Rozrywki Greków i Rzymian
opowiadać o sposobach spędzania wolnego czasu przez Greków i Rzymian;
wymieniać charakterystyczne rozrywki Greków i Rzymian;
wyjaśniać znaczenie najważniejszych świąt;
wskazywać różnice między rodzajami rzymskich igrzysk.
Znaczenie odpoczynku dla Greków
Rozwój kultury przyniósł mieszkańcom Hellady liczne formy spędzania wolnego czasu. Jak ważnym aspektem był właściwy odpoczynek po pracy, widzimy czytając słowa Peryklesa. W słynnej mowie, przytoczonej przez historyka Tukidydesa, ateński polityk chwali ustrój demokratyczny w Atenach. Wymieniając zalety swojego państwa i jego obywateli, porusza również temat odpoczynku:
Wojna PeloponeskaMyśmy też stworzyli najwięcej sposobności do wypoczynku po pracy, urządzając przez cały rok igrzyska i uroczystości religijne oraz pięknie zdobiąc nasze prywatne mieszkania, których urok codzienny rozprasza troski (...). U nas ci sami ludzie, którzy zajmują się sprawami państwa, zajmują się także swymi osobistymi, a ci, którzy ograniczają się tylko do swego rzemiosła, znają się także na polityce.
Źródło: Tukidydes, Wojna Peloponeska, tłum. Kazimierz Kumaniecki, Wrocław 1991, s. 140.
Zarówno młody jak i dojrzały wiekiem Grek wiele czasu poświęcał na ćwiczenia fizyczne. Dążenie do fizycznej sprawności było podstawą greckiego wychowania. Młodzi i starsi mężczyźni przebywali razem w gimnazjonachgimnazjonach, odpowiednikach dzisiejszych „centrów sportu i rekreacji”. Znajdowały się tam m.in. miejsca do ćwiczenia zapasów, bieżnie i łaźnie. W gimnazjonach ateńskich urządzano również pomieszczenia, w których można było słuchać nauczycieli i brać udział w dyskusjach. Stanowiły one rodzaj szkoły, w której rozwijano ciało i umysł. W Sparcie do wspólnych ćwiczeń dopuszczano kobiety, które mogły na przykład rywalizować w zapasach. Element współzawodnictwa był bardzo ważny dla Greków. Istniała także cała masa gier, polegających na rywalizacji indywidualnej oraz zespołowej. Wśród nich bardzo popularne były różne odmiany zabaw z piłką.
Greccy arystokraci bawili się również podczas wspólnych biesiad, zwanych sympozjonamisympozjonami. Były to przyjęcia przeznaczone dla mężczyzn, w których nie brały udziału wolne kobiety. Młodzieńcy, uczestnicząc w ucztach razem ze starszymi mężczyznami, nabierali ogłady towarzyskiej. Uczestnictwo w biesiadach, podobnie jak ćwiczenia fizyczne, stanowiły element greckiego wychowania i przygotowania młodych do udziału w życiu obywatelskim. W zależności od zainteresowań zgromadzonych biesiadników, wspólnemu piciu (to właśnie oznacza dokładnie słowo „sympozjon”) mogły towarzyszyć popisy muzyczne i aktorskie niewolników, śpiewanie lub odczyty poezji, a także poważne dysputy filozoficzne. Nie brakowało też mniej wyrafinowanych zabaw, polegających na piciu, przelewaniu i rozlewaniu wina. Wśród gier hazardowych popularne były te z użyciem kości. Ze źródeł wiemy też, że Grecy grywali w grę planszową podobną do szachów lub warcabów. Rozrywką hazardową były również walki kogutów, w trakcie których organizowano zakłady.
