Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
In the second half of the 19th‑century art evolved from dramatic and expressive creations of romanticism and mystic complementation of nature into a reliable observation of contemporary world. Paintings expanding the great range of academic subject by themes from everyday life of ordinary people, portrayed directly with perspicacity and sometimes – even with a brutal literalism – began to appear in official exhibitions in France. In art, the faithfulness to the realistic observance of the world translated into paintings of native landscapes or representatives of the lower social classes. “Painted histories” were created in the spirit of realism. They were vivid visions of the past, combining historical topics, rich psychological depiction of people and detailed costume study.
Exercise 1
Read the definition of genre art. Then tell the others how you understand it.
Read the definition of genre art. Then tell the others how you understand it.
Read the definition of genre art. Decide which of the works of art presented in the gallery does not fit into that trend. Explain your answer.
Malarstwo rodzajowe (English – genre art, French peinture de genre) evolved in the 16th century as a separate painting genre. It is characterized by topics related to the everyday life, traditions, ordinances, work, leisure and entertainment. In genre scenesgenre scenegenre scenes the heroes were usually anonymous, presented during the performance of ordinary activities without beautifying nor idealising.
RSXGZqgcmbTjc
Obraz przedstawia wiejską zabawę. Postaci są bardzo dynamiczne, ubrane w proste, chłopskie stroje. Część postaci tańczy, inne siedzą przy ławach, pijąc i rozmawiając. Scena odbywa się pod gołym niebem.
Source: Pieter Bruegel the Elder, The Peasant Dance, 1568, domena publiczna.
RIDe99DrOzBZ8
Obraz przedstawia kobietę nalewającą mleko. Ma na sobie prostą sukienkę. Przepasana jest niebieskim fartuchem. Na głowie ma czepiec. Nalewa mleko do naczynia, które stoi na stole. Poza tym na stole stoi kosz z chlebem. Scena odbywa się w pomieszczeniu, w świetle dziennym.
Source: Jan Vermeer, The Milkmaid or The Kitchen Maid, 1660, domena publiczna.
R10NEZtu5av1l
Obraz przedstawia grupę osób wokół stołu w pomieszczeniu. Jeden mężczyzna stoi za oknem, opiera się o parapet. W ręku trzyma instrument muzyczny. Ludzie przy stole śpiewają i grają na innych instrumentach. W pomieszczeniu panuje chaos i rozgardiasz. Przy stole stoi pies, na podłodze leżą naczynia, ze stołu zsuwa się obrus.
Source: Jan Steen, The Merry Family, 1668, domena publiczna.
R1YgLcXeUWBAX
Obraz przedstawia nadbrzeże, przy którym widać wiele łódek rybackich. Na lądzie znajdują się grupki ludzi. Postacie nakreślone są schematycznie, są bardzo małe. Obraz utrzymano w szaro-niebieskich przygaszonych barwach.
Source: Claude Monet, Fishing Boats Leaving the Harbor, 1874, domena publiczna.
R1KywZemB9drl
Exercise 2
Wielokrotny wybór. Obraz przedstawia starszą kobietę o zmęczonej twarzy. Na głowie ma chustę. Materiałem podobnego koloru jest okutana. W rękach trzyma jakiś materiał, na obu przedramionach zawieszone ma kosze. W jednym z nich widać prawdopodobnie owoce, drugi kosz jest przykryty materiałem. W tle widać miasto. Decide which of following features distinguish a genre scene from a portrait: 1. Depiction of an anonymous person. 2. Person depicted during the performance of ordinary activities. 3. Presence of attributes or symbols characterising a person. 4. A scene from an everyday life, presented without any beautifications. 5. Theatrical pose or studied gestures. 6. Idealisation of the model.
Wielokrotny wybór. Obraz przedstawia starszą kobietę o zmęczonej twarzy. Na głowie ma chustę. Materiałem podobnego koloru jest okutana. W rękach trzyma jakiś materiał, na obu przedramionach zawieszone ma kosze. W jednym z nich widać prawdopodobnie owoce, drugi kosz jest przykryty materiałem. W tle widać miasto. Decide which of following features distinguish a genre scene from a portrait: 1. Depiction of an anonymous person. 2. Person depicted during the performance of ordinary activities. 3. Presence of attributes or symbols characterising a person. 4. A scene from an everyday life, presented without any beautifications. 5. Theatrical pose or studied gestures. 6. Idealisation of the model.
Basing on the painting by Aleksander Gierymski “Żydówka z pomarańczami” (1880-1881), indicate three main features distinguishing a genre scene from a portrait.
Depiction of an anonymous person.
Person depicted during the performance of ordinary activities.
Presence of attributes or symbols characterising a person.
A scene from an everyday life, presented without any beautifications.
Theatrical pose or studied gestures.
Idealisation of the model.
Exercise 3
Read the text then do the exercises.
