E-materiały do kształcenia zawodowego

Terminologia z zakresu terapii zajęciowej/ podstawy teoretyczne terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Kreatywny terapeuta

GRA EDUKACYJNA

1
11
Instrukcja obsługi gry edukacyjnej

Gra edukacyjna „Kreatywny terapeuta” rozpoczyna się ekranem startowym. Klikając przycisk „Start”, gracz przechodzi do opisu zasad gry. Następnie klikając przycisk „Dalej”, przechodzi do ekranu „Wybór postaci”. Gracz ma możliwość stworzenia własnej postaci w grze. Może wybrać jej płeć i kreować wygląd poprzez okulary, uczesanie, karnację i ubranie. Między tymi ekranami przechodzi, wybierając przyciski „Dalej” lub „Wstecz”.

Każdy tekst oznaczony ikoną „Włącz/wyłącz dźwięk” jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra składa się z 3 poziomów. Aby przejść na kolejny poziom, gracz musi uzyskać odpowiednią liczbę punktów w poprzednich poziomach.

Poziom I - Uzupełnianka. Celem gracza jest uzupełnienie brakujących liter w sześciu hasłach występujących w terminologii terapii zajęciowej: mogą to być metody lub techniki, które terapeuta zajęciowy wykorzystuje podczas pracy z podopiecznym. Na ekranie ukazuje się zdjęcie obrazujące hasło, niektóre z liter są widoczne. W celu uzupełnienia luki gracz klika w pustą kratkę, poniżej pokazują się litery. Na odgadnięcie wszystkich haseł ma 60 sekund. Za odgadnięcie każdego hasła otrzymuje 10 punktów. Aby przejść do kolejnego poziomu, musi uzyskać minimum 30 punktów.

Poziom II - Reakcja łańcuchowa. Gracz otrzymuje 4 zadania, w każdym może otrzymać maksymalnie 30 punktów. Celem gracza jest ułożenie z rozsypanek wyrażeń związanych z pracą terapeuty zajęciowego przed upłynięciem czasu. Gracz przeciąga elementy w odpowiednie miejsca. Aby przejść do kolejnego poziomu, musi uzyskać minimum 70 punktów.

Poziom III - Jaka to technika? Gracz otrzymuje 3 zdania, każde dotyczyć będzie innego rodzaju terapii zajęciowej. Na ekranie będę pojawiać się co 5 sekund kolejno 3 obrazy związane z technikami terapii zajęciowej. Celem gracza jest wskazanie nazwy techniki skojarzonej z ilustracjami. Gracz ma w sumie 20 sekund od pokazania się pierwszego obrazu. Za odgadnięcie hasła po pierwszym obrazie gracz otrzymuje 100 punktów, po drugim - 80 punktów oraz po trzecim 60 punktów. Za wskazanie błędnej odpowiedzi traci 20 punktów. Aby ukończyć grę, gracz musi na tym poziomie zdobyć minimum 180 punktów.

W grze pojawiają się elementy zaskoczenia jako dodatkowa szansa dla gracza.

Po zakończonej rozgrywce na danym poziomie pojawia się plansza informująca o jego przejściu. Po ukończeniu etapu gracz przechodzi do kolejnego, klikając przycisk „OK”. W przypadku nieukończenia etapu klikając przycisk „OK”, gracz przechodzi do jego początku.

Na ekranie kończącym grę edukacyjną pojawia się informacja o zdobytych punktach oraz przycisk „Wybór etapu” umożliwiający przejście do ekranu startowego.