Należy zwrócić uwagę, że formy spędzania wolnego czasu były ściśle związane z greckimi wierzeniami, odbywały się niejako pod patronatem bogów. Obecne podczas uczt wino było darem boga Dionizosa. Na cześć bogów uroczyście wylewano płyny – ofiarę taką, znaną też w innych starożytnych kulturach, nazywamy libacjąlibacją. W noc uczty niejednokrotnie odbywała się też specjalna procesja, kończąca sympozjon. W Attyce, w związku z uprawą winorośli, rozwinęły się liczne święta ku czci boga Dionizosa. Z czasem ofiary, tańce i pieśni chóralne na cześć boga przerodziły się w rozbudowane agony dramatyczneagony dramatyczne. Do śpiewającego przed publicznością męskiego chóru poeta TespisTespis (VI w. p.n.e.) dodał aktora, który prowadził z chórem dialog. Innowacje w postaci wprowadzenia drugiego i trzeciego aktora mieli zastosować słynni twórcy tragedii AjschylosAjschylos i SofoklesSofokles. Tak rozwinął się grecki teatr - podstawa teatru europejskiego. Oglądanie tragedii i komedii było więc dla Greków wydarzeniem religijnym – elementem świąt na cześć Dionizosa. Należy podkreślić, że w teatrze, podobnie jak w zapasach lub grach w gimnazjonie, mężczyźni rywalizowali ze sobą. Zasady agonu były precyzyjne, wybierano również sąd, który wskazywał najlepszych twórców. Najwybitniejsi twórcy byli bardzo płodni i przez lata wielokrotnie stawali do rywalizacji w agonach teatralnych. Tym trudniej zaakceptować dziś niewielką ilość dzieł, które zachowały się do naszych czasów. Posiadamy siedem zachowanych dzieł Ajschylosa, z siedemdziesięciu, które prawdopodobnie napisał. Podobnie z pozostałymi dwoma wielkimi poetami – Sofoklesem (zachowanych siedem sztuk z ponad stu) i EurypidesemEurypidesem (19 zachowanych z ponad 90 sztuk).
Otia post negotia
W jaki sposób spędzano czas wolny w starożytnym Rzymie? Wśród rzymskiej arystokracji panowało przekonanie, że czas wolny należy się dopiero po wykonaniu pracy, wypełnieniu zobowiązań. Ścieżka awansu i kolejność pełnienia urzędów była w Rzymie określona przez tradycję i późniejsze prawo. By osiągnąć kolejne szczeble tzw. cursus honorumcursus honorum (ścieżki zaszczytów), Rzymianin musiał wykazać się pracowitością i rzetelnością w pełnieniu powierzonych sobie funkcji. Uważano, że człowiek stworzony został (jak pisał Cyceron) do spraw poważnych. Odpoczynkiem można więc było cieszyć się w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku – w myśl przysłowia „otia post negotia” („odpoczynek następuje po pracy”).
Czas wolny dla rzymskiego nobila nie oznaczał bezczynności. Często właśnie moment odpoczynku od codziennych obowiązków był okazją do pielęgnowania zainteresowań intelektualnych – czytania książek (lub raczej słuchania ksiąg odczytywanych przez niewolnika‑lektora), pisania, studiowania filozofii. Wówczas do domu zaprosić można było przyjaciół, by razem z nimi spędzać czas na ucztowaniu, grach towarzyskich i dyskusjach.

Rzymianie wybierający spędzenie czasu wolnego poza własnym domem, najczęściej udawali się do termterm. W tych kompleksach publicznych łaźni, często bardzo rozbudowanych i luksusowych, spędzano czas przede wszystkim na kąpielach i pielęgnacji ciała. Prawdopodobnie łaźnie były dostępne dla wszystkich wolnych obywateli, jednak kobiety i mężczyźni korzystali z nich osobno, w wyznaczonych godzinach. W termach znajdowały się również miejsca do ćwiczeń, miejsca zielone do odpoczynku czy biblioteki. Były to jednak zaledwie dodatki, w przeciwieństwie do omówionych wcześniej greckich gimnazjonów, które przede wszystkim oferowały miejsca do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu. Nie znaczy to jednak, że Rzymianie nie cenili aktywności na świeżym powietrzu. Wiemy, że równie chętnie jak Grecy grali w piłkę (łac. pila). Popularną rozrywką były również polowania.
Chleba i igrzysk!