Jerzy MalinowskiMalarstwo polskie XIX wieku
Obrazy Grottgera, Matejki, później Brandta, Chełmońskiego i Siemiradzkiego kształtowały w drugiej połowie XIX wieku polską świadomość narodową i panujące konwencje estetyczne, a także międzynarodową opinię o Polsce, zanim nie pojawiły się w latach osiemdziesiątych powieści Henryka Sienkiewicza i Bolesława Prusa. [...] Domeną Grottgera pozostawała dramatyczna współczesność, Matejki – historia, Brandta – tradycje wojskowe i obyczaj, Chełmońskiego – rodzimy pejzaż i ludzie, Siemiradzkiego zaś – związki z antykiem i chrześcijaństwem, które ukształtowały polską kulturę. [...] Kazanie Skargi (1862–1864) to pierwsze „historiozoficzne” płótno Matejki, w którym kształtował się nieznany dotąd [...] sposób prezentacji historii. Trzymającym się faktów [Matejko] „ilustracjom” przeciwstawił malarstwo historycznej syntezy, sumującej przyczyny i następstwa zdarzenia historycznego. Sądził, że dla stworzenia takiego dzieła twórca ma prawo ująć i zinterpretować w ramach jednego obrazu wszystkie określające historię siły, poprzez ich personifikacje, którymi są postacie historyczne. Obrazy Matejki nie dotyczyły jednostkowych faktów historycznych. Na przykład w Kazaniu Skargi przedstawił jakby sumę zdarzeń z panowania Zygmunta III, które, zdaniem artysty, prowadziły do upadku Polski. Pokazywał w jednej kompozycji postaci, które wprawdzie nigdy się nie spotkały, lecz współtworzyły historię.
malarstwo Source: Jerzy Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003, s. 152.
RXrZZt6ndjg5s1
Exercise 4
Make a short characteristic of art made by chosen artist. 1. Artur Grottger, 2. Józef Chełmoński, 3. Jan Matejko, 4. Henryk Siemiradzki, 5. Józef Brandt.
Make a short characteristic of art made by chosen artist. 1. Artur Grottger, 2. Józef Chełmoński, 3. Jan Matejko, 4. Henryk Siemiradzki, 5. Józef Brandt.
Exercise 5
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem abstraktu.
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem abstraktu.
Describe the painting of Jan Matejko „Kazanie Skargi”.
Use the information included in the text written by Jerzy Malinowski and information found in other sources for example the Internet.
- name the historical events that the painter wanted to depict;
- name the historical figures depicted in the painting.
Exercise 6
Read the description of the painting of J. Chełmoński „Babie lato”. Is this painting realistic? Why?
Read the description of the painting of J. Chełmoński „Babie lato”. Is this painting realistic? Why?
Read the description of the painting of J. Chełmoński „Babie lato”. Create a description of another painting of the same artist titled “Bociany” – drawing on the example of Ewa Micke‑Broniarek.
Obraz przedstawia mężczyznę siedzącego na trawie, obok którego stoi chłopiec. Mają na sobie proste, jasne, chłopskie ubrania. Na niebie widać klucz lecących ptaków, w tle widać chaty i woły.
Source: Józef Chełmoński, Bociany.
Babie lato po raz kolejny przekonuje o tym, że Chełmoński potrafił dostrzec piękno i poezję w zwykłych, najbardziej nawet banalnych motywach. Temat tego obrazu jest niezwykle prosty – krzepka wiejska dziewczyna, leżąc na ziemi, chwyta ręką pajęcze nitki babiego lata. Krajobraz o dalekiej, niskiej linii horyzontu urzeka rozległością przestrzeni, wypełnionej przymglonym powietrzem i światłem. Bezruch i łagodne wyciszenie przyrody znajduje odpowiednik w leniwym, sennym rozmarzeniu dziewczyny, zdaje się ona podlegać tym samym biologicznym rytmom, które określają życie otaczającej natury. Pogodny klimat obrazów Babie lato i Na folwarku podkreśla ciepłe, rozproszone światło wczesnej jesieni oraz jasna gama kolorystyczna, po mistrzowsku ożywiona kilkoma drobnymi akcentami mocniejszych barw – żółcieni, czerni i cynobru. Obydwie prace w sposób bezpretensjonalny rejestrują powszechne wydarzenia, a jednocześnie urzekają autentyzmem malarskiego wyczucia natury – pory roku, dnia, rodzaju pogody, efektów światła i atmosfery.
malarstwo2 Source: Ewa Micke-Broniarek, Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm, Warszawa 2007, s. 271.
R4XjUUwJpvOsk
Come up with the associations with the word “objectivism”. Are your associations connected with the aesthetic point of view? Why?
Come up with the associations with the word “objectivism”. Are your associations connected with the aesthetic point of view? Why?
Prepare a crossword puzzle in which the word “objectivism” will be the solution. Make sure that puzzle words will be connected to the lesson's subject.
RMzl1f1SWOO2B
Exercise 7
Match the pairs: English words with Polish definition. realism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa naturalism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa objectivism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa genre scene Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa
Match the pairs: English words with Polish definition. realism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa naturalism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa objectivism Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa genre scene Możliwe odpowiedzi: 1. obiektywizm, 2. naturalizm, 3. realizm, 4. scena rodzajowa
Match the pairs: English words with Polish definition.
realizm, naturalizm, obiektywizm, scena rodzajowa
realism
naturalism
objectivism
genre scene
Keywords
realism, naturalism, objectivismobjectivismobjectivism, genre scene