Metoda notowania za pomocą map myśli została stworzona przez brytyjskich naukowców: Tony’ego i Barry’ego Buzana. Celem mapy myśli jest zwiększenie efektywności rozumienia i zapamiętywania. Metoda pozwala przedstawić interesujące nas zagadnienia w formie graficznej, za pomocą powiązanych ze sobą strzałkami lub liniami i wynikających z siebie kolejno pojęć. Mapy myśli tworzymy używając rysunków i krótkich haseł ułożonych hierarchicznie, prezentując skojarzenia pomiędzy pojęciami w strukturze promienistej, od centralnego słowa kluczowego. Mapa powinna być czytelna i podkreślać najważniejsze pojęcia.
Tworząc własne mapy myśli warto pamiętać o kilku zasadach.
Temat - centrum W centralnym punkcie należy umieścić i wyróżnić temat – główne zagadnienie danej mapy. Może to być myśl, idea, pytanie lub problem.
Gałęzie - promieniście Od pojęcia głównego wychodzą główne gałęzie mapy. Główne gałęzie to tematy, zagadnienia, obszary tematyczne, które wprost wynikają z tematu. Każde z nich będzie miało kolejne, bardziej szczegółowe, mniejsze gałęzie (pod‑tematy), nie trzeba jednak od razu dodawać wszystkich, można do tego wrócić w trakcie tworzenia mapy. Gałęzie powinny rozchodzić się promieniście z centrum i być ze sobą połączone, Łączenie linii wskazuje na logiczne powiązania pomiędzy pojęciami.
Słowa kluczowe Zagadnienia najlepiej ująć w możliwie najkrótszy sposób. Należy unikać notatek wprost przepisanych z materiałów, proces przetwarzania i organizowania informacji odgrywa bardzo ważną rolę. Najlepiej używać najważniejszych haseł - słów kluczowych (projektując tutaj swoją mapę myśli możesz też dodawać własne ukryte notatki lub powiązane strony www).
Hierarchia pojęć Bardzo ważne jest, aby przy tworzeniu mapy stosować hierarchię pojęć, myśli i idei. Słowa‑klucze dobrze jest pisać drukowanymi literami, których wielkość w miarę oddalania się od centrum zmniejsza się. Zróżnicowanie wielkości liter oraz grubości linii (im bliżej środka, tym większe litery i grubsze linie, im dalej, tym mniejsze litery i cieńsze linie) wskazuje na ich graduację, dzięki czemu całość mapy staje się logiczna.
Kategorie Ważne jest, aby pojęcia były pogrupowane w kategorie. Główne kategorie warto ponumerować (numerowanie porządkuje główne wątki i dodatkowo scala mapę) lub wyróżnić np. za pomocą koloru, można dodatkowo dodać symbol dla każdej kategorii.
Elementy graficzne Staraj się używać jak najwięcej elementów graficznych, symboli, obrazków, piktogramów, powiązanych ze słowami kluczowymi. Rysunki mogą być bardzo proste. Łącz pojęcia za pomocą strzałek, kresek, linii, zaznaczaj w ten sposób hierarchię pojęć. Używaj kolorów, ułatwi to zapamiętywanie.
Mapę myśli możesz dowolnie modyfikować: rozbudowywać ją, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać własne teksty albo dodawać grafiki, tworząc autorskie rozwiązania.
W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się pierwszy węzeł. Po najechaniu na niego kursorem pokazują się przyciski funkcyjne, które umożliwiają modyfikację lub usunięcie elementu, a także dodanie nowego. Dwukrotne kliknięcie napisu na elemencie sprawia, że staje się on aktywny. Najechanie kursorem na ikony powoduje wyświetlenie opisów ich funkcjonalności. Można zmieniać położenie węzłów poprzez ich przeciągnięcie.
Korzystając z informacji zawartych w planszy interaktywnej, stwórz własną mapę myśli zawierającą terminologię i opis form terapii zajęciowej.
Staraj się budować wielopoziomowe relacje i wzajemne zależności między pojęciami. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści.
Twoja mapa myśli
R1NWpw8ZB4mE31
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite
ReV2fjfIEVXr01
Formy organizacji zajęć terapii zajęciowej
indywidualna
zbiorowa
grupowa
Osoba biorąca udział w terapii wykonuje zadania specjalnie dla niej wybrane i przygotowane w taki sposób aby korygowały występujące u niej zaburzenia, ograniczenia.
Każdy uczestnik wykonuje samodzielnie to samo zadanie w tempie dostosowanym do własnych możliwości.
Kilka osób, zespół wykonuje te same zadania, grupy tworzy się celowo lub mogą one powstawać spontanicznie.
Formy organizacji zajęć terapii zajęciowej
indywidualna
zbiorowa
grupowa
Osoba biorąca udział w terapii wykonuje zadania specjalnie dla niej wybrane i przygotowane w taki sposób aby korygowały występujące u niej zaburzenia, ograniczenia.