Starożytny Rzym słynie z niezwykle widowiskowych igrzysk (łac. ludi). Rzymianie obchodzili wiele różnorodnych świąt, którym zwykle towarzyszyły widowiska. W okresie cesarstwa organizacja igrzysk służyła również władcom do zjednania sobie przychylności ludu. Nastroje rzymskiego ludu w czasach cesarstwa tak opisywał satyryk JuwenalisJuwenalis:
Satyra XDziś, gdy [lud] się nudzi i jest głodny przytem,
Dwóch tylko rzeczy żąda z głośnym zgrzytem
Chleba i igrzysk...
Źródło: Juwenalis, Satyra X, t. 4, tłum. Felicjan Faleński, Warszawa 1884, s. 324.
Owo żądanie zapewnienia wsparcia materialnego i rozrywek – łac. panem et circenses [czyt. panem et cjircenses] – jest dziś powszechnie znane. Jakie więc igrzyska organizowano dla poddanych? Wzorem Greków nadal odbywały się widowiska teatralne (łac. ludi scaenici [czyt. ludi scenicji]). Jednak rzymski teatr, choć niewątpliwie czerpiący z dorobku greckiego, miał zdecydowanie inny charakter. Nie była to już poświęcona bogu rywalizacja wolnych obywateli. Organizacją przedstawień w imperium zajmowały się specjalne trupy teatralne, na scenie występowali przede wszystkim niewolnicy i wyzwoleńcy. Powszechnie uważano, że odgrywanie ról za pieniądze nie przystoi wolnym obywatelom. Rzymianie upowszechnili też nowe rodzaje widowisk. Popularne były przedstawienia komediowe, wzorowane na greckich komediach z okresu hellenistycznego. Takie sztuki, zwane fabulae palliatae [czyt. fabule palliate], pisali między innymi najbardziej znani rzymscy komediopisarze – PlautPlaut i TerencjuszTerencjusz. Charakterystycznymi rzymskimi widowiskami były mimymimy, w których rezygnowano z rozbudowanych dialogów na rzecz sugestywnych ruchów scenicznych i improwizacji. W tej twórczości pojawiały się również aluzje do bieżących wydarzeń politycznych. Innym typowo rzymskim widowiskiem była pantomimapantomima, której treść w całości wyrażano gestami i tańcem.

Innym rodzajem widowisk były ludi circenses, czyli wyścigi rydwanów na arenie, zwanej circus. Ścigające się rydwany były zaprzężone w dwa (biga) lub cztery konie (kwadryga). Największym „cyrkiem” był Circus Māximus, który znajdował się w Rzymie pomiędzy wzgórzami Palatynem i Awentynem. Według niektórych szacunków obiekt ten, wielokrotnie rozbudowywany, w IV wieku n.e. mógł pomieścić nawet ponad 150 tysięcy osób.

Zapoznaj się z przedstawieniem rzymskiego Circus Māximus, które zostało stworzone w XVII wieku przez holenderskiego ilustratora i kartografa Joana Blaeu i wykonaj polecenia.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D2mvp3iOr
Dokonaj analizy porównawczej dotyczącej budowy i funkcji cyrku współczesnego i starożytnego. Wskaż podobieństwa i różnice.
Wypisz lub wymień współczesne obiekty, które w swojej budowie nawiązują do architektury ukazanego na ilustracji „circus”.
Odpowiedz na pytanie. Skąd zostały sprowadzone dwa ogromne obeliski znajdujące się w centrum Circus Maximus? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Najbardziej charakterystyczną rozrywką Rzymian były ludi gladiatorii, czyli walki gladiatorów lub walki ludzi ze zwierzętami w amfiteatrze. Ciekawymi widowiskami były też inscenizacje bitew morskich (naumachia). Przygotowując takie widowisko, arenę amfiteatru wypełniano wodą. Prawdopodobnie organizatorem pierwszej naumachii był Juliusz Cezar. Gladiatorami zostawali niewolnicy i skazańcy, kierowani do specjalnych szkół, w których przygotowywano ich do walki. Szkoły gladiatorów stanowiły dla swoich właścicieli (zwanych lanistami) bardzo dochodowe przedsiębiorstwa. Lanista sam nie organizował walk, a jedynie wypożyczał gladiatorów na igrzyska. Organizacja tych spektakularnych widowisk wiązała się też z wielkimi kosztami. Należało słono zapłacić nie tylko za wynajem walczących niewolników, ale też np. za sprowadzenie zwierząt. Podczas inscenizacji polowań na dzikie zwierzęta (łac. venatio), na arenie w ciągu kilku dni igrzysk ginęły dziesiątki importowanych zwierząt.

