Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Świat na przełomie wieków
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
burza mózgów;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, jakie są problemy świata współczesnego? Informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyznacza też moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, i określa czas na wykonanie zadania. Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi w schemacie. Uczniowie zapoznają się z treścią schematu, a następnie w parach przygotowują odpowiedź do polecenia nr 2, omawiając, jakie zmiany nastąpiły na świecie na przełomie XX i XXi w. Wybrana osoba przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać. nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi, aby uczniowie – tym razem w 4‑osobowych grupach - wykonali polecenie nr 2: „Wskaż wyzwania, które twoim zdaniem mogą odegrać najważniejszą rolę w XXI w.” Wybrane grupy prezentują swoej odpowiedzi wraz z argumentacją, uczniowie mogą dyskutować wspólnie nad nimi. Nauczyciel może zaproponować, aby uczniowie stworzyli piramidę priorytetów – ustalili, które z wymienionych wyzwań są według nich najistotniejsze dla świata w XXI w., a które znajdują się nieco niżej w tej skali.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”, zadaje uczniom pytania: Czy możecie podać przykłady globalizacji oraz atomizacji, które obserwujecie w swoim otoczeniu? Jak oceniacie te procesy? Do czego waszym zdaniem prowadzi globalizacja, a do czego atomizajca społeczeństwa? Z jakimi innymi zjawiskami są one związane? Dyskusja.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M. Brjak‑Trzaskowska, Procesy globalizacyjne. Istota, przyczyny, uwarunkowania, implikacje, Współczesne Problemy Ekonomiczne nr 1, Zeszyty Naukowe nr 556 (2009).
R. Cameron, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, z ang. przełożyli H. Lisicka‑Michalska i M. Kluźniak, Warszawa 1996.
A. Kapiszewski, Zachód i islam. Postawy ludzi dwóch światów, Krakowskie Studia Międzynarodowe 2007, nr 1.
J. Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 2004.
Protokół z Kioto do ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Dziennik Ustaw nr 203, poz. 1683 i 1684.
R. Ranosz, Organizacja i handel uprawnieniami do emisji CO2, Polityka Energetyczna, t. 11, zeszyt 2, 2008.
A. Pasek‑Gawlikowska, Kultura masowa i co dalej...? Rozprawy Społeczne, t. 2 (VIII), 2013.
M. Juza, Perspektywy Rozwoju kultury popularnej w obliczu nowych mediów, red. A. Ogonowska, Kraków 2014.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Schemat”, aby przygotować się do późniejszej pracy.