Każdy uczestnik wykonuje samodzielnie to samo zadanie w tempie dostosowanym do własnych możliwości.
Kilka osób, zespół wykonuje te same zadania, grupy tworzy się celowo lub mogą one powstawać spontanicznie.
Formy terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Formy organizacji zajęć terapii zajęciowej
indywidualna
zbiorowa
grupowa
Osoba biorąca udział w terapii wykonuje zadania specjalnie dla niej wybrane i przygotowane w taki sposób aby korygowały występujące u niej zaburzenia, ograniczenia.
Każdy uczestnik wykonuje samodzielnie to samo zadanie w tempie dostosowanym do własnych możliwości.
Kilka osób, zespół wykonuje te same zadania, grupy tworzy się celowo lub mogą one powstawać spontanicznie.
Korzystając z informacji zawartych w planszy interaktywnej, stwórz własną mapę myśli zawierającą terminologię i opis rodzajów terapii zajęciowej.
Staraj się budować wielopoziomowe relacje i wzajemne zależności między pojęciami. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści.
Twoja mapa myśli
RHzBi4ojYKyII1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite
R1ZpAhWrctxFI1
Rodzaje terapii zajęciowej
ergoterapia
socjoterapia
arteterapia
Terapia przez pracę. Forma aktywności umysłowej, przedkładająca się na wytwór pracy rąk.
Terapia zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych, kształtuje kompetencje społeczne.
Terapia sztuką, kontakt czynny i bierny ze sztuką.
Korzystając z informacji zawartych w planszy interaktywnej, stwórz własną mapę myśli zawierającą terminologię z zakresu metod i technik socjoterapii.
Staraj się budować wielopoziomowe relacje i wzajemne zależności między pojęciami. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści.
Twoja mapa myśli
RHlsskDOrz59c1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite
R1FKgtJmZimIe1
Metody i techniki terapii zajęciowej - socjoterapia
metoda
technika
Ludoterapia (zabawoterapia)
Zabawy manipulacyjne
Zabawy tematyczne
Zabawy dydaktyczne
Zabawy konstrukcyjne
Terapia ruchem
Ćwiczenia ogólnie usprawniające
Gry i zabawy ruchowe
Nauka czynności życia codziennego
Trening higieniczny
Trening samoobsługi
Trening kulinarny
Trening lekowy
Trening budżetowy
Trening umiejętności społecznych
Trening asertywności
Trening nawiązywania relacji
Trening prowadzenia rozmowy i podtrzymywania kontaktów
Trening rozwiązywania konfliktów
Trening aktywnego słuchania
Trening rozpoznawania, nazywania i właściwego sposobu wyrażania emocji
Trening właściwego sposobu zachowania się w rożnych sytuacjach społecznych
Rekreacja
Silwoterapia, czyli oddziaływanie pięknem przyrody, terapia przez spacery po lesie
Wieczorki taneczne
Zabawy i gry zespołowe
Zwiedzanie, obserwowanie występów artystycznych, zawodów sportowych
Korzystając z informacji zawartych w planszy interaktywnej, stwórz własną mapę myśli zawierającą terminologię z zakresu metod i technik arteterapii.
Staraj się budować wielopoziomowe relacje i wzajemne zależności między pojęciami. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści.
Twoja mapa myśli
RSRQjoBjpUAKu1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite
RAC8vIwnmiaaJ1
Metody i techniki terapii zajęciowej - arteterapia
metoda
technika
Plastykoterapia
Rysunek
Malarstwo
Grafika, na przykład linoryt, monotypia, drzeworyt, gipsoryt, druk strukturalny
Rzeźba, na przykład papieroplastyka, rzeźbienie w drewnie i innych twardych materiałach, masy plastyczne
Sztuki użytkowe, na przykład plakat, collage, witraż, fotografia
Zdobienie i dekoratorstwo, na przykład zdobienie, dekoracje, ikebana, decupage
Muzykoterapia
Czynna, na przykład gra na instrumentach, śpiew
Bierna, na przykład muzyka, relaksacja, trening relaksacyjny Shultza
Biblioterapia
Wieczory poezji
Głośne czytanie i rozmowy
Poradnictwo biblioteczne
Słuchanie tekstów biblioterapeutycznych aktywizujących, relaksujących
Korzystając z informacji zawartych w planszy interaktywnej, stwórz własną mapę myśli zawierającą terminologię z zakresu metod i technik ergoterapii.
Staraj się budować wielopoziomowe relacje i wzajemne zależności między pojęciami. Plan uzupełniaj o dowolne elementy, które uznasz za konieczne. Mapę myśli skomponuj według własnego pomysłu, wpisując unikatowe treści.
Twoja mapa myśli
R1Gk8vSo8QBqe1
Pokaż przykładowe rozwiązanie1azurewhite
RNRFGpuoa0O4m1
Metody i techniki terapii zajęciowej - ergoterapia