O dalszym losie rannego w walce gladiatora niejednokrotnie decydowała publiczność. Z kolei wielokrotni zwycięzcy zdobywali niemałą sławę. Imiona najbardziej skutecznych gladiatorów‑zabójców zachowały się do naszych czasów. W szkołach gladiatorów zdarzały się także bunty. Do historii przeszło powstanie pod wodzą SpartakusaSpartakusa, które trwało przez dwa lata (73‑71 p.n.e.) i objęło niemal całą Italię zanim zostało stłumione.

Rzymskie amfiteatry – najlepiej zachowane budynki

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D2mvp3iOr
Odpowiedz na pytanie, który z amfiteatrów przedstawionych w multimedium jest najstarszy?
Odpowiedz na pytanie, który z amfiteatrów przedstawionych w multimedium jest najmłodszy?
Spośród amfiteatrów przedstawionych w multimedium wypisz dwa najlepiej zachowane.
Wymień współczesne państwa, na terenie których znajdują się wskazane zabytki. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Walki gladiatorów w Rzymie – film
Odpowiedz na pytania: który z cesarzy zakazał wystawiania igrzysk gladiatorskich; czym był spowodowana ta decyzja?
Wyjaśnij genezę igrzysk gladiatorskich.
Odpowiedz na pytanie. Jak miał na imię syn Marka Aureliusza, który uwielbiał igrzyska do tego stopnia, że sam brał w nich udział? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Ćwiczenia
Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Następnie wykonaj ćwiczenia 5 i 6.
List Pliniusza Młodszego do Kalwisjusza (III 1)[…] Chyba nigdy nie spędziłem czasu przyjemniej jak ostatnio podczas moich odwiedzin u Spurinny, co więcej, nie życzyłbym sobie na starość innego wzoru, o ile w ogóle będzie mi dane dożyć starości. Trudno bowiem o bardziej ustalony tryb życia, a mnie jak podoba się stały bieg ciał niebieskich, tak i regularne życie, zwłaszcza u ludzi starych; albowiem u ludzi w młodszym wieku nie razi w pewnym stopniu nieregularne i zamącone; w życiu ludzi starych powinno być wszystko spokojne i systematyczne, nie jest to bowiem odpowiednia pora na nadmierną aktywność czy ubieganie się o stanowiska.
Spurinna przestrzega tej zasady konsekwentnie, tak że nawet sprawy drobne, o ile nie działyby się codziennie, załatwia według ustalonego planu.
