieci informacji na temat tej zabawy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RfBEntG14keXD2
Ćwiczenie 3
Określ, które z poniższych zdań są prawdziwe, a które fałszywe. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Grecy i Rzymianie nie znali gier hazardowych., 2. Źródłem greckiego teatru były obrzędy ku czci Dionizosa., 3. W starożytnej Grecji wolni mężczyźni i kobiety zawsze ucztowali razem., 4. Inscenizacje bitew morskich były bardzo popularne wśród starożytnych Greków., 5. Żądanie „chleba i igrzysk” związane jest z kulturą starożytnego Rzymu. FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Grecy i Rzymianie nie znali gier hazardowych., 2. Źródłem greckiego teatru były obrzędy ku czci Dionizosa., 3. W starożytnej Grecji wolni mężczyźni i kobiety zawsze ucztowali razem., 4. Inscenizacje bitew morskich były bardzo popularne wśród starożytnych Greków., 5. Żądanie „chleba i igrzysk” związane jest z kulturą starożytnego Rzymu. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R9vKLFabRPs5b
Ćwiczenie 4
Do nazwy rozrywki dopasuj jej opis. Naumachia Możliwe odpowiedzi: 1. Widowisko przedstawiające słynną bitwę morską, 2. Widowisko przedstawiające polowanie na dzikie zwierzęta, 3. Wyścigi rydwanów po torze ludi circenses Możliwe odpowiedzi: 1. Widowisko przedstawiające słynną bitwę morską, 2. Widowisko przedstawiające polowanie na dzikie zwierzęta, 3. Wyścigi rydwanów po torze Venatio Możliwe odpowiedzi: 1. Widowisko przedstawiające słynną bitwę morską, 2. Widowisko przedstawiające polowanie na dzikie zwierzęta, 3. Wyścigi rydwanów po torze. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RiXD6Bvz4Jm8h1
Ćwiczenie 4
Co przedstawiają ilustracje? Połącz ilustracje z właściwym terminem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Następnie wykonaj ćwiczenia 5 i 6.

Lidia Winniczuk
Lidia Winniczuk List Pliniusza Młodszego do Kalwisjusza (III 1)

[…] Chyba nigdy nie spędziłem czasu przyjemniej jak ostatnio podczas moich odwiedzin u Spurinny, co więcej, nie życzyłbym sobie na starość innego wzoru, o ile w ogóle będzie mi dane dożyć starości. Trudno bowiem o bardziej ustalony tryb życia, a mnie jak podoba się stały bieg ciał niebieskich, tak i regularne życie, zwłaszcza u ludzi starych; albowiem u ludzi w młodszym wieku nie razi w pewnym stopniu nieregularne i zamącone; w życiu ludzi starych powinno być wszystko spokojne i systematyczne, nie jest to bowiem odpowiednia pora na nadmierną aktywność czy ubieganie się o stanowiska.

Spurinna przestrzega tej zasady konsekwentnie, tak że nawet sprawy drobne, o ile nie działyby się codziennie, załatwia według ustalonego planu.

Rano leży przez pewien czas na sofie, o godzinie drugiej [ok. godz. 7] prosi, by mu podano obuwie, przechodzi spacerkiem 3000 kroków [ok. 4,5 km] zarówno dla odprężenia ogólnego, jak i dla zachowania sprawności fizycznej; jeżeli są u niego jego przyjaciele, toczą się rozmowy na piękne tematy. Jeżeli nie ma nikogo, lektor czyta mu książkę – niekiedy zdarza się to także w obecności przyjaciół, o ile im to odpowiada. Potem siada i znowu lektura albo cenniejsza od lektury rozmowa. Wkrótce zajmuje miejsce w powozie, zabiera z sobą żonę, która jest niezwykłą kobietą, albo któregoś z przyjaciół, jak ostatnio mnie. Jakiż to piękny, jak miły taki bezpośredni kontakt! Ile tam tradycji! O jakich wydarzeniach, o jakich ludziach można usłyszeć! Jakimi przykładami można się nasycić! Jakkolwiek człowiek ten taką skromność w sobie wyrobił, żeby opowiadając o czymś nie robić wrażenia, że chce pouczać. Po przejażdżce, ok. 7000 kroków [ok. 10 km], znowu idzie pieszo tysiąc kroków, po czym siada albo udaje się do swego pokoju i zaczyna pisać. Pisze bowiem, i to w języku greckim, i łacińskim, bardzo dobre wiersze liryczne. Utwory jego są pełne wdzięku, niezwykłej słodyczy, wykazują poczucie humoru, a cechy te podnosi takt autora. Kiedy nadchodzi pora kąpieli, w zimie – o godzinie dziewiątej [ok. godz. 14], latem o godzinie ósmej [ok. godz. 13] przechadza się nago w słońcu, o ile nie ma wiatru, po czym długo i z zapałem uprawia grę w piłkę, albowiem uprawiając ten sport także zwalcza starość. Po kąpieli kładzie się, a posiłek zjada nieco później. Słucha wtedy lektora, który czyta mu coś lżejszego i przyjemnego. W tym czasie przyjaciele mogą albo robić to samo co on, albo, o ile wolą, coś innego.