R19fWmLQqgCTA
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
RozbGoI3gwIhG
Kreatywny terapeuta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
RQ13HuYPLKxQe2
Ćwiczenie 1
Połącz w pary wyrazy, tworząc wyrażenia związane z pracą terapeuty zajęciowego. ka Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik fas Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik piko Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik tambo Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik wybi Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik punk Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik dziur Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik decou Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik fro Możliwe odpowiedzi: 1. mionka, 2. taż, 3. kownik, 4. tryga, 5. taki, 6. rek, 7. jak, 8. page, 9. wnik
RM41iDEfnoj6p2
Ćwiczenie 2
Poprzez połączenie ich w pary, z rozsypanych słów stwórz dwuwyrazowe wyrażenia związane z pracą terapeuty zajęciowego. stemple Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane anka Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane uchwyt Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane szpadel Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane spulchniacz Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane rzeźby Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane metaloplastyka Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane drewno Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane strzemię Możliwe odpowiedzi: 1. jubilerski, 2. ogrodowa, 3. kaletnicze, 4. użytkowa, 5. ceramiczne, 6. ogrodniczy, 7. fornirowane, 8. stalowa, 9. budowlane
Rf1j8O9cVyl0G2
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwy i opisy metod ergoterapii. krawiectwo Możliwe odpowiedzi: 1. Prace ogrodnicze i porządkowe, na przykład sadzenie, kopanie, sianie., 2. Wyplatanie różnych przedmiotów z wikliny, na przykład koszyków., 3. Szycie rzeczy użytkowych, tworzenie zabawek, reperowanie odzieży., 4. Różnego rodzaju prace w drewnie, np. płaskorzeźby, rzeźby, a także prace z użyciem patyków., 5. Tworzenie wyrobów z drutu, takich jak świeczniki, breloczki, oraz z metalu, na przykład znaczków, obrazów. metaloplastyka Możliwe odpowiedzi: 1. Prace ogrodnicze i porządkowe, na przykład sadzenie, kopanie, sianie., 2. Wyplatanie różnych przedmiotów z wikliny, na przykład koszyków., 3. Szycie rzeczy użytkowych, tworzenie zabawek, reperowanie odzieży., 4. Różnego rodzaju prace w drewnie, np. płaskorzeźby, rzeźby, a także prace z użyciem patyków., 5. Tworzenie wyrobów z drutu, takich jak świeczniki, breloczki, oraz z metalu, na przykład znaczków, obrazów. stolarstwo Możliwe odpowiedzi: 1. Prace ogrodnicze i porządkowe, na przykład sadzenie, kopanie, sianie., 2. Wyplatanie różnych przedmiotów z wikliny, na przykład koszyków., 3. Szycie rzeczy użytkowych, tworzenie zabawek, reperowanie odzieży., 4. Różnego rodzaju prace w drewnie, np. płaskorzeźby, rzeźby, a także prace z użyciem patyków., 5. Tworzenie wyrobów z drutu, takich jak świeczniki, breloczki, oraz z metalu, na przykład znaczków, obrazów. ogrodnictwo Możliwe odpowiedzi: 1. Prace ogrodnicze i porządkowe, na przykład sadzenie, kopanie, sianie., 2. Wyplatanie różnych przedmiotów z wikliny, na przykład koszyków., 3. Szycie rzeczy użytkowych, tworzenie zabawek, reperowanie odzieży., 4. Różnego rodzaju prace w drewnie, np. płaskorzeźby, rzeźby, a także prace z użyciem patyków., 5. Tworzenie wyrobów z drutu, takich jak świeczniki, breloczki, oraz z metalu, na przykład znaczków, obrazów. wikliniarstwo Możliwe odpowiedzi: 1. Prace ogrodnicze i porządkowe, na przykład sadzenie, kopanie, sianie., 2. Wyplatanie różnych przedmiotów z wikliny, na przykład koszyków., 3. Szycie rzeczy użytkowych, tworzenie zabawek, reperowanie odzieży., 4. Różnego rodzaju prace w drewnie, np. płaskorzeźby, rzeźby, a także prace z użyciem patyków., 5. Tworzenie wyrobów z drutu, takich jak świeczniki, breloczki, oraz z metalu, na przykład znaczków, obrazów.
R69621mF37zMM2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary nazwy i opisy metod arteterapii. plastykoterapia Możliwe odpowiedzi: 1. Działania technikami plastycznymi, rysowanie, malowanie, tworzenie witraży, sztuki użytkowej i tym podobnych., 2. Głośne czytanie powiązane z rozmowami na temat przeczytanych treści, ale także słuchanie tekstów biblioterapeutycznych, wieczory poezji oraz poradnictwo biblioteczne., 3. Nauka śpiewu, gra na instrumentach, muzykowanie, słuchanie muzyki., 4. Tworzenie lub oglądanie spektakli i krótkich form teatralnych, drama. muzykoterapia Możliwe odpowiedzi: 1. Działania technikami plastycznymi, rysowanie, malowanie, tworzenie witraży, sztuki użytkowej i tym podobnych., 2. Głośne czytanie powiązane z rozmowami na temat przeczytanych treści, ale także słuchanie tekstów biblioterapeutycznych, wieczory poezji oraz poradnictwo