Rano leży przez pewien czas na sofie, o godzinie drugiej [ok. godz. 7] prosi, by mu podano obuwie, przechodzi spacerkiem 3000 kroków [ok. 4,5 km] zarówno dla odprężenia ogólnego, jak i dla zachowania sprawności fizycznej; jeżeli są u niego jego przyjaciele, toczą się rozmowy na piękne tematy. Jeżeli nie ma nikogo, lektor czyta mu książkę – niekiedy zdarza się to także w obecności przyjaciół, o ile im to odpowiada. Potem siada i znowu lektura albo cenniejsza od lektury rozmowa. Wkrótce zajmuje miejsce w powozie, zabiera z sobą żonę, która jest niezwykłą kobietą, albo któregoś z przyjaciół, jak ostatnio mnie. Jakiż to piękny, jak miły taki bezpośredni kontakt! Ile tam tradycji! O jakich wydarzeniach, o jakich ludziach można usłyszeć! Jakimi przykładami można się nasycić! Jakkolwiek człowiek ten taką skromność w sobie wyrobił, żeby opowiadając o czymś nie robić wrażenia, że chce pouczać. Po przejażdżce, ok. 7000 kroków [ok. 10 km], znowu idzie pieszo tysiąc kroków, po czym siada albo udaje się do swego pokoju i zaczyna pisać. Pisze bowiem, i to w języku greckim, i łacińskim, bardzo dobre wiersze liryczne. Utwory jego są pełne wdzięku, niezwykłej słodyczy, wykazują poczucie humoru, a cechy te podnosi takt autora. Kiedy nadchodzi pora kąpieli, w zimie – o godzinie dziewiątej [ok. godz. 14], latem o godzinie ósmej [ok. godz. 13] przechadza się nago w słońcu, o ile nie ma wiatru, po czym długo i z zapałem uprawia grę w piłkę, albowiem uprawiając ten sport także zwalcza starość. Po kąpieli kładzie się, a posiłek zjada nieco później. Słucha wtedy lektora, który czyta mu coś lżejszego i przyjemnego. W tym czasie przyjaciele mogą albo robić to samo co on, albo, o ile wolą, coś innego.
Nadchodzi pora głównego posiłku, który jest podany elegancko, lecz skromnie w błyszczącym, starym srebrze; są i korynckie naczynia, które Spurinna bardzo lubi, ale nie robią na nim wrażenia. Często urozmaicają posiłek występy aktorów komediowych, ażeby rozkosze podniebienia były też przyprawione strawą duchową; nawet latem zarywa trochę nocy, ale nikomu czas się nie dłuży, w tak miłym nastroju upływa czas przy wieczerzy. Dzięki takim warunkom człowiek ten, który ukończył 77 lat, ma doskonały słuch, bystry wzrok, dzięki temu jest sprawny, żywotny, i zachował wyjątkową jak na starość rozwagę. [...] Jak on długo podejmował się różnych zadań, piastował urzędy, zarządzał prowincjami - sumienną pracą zasłużył na taki odpoczynek.
Źródło: List Pliniusza Młodszego do Kalwisjusza (III 1), [w:] Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, tłum. Lidia Winniczuk, Warszawa 2012, s. 380–381.
Przed wykonaniem ćwiczeń zapoznaj się z objaśnieniami:
Pliniusz – polityk, mówca, prawnik i pisarz rzymski, żyjący ok. 63‑113 r. n.e. Zachowało się ponad dwieście listów jego autorstwa, które przybliżają nam realia cesarstwa tamtych czasów, lecz są również ważnym źródłem m.in. nt. pierwotnego chrześcijaństwa.
Spurinna - rzymski polityk, żyjący ok. 24‑105 r. n.e. Był przynajmniej dwukrotnie konsulem, cieszył się powszechnym uznaniem za swoje zasługi wojskowe. Był osobistym wzorem dla Pliniusza Młodszego.
Wymień zajęcia Spurinny w czasie wolnym.
Na podstawie tekstu źródłowego wyjaśnij, w jaki sposób kultura grecka wpłynęła na rzymską i rzymskie formy spędzania wolnego czasu.
Słownik pojęć
tu: współzawodnictwo dramatopisarzy podczas świąt na cześć Dionizosa (Wielkich Dionizjów i Lenajów). Do konkursów stawali twórcy dramatów, wystawiając podczas świąt po kilka utworów. Specjalny sąd wybierał zwycięzcę rywalizacji, biorąc pod uwagę reakcje publiczności.
525 r. p.n.e. - 456 r. p.n.e., pierwszy spośród wielkich greckich tragediopisarzy. Do naszych czasów przetrwało 7 z około 90 dramatów poety. Ajschylosowi przypisuje się wprowadzenie do teatru drugiego aktora.