Nadchodzi pora głównego posiłku, który jest podany elegancko, lecz skromnie w błyszczącym, starym srebrze; są i korynckie naczynia, które Spurinna bardzo lubi, ale nie robią na nim wrażenia. Często urozmaicają posiłek występy aktorów komediowych, ażeby rozkosze podniebienia były też przyprawione strawą duchową; nawet latem zarywa trochę nocy, ale nikomu czas się nie dłuży, w tak miłym nastroju upływa czas przy wieczerzy. Dzięki takim warunkom człowiek ten, który ukończył 77 lat, ma doskonały słuch, bystry wzrok, dzięki temu jest sprawny, żywotny, i zachował wyjątkową jak na starość rozwagę. [...] Jak on długo podejmował się różnych zadań, piastował urzędy, zarządzał prowincjami - sumienną pracą zasłużył na taki odpoczynek.

cyt3 Źródło: List Pliniusza Młodszego do Kalwisjusza (III 1), [w:] Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, tłum. Lidia Winniczuk, Warszawa 2012, s. 380–381.
Ważne!

Przed wykonaniem ćwiczeń zapoznaj się z objaśnieniami:

Pliniusz – polityk, mówca, prawnik i pisarz rzymski, żyjący ok. 63‑113 r. n.e. Zachowało się ponad dwieście listów jego autorstwa, które przybliżają nam realia cesarstwa tamtych czasów, lecz są również ważnym źródłem m.in. nt. pierwotnego chrześcijaństwa.

Spurinna - rzymski polityk, żyjący ok. 24‑105 r. n.e. Był przynajmniej dwukrotnie konsulem, cieszył się powszechnym uznaniem za swoje zasługi wojskowe. Był osobistym wzorem dla Pliniusza Młodszego.

2
Ćwiczenie 5

Wymień zajęcia Spurinny w czasie wolnym.

RJ36jTvkRNr0s
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu źródłowego wyjaśnij, w jaki sposób kultura grecka wpłynęła na rzymską i rzymskie formy spędzania wolnego czasu.

RboBncTcgt2xl
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1TXicNjC54692
Ćwiczenie 7
Zaznacz imiona twórców greckiej tragedii: Możliwe odpowiedzi: 1. Ajschylos, 2. Sofokles, 3. Eurypides, 4. Plaut, 5. Terencjusz. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RauvtTX3iHpKF2
Ćwiczenie 8
Zaznacz imiona twórców rzymskiej komedii: Możliwe odpowiedzi: 1. Tespis, 2. Plaut, 3. Terencjusz, 4. Cyceron, 5. Wergiliusz
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Agon dramatyczny
Agon dramatyczny

tu: współzawodnictwo dramatopisarzy podczas świąt na cześć Dionizosa (Wielkich Dionizjów i Lenajów). Do konkursów stawali twórcy dramatów, wystawiając podczas świąt po kilka utworów. Specjalny sąd wybierał zwycięzcę rywalizacji, biorąc pod uwagę reakcje publiczności.

Ajschylos
Ajschylos

525 r. p.n.e. - 456 r. p.n.e., pierwszy spośród wielkich greckich tragediopisarzy. Do naszych czasów przetrwało 7 z około 90 dramatów poety. Ajschylosowi przypisuje się wprowadzenie do teatru drugiego aktora.

Cursus honorum
Cursus honorum

ścieżka zaszczytów, obowiązująca w Imperium Rzymskim.

Eurypides
Eurypides

ok. 485 r. p.n.e. - 406 r. p.n.e., trzeci wielki tragik grecki obok Ajschylosa i Sofoklesa. Jego sztuki były nowatorskie, opracowywał mniej znane mity, ukazywał psychikę postaci, znacznie ograniczył rolę chóru w tragedii. Do dziś zachowało się jego 17 tragedii.

Gimnazjon
Gimnazjon
RCsQSDWEzhw181
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa gimnazjon, które w języku łacińskim brzmi: gymnasium.

(łac.: gymnasium,-i); w starożytnej Grecji miejsce przeznaczone do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu.

