RDaF4VE0y7SJa

Objective image of the world

Source: Jean-François Millet, The Gleaners, 1857, olej na płótnie, Musée d'Orsay, Paryż, domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will characterise genre art

  • you will recognise realismrealismrealism and naturalismnaturalismnaturalism conventions in works of art

  • you will describe iconic texts of culture

  • you will list representatives of Polish realism and naturalism

R6xEws5XbQwf9
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.

In the second half of the 19th‑century art evolved from dramatic and expressive creations of romanticism and mystic complementation of nature into a reliable observation of contemporary world. Paintings expanding the great range of academic subject by themes from everyday life of ordinary people, portrayed directly with perspicacity and sometimes – even with a brutal literalism – began to appear in official exhibitions in France. In art, the faithfulness to the realistic observance of the world translated into paintings of native landscapes or representatives of the lower social classes. “Painted histories” were created in the spirit of realism. They were vivid visions of the past, combining historical topics, rich psychological depiction of people and detailed costume study.

Exercise 1
Read the definition of genre art. Then tell the others how you understand it.
Read the definition of genre art. Then tell the others how you understand it.

Malarstwo rodzajowe (English – genre art, French peinture de genre) evolved in the 16th century as a separate painting genre. It is characterized by topics related to the everyday life, traditions, ordinances, work, leisure and entertainment. In genre scenesgenre scenegenre scenes the heroes were usually anonymous, presented during the performance of ordinary activities without beautifying nor idealising.

R1KywZemB9drl
Exercise 2
Wielokrotny wybór. Obraz przedstawia starszą kobietę o zmęczonej twarzy. Na głowie ma chustę. Materiałem podobnego koloru jest okutana. W rękach trzyma jakiś materiał, na obu przedramionach zawieszone ma kosze. W jednym z nich widać prawdopodobnie owoce, drugi kosz jest przykryty materiałem. W tle widać miasto. Decide which of following features distinguish a genre scene from a portrait: 1. Depiction of an anonymous person. 2. Person depicted during the performance of ordinary activities. 3. Presence of attributes or symbols characterising a person. 4. A scene from an everyday life, presented without any beautifications. 5. Theatrical pose or studied gestures. 6. Idealisation of the model.
Exercise 3

Read the text then do the exercises.

Jerzy Malinowski Malarstwo polskie XIX wieku

Obrazy Grottgera, Matejki, później Brandta, Chełmońskiego i Siemiradzkiego kształtowały w drugiej połowie XIX wieku polską świadomość narodową i panujące konwencje estetyczne, a także międzynarodową opinię o Polsce, zanim nie pojawiły się w latach osiemdziesiątych powieści Henryka Sienkiewicza i Bolesława Prusa. [...] Domeną Grottgera pozostawała dramatyczna współczesność, Matejki – historia, Brandta – tradycje wojskowe i obyczaj, Chełmońskiego – rodzimy pejzaż i ludzie, Siemiradzkiego zaś – związki z antykiem i chrześcijaństwem, które ukształtowały polską kulturę. [...] Kazanie Skargi (1862–1864) to pierwsze „historiozoficzne” płótno Matejki, w którym kształtował się nieznany dotąd [...] sposób prezentacji historii. Trzymającym się faktów [Matejko] „ilustracjom” przeciwstawił malarstwo historycznej syntezy, sumującej przyczyny i następstwa zdarzenia historycznego. Sądził, że dla stworzenia takiego dzieła twórca ma prawo ująć i zinterpretować w ramach jednego obrazu wszystkie określające historię siły, poprzez ich personifikacje, którymi są postacie historyczne. Obrazy Matejki nie dotyczyły jednostkowych faktów historycznych. Na przykład w Kazaniu Skargi przedstawił jakby sumę zdarzeń z panowania Zygmunta III, które, zdaniem artysty, prowadziły do upadku Polski. Pokazywał w jednej kompozycji postaci, które wprawdzie nigdy się nie spotkały, lecz współtworzyły historię.

malarstwo Source: Jerzy Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003, s. 152.
RXrZZt6ndjg5s1
Exercise 4
Make a short characteristic of art made by chosen artist. 1. Artur Grottger, 2. Józef Chełmoński, 3. Jan Matejko, 4. Henryk Siemiradzki, 5. Józef Brandt.
Exercise 5
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem abstraktu.
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem abstraktu.
Exercise 6
Read the description of the painting of J. Chełmoński „Babie lato”. Is this painting realistic? Why?
Read the description of the painting of J. Chełmoński „Babie lato”. Is this painting realistic? Why?
R14tXfa8aq0iE
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Ewa Micke-Broniarek Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm
R1GHK47HeFk41
Source: Józef Chełmoński, Bociany.

Babie lato po raz kolejny przekonuje o tym, że Chełmoński potrafił dostrzec piękno i poezję w zwykłych, najbardziej nawet banalnych motywach. Temat tego obrazu jest niezwykle prosty – krzepka wiejska dziewczyna, leżąc na ziemi, chwyta ręką pajęcze nitki babiego lata. Krajobraz o dalekiej, niskiej linii horyzontu urzeka rozległością przestrzeni, wypełnionej przymglonym powietrzem i światłem. Bezruch i łagodne wyciszenie przyrody znajduje odpowiednik w leniwym, sennym rozmarzeniu dziewczyny, zdaje się ona podlegać tym samym biologicznym rytmom, które określają życie otaczającej natury. Pogodny klimat obrazów Babie lato i Na folwarku podkreśla ciepłe, rozproszone światło wczesnej jesieni oraz jasna gama kolorystyczna, po mistrzowsku ożywiona kilkoma drobnymi akcentami mocniejszych barw – żółcieni, czerni i cynobru. Obydwie prace w sposób bezpretensjonalny rejestrują powszechne wydarzenia, a jednocześnie urzekają autentyzmem malarskiego wyczucia natury – pory roku, dnia, rodzaju pogody, efektów światła i atmosfery.

malarstwo2 Source: Ewa Micke-Broniarek, Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm, Warszawa 2007, s. 271.
R4XjUUwJpvOsk
Come up with the associations with the word “objectivism”. Are your associations connected with the aesthetic point of view? Why?
RMzl1f1SWOO2B
Exercise 7
Match the pairs: English words with Polish definition. realism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa naturalism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa objectivism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa genre scene Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa

Keywords

realism, naturalism, objectivismobjectivismobjectivism, genre scene

Glossary

realism
realism
RJHtNVwKpiYRk
Nagranie dźwiękowe słówka "realism".

realizm

naturalism
naturalism
R1Vw2jpgHyYLc
Nagranie dźwiękowe słówka "naturalism".

naturalizm

objectivism
objectivism
Rz6LZB238bTAk
Nagranie dźwiękowe słówka "objectivism".

obiektywizm

genre scene
genre scene
R1auCu0LpyR7l
Nagranie dźwiękowe słówka "genre scene".

scena rodzajowa