ścieżka zaszczytów, obowiązująca w Imperium Rzymskim.
ok. 485 r. p.n.e. - 406 r. p.n.e., trzeci wielki tragik grecki obok Ajschylosa i Sofoklesa. Jego sztuki były nowatorskie, opracowywał mniej znane mity, ukazywał psychikę postaci, znacznie ograniczył rolę chóru w tragedii. Do dziś zachowało się jego 17 tragedii.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D2mvp3iOr
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa gimnazjon, które w języku łacińskim brzmi: gymnasium.
(łac.: gymnasium,-i); w starożytnej Grecji miejsce przeznaczone do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu.
I/II wiek n.e., rzymski poeta, autor satyr. W czasach Domicjana popadł w niełaskę i udał się na wygnanie. W swoich satyrach wytykał wady rzymskiego społeczeństwa.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D2mvp3iOr
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa libacja, które w języku łacińskim brzmi: libatio.
(łac.: libatio,-onis); ofiara dla bóstwa, której dokonywano podczas uczt, najczęściej wylewając płyny.
IV/III w. p.n.e., grecki poeta, najwybitniejszy twórca tak zwanej komedii nowej, rozwijającej się w czasach hellenistycznych. Na twórczości Menandra wzorowali się późniejsi twórcy komedii rzymskiej, szczególnie Plaut. Jednak dopiero wiek XX przyniósł doniosłe odkrycia papirusów z tekstami komedii Menandra.
w starożytności rodzaj widowiska opartego na tańcu, gestykulacji i mimice, z ograniczoną rolą dialogów. Tematyką mimu najczęściej było życie codzienne.
starożytny rodzaj widowiska niemego, w którym aktorzy posługiwali się wyłącznie ruchem i gestami.
ok. 250 r. p.n.e. - 184 r. p.n.e., uznawany za najwybitniejszego komediopisarza rzymskiego. Przerabiał komedie greckie, ale wprowadzał do nich rzymskie elementy, używał dosadnego i potocznego języka. Zachowało się 21 komedii Plauta.
określenie greckiej uczty lub jej części, w której wspólnie pito wino. Sympozjon przebiegał według określonych zasad, jego uczestnikami byli wyłącznie starsi i młodzi mężczyźni. W sympozjonach nie brały udziału wolne kobiety.
496 r. p.n.e. - 406 r. p.n.e. jeden z wielkich greckich tragediopisarzy, zachowało się 7 z ponad stu napisanych przez niego dramatów (m.in. najbardziej znane Antygona oraz Król Edyp). Przypisuje się mu wprowadzenie trzeciego aktora i zwiększenie liczby osób w chórze.
przywódca powstania niewolników w latach 73 r. p.n.e. - 71 r. p.n.e. Prawdopodobnie pochodził z Tracji i był gladiatorem ze szkoły gladiatorskiej w Kapui. Brak porozumienia między przywódcami powstania doprowadził do jego stłumienia przez armię rzymską.

kompleksy publicznych łaźni rzymskich. Zazwyczaj obejmowały pomieszczenia przeznaczone do kąpieli w zimnej i ciepłej wodzie oraz łaźnie parowe. Dodatkowo urządzano tereny do rekreacji, ćwiczeń i wypoczynku. Szczególnie okazałe były w Rzymie termy Karakalli i Dioklecjana.

ok. 190 r. p.n.e. - 150 r. p.n.e., komediopisarz rzymski pochodzący z Kartaginy, wyzwoleniec. Pisał fabulae palliatae [czyt. fabule palliate] na wzór greckiego twórcy Menandra. Zachowało się 6 jego komedii.
poeta grecki z VI w. p.n.e. Miał wprowadzić pierwszego aktora, który podjął dialog z przewodnikiem chóru. Stąd też uchodzi Tespis za twórcę tragedii greckiej. Przypisuje się mu również prowadzenie pierwszego teatru objazdowego (tzw. wóz Tespisa).
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Howatson M. C. (red.), Oxford Companion to Classical Literature, Oxford University Press, Oxford 2013.
Juwenalis, Satyra X, tłum. Felicjan Faleński.
Tukidydes, Wojna Peloponeska, tłum. Kazimierz Kumaniecki, Wrocław 1991.
Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.