biblioteczne., 3. Nauka śpiewu, gra na instrumentach, muzykowanie, słuchanie muzyki., 4. Tworzenie lub oglądanie spektakli i krótkich form teatralnych, drama. biblioterapia Możliwe odpowiedzi: 1. Działania technikami plastycznymi, rysowanie, malowanie, tworzenie witraży, sztuki użytkowej i tym podobnych., 2. Głośne czytanie powiązane z rozmowami na temat przeczytanych treści, ale także słuchanie tekstów biblioterapeutycznych, wieczory poezji oraz poradnictwo biblioteczne., 3. Nauka śpiewu, gra na instrumentach, muzykowanie, słuchanie muzyki., 4. Tworzenie lub oglądanie spektakli i krótkich form teatralnych, drama. teatroterapia Możliwe odpowiedzi: 1. Działania technikami plastycznymi, rysowanie, malowanie, tworzenie witraży, sztuki użytkowej i tym podobnych., 2. Głośne czytanie powiązane z rozmowami na temat przeczytanych treści, ale także słuchanie tekstów biblioterapeutycznych, wieczory poezji oraz poradnictwo biblioteczne., 3. Nauka śpiewu, gra na instrumentach, muzykowanie, słuchanie muzyki., 4. Tworzenie lub oglądanie spektakli i krótkich form teatralnych, drama.
R7PWJv9xFf7mR2
Ćwiczenie 5
Połącz w pary nazwy i opisy metod socjoterapii. rekreacja Możliwe odpowiedzi: 1. Różnego rodzaju czynności rekreacyjne, w tym gry i zabawy zespołowe, zwiedzanie, oglądanie wystaw, występów, zawodów, udział w wieczorkach tanecznych, a także kontakt z przyrodą: spacery w lesie i nad morzem., 2. Ćwiczenia ogólnie usprawniające, gry i zabawy ruchowe., 3. Treningi nawiązywania relacji, prowadzenia rozmowy i podtrzymywania kontaktów, aktywnego słuchania, asertywności oraz rozwiązywania konfliktów., 4. Metoda polegająca na zabawach tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, manipulacyjnych i tym podobne., 5. Trening poszczególnych czynności, w tym trening higieniczny, trening samoobsługi, np. mycie się, czesanie, trening kulinarny, trening budżetowy, trening lekowy. terapia ruchem Możliwe odpowiedzi: 1. Różnego rodzaju czynności rekreacyjne, w tym gry i zabawy zespołowe, zwiedzanie, oglądanie wystaw, występów, zawodów, udział w wieczorkach tanecznych, a także kontakt z przyrodą: spacery w lesie i nad morzem., 2. Ćwiczenia ogólnie usprawniające, gry i zabawy ruchowe., 3. Treningi nawiązywania relacji, prowadzenia rozmowy i podtrzymywania kontaktów, aktywnego słuchania, asertywności oraz rozwiązywania konfliktów., 4. Metoda polegająca na zabawach tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, manipulacyjnych i tym podobne., 5. Trening poszczególnych czynności, w tym trening higieniczny, trening samoobsługi, np. mycie się, czesanie, trening kulinarny, trening budżetowy, trening lekowy. ludoterapia Możliwe odpowiedzi: 1. Różnego rodzaju czynności rekreacyjne, w tym gry i zabawy zespołowe, zwiedzanie, oglądanie wystaw, występów, zawodów, udział w wieczorkach tanecznych, a także kontakt z przyrodą: spacery w lesie i nad morzem., 2. Ćwiczenia ogólnie usprawniające, gry i zabawy ruchowe., 3. Treningi nawiązywania relacji, prowadzenia rozmowy i podtrzymywania kontaktów, aktywnego słuchania, asertywności oraz rozwiązywania konfliktów., 4. Metoda polegająca na zabawach tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, manipulacyjnych i tym podobne., 5. Trening poszczególnych czynności, w tym trening higieniczny, trening samoobsługi, np. mycie się, czesanie, trening kulinarny, trening budżetowy, trening lekowy. trening umiejętności społecznych Możliwe odpowiedzi: 1. Różnego rodzaju czynności rekreacyjne, w tym gry i zabawy zespołowe, zwiedzanie, oglądanie wystaw, występów, zawodów, udział w wieczorkach tanecznych, a także kontakt z przyrodą: spacery w lesie i nad morzem., 2. Ćwiczenia ogólnie usprawniające, gry i zabawy ruchowe., 3. Treningi nawiązywania relacji, prowadzenia rozmowy i podtrzymywania kontaktów, aktywnego słuchania, asertywności oraz rozwiązywania konfliktów., 4. Metoda polegająca na zabawach tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, manipulacyjnych i tym podobne., 5. Trening poszczególnych czynności, w tym trening higieniczny, trening samoobsługi, np. mycie się, czesanie, trening kulinarny, trening budżetowy, trening lekowy. nauka czynności życia codziennego Możliwe odpowiedzi: 1. Różnego rodzaju czynności rekreacyjne, w tym gry i zabawy zespołowe, zwiedzanie, oglądanie wystaw, występów, zawodów, udział w wieczorkach tanecznych, a także kontakt z przyrodą: spacery w lesie i nad morzem., 2. Ćwiczenia ogólnie usprawniające, gry i zabawy ruchowe., 3. Treningi nawiązywania relacji, prowadzenia rozmowy i podtrzymywania kontaktów, aktywnego słuchania, asertywności oraz rozwiązywania konfliktów., 4. Metoda polegająca na zabawach tematycznych, dydaktycznych, konstrukcyjnych, manipulacyjnych i tym podobne., 5. Trening poszczególnych czynności, w tym trening higieniczny, trening samoobsługi, np. mycie się, czesanie, trening kulinarny, trening budżetowy, trening lekowy.

Powiązane ćwiczenia