Juwenalis
Juwenalis

I/II wiek n.e., rzymski poeta, autor satyr. W czasach Domicjana popadł w niełaskę i udał się na wygnanie. W swoich satyrach wytykał wady rzymskiego społeczeństwa.

Libacja
Libacja
Rypz1ElyTBwjO1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa libacja, które w języku łacińskim brzmi: libatio.

(łac.: libatio,-onis); ofiara dla bóstwa, której dokonywano podczas uczt, najczęściej wylewając płyny.

Manander
Manander

IV/III w. p.n.e., grecki poeta, najwybitniejszy twórca tak zwanej komedii nowej, rozwijającej się w czasach hellenistycznych. Na twórczości Menandra wzorowali się późniejsi twórcy komedii rzymskiej, szczególnie Plaut. Jednak dopiero wiek XX przyniósł doniosłe odkrycia papirusów z tekstami komedii Menandra.

Mim
Mim

w starożytności rodzaj widowiska opartego na tańcu, gestykulacji i mimice, z ograniczoną rolą dialogów. Tematyką mimu najczęściej było życie codzienne.

Pantomima
Pantomima

starożytny rodzaj widowiska niemego, w którym aktorzy posługiwali się wyłącznie ruchem i gestami.

Plaut
Plaut

ok. 250 r. p.n.e. - 184 r. p.n.e., uznawany za najwybitniejszego komediopisarza rzymskiego. Przerabiał komedie greckie, ale wprowadzał do nich rzymskie elementy, używał dosadnego i potocznego języka. Zachowało się 21 komedii Plauta.

Sympozjon
Sympozjon

określenie greckiej uczty lub jej części, w której wspólnie pito wino. Sympozjon przebiegał według określonych zasad, jego uczestnikami byli wyłącznie starsi i młodzi mężczyźni. W sympozjonach nie brały udziału wolne kobiety.

Sofokles
Sofokles

496 r. p.n.e. - 406 r. p.n.e. jeden z wielkich greckich tragediopisarzy, zachowało się 7 z ponad stu napisanych przez niego dramatów (m.in. najbardziej znane Antygona oraz Król Edyp). Przypisuje się mu wprowadzenie trzeciego aktora i zwiększenie liczby osób w chórze.

Spartakus
Spartakus

przywódca powstania niewolników w latach 73 r. p.n.e. - 71 r. p.n.e. Prawdopodobnie pochodził z Tracji i był gladiatorem ze szkoły gladiatorskiej w Kapui. Brak porozumienia między przywódcami powstania doprowadził do jego stłumienia przez armię rzymską.

RBgiCbJBLj7K7
Denis Foyatier, Urban (fot.). „Spartakus”, 1830 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Urban, Denis Foyatier, Spartakus, Rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spartacus_statue_by_Denis_Foyatier.jpg [dostęp 28.12.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.
Termy
Termy

kompleksy publicznych łaźni rzymskich. Zazwyczaj obejmowały pomieszczenia przeznaczone do kąpieli w zimnej i ciepłej wodzie oraz łaźnie parowe. Dodatkowo urządzano tereny do rekreacji, ćwiczeń i wypoczynku. Szczególnie okazałe były w Rzymie termy Karakalli i Dioklecjana.

R1Wed0o8RO9fb
Aleksandr Zykov (fotograf), Wnętrze tepidarium (centralnego pomieszczenia w termach), przed 79 r., Stanowisko archeologiczne, Pompeje, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Aleksandr Zykov, Wnętrze tepidarium (centralnego pomieszczenia w termach), Fotografia, Stanowisko archeologiczne, Pompeje, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pompei_(5630969600).jpg [dostęp 28.12.2021], licencja: CC BY-SA 2.0.
Terencjusz
Terencjusz

ok. 190 r. p.n.e. - 150 r. p.n.e., komediopisarz rzymski pochodzący z Kartaginy, wyzwoleniec. Pisał fabulae palliatae [czyt. fabule palliate] na wzór greckiego twórcy Menandra. Zachowało się 6 jego komedii.

Tespis
Tespis

poeta grecki z VI w. p.n.e. Miał wprowadzić pierwszego aktora, który podjął dialog z przewodnikiem chóru. Stąd też uchodzi Tespis za twórcę tragedii greckiej. Przypisuje się mu również prowadzenie pierwszego teatru objazdowego (tzw. wóz Tespisa).

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

Notatki ucznia

R8wCq4CwfK3jB
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Howatson M. C. (red.), Oxford Companion to Classical Literature, Oxford University Press, Oxford 2013.

  • Juwenalis, Satyra X, tłum. Felicjan Faleński.

  • Tukidydes, Wojna Peloponeska, tłum. Kazimierz Kumaniecki, Wrocław 1991.

  • Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

  • Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

  • Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.